Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hem in papier!

ImageUploadedByTapatalk1385046731.512577.jpg
 
Last edited:
Dat is top, doch als er nu 1 iemand was van wie ik verwachtte dit boek online te lezen, dan was het toch wel de man met een eigen datacenter ;-)
Tja, maar ik kreeg de papieren versie aangeboden van FastNed, dat sla ik niet af!

Zit o.a. op de BMWi3 en laat dan toe aan 50kWh te laden.
Wel leuk dat de i3 en Outlander er kunnen opladen. Dan kan je toch weer even een paar KM elektrisch rijden :)
 
Ik heb gisteren avond het FastNed boek gelezen en vind hun idee nog steeds prachtig, maar ik heb toch wel een kritieke nood.

Reguliere oplaadpalen van 11kW of 22kW worden afgeschreven als "onzinnig, duur en langzaam". Volgens hen moet iedereen de 1000 tot 2000 euro investering thuis niet doen en enkel gebruik gaan maken van snelladers.

De investeringen op bedrijventerrein, parkeergarages, etc in "langzaamlaadpalen" worden weg gezet als duur en niet rendabel.

Hoewel ik begrijp dat hun verdienmodel is dat iedereen de hele dag aan de snellader staat is het voor mij als E-Rijder juist totaal niet aantrekkelijk om te gaan snelladen. Waarom zou ik 30 minuten bij een snellader wachten als mijn auto ook had kunnen volladen in de 2 uur die ik daarvoor stil heb gestaan voor een afspraak?

Waarom zou ik mijn auto niet in de nacht vol laden om vervolgens in de ochtend eerst 30 minuten bij een snellader te staan?

Hun visie is dat thuisladen nog wel eens zal gebeuren, maar dan "om bij te druppelen". Dat strookt niet helemaal met hoe ik er tegenaan kijk. Ik vermoed ook dat de heren achter FastNed nooit echt zelf volledig elektrisch gereden hebben.

Een kritieke noot hun kant op is uiteraard nodig om meerdere kanten van het verhaal te belichten.

Hoe denken jullie daar over?
 
Ik heb gisteren avond het FastNed boek gelezen en vind hun idee nog steeds prachtig, maar ik heb toch wel een kritieke nood.

Reguliere oplaadpalen van 11kW of 22kW worden afgeschreven als "onzinnig, duur en langzaam". Volgens hen moet iedereen de 1000 tot 2000 euro investering thuis niet doen en enkel gebruik gaan maken van snelladers.

De investeringen op bedrijventerrein, parkeergarages, etc in "langzaamlaadpalen" worden weg gezet als duur en niet rendabel.

Hoewel ik begrijp dat hun verdienmodel is dat iedereen de hele dag aan de snellader staat is het voor mij als E-Rijder juist totaal niet aantrekkelijk om te gaan snelladen. Waarom zou ik 30 minuten bij een snellader wachten als mijn auto ook had kunnen volladen in de 2 uur die ik daarvoor stil heb gestaan voor een afspraak?

Waarom zou ik mijn auto niet in de nacht vol laden om vervolgens in de ochtend eerst 30 minuten bij een snellader te staan?

Hun visie is dat thuisladen nog wel eens zal gebeuren, maar dan "om bij te druppelen". Dat strookt niet helemaal met hoe ik er tegenaan kijk. Ik vermoed ook dat de heren achter FastNed nooit echt zelf volledig elektrisch gereden hebben.

Een kritieke noot hun kant op is uiteraard nodig om meerdere kanten van het verhaal te belichten.

Hoe denken jullie daar over?
Als toekomstige Co.-bestuurder van een i3 kan ik me wel in hun verhaal vinden. Voor dat type auto's is een dichte structuur van snelladers erg nuttig, zeker omdat het druppelladen ook echt druppelladen is. Met 7kw duurt het thuis of bij je afspraak dus ook best lang, zo'n 3,5 uur. Dan is het best logisch om daar te laden. Voor de Tesla Model S is dit netwerk veel minder interessant, uiteraard wel handig. Ik ben het niet met ze eens dat je op kantoor- en ander parkeerterreinen niets hoeft te doen. Juist wel, zeker voor de PHEVs, want natuurlijk wil je niet dat zij veel op benzine (Diesel) moeten rijden en voor hun is twintig minuten stoppen versus de generator aanzetten een onvoordelige vergelijking.
 
Ik heb gisteren avond het FastNed boek gelezen en vind hun idee nog steeds prachtig, maar ik heb toch wel een kritieke nood.

Reguliere oplaadpalen van 11kW of 22kW worden afgeschreven als "onzinnig, duur en langzaam". Volgens hen moet iedereen de 1000 tot 2000 euro investering thuis niet doen en enkel gebruik gaan maken van snelladers.

De investeringen op bedrijventerrein, parkeergarages, etc in "langzaamlaadpalen" worden weg gezet als duur en niet rendabel.

Hoewel ik begrijp dat hun verdienmodel is dat iedereen de hele dag aan de snellader staat is het voor mij als E-Rijder juist totaal niet aantrekkelijk om te gaan snelladen. Waarom zou ik 30 minuten bij een snellader wachten als mijn auto ook had kunnen volladen in de 2 uur die ik daarvoor stil heb gestaan voor een afspraak?

Waarom zou ik mijn auto niet in de nacht vol laden om vervolgens in de ochtend eerst 30 minuten bij een snellader te staan?

Hun visie is dat thuisladen nog wel eens zal gebeuren, maar dan "om bij te druppelen". Dat strookt niet helemaal met hoe ik er tegenaan kijk. Ik vermoed ook dat de heren achter FastNed nooit echt zelf volledig elektrisch gereden hebben.

Een kritieke noot hun kant op is uiteraard nodig om meerdere kanten van het verhaal te belichten.

Hoe denken jullie daar over?

Ik heb 'm ook in 1 ruk uitgelezen, mooi verhaal. Ik vind het ook echt knap dat ze zo vroeg deze kans zagen (waarde van goede locaties) en dit zo serieus hebben aangepakt. Maar ik had exact hetzelfde gevoel als jij hebt. Het is ook het verhaal wat ik keer op keer aan vrienden en bekenden uitleg, ' het andere tanken'. Velen gaan uit van het tanken zoals dat met ICE werkt, en dan is de laadsnelheid van een EV een probleem. Maar het werkt anders in praktijk, elke ochtend een volle tank. En langzamerhand bij veel bedrijven ook laden, dus ook elke middag een volle tank. Dus waar heb je dan snelladen voor nodig? Voor roadtrips. En dan is de vraag, hoe vaak zijn trips langer dan je ver komt met je lading stroom?

Ik denk dat dat ook de markt is van FastNed. Da's ook een markt, en vast ook interessant, maar wel heel anders dan 'elke elektrische auto tanks elke week voor 10 euro'. Het hangt sterk af van het aantal auto's, maar ook de range, laten we niet vergeten dat veel EV's vaker moeten tanken. Als heel Nederland volstaat met laadstations, dan kies je misschien ook wel voor een kleinere accu, bij Tesla scheelt dat toch even 10K.

Maar het basisladen gebeurt thuis en op werk. De investering in een laadstation is ook helemaal niet zo gek. Je koopt ze nu voor 1000 euro, wacht een paar jaar en het zal de helft zijn. Het lijkt me net zoiets als een CV of koelkast, het is een ding dat je thuis hebt, en afschrijft over 10 jaar. Ik zie dat ook voor bedrijven, er zijn nu toch al veel bedrijven waar er niet meer 1 paar voor de show staat, maar een hele batterij van die dingen. Daarmee zullen de kosten ook wel dalen. Het lijkt me juist helemaal niet zo duur om 50 parkeerplaatsen van een laadstation te voorzien, de prijs van de laadpalen zullen dalen en de installatie per plaats ook, als je er veel laat aanleggen. Stroom behoeft met enige intelligentie ook niet zo'n probleem te zijn zou ik denken, ze hoeven niet allemaal gelijktijdig te laden. Installatiekosten 1500 euro per plek als je er 50 doet? Afgezet tegen de kosten van de (lease)auto's die op de plekken staan en ook door de werkgever worden betaald, heel behapbaar.

We zullen zien hoe het gaat lopen. Vooralsnog vind ik FastNed een geweldige toevoeging voor het elektrisch rijden, en het zijn nog mooie stations ook!
 
Mensen met een droom, een visie en ook nog het lef en het doorzettingsvermogen om het te realiseren. Respect voor de initiatiefnemers!

Ik deel hun visie echter ook niet helemaal. Ben zelf meer van het thuis- en werkladen en incidenteel onderweg. Thuis mag langzaam, maar onderweg moet het snel kunnen. Het businessmodel voor publieke landpalen wordt in die situatie wel lastig en ik ben blij dat er toch ondernemers zijn die elk op hun eigen manier een steentje bijdragen om de infrastructuur te verbeteren. Wat dat betreft zijn de SC's natuurlijk ook een prachtig idee. De praktijk zal uitwijzen welke oplossingen het uiteindelijk gaan redden. Vooralsnog ben ik blij met elk initiatief op dit vlak! Ik wens hen ook veel succes met de realisatie en hun onderneming. Wanneer ik incidenteel aan hun laadpalen sta, zal ik hen in elk geval dankbaar zijn voor de extra kilowatts die ik dan waarschijnlijk hard nodig heb. De prijs zal op zo'n moment niet echt een issue zijn, dus wellicht dat ze daar wat extra marge kunnen pakken.
 
Ik denk dat ze een langere termijn visie hebben. Althans zo heb ik het boek begrepen. Net als bij digitale camera's zal er de komende jaren een ratrace gaan ontstaan die kleinere en zwaardere (in Kw) accu's mogelijk maakt. Vergelijk het met de megapixel ontwikkeling.

Stel dat we dadelijk naar 170 KW accu's gaan hoe lang moet je dan thuis wel weer niet opladen. En hoeveel mensen willen thuis echt een 22 KW of zwaarder oplaadstation. Kijk eens naar het vastrecht wat dat kost en gourmetten met de kerst kan dan niet meer als de hele familie de auto aan de opladers heeft. Ze hebben nu 200 toplocaties in NL.

Het zou wel mooi zijn als we op hele korte termijn een fastned snellaadoplossing hebben voor de tesla voor de veel- en langrijders.
 
Ik denk dat dat ook de markt is van FastNed. Da's ook een markt, en vast ook interessant, maar wel heel anders dan 'elke elektrische auto tanks elke week voor 10 euro'. Het hangt sterk af van het aantal auto's, maar ook de range, laten we niet vergeten dat veel EV's vaker moeten tanken. Als heel Nederland volstaat met laadstations, dan kies je misschien ook wel voor een kleinere accu, bij Tesla scheelt dat toch even 10K.
Goed punt. Wie weet kan je idd met de 60kWh accu af als er overal een snellader is.

Maar dan nog, je staat toch 30 minuten stil, dan toch maar de 85kWh kopen?

Maar het basisladen gebeurt thuis en op werk. De investering in een laadstation is ook helemaal niet zo gek. Je koopt ze nu voor 1000 euro, wacht een paar jaar en het zal de helft zijn. Het lijkt me net zoiets als een CV of koelkast, het is een ding dat je thuis hebt, en afschrijft over 10 jaar. Ik zie dat ook voor bedrijven, er zijn nu toch al veel bedrijven waar er niet meer 1 paar voor de show staat, maar een hele batterij van die dingen. Daarmee zullen de kosten ook wel dalen. Het lijkt me juist helemaal niet zo duur om 50 parkeerplaatsen van een laadstation te voorzien, de prijs van de laadpalen zullen dalen en de installatie per plaats ook, als je er veel laat aanleggen. Stroom behoeft met enige intelligentie ook niet zo'n probleem te zijn zou ik denken, ze hoeven niet allemaal gelijktijdig te laden. Installatiekosten 1500 euro per plek als je er 50 doet? Afgezet tegen de kosten van de (lease)auto's die op de plekken staan en ook door de werkgever worden betaald, heel behapbaar.
Die prijzen gaan nog zeker weten zakken.

Dingen als Smart-Charging thuis gaan het ook nog allemaal betaalbaar houden, ook als je op grote schaal 50 laadpunten wil.

Mensen met een droom, een visie en ook nog het lef en het doorzettingsvermogen om het te realiseren. Respect voor de initiatiefnemers!
Niets anders dan dat van mijn kant.

Ik deel hun visie echter ook niet helemaal. Ben zelf meer van het thuis- en werkladen en incidenteel onderweg. Thuis mag langzaam, maar onderweg moet het snel kunnen. Het businessmodel voor publieke landpalen wordt in die situatie wel lastig en ik ben blij dat er toch ondernemers zijn die elk op hun eigen manier een steentje bijdragen om de infrastructuur te verbeteren. Wat dat betreft zijn de SC's natuurlijk ook een prachtig idee. De praktijk zal uitwijzen welke oplossingen het uiteindelijk gaan redden. Vooralsnog ben ik blij met elk initiatief op dit vlak! Ik wens hen ook veel succes met de realisatie en hun onderneming. Wanneer ik incidenteel aan hun laadpalen sta, zal ik hen in elk geval dankbaar zijn voor de extra kilowatts die ik dan waarschijnlijk hard nodig heb. De prijs zal op zo'n moment niet echt een issue zijn, dus wellicht dat ze daar wat extra marge kunnen pakken.
Publieke laadpalen vind ik ook een lastige business case, zeker nu de netbeheerders nog steeds 1000 euro per paal per jaar vragen aan vastrecht, ze zien elke paal als een aparte aansluiting namelijk.

kWh's bij FastNed zullen zeker duurder gaan zijn, dat is verder ook logisch. Voor gemak betaal je, dat is altijd al zo.

Stel dat we dadelijk naar 170 KW accu's gaan hoe lang moet je dan thuis wel weer niet opladen. En hoeveel mensen willen thuis echt een 22 KW of zwaarder oplaadstation. Kijk eens naar het vastrecht wat dat kost en gourmetten met de kerst kan dan niet meer als de hele familie de auto aan de opladers heeft. Ze hebben nu 200 toplocaties in NL.

Het zou wel mooi zijn als we op hele korte termijn een fastned snellaadoplossing hebben voor de tesla voor de veel- en langrijders.
Ik denk dus eigenlijk niet dat we 170kWh accu's gaan zien, ik denk dat het bij de 100kWh ~ 125kWh toch wel gaat stoppen.

Want hoe vaak heb je de 100kWh echt nodig? Waarom die investering in die auto doen om het maar incidenteel aan te spreken? Waarom altijd dat gewicht mee nemen.

<50kWh vind ik voor een EV toch echt te weinig, maar daar boven moet je inderdaad moet snelladen veel kunnen doen.

Neemt niet weg dat een 11kW station thuis prima is om met een 50kWh accu te rijden. Ook een 100kWh accu is prima te laden met 11kW, want je rijd hem niet elke dag leeg. En als hij toch snel vol moet, dan is FastNed er toch?

Uiteraard komt daar wel het probleem om de hoek van het feit dat niet iedereen een eigen parkeerplaats heeft en ik zie overal laadpalen met kabels ook echt niet werken, maar wat als draadloos opladen beter wordt? Gewoon onder de parkeerplaats de lader inbouwen en zonder kabel de geparkeerde auto laden.

Ook een stuk minder stress op het netwerk dan iedere keer een piek van 100kW.
 
Het oplaadgedrag hangt ook sterk af van het type auto. Ik zag deze reportage over de Volvo plugin hybrid:
http://www.autoweek.nl/video/3721/op-reis-met-plugin-hybrid
Toen dacht ik ook: wat een gedoe zeg. Bedelen om een stopcontact, kabels afrollen en inpluggen en dan de volgende ochtend zo'n 30 km elektrisch kunnen rijden waarna je weer overgaat op diesel. In zo'n geval zou ik de moeite niet nemen en gewoon altijd op diesel rijden geloof ik (bij lange ritten dan).
Misschien dat deze berijders wel onderweg in Nederland even willen bijladen als na 35 km hun elektriciteit op is. Opladen van zo'n kleine accu is waarschijnlijk zo gepiept.
 
Het oplaadgedrag hangt ook sterk af van het type auto. Ik zag deze reportage over de Volvo plugin hybrid:
http://www.autoweek.nl/video/3721/op-reis-met-plugin-hybrid
Toen dacht ik ook: wat een gedoe zeg. Bedelen om een stopcontact, kabels afrollen en inpluggen en dan de volgende ochtend zo'n 30 km elektrisch kunnen rijden waarna je weer overgaat op diesel. In zo'n geval zou ik de moeite niet nemen en gewoon altijd op diesel rijden geloof ik (bij lange ritten dan).
Misschien dat deze berijders wel onderweg in Nederland even willen bijladen als na 35 km hun elektriciteit op is. Opladen van zo'n kleine accu is waarschijnlijk zo gepiept.
Probleem is dat de plug-in hybrides niet kunnen snelladen.. Vaak maximaal 3.7kW.

De enige die het wel kan is de Outlander, die kan met CHAdeMO zijn 12kWh accu laden. Zal denk ik met 25kW gaan, want 50kW een 12kWh accu in duwen is een rate van 4C, dat is slecht voor de accu.

Neemt niet weg dat het daarmee een stuk beter wordt. Ik ga onze medewerker met zijn Outlander iig de instructie geven te laden (en ook snel) waar mogelijk.
 
Wtf, 10 uur laden voor 45 kilometer electrisch rijden?
Probleem is dat de plug-in hybrides niet kunnen snelladen.. Vaak maximaal 3.7kW.

De enige die het wel kan is de Outlander, die kan met CHAdeMO zijn 12kWh accu laden. Zal denk ik met 25kW gaan, want 50kW een 12kWh accu in duwen is een rate van 4C, dat is slecht voor de accu.

Neemt niet weg dat het daarmee een stuk beter wordt. Ik ga onze medewerker met zijn Outlander iig de instructie geven te laden (en ook snel) waar mogelijk.
 
Ik denk dat jullie te lineair denken. Ik denk dat toekomstige accu's door nieuwe technieken kleiner en lichter zullen worden. Waardoor de range van auto's zal toenemen. Daarnaast worden de opladers sneller waardoor de laadtijd zal afnemen. En voor dat je het weet staan we gewoon weer in de rij bij een tanksta... Sorry laadstation.
 
Denk het echt never, nooit, niet.

Stel bijvoorbeeld dat je thuis naast je gas-, water- en electra-aansluitingen ook een Euro 95 aansluiting had.
Dan ga je toch ook niet buiten in weer en wind zitten klungelen?

Of stel dat je auto op aardgas liep, dan zou je 'm toch ook thuis vol willen proppen?
 
Ik denk dat jullie te lineair denken. Ik denk dat toekomstige accu's door nieuwe technieken kleiner en lichter zullen worden. Waardoor de range van auto's zal toenemen. Daarnaast worden de opladers sneller waardoor de laadtijd zal afnemen. En voor dat je het weet staan we gewoon weer in de rij bij een tanksta... Sorry laadstation.

Met een grotere range is er juist minder reden om onderweg bij te laden.

Ik zie het zelf als een enorme bevrijding dat we thuis kunnen laden. Tijd is het meest kostbare wat ik heb, ik doe er alles aan om onnodig tijdverlies tijdens het reizen te voorkomen. Zelfs 10 minuten stoppen om de diesel vol te gooien voelt al als onnodig oponthoud, laat staan dat je 2 tot 4 keer zo vaak een half uur moet stoppen. Met het oplaadpunt thuis hoef ik op het overgrote deel van mijn ritten niet meer onderweg te stoppen en ik vind dat een fantastische plus.

Natuurlijk zal dit niet voor iedereen gelden, er zijn per slot van rekening vele duizenden die iedere dag met het openbaar vervoer reizen...
 
Het oplaadgedrag hangt ook sterk af van het type auto. Ik zag deze reportage over de Volvo plugin hybrid:
http://www.autoweek.nl/video/3721/op-reis-met-plugin-hybrid
Toen dacht ik ook: wat een gedoe zeg. Bedelen om een stopcontact, kabels afrollen en inpluggen en dan de volgende ochtend zo'n 30 km elektrisch kunnen rijden waarna je weer overgaat op diesel. In zo'n geval zou ik de moeite niet nemen en gewoon altijd op diesel rijden geloof ik (bij lange ritten dan).
Misschien dat deze berijders wel onderweg in Nederland even willen bijladen als na 35 km hun elektriciteit op is. Opladen van zo'n kleine accu is waarschijnlijk zo gepiept.

Ik zou met de Ampera nooit onderweg (dus langs de snelweg) laden, hoewel hij elektrisch veel lekkerder rijdt dan met de range extender, en ik daarnaast ook uit principe elektrisch wil rijden. Het laden van 60 kilometer range kost 4 uur tijd (3,7kW geloof ik), dus echt met de beste wil geen optie. En al zou het drie keer zo snel gaan (zoals de Tesla in basis), dan nog zou 1 uur laden voor 50 kilometer extra bereik niet logisch zijn, want je kunt gewoon verder op benzine. En stel dat je echt snelladen hebt, 25kW, dan kan je 10 kWh volladen in 20 minuten verder waarmee je 50 kilometer elektrisch kan rijden. Maar als je een volle tank benzine beschikbaar hebt, ga je dan 20 minuten staan wachten langs de weg voor 50 km extra bereik? Dan ben je wel een redelijke fanaat als je gaat laden. Mijn conclusie: de plug-in hybrids gaan niet laden langs de snelweg.

Dat zegt wel iets over de korte termijn business van FastNed, maar niets over het succes van elektrisch rijden. Want laden gebeurt veel. Thuis en op het werk, en dat zie je ook in praktijk, ze staan vaak laadpalen 'bezet te houden', wat in zekere zin een goed teken is. Mensen kopen zo'n ding dus niet alleen voor de fiscale voordelen, maar gebruiken de mogelijkheid ook echt. Ik vind volle laadpalen in zekere zin ook een luxe-probleem, het elektrisch rijden slaat aan. Extra palen komen er dan vanzelf wel. Kijk naar de situatie andersom, palen die niet gebruikt worden. Die gaan weg naar verloop van tijd.