Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vlieg de 30e om 10:00 vanaf Schiphol, dus ik ga kijken of ik dat nog kan combineren de avond er voor.

Ik wil ook graag de mensen leren kennen die er achter zitten, wie weet kunnen we nog leuke kennis uitwisselen! Lijkt mij ook érg uitdagend om aan zoiets mee te werken/denken.

He Widodh, een goede vriend van mij werkt bij Fastned. Als is jullie even moet introduceren aan elkaar, is dat geen probleem. Stuur maar een PM. Ik heb een uitnodiging voor de opening en probeer wel te gaan.
 
Gisteren avond kwam ik langs de Fastned laadstation op de A1. Hierbij wat foto's:

foto 1.JPG


foto 2.JPG


foto 3.JPG


foto 4.JPG


foto 5.JPG


foto 6.JPG
 
Is dat niet de beoogde opvolger van de type 2 stekker? Dit is geen Chademo stekker. Waar past die nu op?
Niet zo zeer een opvolger, maar dit is de DC variant voor Type 2.

Ik hoop dat Tesla vooral een adapter uit brengt voor CSS / Combo. Zie ook: Veelgestelde vragen


Het is de DC Combo II

Lijkt mij inderdaad een Type 2 Combo stekker (voor DC charging)
Klopt, dat is de Type 2 CSS, de BMW i3 kan daar mee laden bijv.
 
Jammer, jammer, waarom nu niet een halve kilometer verderop precies op de kruising van A1 en A30. Daar was ie in alle richtingen beschikbaar geweest.
Had ik er in de toekomst wellicht ook nog wat aan gehad.
Klein ommetje richting Putten komend vanuit Enschede/Apeldoorn (als ik 's avonds nog een eind zou willen rijden).
(Zou Froq ook wat aan hebben)?

Maar goed het is niet ver weg, dus wellicht eens kijken of ik daar 29nov langs kan.
 
Jammer, jammer, waarom nu niet een halve kilometer verderop precies op de kruising van A1 en A30. Daar was ie in alle richtingen beschikbaar geweest.
Had ik er in de toekomst wellicht ook nog wat aan gehad.
Klein ommetje richting Putten komend vanuit Enschede/Apeldoorn (als ik 's avonds nog een eind zou willen rijden).
(Zou Froq ook wat aan hebben)?
Ik denk dat het ligt aan welke plaatsen ze toegewezen krijgen en ook of het gevraagde vermogen daar beschikbaar is.

Ze gebruiken nu allemaal plaatsen van Rijkswaterstaat.

Maar goed het is niet ver weg, dus wellicht eens kijken of ik daar 29nov langs kan.
De opening is in Amsterdam met wellicht een kleine live TV verbinding naar hun FastNed stations?


Ik ga overigens donderdag op bezoek bij FastNed om eens van gedachten te wisselen met ze.
 
Ik heb hun boek gelezen, mooi verhaal! Ook slim dat ze de meeste snelweglocaties hebben ingenomen. Op termijn zullen die wel geld waard worden denk ik.
In hun business case gaan ze er van uit dat de EV rijders hetzelfde 'tank' gedrag zullen hebben als de ICE rijders. Ik weet niet of die veronderstelling juist is. Als je EV een actieradius heeft van 300+km of zelfs een 200+ km dan dekt dat voor de meesten hun dagelijkse trips. Het mooie van electrisch rijden is dan juist dat je je geen zorgen hoeft te maken waar te tanken. De auto gaat 's avonds aan het stopcontact/ thuisoplaadpunt en 's octhends heb je weer je volle actieradius ter beschikking. Ze gaan er vanuit dat als er eenmaal een volledige dekking is van snelle oplaadpunten de EV rijder geen behoefte meer heeft voor een eigen oplaadpunt aan huis; is of dit een juiste veronderstelling? Het zou best kunnen zijn dat de rijder er die investering voor over heeft om daarmee meer 'vrijheid' te hebben (hoewel, ik begrijpen kan dat niet iedereen in de mogelijkheid is om aan huis een oplaadpunt te laten installeren, zeker niet als je 3 hoog woont :smile:). Een ander punt waar ze waarschijnlijk geen rekening mee houden is, dat naarmate er meer mensen electriscch rijden (en dus minder ICE rijders) de inkomsten aan benzineaccijns gaan afnemen. De overheid kennende zullen ze dan hoogstwaarschijnlijk accijns/heffingen op de electra aan de snelweg introduceren en de vraag is of dat dan ten laste van hun bruto marge gaat.
Desnietaltemin, hoop ik dat ze in hun plan slagen!
 
Ik denk tot het moment komt dat je in 10 minuten je auto zo goed als vol kan laden aan een vorm van supercharger, dat het thuis laadpunt gewoon blijft.

Opzich is dat niet eens heel erg ver meer, met de huidige 135 kW superchargers, en Elon heeft al gezegd dat er nog een upgrade aankomt, zeg 150 kW, ben je in 15 min al halfvol.
 
Ik heb hun boek gelezen, mooi verhaal! Ook slim dat ze de meeste snelweglocaties hebben ingenomen. Op termijn zullen die wel geld waard worden denk ik.
In hun business case gaan ze er van uit dat de EV rijders hetzelfde 'tank' gedrag zullen hebben als de ICE rijders. Ik weet niet of die veronderstelling juist is. Als je EV een actieradius heeft van 300+km of zelfs een 200+ km dan dekt dat voor de meesten hun dagelijkse trips. Het mooie van electrisch rijden is dan juist dat je je geen zorgen hoeft te maken waar te tanken. De auto gaat 's avonds aan het stopcontact/ thuisoplaadpunt en 's octhends heb je weer je volle actieradius ter beschikking. Ze gaan er vanuit dat als er eenmaal een volledige dekking is van snelle oplaadpunten de EV rijder geen behoefte meer heeft voor een eigen oplaadpunt aan huis; is of dit een juiste veronderstelling? Het zou best kunnen zijn dat de rijder er die investering voor over heeft om daarmee meer 'vrijheid' te hebben (hoewel, ik begrijpen kan dat niet iedereen in de mogelijkheid is om aan huis een oplaadpunt te laten installeren, zeker niet als je 3 hoog woont :smile:). Een ander punt waar ze waarschijnlijk geen rekening mee houden is, dat naarmate er meer mensen electriscch rijden (en dus minder ICE rijders) de inkomsten aan benzineaccijns gaan afnemen. De overheid kennende zullen ze dan hoogstwaarschijnlijk accijns/heffingen op de electra aan de snelweg introduceren en de vraag is of dat dan ten laste van hun bruto marge gaat.
Desnietaltemin, hoop ik dat ze in hun plan slagen!
Ik ben het grotendeels met je stellingen eens. Ik vind het initiatief écht geweldig, alleen vind ik het business model lastig.

Ik moet het boek nog lezen en dat wil ik binnenkort ook gaan doen (14 uur vliegen..) en hopelijk staan daar meer antwoorden in.

Ik geloof echter niet dat EV's het zelfde gedrag van "tanken" gaan krijgen, want je wil juist je accu in optimale staat hebben en dat doe je niet door hem continue leeg te rijden en dan pas weer bij te laden.

Ik zie vooral op langere termijn draadloos laden op publieke parkeerplaatsen een vogelvlucht nemen.

Ik denk tot het moment komt dat je in 10 minuten je auto zo goed als vol kan laden aan een vorm van supercharger, dat het thuis laadpunt gewoon blijft.

Opzich is dat niet eens heel erg ver meer, met de huidige 135 kW superchargers, en Elon heeft al gezegd dat er nog een upgrade aankomt, zeg 150 kW, ben je in 15 min al halfvol.
Er zit wel een limiet aan hoe veel kW je een accu in kan duwen. Je accu moet wel groot zijn om er 150kW in te stoppen, de accu van een Leaf/ZOE kan je niet met meer dan 50kW gaan laden, dan gaat dat pack gewoon kapot.

Ook kan je tot 80% snel laden, daarna moet je al snel gaan afbouwen.

De Model S kan je vanwege zijn grote accu zo snel laden, maar ook die bouwt snel af. Een 100kWh pack kan je dus nog sneller laden, maar op een gegeven moment kom je op een punt waar je met stekkers en kabels komt te zitten die onhandelbaar worden.

Het voltage verhogen om zo meer kW de auto in te krijgen kan ook niet, want dat brengt weer andere gevaren met zich mee.