Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Dacht bij het lezen van Harry's opmerkingen precies hetzelfde over een nieuwe Porsche 911E.
(rond 1970 stond die E voor Einspritzung, dat was toen state-of-the-art)
Gisteren nog even er op uit geweest in mijn 911 uit 1992. Rijdt nog als toen-ie nieuw was, of eigenlijk zelfs beter,
dankzij nieuwe wielophanging en UHP banden, die er vorige eeuw nog niet waren.
Stel je inderdaad maar eens voor wat die mensen inmiddels met de huidige techniek zouden kunnen fabriceren.

(En even on-topic: wie is er al lid van de Founders Club, trouwens? http://fastned.nl/nl/investeren/fastned-founders-club
Jammer van je 25K€ inleg, maar wel mooi gratis laden, zolang als het duurt.)
 
Als je het gewoon geografisch bekijkt - vandaar het plaatje - is de dichtheid (SuC's per km2 of zoiets) echt niet veel slechter dan in Duitsland. Lijkt me eerder een feit dan een mening -;)
Maar daar gaat het niet om denk ik. Zie er ook graag meer - en ook op de genoemde lokaties. Was recent nog genoodzaakt na een bezoek aan Venlo onderweg bij Fastned te laden..

Geloof alleen niet dat het ooit gegaan is om de verhouding SuC's/auto per land. Die Amerikanen denken helemaal niet in Europese landen...zien gewoon afstanden. En omdat ze uitgaan van long distance trips als het gaat om laden bij de SuC's is de huidige plaatsing in Nl en D niet zo vreemd. Ik voorzie er ook wel meer, maar dan als uitbreiding op het netwerk om wachttijden te voorkomen - maar nog steeds uitgaande van die langere trips. En in het verlengde daarvan levert dat wel een verdichting van het netwerk op (ipv meer op zelfde locatie). Dat dagelijks laden slecht zou zijn voor de auto is een argument (om meer SuC's te hebben) dat ik nog niet eerder heb gehoord. Ik rij dagelijks bijna 200 km - laadt elke nacht tot 80% of 90%. om zo ook ruimte te hebben voor dat onverwachte aanvullend gebruik. Je auto op bijna 0% of 100% laten staan lijkt me eerder niet goed voor de accu. Vind het daarom geen sterk argument voor meer SuC's. Het zal overigens altijd nodig blijven om overdag ergens bij te kunnen laden - ook al is het incidenteel. Heb het zelf (voor wat dat waard is) een keer of 5 meegemaakt in de afgelopen twee jaar en 100K km's.

En ja - ook voor mij was het geen enkele belemmering (ontbreken van de SuC's) om in juni 2013 mijn S te bestellen. Eigenlijk had ik toen zo'n gevoel van eerst maar eens zien..
Ben in die zien niet echt teleurgesteld !


Duitsland is echt anders dan het plaatje laat zien! Optisch leuk maar de getallen zijn anders. .
 
Zo snel zal het ook niet gaan denk ik.. maar op de langere termijn is het niet vol te houden...als een van je verkoopargumenten het gratis SuC gebruik is, moet dat in de praktijk wel mogelijk zijn. Zonder lange wachttijden.. anders gaat dat tegen je werken.. Het lijkt me voor de hand liggend dat je dan niet een lokatie van 12 naar 24 brengt, maar op een andere locatie er 12 neer zet. Daarmee krijg je de gevraagde verdichting.

Ik hoop het. Het plaatje van Tesla zelf laat voor 2016 voorlopig alleen uitbreiding naar Oost en Zuid Europe zien, geen verdichting. http://www.teslamotors.com/supercharger
 
Dat "het dubbele betalen" zal denk ik wel gaan meevallen. Auto's blijven emotie. Die emotie zegt dat de auto bij wijze van spreken naar Sicilië moet kunnen rijden ook al komt men hooguit een paar keer over de grens. Rationeel gezien zou het merendeel van de automobilisten nu al uit kunnen komen met het huidige aanbod (max. 130 km range) omdat men zelden meer op een dag rijdt. Toch gebeurt het niet, uiteraard ook vanwege de prijs maar vooral, dat lees je overal, vanwege de range. Ik denk dat Elon gewoon gelijk heeft waar hij zegt dat auto's met minder dan 300 km range "hem niet zullen worden".
Correct, auto's zijn vaak niet rationeel. Als ik rationeel had gedacht reed ik nu in een oude 1.2 benzine Polo. Die had mij ook overal gebracht.

Wel geeft Elon aan dat hij denkt dat de sweetspot bij 200 Mile (320km) ligt en verder snelladen. Dat is bij 160Wh/km een accu van ~50kWh.

Het is totaal realistisch dat andere merken ook binnenkort op de markt gaan komen met 40kWh en 50kWh EV's voor een zeer acceptabel bedrag. Daar kan Fastned zeker van profiteren.


Dan moet Tesla nog wel even met beter accu's komen. De Model S met 85kWh laadt met maximaal 120 kW. Voor zo'n grote accu is dat niet bijster snel. Ik weet niet hoe groot de accu van de Model 3 wordt, maar stel dat het de helft van de Model S wordt dan wordt de maximale laadsnelheid dus zo'n 60kW. Dus daar hebben ze nog wel een uitdaging.
Tesla is nu al zeer conservatief. Een accu kan je prima met 2C laden, een 85kWh dus met 160kW.

De stroom (A) is nu wel een probleem. Bij de SuC gaat er 330A naar binnen. Maar Tesla weet dit vast beter.

Een 50kWh accu met 100kW laden sluit ik zeker niet uit.

Nu mag dat voor ons een voordeel zijn als we regelmatig door Duitsland rijden dus begrijp me goed, ik bestrijd het argument betreffende Destination Charging niet.

Natuurlijk sta ik niet dagelijks aan de SuC maar vele MS rijders hier in NL en België moeten echt goed plannen en het is echt slecht je MS dagelijks bij te laden tenzij het qua kilometers nodig is.
Ik laad mijn MS bij voorkeur op de zaak op en doe dat op vrijdag aan 80%!!!zodat ik een lekker weekend kan gaan toeren.

Tbv het sparen van het batterij pakket laad ik liever niet op maandag want mijn ritten door de week zijn niet langer dan 25 kms.

Het zou kunnen dat een onverwachte rit door de week me dus twee uren ophoud omdat een SuC (die is dan wel eens een keer wil gebruiken) naar het zuiden net te ver weg liggen of voor een omrit zorgt.

De meeste AC laadstations onderweg geven hier in NL 45km per uur dus als ik ergens de km's moet laden kost dat tijd.

80% laden is ook nog eens conform een wens van Tesla.
Komt bij dat het pakket wat degenereert, dus 80% van 376 km's is 301.
Gelukkig zorgt de software er voor dat je dat en iets meer ook echt kunt rijden.

Dus, ik vind het wenselijk dat er SuC's bijkomen.

Tja, dat is de SuC discussie. Ik ben niet van mening dat we er in NL zo veel nodig hebben. Wij kunnen van NL naar Berlijn, Barcelona, etc. Dat is Long Distance naar mijn mening.


Ik wil alleen blijven herhalen dat wanneer de massa in de EV stapt het verhaal anders wordt voor Fastned:

- Afspraken met Lease vloten voor bepaalde prijs
- EV's hebben accu's van 40 ~ 60kWh
- Kunnen met 100kW CCS laden bij Fastned
- Kan theoretisch ook een Model 3 zijn

Als Model S rijders zijn we nog steeds pioniers. De EV markt gaat zich gigantisch ontwikkelen. Extrapoleer de nummers maar eens door richting 100.000 EV's, dan zie je wat er nodig is aan laadinfrastructuur.

Vergeet niet, er zijn nu slechts 3.600 Model S op de Nederlandse wegen!
 
Tesla is nu al zeer conservatief. Een accu kan je prima met 2C laden, een 85kWh dus met 160kW.

Veel accu's wel ja, maar de accu's van Tesla kunnen dit gewoon niet aan. Anders hadden ze de superchargers echt wel (nog) sneller gemaakt. Niet dat ik de accu's van Tesla slecht vind hoor, ze zijn relatief goedkoop en hebben een hoge energiedichtheid. De trade-off is de beperkte laadsnelheid. Dat laatste is bij de Model S niet zo'n probleem, omdat de accu nu eenmaal heel groot is en dus alsnog snel kan laden. Bij de Model 3 wordt dit een ander verhaal. Maar Tesla zal dan vast met verbeterde accu's komen.
 
Het is totaal realistisch dat andere merken ook binnenkort op de markt gaan komen met 40kWh en 50kWh EV's voor een zeer acceptabel bedrag. Daar kan Fastned zeker van profiteren

Toch fraai, hoe taalgebruik kan veranderen. Voor de "Elon Musk ... Soon" werd de term binnenkort vooral gebruikt om aan te duiden op korte termijn binnen een paar dagen, weken of hooguit maanden. Nu wordt de term al veel breder gebruikt. Binnenkort, als zijnde ergens in de komende 5 jaar, maar als we pech hebben zou dat ook niet binnen 10 jaar kunnen zijn, maar het zal vast ergens, ooit, op een nog niet te specificeren datum in de nabije of verre toekomst kunnen gaan gebeuren... ;)
 
Veel accu's wel ja, maar de accu's van Tesla kunnen dit gewoon niet aan. Anders hadden ze de superchargers echt wel (nog) sneller gemaakt. Niet dat ik de accu's van Tesla slecht vind hoor, ze zijn relatief goedkoop en hebben een hoge energiedichtheid. De trade-off is de beperkte laadsnelheid. Dat laatste is bij de Model S niet zo'n probleem, omdat de accu nu eenmaal heel groot is en dus alsnog snel kan laden. Bij de Model 3 wordt dit een ander verhaal. Maar Tesla zal dan vast met verbeterde accu's komen.

Bij Tesla weten ze het denk in beter dan ons. Ze hebben vast een goede keuze gemaakt. Al denk ik ook dat ze nog steeds conservatief zijn om eerst een lange tijd data te verzamelen in veel omstandigheden.

Toch fraai, hoe taalgebruik kan veranderen. Voor de "Elon Musk ... Soon" werd de term binnenkort vooral gebruikt om aan te duiden op korte termijn binnen een paar dagen, weken of hooguit maanden. Nu wordt de term al veel breder gebruikt. Binnenkort, als zijnde ergens in de komende 5 jaar, maar als we pech hebben zou dat ook niet binnen 10 jaar kunnen zijn, maar het zal vast ergens, ooit, op een nog niet te specificeren datum in de nabije of verre toekomst kunnen gaan gebeuren... ;)

In de automotive wereld gaat niets snel ;)
 
Veel accu's wel ja, maar de accu's van Tesla kunnen dit gewoon niet aan. Anders hadden ze de superchargers echt wel (nog) sneller gemaakt. Niet dat ik de accu's van Tesla slecht vind hoor, ze zijn relatief goedkoop en hebben een hoge energiedichtheid. De trade-off is de beperkte laadsnelheid. Dat laatste is bij de Model S niet zo'n probleem, omdat de accu nu eenmaal heel groot is en dus alsnog snel kan laden. Bij de Model 3 wordt dit een ander verhaal. Maar Tesla zal dan vast met verbeterde accu's komen.

Ik denk dat we snel de batterijen die wij nu (al twee jaar) in onze MS hebben vergelijken met de batterijen die in toekomstige auto's, van over enkele jaren, zullen zitten.
Voor de meeste daarvan is er nog slechts sprake van een ontwikkelfase of wellicht alleen PR gedoe. Maar natuurlijk zullen ze er vroeger of later wel komen.

Op DIT moment echter heeft Tesla de enige auto met een dergelijke range, het snelste operationele netwerk en geven ze 8 jaar garantie op de batterij en dat zelfs zonder km beperking.
Ik kan me er dan best in vinden dat ze er alles aan doen om de batterij zo goed als mogelijk te houden door heel voorzichtig, wellicht conservatief, met de batterij om te springen. Het is ook één grote praktijktest waar dan weer leerzame dingen uit naar voren komen. Mooi trouwens dat ze dat zo via software kunnen beheersen.

Het zal best zo kunnen zijn dat ze al sneller kunnen laden dan de max 135 Kw die een SuC aanbiedt maar als dat risico's met zich meebrengt zou ik het niet doen.

Daarnaast wordt er continu gewerkt aan de ontwikkeling van de batterijen. Alle kans dat er vanaf een bepaalde datum alweer een betere batterij ingebouwd gaat worden met meer mogelijkheden, w.o. een hogere laadsnelheid. SuC's worden ook na wat jaartjes geüpdatet en krijgen meer vermogen. "Oudere" auto's pakken dan niet dat volledige vermogen, misschien wel wat meer dan nu, maar nieuwere wel. Dat zal een continu proces worden. Als wij er over denken om bijv. na 8 jaar een nieuwe batterij te plaatsen, als dat economisch aantrekkelijk is (goedkoper dan een geheel nieuwe auto, ik noem maar wat), dan wordt dat ook een batterij met misschien wel 200 kWh die kan laden aan 300 Kw.

Als er één bedrijf is waar men verstand heeft van batterijen voor auto's dan denk ik dat het Tesla zal zijn dus ze zullen voorlopig nog wel een ruime voorsprong hebben (in de praktijk).
 
Zodra Audi een accupack en aandrijflijn a la Tesla onder z'n A6/7/8 schroeft denk ik dat je heel snel terug zou zijn:rolleyes:.

Wil je me op stang jagen (grommmm)

Heb die altijd gereden maar het verschil is wel ERG groot, ik denk dat een A6 dan zeker zo duur is.

Denk dat er wel even duurt en verwacht eigelijk dat Audi telkens achter zal blijven omdat de gehele productie nog steeds rond ICE voertuigen draait.

Geïnvesteerd kapitaal in de productie lijnen draai je niet zomaar om naar FEV dus produceren de traditionelen nog zo door.
Voor hen die een FEV willen zullen ze zo het proces van transitie willen beheren.

Verder geeft Audi niet de indentiteit die Tesla me nu geeft.
Tesla is vooruitstrevend, anderen lopen er nu nog achteraan!
Dus dat imago staat me wel aan!
 
Veel accu's wel ja, maar de accu's van Tesla kunnen dit gewoon niet aan. Anders hadden ze de superchargers echt wel (nog) sneller gemaakt. Niet dat ik de accu's van Tesla slecht vind hoor, ze zijn relatief goedkoop en hebben een hoge energiedichtheid. De trade-off is de beperkte laadsnelheid. Dat laatste is bij de Model S niet zo'n probleem, omdat de accu nu eenmaal heel groot is en dus alsnog snel kan laden. Bij de Model 3 wordt dit een ander verhaal. Maar Tesla zal dan vast met verbeterde accu's komen.

Mark, waar haal je dat vandaan dat de batterijen het niet aan kunnen?
Een medewerker van Tesla (supercharger medewerker op SuC Amsterdam) vertelde me van het weekend iets anders.
Op mijn opmerking ook rechts een aansluiting te maken zodat je van twee kanten uit kunt laden vertelde hij dat dat mogelijk is omdat het aantal batterijen een betere verdeling toelaat.
Het probleem zit in de aanvoerkant.
Daarom wordt er geëxperimenteerd met een gekoelde kabel.
 
Mark, waar haal je dat vandaan dat de batterijen het niet aan kunnen?
Een medewerker van Tesla (supercharger medewerker op SuC Amsterdam) vertelde me van het weekend iets anders.
Op mijn opmerking ook rechts een aansluiting te maken zodat je van twee kanten uit kunt laden vertelde hij dat dat mogelijk is omdat het aantal batterijen een betere verdeling toelaat.
Het probleem zit in de aanvoerkant.
Daarom wordt er geëxperimenteerd met een gekoelde kabel.

Of het voltage opvoeren! Daar gaat CCS dus ook heen. Laden met 1000VDC en minder stroom.
 
Mark, waar haal je dat vandaan dat de batterijen het niet aan kunnen?
Een medewerker van Tesla (supercharger medewerker op SuC Amsterdam) vertelde me van het weekend iets anders.
Op mijn opmerking ook rechts een aansluiting te maken zodat je van twee kanten uit kunt laden vertelde hij dat dat mogelijk is omdat het aantal batterijen een betere verdeling toelaat.
Het probleem zit in de aanvoerkant.
Daarom wordt er geëxperimenteerd met een gekoelde kabel.

Ja, dat soort experimenten doen het altijd goed in de media. Maar op dit moment is de accu de bottleneck, niet de kabel.

Want als de kabel (aanvoerkant) het probleem is, verklaar dan eens dat:
- De S60 trager laadt dan de S70, en de S70 trager dan de S85.
- De laadsnelheid vrij snel begint af te vlakken naarmate de accu voller raakt.

Je ziet, hoe groter de accu, hoe sneller hij kan laden. Omdat de accu de bottleneck is.
En hoe voller de accu, hoe trager het lader gaat. Omdat de accu de bottleneck is.
Een gekoelde kabel gaat hier niets aan veranderen hoor.

Het valt me wel op dat je hier kennelijk helemaal geen kanttekeningen mag plaatsen bij sommige aspecten van Tesla. Jullie buitelen meteen over elkaar heen om dat dan te ontkrachten. Terwijl ik helemaal geen kritiek heb op Tesla. Tesla heeft voor de Model S gekozen voor accu's met een grote dichtheid, die bovendien ook nog relatief goedkoop zijn. Dat lijkt mij een zeer terechte keuze! Het enige nadeel is de beperkte laadsnelheid per kWh. Voor de Model S is dat geen probleem, maar voor de Model 3 zullen ze daar iets op moeten vinden. Maar dat mag hier kennelijk niet gezegd worden.

- - - Updated - - -

Of het voltage opvoeren! Daar gaat CCS dus ook heen. Laden met 1000VDC en minder stroom.

Klopt! Ik vraag me alleen wel af hoe ver het voltage veilig opgevoerd kan worden. Als laden ooit binnen een paar minuten moet kunnen (zoals Fastned beweert) heb je echt idiote voltages nodig.
 
Het valt me wel op dat je hier kennelijk helemaal geen kanttekeningen mag plaatsen bij sommige aspecten van Tesla. Jullie buitelen meteen over elkaar heen om dat dan te ontkrachten. Terwijl ik helemaal geen kritiek heb op Tesla. Tesla heeft voor de Model S gekozen voor accu's met een grote dichtheid, die bovendien ook nog relatief goedkoop zijn. Dat lijkt mij een zeer terechte keuze! Het enige nadeel is de beperkte laadsnelheid per kWh. Voor de Model S is dat geen probleem, maar voor de Model 3 zullen ze daar iets op moeten vinden. Maar dat mag hier kennelijk niet gezegd worden.[/COLOR]
Nee, dat zeker niet. Ik denk alleen dat Tesla erg conservatief is. Ze willen eerst leren, kijken en later opvoeren. Maakt mij nu allemaal niet veel uit :) Tesla heeft denk ik slimmere mensen in dienst dan ons allen te samen.

Klopt! Ik vraag me alleen wel af hoe ver het voltage veilig opgevoerd kan worden. Als laden ooit binnen een paar minuten moet kunnen (zoals Fastned beweert) heb je echt idiote voltages nodig.
CCS gaat richting de 1000VDC, dus ja, dat moet kunnen. 1000V kan ook veilig door stekkers heen, daar boven moet je goed na denken over de isolatie.


Interessant, Fastned heeft een deal gesloten met Nissan:

Onbeperkt snelladen bij iedere nieuwe Nissan LEAF | Fastned

Lijkt me een mooie vaste inkomstenbron voor Fastned. Ben wel benieuwd wat ze per verkochte Leaf krijgen van Nissan.
Kijk, dát is goed nieuws! Ik hoop dat er bij Nissan dealers nu ook duidelijke informatie komt voor potentieële klanten.