Dat "het dubbele betalen" zal denk ik wel gaan meevallen. Auto's blijven emotie. Die emotie zegt dat de auto bij wijze van spreken naar Sicilië moet kunnen rijden ook al komt men hooguit een paar keer over de grens. Rationeel gezien zou het merendeel van de automobilisten nu al uit kunnen komen met het huidige aanbod (max. 130 km range) omdat men zelden meer op een dag rijdt. Toch gebeurt het niet, uiteraard ook vanwege de prijs maar vooral, dat lees je overal, vanwege de range. Ik denk dat Elon gewoon gelijk heeft waar hij zegt dat auto's met minder dan 300 km range "hem niet zullen worden".
Correct, auto's zijn vaak niet rationeel. Als ik rationeel had gedacht reed ik nu in een oude 1.2 benzine Polo. Die had mij ook overal gebracht.
Wel geeft Elon aan dat hij denkt dat de sweetspot bij 200 Mile (320km) ligt en verder snelladen. Dat is bij 160Wh/km een accu van ~50kWh.
Het is totaal realistisch dat andere merken ook binnenkort op de markt gaan komen met 40kWh en 50kWh EV's voor een zeer acceptabel bedrag. Daar kan Fastned zeker van profiteren.
Dan moet Tesla nog wel even met beter accu's komen. De Model S met 85kWh laadt met maximaal 120 kW. Voor zo'n grote accu is dat niet bijster snel. Ik weet niet hoe groot de accu van de Model 3 wordt, maar stel dat het de helft van de Model S wordt dan wordt de maximale laadsnelheid dus zo'n 60kW. Dus daar hebben ze nog wel een uitdaging.
Tesla is nu al zeer conservatief. Een accu kan je prima met 2C laden, een 85kWh dus met 160kW.
De stroom (A) is nu wel een probleem. Bij de SuC gaat er 330A naar binnen. Maar Tesla weet dit vast beter.
Een 50kWh accu met 100kW laden sluit ik zeker niet uit.
Nu mag dat voor ons een voordeel zijn als we regelmatig door Duitsland rijden dus begrijp me goed, ik bestrijd het argument betreffende Destination Charging niet.
Natuurlijk sta ik niet dagelijks aan de SuC maar vele MS rijders hier in NL en België moeten echt goed plannen en het is echt slecht je MS dagelijks bij te laden tenzij het qua kilometers nodig is.
Ik laad mijn MS bij voorkeur op de zaak op en doe dat op vrijdag aan 80%!!!zodat ik een lekker weekend kan gaan toeren.
Tbv het sparen van het batterij pakket laad ik liever niet op maandag want mijn ritten door de week zijn niet langer dan 25 kms.
Het zou kunnen dat een onverwachte rit door de week me dus twee uren ophoud omdat een SuC (die is dan wel eens een keer wil gebruiken) naar het zuiden net te ver weg liggen of voor een omrit zorgt.
De meeste AC laadstations onderweg geven hier in NL 45km per uur dus als ik ergens de km's moet laden kost dat tijd.
80% laden is ook nog eens conform een wens van Tesla.
Komt bij dat het pakket wat degenereert, dus 80% van 376 km's is 301.
Gelukkig zorgt de software er voor dat je dat en iets meer ook echt kunt rijden.
Dus, ik vind het wenselijk dat er SuC's bijkomen.
Tja, dat is de SuC discussie. Ik ben niet van mening dat we er in NL zo veel nodig hebben. Wij kunnen van NL naar Berlijn, Barcelona, etc. Dat is Long Distance naar mijn mening.
Ik wil alleen blijven herhalen dat wanneer de massa in de EV stapt het verhaal anders wordt voor Fastned:
- Afspraken met Lease vloten voor bepaalde prijs
- EV's hebben accu's van 40 ~ 60kWh
- Kunnen met 100kW CCS laden bij Fastned
- Kan theoretisch ook een Model 3 zijn
Als Model S rijders zijn we nog steeds pioniers. De EV markt gaat zich gigantisch ontwikkelen. Extrapoleer de nummers maar eens door richting 100.000 EV's, dan zie je wat er nodig is aan laadinfrastructuur.
Vergeet niet, er zijn nu slechts 3.600 Model S op de Nederlandse wegen!