Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Er is in de buurt van waar ik werk geen laadpunt beschikbaar. Nu is dat niet zo'n probleem: de range van de Model S is groot genoeg om makkelijk op en neer naar huis te kunnen gaan. Maar zo af en toe heb ik wat afspraken na mijn gewone kantooruren en dan is het wel prettig om bij te kunnen laden. Nu zit er op 5 minuten afstand van kantoor een Fastned station... En nu ga ik dus toch twijfelen. Hun prijsmodel maakt een standaard abonnement aantrekkelijk vanaf zo'n 25 kWh per maand bijladen. Ik heb geen Chademo adapter dus ik zal er wel gewoon moeten wachten.

Maar ik vraag me af hoe vaak ik er ga komen.. ik denk dat ik het een tijdje aankijk en het een kans geef...
 
Er is in de buurt van waar ik werk geen laadpunt beschikbaar. Nu is dat niet zo'n probleem: de range van de Model S is groot genoeg om makkelijk op en neer naar huis te kunnen gaan. Maar zo af en toe heb ik wat afspraken na mijn gewone kantooruren en dan is het wel prettig om bij te kunnen laden. Nu zit er op 5 minuten afstand van kantoor een Fastned station... En nu ga ik dus toch twijfelen. Hun prijsmodel maakt een standaard abonnement aantrekkelijk vanaf zo'n 25 kWh per maand bijladen. Ik heb geen Chademo adapter dus ik zal er wel gewoon moeten wachten.

Maar ik vraag me af hoe vaak ik er ga komen.. ik denk dat ik het een tijdje aankijk en het een kans geef...
22kW laden ga je écht te langzaam vinden.

Ik ben zelf erg blij met mijn CHAdeMO adapter. Ik kan bij veel stations nu met ~43kW laden en dat schiet best op om er even 100km bij te laden. Zo heb ik de vrijheid om te rijden waar ik wil.

Probeer echter de 22kW eens, maar je zal de CHAdeMO een stuk fijner vinden.
 
Er is in de buurt van waar ik werk geen laadpunt beschikbaar. Nu is dat niet zo'n probleem: de range van de Model S is groot genoeg om makkelijk op en neer naar huis te kunnen gaan. Maar zo af en toe heb ik wat afspraken na mijn gewone kantooruren en dan is het wel prettig om bij te kunnen laden. Nu zit er op 5 minuten afstand van kantoor een Fastned station... En nu ga ik dus toch twijfelen. Hun prijsmodel maakt een standaard abonnement aantrekkelijk vanaf zo'n 25 kWh per maand bijladen. Ik heb geen Chademo adapter dus ik zal er wel gewoon moeten wachten.

Maar ik vraag me af hoe vaak ik er ga komen.. ik denk dat ik het een tijdje aankijk en het een kans geef...

Geheel met de andere reacties eens. Chademo levert je een zeer aanvaardbare laadsnelheid/wachttijd.

Maar hij opent ook andere mogelijkheden. Zo heb ik als alternatief voor de FastNed Vundelaar, 3 New Motion Chademo laders langs de A1 staan.
Daar is het een stuk goedkoper. Als bonus betere catering (en keuze) voorhanden.

Afschrijving per laadsessie van de Chademo adapter ligt bij mij nog wel erg hoog. Laadsessies zijn volgens mij nog op 2 handen te tellen.
Dus ineens EUR 450 afschrijven voor het kopen van gemak/luxe en er daarna gewoon plezier van hebben.:wink:
 
Feestje wordt nog groter -;)
.. heb van vandaag mijn eerste 20kWH bij Fastned (Liempde Velder aan de A2 Eindoven en Den Bosch) staan laden. Ouderwetse brandstofprijzen: €16,46 kwijt maar was er wel blij mee want had net even half uurtje om ruim 120 noodzakelijke km's voor vandaag bij te laden. Met name de snelheid (pakweg 250 km p/u) is een groot voordeel.. heb het alleen incidenteel nodig - vandaar geen abo genomen. Maar in buitenland (west Frankrijk) veelvuldig gebruikt... En afgelopen zaterdag nog ivm de rally in Zeeland. Eneco had voor laadpalen ter plekke gezorgd van wel 3,7 kW... dus was blij met mijn chademo adapter -;)
IMG_1273.jpg


En er zijn potentieel best veel chademo-laadpunten... helaas niet altijd even betrouwbaar: Total is lang niet zo snel als ze beloven en omslachtig, ANWB alleen beschikbaar op kantooruren, anderen werken maar voor 50%... Dan realiseer je toch het voordeel van Fastned en SuC's... gewoon betrouwbaar.

Schermafbeelding 2015-09-08 om 20.59.49.png




Heb net een CHAdeMo besteld, altijd handig voor in het buitenland ook. .
 
43 kW tegen €30,= per uur bij TNM is €0,70 per kWh. Ik denk dat een abonnement bij FN zich dan snel loont.

Tip: maak bij een TNM Chademo charger gebruik van een Nuon pas. Dan wordt het een stuk goedkoper. Zo'n 0,35-0,50 per kWh (afhankelijk van hoe lang je laadt en dus over hoeveel kWh het starttarief verdeeld wordt).
Bij sporadisch gebruik dus goedkoper dan de 0,35/kWh van FN met abo als je die 12 Euro abo over 1 of 2 laadsessies moet omslaan. (ligt bij mij nog veel lager dan 1 keer per maand).
 
Persbericht van Fastned: Fastned committeert aan race voor snelladen - Fastned (persbericht)

Fastned heeft zich gecommitteerd om de snelste laders te installeren op al haar snellaadstations zodra deze beschikbaar zijn. In voorbereiding hierop zorgt Fastned er nu al voor dat op alle stations netaansluitingen van minimaal 630kVa beschikbaar zijn. Eerder deze week werd een nieuwe generatie elektrische auto’s aangekondigd op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt. Deze auto’s, zoals de Audi E-tron Quattro en de Porsche Mission-E kunnen laden met snelheden tot 1500 km/u (300kW). Voor bestuurders betekent dit dat ze bij Fastned 400km range kunnen laden in ongeveer 15 minuten. In andere woorden, 3 of 4 uur rijden en 15 minuten rust.

Ik ben benieuwd!
 
Het moge bekend zijn dat ik voor de Tesla geen toekomst zie in het businessmodel van Fastned. Echter..... sinds ik me aan t oriënteren ben op een opvolgen voor onze 2e wagen, die van t vrouwke, begin ik wat meer nut te zien in de Fastned stations. Wij gebruiken de 2e auto vooral voor korte ritten. Mijn voorkeur gaat op dit moment naar een i3 uit vanwegen het totaal concept. Ik zou m zonder rex willen. Het bereik is dan zo'n 100km waarna je toch weer 5-8 uur moet laden thuis. Omdat ze zo stom zijn geweest om m maar via 1 fase te laten laden:mad:. Dat hebben ze bij de B-electric dan weer beter gedaan. Die 100km is bijna altijd voldoende. Maar ja wat nou als... dan zijn de rapen gaar. Met de snellaad optie kunnen we dan nog ff langs Fastned tussen Zoetermeer en Den Haag rijden en dan weer op pad.
 
Het moge bekend zijn dat ik voor de Tesla geen toekomst zie in het businessmodel van Fastned. Echter..... sinds ik me aan t oriënteren ben op een opvolgen voor onze 2e wagen, die van t vrouwke, begin ik wat meer nut te zien in de Fastned stations. Wij gebruiken de 2e auto vooral voor korte ritten. Mijn voorkeur gaat op dit moment naar een i3 uit vanwegen het totaal concept. Ik zou m zonder rex willen. Het bereik is dan zo'n 100km waarna je toch weer 5-8 uur moet laden thuis. Omdat ze zo stom zijn geweest om m maar via 1 fase te laten laden:mad:. Dat hebben ze bij de B-electric dan weer beter gedaan. Die 100km is bijna altijd voldoende. Maar ja wat nou als... dan zijn de rapen gaar. Met de snellaad optie kunnen we dan nog ff langs Fastned tussen Zoetermeer en Den Haag rijden en dan weer op pad.
Het trio Citroën C-Zero / Peugeot Ion / Mitsubishi i-Miev heeft dus standaard CHAdeMO aan boord, in 20 minuten is de accu weer voor 75% geladen. Gebruikt voor een habbekrats op te halen uit Frankrijk, zodat je meer geld overhoudt om t.z.t. de volgende Tesla aan te schaffen... :cool:
 
Het trio Citroën C-Zero / Peugeot Ion /ik Mitsubishi i-Miev heeft dus standaard CHAdeMO aan boord, in 20 minuten is de accu weer voor 75% geladen. Gebruikt voor een habbekrats op te halen uit Frankrijk, zodat je meer geld overhoudt om t.z.t. de volgende Tesla aan te schaffen... :cool:
? Ja...
Maar toen onze c1 laatst 7 minuten aan de chademo in Goes stond, werd er in de lege 18kw accu snel even 6kwh geladen waarmee je dan ca36 km kunt rijden, fijn, en ruim genoeg om weer in Zierikzee te komen, echter doordat het chademo starttarief 5 euro is....kost het ca 7 euro ex btw...(heb de new motion rekening nu niet bij de hand..) dus die 20 kilometer kosten dan ineens 35 ct per kilometer....
 
Wat is je bron Mark?
Tesla heeft zijn patenten vrij gegeven en ik kan me niet herinneren dat SuperCharging daarvan uitgesloten is.

Ik denk dat het bij Tesla wat principieel ligt wat de verdienmodellen betreft. Ze willen dat de stroom voor de gebruiker vrij beschikbaar is zonder "tussenhandel", ofwel plug and charge zoals thuis, SuC's en zodadelijk dsestination charging. Dat zal voor Fastned niet realiseerbaar zijn, of het moet zijn dat in de toekomst Tesla ook daar een plaats huurt voor een fastcharger (60 Kw en meer) maar ik heb geen enkele aanwijzing dat dit in de pipeline zit.