Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Had gehoord op de IAA dat de Porsche de E-mission via inductie wil laten opladen. Leuk idee inderdaad, maar haalbaar met die voltages?

Elon Musk heeft steeds gesteld dat dat geen goede oplossing is omdat de verliezen te groot zijn in vergelijking met kabel en stekker... Voor Porsche blijkbaar geen punt in vergelijking met de "convenience". Ik gebruik toch ook liever een stekker als dat het verlies tot minder dan 10% kan beperken.
 
1000V gaat nog wel ja, maar als je echt binnen een paar minuten wil kunnen laden ontkom je niet aan vele duizenden volts (of ampères). Dat lijkt mij met handzame kabels en stekkers niet echt mogelijk.

1000VDC * 250A = 250kW

Wil je dan je 50kWh accu (even aannemen dat deze het kan) laden tot 80%, dan heb je 40kWh nodig. In 10 minuten laad je er dan zo'n 40kWh in.

Uitgaande van 180Wh/km heb je er dan ~200km aan bereik bij geladen in 10 minuten.

Die constatering werd hier inderdaad al eerder gedaan. Klinkt leuk, een accu die je in 5 minuten kunt vol laden, maar dan wordt de aanvoer een probleem.

Lokale buffering gaat dan écht nodig zijn.

Had gehoord op de IAA dat de Porsche de E-mission via inductie wil laten opladen. Leuk idee inderdaad, maar haalbaar met die voltages?

Dat zal voor thuis zijn, lijkt mij niet dat het daar om snelladen gaat.
 
1000VDC * 250A = 250kW
Wil je dan je 50kWh accu (even aannemen dat deze het kan) laden tot 80%, dan heb je 40kWh nodig. In 10 minuten laad je er dan zo'n 40kWh in.

Uitgaande van 180Wh/km heb je er dan ~200km aan bereik bij geladen in 10 minuten.

Klopt, maar er wordt ook al gesproken over 400 kW. Dan ga je dus ver over de 1000V heen. Ben benieuwd hoe ze dat (ooit) gaan oplossen.
 
Klopt, maar er wordt ook al gesproken over 400 kW. Dan ga je dus ver over de 1000V heen. Ben benieuwd hoe ze dat (ooit) gaan oplossen.

Ik ken alleen dit plaatje van Fastned:

ImageUploadedByTapatalk1428502484.356243.jpg


Dit hoorde ik in Januari dit jaar al van Fastned, zij gaven toen aan dat VAG bezig was met 800V EV's en dus CCS 2.0
 
Ik bedoelde aanvoer direct naar de auto: laadpaal naar auto. Die kabels worden op enig moment te zwaar om te tillen.
Misschien kan een robosnake dan helpen....

De stroom (Ampere) bepaald hoe dik de kabel moet zijn. De SuperCharger laad op top nu al met 330A, CCS stelt dus 250A voor, maar dan met een hoger voltage.

Vermogen is het resultaat van Stroom * Voltage. Je kabels hoeven dus niet dikker te zijn. Wellicht iets meer isolatie in verband met het hogere voltage.
 
Ik kan op de website van Nissan overigens totaal niets terugvinden over het gratis laden bij Fastned.

- - - Updated - - -

Ja, inderdaad. Dit vind ik nu weer wél slim van Fastned. Ze moeten meer van dit soort deals sluiten. Renault zit in hetzelfde concern als Nissan. Dus zelfde aanbod bij een Zoe dan maar?

Nee, want de nieuwe Zoe (R240) kan niet snelladen. Ze kunnen wel laden bij Fastned, maar die auto kan niet meer dan 22kW aan. Dat gaat dus niemand doen.
 
De Zoe is sinds enkele maanden met twee verschillende motoren verkrijgbaar. De oude die als een van de enige bestaande EVs 43 kW AC kan laden en de nieuwe (inderdaad R240) die slechts 22 kW kan laden en ook geen andere snellaadmogelijkheid heeft. De versie met de oudere motor is 500€ duurder, dat komt dus overeen met snellaadoptie bij andere merken. De nieuwe motor gaat iets efficiënter om lage laadvermogens.
Het NEDC-bereik van de eerste is 210km, van de nieuwe versie 240km. Afhankelijk van het gebruik ben je dus beter af met de ene of met de andere.
 
Dan klopt feitelijk het Fastned persbericht niet.. 250 km én snelladen.. Of is 22Kw daar snelladen ?

De Zoe is sinds enkele maanden met twee verschillende motoren verkrijgbaar. De oude die als een van de enige bestaande EVs 43 kW AC kan laden en de nieuwe (inderdaad R240) die slechts 22 kW kan laden en ook geen andere snellaadmogelijkheid heeft. De versie met de oudere motor is 500€ duurder, dat komt dus overeen met snellaadoptie bij andere merken. De nieuwe motor gaat iets efficiënter om lage laadvermogens.
Het NEDC-bereik van de eerste is 210km, van de nieuwe versie 240km. Afhankelijk van het gebruik ben je dus beter af met de ene of met de andere.
 
tx. Ik haal ze door elkaar.. :redface:

Laat overigens zien dat standaardisatie ook op dit vlak wel zou helpen om het eenduidiger uitlegbaar te kunnen maken voor de doorsnee autobezitter. "snelladen" is ook een redelijk ongedefinieerd begrip. Ik kijk nog wel eens naar de sites van de EV leveranciers en het is vaak echt zoeken om het duidelijk te krijgen...
 
tx. Ik haal ze door elkaar.. :redface:

Laat overigens zien dat standaardisatie ook op dit vlak wel zou helpen om het eenduidiger uitlegbaar te kunnen maken voor de doorsnee autobezitter. "snelladen" is ook een redelijk ongedefinieerd begrip. Ik kijk nog wel eens naar de sites van de EV leveranciers en het is vaak echt zoeken om het duidelijk te krijgen...

Ja, daarom ook CCS! AC en DC in 1 stekker. Gewoon pluggen en klaar. Slimme gedachte achter CCS.


Fastned geeft net aan dat het geld voor de Leaf én de e-NV200. Dat is natuurlijk helemaal mooi.

Eind dit jaar 50 stations in NL, dat is best netjes.