Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Punt met een reguliere laadpaal is dat daar vaak auto's langer aan staan dan nodig. De auto laad voor 3 a 4 uur, maar staat er 6 tot 8 uur aan.

Ook laden veel auto's zoals de Leaf op 3,6kW en niet op 11kW.

Een snellader blijft niemand langer staan dan nodig. Genoeg er in? dan gelijk weer door!

Precies en 'nodig' is op dit moment nog gelijk aan 'niet'. (de uitzonderingen daargelaten) De spannende vraag is of er ooit nog een situatie komt waarbij wachten bij de ladende auto wel nodig wordt. Ik denk dan voornamelijk aan het geval van een tekort aan andere (te prefereren) laadmogelijkheden.
Ik ben er wat pessimistischer over dan anderen. Maar niemand die het op dit moment nog met grote zekerheid echt kan voorspellen.
 
Punt met een reguliere laadpaal is dat daar vaak auto's langer aan staan dan nodig. De auto laad voor 3 a 4 uur, maar staat er 6 tot 8 uur aan.

Mijn punt is ook niet dat een reguliere lader dit aantal zal halen. Mijn punt is dat snelladers nooit 24/7 worden gebruikt en de stelling dat deze een capaciteit heeft van 150 auto's per 24 uur is daarmee echt complete onzin.

In de praktijk blijkt dat snelladers met name worden gebruikt tussen 11 en 13.00 (Daarvoor eigenlijk niet, want dan is men thuis "vol" vertrokken) en na 16.00 (iemand die op kantoor of elders niet kon laden. Ik verwacht niet dat Fastned op dit moment (maar ook over 4 jaar) een locatie kan tonen, waarop op 1 dag meer dan 10, laat staan 100 laadbeurten zijn geweest.

In Amsterdam zijn er reguliere laadpunten waar soms op een dag 5 a 6 auto's laden. Immers 2 auto's kunnen in de nacht laden (Ook een Leaf is na 8 uur vol), en overdag kunnen meerdere auto's even bijladen.
 
Punt met een reguliere laadpaal is dat daar vaak auto's langer aan staan dan nodig. De auto laad voor 3 a 4 uur, maar staat er 6 tot 8 uur aan.

Ook laden veel auto's zoals de Leaf op 3,6kW en niet op 11kW.

Een snellader blijft niemand langer staan dan nodig. Genoeg er in? dan gelijk weer door!

Ik denk dat we vijf jaar vooruit moeten kijken. Auto's met bereik minder dan 300 km zullen nooit mainstream worden en worden nu al nauwelijks en straks helemaal niet meer verkocht, evenals PHEV's. Men wil het gewoon niet en wat we nu zien is een beperkte groep die niet representatief is voor de gemiddelde automobilist. Deze heeft nogal wat te overwinnen voordat hij elektrisch gaat.

Range en laden. Range komt vanzelf goed als hij tegen een redelijke prijs een auto met >300 km range koopt.
Verder wil hij weinig gedoe. Steeds attent zijn op laden en kabeltjes uitrollen zal voor velen een groot obstakel zijn.

Primair is natuurlijk thuisladen, dat is elementair en voor de meesten voldoende.
Maar wie dat niet kan en zeg 150 km/week rijdt (en zo zijn er veel) kan volstaan met 1 x per week een half uurtje laden (ervan uitgaande dat de laadsnelheid ook bij Fastned dan (minimaal) op SuC niveau ligt en dat zal zeker gebeuren) en verder hoeft hij zich nergens zorgen over te maken en overal parkeren. Hij wil het liefst houden wat hij nu heeft. Geen gezoek naar paaltjes, geen lastige kabel meeslepen.

Dat is mijn verwachting. Wij zitten in NL met een beetje een plaag aan halve EV's (want nog geen half bereik) en PHEV's die erg langzaam laden in de picture brengen. Thuis prima, maar als dat niet kan of je bent onderweg is DC laden toch altijd veel sneller en daarna ben je weer voor een poosje "klaar".

Ik heb op het draadje Autobrief 2.0 onder post nr 59 een uitgebreide beschouwing over gegeven.
 
Last edited:
Ik denk dat we vijf jaar vooruit moeten kijken. Auto's met bereik minder dan 300 km zullen nooit mainstream worden en worden nu al nauwelijks en straks helemaal niet meer verkocht

Zakelijk zou ik zo tekenen voor auto's met een reeële range van zeg 200-220 km. Mits ze kunnen concurreren in prijs (of eigenlijk TCO) van n ford focus, liever nog iets kleiner. Meer range is gevoelsmatig fijn maar niet nodig en drijft de prijs alleen maar op. Ja die accuprijzen gaan omlaag, maar de aankomende 10 jaar blijven ze n flink deel van de autoprijs uitmaken ben ik bang.

Ik denk dat n deel van de mensen die niet met regelmaat wat grotere afstanden maakt best wel te porren is voor een bijtellingsvriendelijke FEV. Dat ze nog over n drempel moeten moge duidelijk zijn. Dat moest ik (voor de proefrit) ook wel eerlijk gezegd.
 
Ik betwijfel dat mensen te porren zijn voor een bijtelling vriendelijke BEV met een beperktere range, die zijn er momenteel genoeg. Het probleem is namelijk dat mensen hun auto kopen, rekening houdend met uitzonderingen. Als je dan toch betaald voor de auto wil men niet voor iedere uitzondering alsnog van alles te moeten regelen (voor vakantie, weekendje weg, feest van je werk etc)
 
Ik betwijfel dat mensen te porren zijn voor een bijtelling vriendelijke BEV met een beperktere range, die zijn er momenteel genoeg. Het probleem is namelijk dat mensen hun auto kopen, rekening houdend met uitzonderingen. Als je dan toch betaald voor de auto wil men niet voor iedere uitzondering alsnog van alles te moeten regelen (voor vakantie, weekendje weg, feest van je werk etc)

Klopt, men koopt ook een pc met een processorkracht die men nooit nodig heeft, een audio met 400 watt die nooit gebruikt worden en een auto waarmee ze op avontuur gaan, ook al is de Julianatoren het verste ooit. (Niet onaardig bedoeld voor de Julianatoren, wij gaan er vaak heen).

Nog even wat olie (ahum) op het vuur. Eigenlijk vind ik die 1000 laadpaaltjes helemaal geen goed idee. Het is beter om voor dat geld 100 DC laders in de opzet van Fastned neer te zetten met het oog op straks. Ik denk dat Elon gelijk heeft. Primair inzetten op thuis laden, dat mag druppelladen zijn a.h.w.

Voor wie dat niet kan, met de juiste EV, af en toe naar een DC lader en daarnaast in overleg met uitbaters een netwerk van destination chargers, waar de juiste EV's (dat hoeft op termijn niet alleen Tesla te zijn maar ook van andere fabrikanten die het belang van de klant laten gelden boven eigen ego en trots (boem) waar men dan in die paar uur die men daar doorbrengt als courtesy de batterij bij kan vullen.
 
Last edited:
Ik betwijfel dat mensen te porren zijn voor een bijtelling vriendelijke BEV met een beperktere range, die zijn er momenteel genoeg. Het probleem is namelijk dat mensen hun auto kopen, rekening houdend met uitzonderingen. Als je dan toch betaald voor de auto wil men niet voor iedere uitzondering alsnog van alles te moeten regelen (voor vakantie, weekendje weg, feest van je werk etc)

Ja we willen allemaal overal klaar voor zijn en er is nog n flinke drempel waar we overheen moeten. Tegelijkertijd er is n hele sloot mensen die de auto nooit mee naar het buitenland nemen. Hier op kantoor zijn er n aantal diende Renault Zoë met wat meer range direct zien zitten.

Denk dat met de genoemde range je die weekendjes en feestjes wel te coveren zijn, zeker met wat fast charging en destination charging opties.

Maar hey, of t juist met veel of juist wat minder range gaat worden. EV heeft de toekomst.
 
Range en laden. Range komt vanzelf goed als hij tegen een redelijke prijs een auto met >300 km range koopt.
Verder wil hij weinig gedoe. Steeds attent zijn op laden en kabeltjes uitrollen zal voor velen een groot obstakel zijn.
Zeker, het is gewoon fijn om niet altijd aan de laadpaal te hoeven.

Primair is natuurlijk thuisladen, dat is elementair en voor de meesten voldoende.
Maar wie dat niet kan en zeg 150 km/week rijdt (en zo zijn er veel) kan volstaan met 1 x per week een half uurtje laden (ervan uitgaande dat de laadsnelheid ook bij Fastned dan (minimaal) op SuC niveau ligt en dat zal zeker gebeuren) en verder hoeft hij zich nergens zorgen over te maken en overal parkeren. Hij wil het liefst houden wat hij nu heeft. Geen gezoek naar paaltjes, geen lastige kabel meeslepen.

Zeker, maar ik vermoed niet dat iedereen elke dag aan de laadpaal kan staan.

Ik vind deze zet van Fastned in Den Haag écht wel goed. En ook langs de snelweg wordt het laden sneller.

CCS 2.0 komt er aan met 150kW: Audi, BMW, Daimler, Porsche, Volkswagen Others All Part Of 150 kW CharIn CCS Fast Charge Initiative

Ook Fastned kan dus ook 150kW gaan aanbieden hierdoor.
 
CCS 2.0 komt er aan met 150kW: Audi, BMW, Daimler, Porsche, Volkswagen Others All Part Of 150 kW CharIn CCS Fast Charge Initiative

Ook Fastned kan dus ook 150kW gaan aanbieden hierdoor.

Laat ik nog eens herhalen dat ik dit een heel goede zet vind van Fastned. Waar er verder nog wordt doorgemodderd en gepolderd past deze opzet in de echte aanpak van elektrisch rijden.

Daarbij moet men eerst onder ogen zien dat de echte EV van de toekomst, let's say vanaf 2017, minimaal de 200 miles range heeft en dus kan snelladen op supercharger niveau.
Daarbij hoort dat de huidige EV's (behalve Tesla) niet meer zijn dan compliance auto's waarin niet echt de ziel van de fabrikant ligt. Maar ook niet de ziel van de kopers, want deze auto's worden uiteindelijk minder gekocht dan de voor bijna iedereen onbetaalbare Tesla. Zeker als je mainstream wil gaan wordt het dus geen succes, zie eerdere posts. Het publiek zal uiteindelijk bepalen wat ze kopen.

Datzelfde publiek zal dus de EV met korte range, ook al is hij goedkoper, laten voor wat het is, net als nu want die auto's kun je al kopen, en pas overgaan op een EV als deze de range heeft en gemakkelijk te laden is. Dat laatste bereik je niet met gedoe met zelf uitleggen van kabels naar paaltjes langs de stoep met alle risico's dat deze een half etmaal bezet is door een PHEV, maar met plekken waar men de auto, eens in de paar dagen, afhankelijk van het gebruik, snel kan bijladen en dan gewoon gebruiken zoals nu de afgetankte ICE.
Het publiek zal daarnaast uiteraard, als er inderdaad de mogelijkheid is, het thuisladen direct omarmen en daar mag het dan langzamer. Daar zou meer effort in gestoken moeten worden.

De aangehaalde publicatie bevat al direct één verkeerd uitgangspunt. Hij moet omgekeerd compatibel zijn en dus ook auto's die langzamer dc lader kunnen bedienen. Dit is nu juist wat killing zal zijn voor het systeem. Het is en blijft modderen en polderen.

Ik blijf mij nog steeds verbazen over de heldere aanpak van Tesla met de SuC's. Deze zullen straks prima passen bij de toekomstige EV's. verder merk je als Tesla rijder dat er gedacht worden in termen als: " Hoe maken we het gemakkelijk en leuk voor de klant?".
De andere fabrikanten zouden er goed aan doen eens bij de (hopelijk) toekomstige kopers na te vragen wat deze willen. Nu er meer dan 200 SuC lokaties zijn, waarvan iets van 53 in Duitsland, en dit aantal blijft groeien zal er over een jaartje of zo niemand met enig oog voor elektrisch rijden meer zijn die de SuC niet kent. Plus de voordelen van prepaid rijden en plug and play en daarnaast ook erg esthetisch. Kijk maar eens in Eindhoven nu. Daar zijn 14 laadplekken op een rij waavan 8 SuC zuilen. Wat is nu handiger, even de huidige populatie van EV's die op verschillende manieren langzaam en semi-snel laden weggedacht.

Men kan als industrie wel "ontwikkelen" met de blik op oneindig en met arrogantie, maar uiteindelijk is er nog helemaal niets.

Als straks de eerste Audi, BMW of Mercedes etc komt met range en snelladen, wat zal het publiek als eis stellen? We leven dan in 2018 op zijn vroegst, het aantal SuC's zal in Europa ver boven de 300 zijn en het aantal snelle CSS nog nihil. Want wie investeert in een onzekere laadstandaard zelfs nog ver voordat er auto's zijn die daar aan kunnen hangen?

De beste zet die Fastned ooit zal kunnen doen is een deal met Tesla dat ze de Tesla plug ook kunnen aanbieden, handig voor straks ook.
Zowel langs de snelwegen als, maar vooral, binnen de woongebieden voor degenen die thuis niet kunnen laden en net als nu één keer per week (snel) willen tanken.

En natuurlijk kan men bij Tesla, als de autos dat kunnen hebben, ver omhoog gaan met aangeboden vermogens/stroomsterktes. Wat blijft is dan een elegante plug die hetzelfde aanvoelt thuis op de eigen laadplek als bij de SuC's.
 
Last edited:
Laat ik nog eens herhalen dat ik dit een heel goede zet vind van Fastned. Waar er verder nog wordt doorgemodderd en gepolderd past deze opzet in de echte aanpak van elektrisch rijden.

Daarbij moet men eerst onder ogen zien dat de echte EV van de toekomst, let's say vanaf 2017, minimaal de 200 miles range heeft en dus kan snelladen op supercharger niveau.
Daarbij hoort dat de huidige EV's (behalve Tesla) niet meer zijn dan compliance auto's waarin niet echt de ziel van de fabrikant ligt. Maar ook niet de ziel van de kopers, want deze auto's worden uiteindelijk minder gekocht dan de voor bijna iedereen onbetaalbare Tesla. Zeker als je mainstream wil gaan wordt het dus geen succes, zie eerdere posts. Het publiek zal uiteindelijk bepalen wat ze kopen.
Zeker. De andere fabrikanten moeten ook écht in gang komen.

Al moet Nissan hier ook wel zijn credits krijgen. Ze zijn goed bezig. Over smaak valt te twisten, maar ik heb respect voor Nissan wat ze doen.

Datzelfde publiek zal dus de EV met korte range, ook al is hij goedkoper, laten voor wat het is, net als nu want die auto's kun je al kopen, en pas overgaan op een EV als deze de range heeft en gemakkelijk te laden is. Dat laatste bereik je niet met gedoe met zelf uitleggen van kabels naar paaltjes langs de stoep met alle risico's dat deze een half etmaal bezet is door een PHEV, maar met plekken waar men de auto, eens in de paar dagen, afhankelijk van het gebruik, snel kan bijladen en dan gewoon gebruiken zoals nu de afgetankte ICE.
Het publiek zal daarnaast uiteraard, als er inderdaad de mogelijkheid is, het thuisladen direct omarmen en daar mag het dan langzamer. Daar zou meer effort in gestoken moeten worden.
Klopt, maar 20% van de Nederlanders heeft een oprit.

Voor de rest wil niet iedereen 'vechten' om een laadpaal. Auto parkeren thuis en verder.

Op het werk kunnen ze misschien laden en op die eventuele bestemming. Maar ik zie de Efteling nog niet de hele P vol leggen met laadpalen.

Als straks de eerste Audi, BMW of Mercedes etc komt met range en snelladen, wat zal het publiek als eis stellen? We leven dan in 2018 op zijn vroegst, het aantal SuC's zal in Europa ver boven de 300 zijn en het aantal snelle CSS nog nihil. Want wie investeert in een onzekere laadstandaard zelfs nog ver voordat er auto's zijn die daar aan kunnen hangen?
Alleen die stekker hé! De Tesla stekker/SuC is geen standaard.

Musk roept wel dat de standaard open is, maar details hebben we nog nooit gehad. Dat is dus wel killing.

De beste zet die Fastned ooit zal kunnen doen is een deal met Tesla dat ze de Tesla plug ook kunnen aanbieden, handig voor straks ook.
Zowel langs de snelwegen als, maar vooral, binnen de woongebieden voor degenen die thuis niet kunnen laden en net als nu één keer per week (snel) willen tanken.
Wat ik van Fastned begrijp is dat ze dat wel willen, maar dat Tesla geen gehoor geeft.

Ik sluit voor Model 3 dus een CCS poort ook écht niet uit: CCS Charging options for Model 3
 
Alleen die stekker hé! De Tesla stekker/SuC is geen standaard.

Musk roept wel dat de standaard open is, maar details hebben we nog nooit gehad. Dat is dus wel killing.

Wat ik van Fastned begrijp is dat ze dat wel willen, maar dat Tesla geen gehoor geeft.

Ik sluit voor Model 3 dus een CCS poort ook écht niet uit: CCS Charging options for Model 3

"Klopt, maar 20% van de Nederlanders heeft een oprit.

Voor de rest wil niet iedereen 'vechten' om een laadpaal. Auto parkeren thuis en verder."

Als elk nieuw ontworpen huis, elk appartementencomplex in het ontwerp standaard een oplaadmogelijkheid voor zijn bewoners krijgt zijn we al een eind op de goede weg. Dat kan twee kanten op: Lukt het om (in theorie) elke parkeerplaats daar een laadkabel te geven, toegankelijk voor de bewoners, dan kan het langzaam. Heeft men slechts de mogelijkheid om een beperkt deel te voorzien van een laadmogelijkheid dan is DC laden met hoge(re) snelheid aangewezen. Gewoon kijken of hij vrij is, het is per slot van rekening bij het woonadres, en dan een half uurtje of zo laden. Verrekening zit al in de servicekosten. Bestaande situaties kunnen met wat goede wil aangepast worden.
Hiermee kunnen we de 20% al snel richting de 60% of hoger krijgen.

Alleen die stekker hé! De Tesla stekker/SuC is geen standaard.

Hoezo alleen de stekker? Er is al een uitgebreid netwerk in bedrijf dat wekelijks (op globaal niveau zelfs min of meer dagelijks) wordt uitgebreid. Een netwerk dat er mooi uit ziet, dat nagenoeg storingsvrij werkt, dat de enige echte gebruiksvriendelijke opzet heeft (prepaid en plug and charge) en dat geheel is voorbereid op de EV's die gaan komen.
Elon heeft aangegeven dat de standaard vrij is, maar zal net als bij het openstellen van SuC voor andere auto's, de eis stellen dat het gebruik alleen is voor de "decent" EV's en niet de huidige populatie (die overigens het EV rijden geen positief imago geeft omdat juist de zo gevoelig liggende items als bereik en laadsnelheid zo nadrukkelijk negatief geëtaleerd worden).

Als je kijkt naar de realiteit is voor de echte EV (helaas alleen nog maar Tesla) met grote range en snelladen de SuC de standaard. Noem het maar formele standaard (CSS) en materiële standaard (SuC).
Op papier kan men zoveel willen maar de praktijk zal anders zijn. Zolang men niet naar de asp. kopers luistert, die natuurlijk geen behoefte hebben aan twee netwerken naast elkaar, terwijl er al één bewezen goed functioneert en in feite onbeperkt uitgebreid kan worden, krijg je de huidige kronkels. En de praktijk zal toch zo lopen als de kopers willen.

In de zijlijn noem ik de situatie in Spanje waar in eerste instantie Tesla geen toestemming kreeg om SuC's te bouwen als daar ook niet een CSS bij kwam maar waar nu voor een periode van twee jaar Tesla het land mag volbouwen met SuC's.

En dichter bij huis, in Duitsland, gebeurt er ook niet veel met de LSV op het moment. Hij zou afgelopen zomer al van kracht worden maar is er nog steeds niet door. Daarnaast ook nog grote kans dat Europees gezien er strijd zal zijn met de regels. Elke nieuwe SuC maakt het duidelijker zichtbaar. En in Duitsland blijft het hard gaan.

Tenslotte, vrijdagavond heb ik het allegaartje bij Van der Valk, links van de SuC nog eens bekeken en de CSS plug in mijn handen gehouden. Dat wordt hem echt niet. Als kopers kunnen kiezen tussen een beperkt netwerk van die CSS (met dezelfde snelheid als de SuC, waar de ontwikkeling ook door gaat) of een paar plaatsen naar rechts (Eindhoven) mogen inpluggen en probleemloos laden dan kun je de uitkomst raden.

Nogmaals, perfecte aktie van Fastned (en gedurfd weer maar dat is als compliment bedoeld).
 
Last edited:
Het mooiste vond ik 5 jaar geleden toen combo CSS aan t pitchen was, dat ze aangaven aan de combo stekker meer ontwerp vrijheid moest geven dan chademo, maar vooral ook dat de stekker zoals Tesla die op t oog had nooit veilig zou kunnen zijn om met grote vermogens te laden laat staan om daar zowel AC als DC mee te kunnen laden. Wat hebben ze zich daarin vergist.
 
Het mooiste vond ik 5 jaar geleden toen combo CSS aan t pitchen was, dat ze aangaven aan de combo stekker meer ontwerp vrijheid moest geven dan chademo, maar vooral ook dat de stekker zoals Tesla die op t oog had nooit veilig zou kunnen zijn om met grote vermogens te laden laat staan om daar zowel AC als DC mee te kunnen laden. Wat hebben ze zich daarin vergist.

Daar is wel één "maar" aan. Tesla heeft de stekker én voertuig onder controle. Tesla jaagt op maximium 330A door hun stekker waar CCS en CHAdeMO nu tot 200A ontwikkeld hebben.

Waar het op lijkt is dat Tesla door een stekker een stroomsterkte haalt die eigenlijk niet mag. Een CCS stekker kan 200A aan en kan dat ook 24/7. Het sterke vermoeden is dat de Tesla stekker geen 330A 24/7 aan kan, deze kan het ongeveer 15 minuten lijkt het op, waarna deze te warm wordt.

Dat is voor Tesla mooi, want we moeten toch al afbouwen ivm de batterij tapering. Ik denk dus dat een CCS stekker ook prima even 250 a 300A aan kan, maar daarna zal deze ook moeten gaan afbouwen om niet te warm te worden.

SuperCharging zal op een gegeven moment sneller worden door het voltage op te voeren, ook precies wat CCS gaat doen.
 
Ik was ook vrij sceptisch betreffende de oplossing van Fastned. Immers; langzaam laden zal altijd sneller zijn dan snelladen (15 second tov 15 of 10 of 5 minuten).
Dus in volgorde van gemak en dus preferentie: 1) langzaam laden thuis, 2) langzaam laden op bestemmingen langdurig verblijf (werk), 3) langzaam laden bij kortdurend verblijf (restaurant, recreatie, Ikea etc.), 4) snelladen op de route.

Maar ik zie toch een toekomst voor snellaadstations, ook voor zeg maar niet lange afstandsverkeer. Een onderdeel van mijn beslissing om voor een EV te gaan was dat ik zowel een eigen laadpaal op het werk, en een publieke laadpaal bij mij thuis voor de deur heb. Plus superchargers voor de lange afstand. Oftewel: geen enkele probleem met opladen.
Echter er zijn natuurlijk -tig mensen die drie hoog achter wonen die die luxe niet hebben, die sowieso al blij zijn als ze een parkeerplek kunnen vinden.
Als de accu capaciteit straks betaalbaar en groot genoeg is om 5 dagen woon/werkverkeer op te doen en men hoeft maar 1 a 2 keer per week een half uur op te laden bij een snellaadstation op de dagelijkse route dan kan dat die mensen ook over de EV streep trekken. Snellaadstations op de uitvalswegen van de stad is dan een erg goede zet.

Het is te hopen dat het financieel allemaal goed komt maar de onvermijdelijkeheid van de elektrische auto hebben ze gewoon heel goed en vroeg ingezien.

Nieuwe blogpost van Fastned:
https://medium.com/@Fastned/the-autowende-has-begun-e7c13a4c0e89#.h86c0ip3g
 
Dit plaatje uit het artikel vind ik geniaal!

1--Ltc1CV_gE64mkayGQf1_Q.jpeg
 
Even voor de volledigheid van de statistieken: gisterenavond (17:45) gespot bij de Vundelaar: een i3.
Is toch weer een paar maanden geleden dat ik daar iemand zag staan.

Niet 100% zeker dat hij ook daadwerkelijk stond te laden (lichten nog aan en voor mijn gevoel wat ver voorbij de laadpaal)

Overigens kan ik nu ook dagelijks het nieuwe station bij De Hucht monitoren. Die twee zitten zo dicht bij elkaar (15 km) dat je straks nog met je golfkarretje op road-trip kunt.
Zal wel zijn om de drukte te spreiden.