You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dat is top, doch als er nu 1 iemand was van wie ik verwachtte dit boek online te lezen, dan was het toch wel de man met een eigen datacenter ;-)Ik heb hem in papier!
Lijkt mij inderdaad een Type 2 Combo stekker (voor DC charging)
Tja, maar ik kreeg de papieren versie aangeboden van FastNed, dat sla ik niet af!Dat is top, doch als er nu 1 iemand was van wie ik verwachtte dit boek online te lezen, dan was het toch wel de man met een eigen datacenter ;-)
Wel leuk dat de i3 en Outlander er kunnen opladen. Dan kan je toch weer even een paar KM elektrisch rijdenZit o.a. op de BMWi3 en laat dan toe aan 50kWh te laden.
Als toekomstige Co.-bestuurder van een i3 kan ik me wel in hun verhaal vinden. Voor dat type auto's is een dichte structuur van snelladers erg nuttig, zeker omdat het druppelladen ook echt druppelladen is. Met 7kw duurt het thuis of bij je afspraak dus ook best lang, zo'n 3,5 uur. Dan is het best logisch om daar te laden. Voor de Tesla Model S is dit netwerk veel minder interessant, uiteraard wel handig. Ik ben het niet met ze eens dat je op kantoor- en ander parkeerterreinen niets hoeft te doen. Juist wel, zeker voor de PHEVs, want natuurlijk wil je niet dat zij veel op benzine (Diesel) moeten rijden en voor hun is twintig minuten stoppen versus de generator aanzetten een onvoordelige vergelijking.Ik heb gisteren avond het FastNed boek gelezen en vind hun idee nog steeds prachtig, maar ik heb toch wel een kritieke nood.
Reguliere oplaadpalen van 11kW of 22kW worden afgeschreven als "onzinnig, duur en langzaam". Volgens hen moet iedereen de 1000 tot 2000 euro investering thuis niet doen en enkel gebruik gaan maken van snelladers.
De investeringen op bedrijventerrein, parkeergarages, etc in "langzaamlaadpalen" worden weg gezet als duur en niet rendabel.
Hoewel ik begrijp dat hun verdienmodel is dat iedereen de hele dag aan de snellader staat is het voor mij als E-Rijder juist totaal niet aantrekkelijk om te gaan snelladen. Waarom zou ik 30 minuten bij een snellader wachten als mijn auto ook had kunnen volladen in de 2 uur die ik daarvoor stil heb gestaan voor een afspraak?
Waarom zou ik mijn auto niet in de nacht vol laden om vervolgens in de ochtend eerst 30 minuten bij een snellader te staan?
Hun visie is dat thuisladen nog wel eens zal gebeuren, maar dan "om bij te druppelen". Dat strookt niet helemaal met hoe ik er tegenaan kijk. Ik vermoed ook dat de heren achter FastNed nooit echt zelf volledig elektrisch gereden hebben.
Een kritieke noot hun kant op is uiteraard nodig om meerdere kanten van het verhaal te belichten.
Hoe denken jullie daar over?
Ik heb gisteren avond het FastNed boek gelezen en vind hun idee nog steeds prachtig, maar ik heb toch wel een kritieke nood.
Reguliere oplaadpalen van 11kW of 22kW worden afgeschreven als "onzinnig, duur en langzaam". Volgens hen moet iedereen de 1000 tot 2000 euro investering thuis niet doen en enkel gebruik gaan maken van snelladers.
De investeringen op bedrijventerrein, parkeergarages, etc in "langzaamlaadpalen" worden weg gezet als duur en niet rendabel.
Hoewel ik begrijp dat hun verdienmodel is dat iedereen de hele dag aan de snellader staat is het voor mij als E-Rijder juist totaal niet aantrekkelijk om te gaan snelladen. Waarom zou ik 30 minuten bij een snellader wachten als mijn auto ook had kunnen volladen in de 2 uur die ik daarvoor stil heb gestaan voor een afspraak?
Waarom zou ik mijn auto niet in de nacht vol laden om vervolgens in de ochtend eerst 30 minuten bij een snellader te staan?
Hun visie is dat thuisladen nog wel eens zal gebeuren, maar dan "om bij te druppelen". Dat strookt niet helemaal met hoe ik er tegenaan kijk. Ik vermoed ook dat de heren achter FastNed nooit echt zelf volledig elektrisch gereden hebben.
Een kritieke noot hun kant op is uiteraard nodig om meerdere kanten van het verhaal te belichten.
Hoe denken jullie daar over?
Goed punt. Wie weet kan je idd met de 60kWh accu af als er overal een snellader is.Ik denk dat dat ook de markt is van FastNed. Da's ook een markt, en vast ook interessant, maar wel heel anders dan 'elke elektrische auto tanks elke week voor 10 euro'. Het hangt sterk af van het aantal auto's, maar ook de range, laten we niet vergeten dat veel EV's vaker moeten tanken. Als heel Nederland volstaat met laadstations, dan kies je misschien ook wel voor een kleinere accu, bij Tesla scheelt dat toch even 10K.
Die prijzen gaan nog zeker weten zakken.Maar het basisladen gebeurt thuis en op werk. De investering in een laadstation is ook helemaal niet zo gek. Je koopt ze nu voor 1000 euro, wacht een paar jaar en het zal de helft zijn. Het lijkt me net zoiets als een CV of koelkast, het is een ding dat je thuis hebt, en afschrijft over 10 jaar. Ik zie dat ook voor bedrijven, er zijn nu toch al veel bedrijven waar er niet meer 1 paar voor de show staat, maar een hele batterij van die dingen. Daarmee zullen de kosten ook wel dalen. Het lijkt me juist helemaal niet zo duur om 50 parkeerplaatsen van een laadstation te voorzien, de prijs van de laadpalen zullen dalen en de installatie per plaats ook, als je er veel laat aanleggen. Stroom behoeft met enige intelligentie ook niet zo'n probleem te zijn zou ik denken, ze hoeven niet allemaal gelijktijdig te laden. Installatiekosten 1500 euro per plek als je er 50 doet? Afgezet tegen de kosten van de (lease)auto's die op de plekken staan en ook door de werkgever worden betaald, heel behapbaar.
Niets anders dan dat van mijn kant.Mensen met een droom, een visie en ook nog het lef en het doorzettingsvermogen om het te realiseren. Respect voor de initiatiefnemers!
Publieke laadpalen vind ik ook een lastige business case, zeker nu de netbeheerders nog steeds 1000 euro per paal per jaar vragen aan vastrecht, ze zien elke paal als een aparte aansluiting namelijk.Ik deel hun visie echter ook niet helemaal. Ben zelf meer van het thuis- en werkladen en incidenteel onderweg. Thuis mag langzaam, maar onderweg moet het snel kunnen. Het businessmodel voor publieke landpalen wordt in die situatie wel lastig en ik ben blij dat er toch ondernemers zijn die elk op hun eigen manier een steentje bijdragen om de infrastructuur te verbeteren. Wat dat betreft zijn de SC's natuurlijk ook een prachtig idee. De praktijk zal uitwijzen welke oplossingen het uiteindelijk gaan redden. Vooralsnog ben ik blij met elk initiatief op dit vlak! Ik wens hen ook veel succes met de realisatie en hun onderneming. Wanneer ik incidenteel aan hun laadpalen sta, zal ik hen in elk geval dankbaar zijn voor de extra kilowatts die ik dan waarschijnlijk hard nodig heb. De prijs zal op zo'n moment niet echt een issue zijn, dus wellicht dat ze daar wat extra marge kunnen pakken.
Ik denk dus eigenlijk niet dat we 170kWh accu's gaan zien, ik denk dat het bij de 100kWh ~ 125kWh toch wel gaat stoppen.Stel dat we dadelijk naar 170 KW accu's gaan hoe lang moet je dan thuis wel weer niet opladen. En hoeveel mensen willen thuis echt een 22 KW of zwaarder oplaadstation. Kijk eens naar het vastrecht wat dat kost en gourmetten met de kerst kan dan niet meer als de hele familie de auto aan de opladers heeft. Ze hebben nu 200 toplocaties in NL.
Het zou wel mooi zijn als we op hele korte termijn een fastned snellaadoplossing hebben voor de tesla voor de veel- en langrijders.
Probleem is dat de plug-in hybrides niet kunnen snelladen.. Vaak maximaal 3.7kW.Het oplaadgedrag hangt ook sterk af van het type auto. Ik zag deze reportage over de Volvo plugin hybrid:
http://www.autoweek.nl/video/3721/op-reis-met-plugin-hybrid
Toen dacht ik ook: wat een gedoe zeg. Bedelen om een stopcontact, kabels afrollen en inpluggen en dan de volgende ochtend zo'n 30 km elektrisch kunnen rijden waarna je weer overgaat op diesel. In zo'n geval zou ik de moeite niet nemen en gewoon altijd op diesel rijden geloof ik (bij lange ritten dan).
Misschien dat deze berijders wel onderweg in Nederland even willen bijladen als na 35 km hun elektriciteit op is. Opladen van zo'n kleine accu is waarschijnlijk zo gepiept.
En de BMW i3 met range extender, die kan met de Combostekker ook snelladers, ik meen 50kwProbleem is dat de plug-in hybrides niet kunnen snelladen.. Vaak maximaal 3.7kW.
De enige die het wel kan is de Outlander, die kan met CHAdeMO zijn 12kWh accu laden.
Probleem is dat de plug-in hybrides niet kunnen snelladen.. Vaak maximaal 3.7kW.
De enige die het wel kan is de Outlander, die kan met CHAdeMO zijn 12kWh accu laden. Zal denk ik met 25kW gaan, want 50kW een 12kWh accu in duwen is een rate van 4C, dat is slecht voor de accu.
Neemt niet weg dat het daarmee een stuk beter wordt. Ik ga onze medewerker met zijn Outlander iig de instructie geven te laden (en ook snel) waar mogelijk.
Wtf, 10 uur laden voor 45 kilometer electrisch rijden?
Ik denk dat jullie te lineair denken. Ik denk dat toekomstige accu's door nieuwe technieken kleiner en lichter zullen worden. Waardoor de range van auto's zal toenemen. Daarnaast worden de opladers sneller waardoor de laadtijd zal afnemen. En voor dat je het weet staan we gewoon weer in de rij bij een tanksta... Sorry laadstation.
Het oplaadgedrag hangt ook sterk af van het type auto. Ik zag deze reportage over de Volvo plugin hybrid:
http://www.autoweek.nl/video/3721/op-reis-met-plugin-hybrid
Toen dacht ik ook: wat een gedoe zeg. Bedelen om een stopcontact, kabels afrollen en inpluggen en dan de volgende ochtend zo'n 30 km elektrisch kunnen rijden waarna je weer overgaat op diesel. In zo'n geval zou ik de moeite niet nemen en gewoon altijd op diesel rijden geloof ik (bij lange ritten dan).
Misschien dat deze berijders wel onderweg in Nederland even willen bijladen als na 35 km hun elektriciteit op is. Opladen van zo'n kleine accu is waarschijnlijk zo gepiept.