Laat ik nog eens herhalen dat ik dit een heel goede zet vind van Fastned. Waar er verder nog wordt doorgemodderd en gepolderd past deze opzet in de echte aanpak van elektrisch rijden.
Daarbij moet men eerst onder ogen zien dat de echte EV van de toekomst, let's say vanaf 2017, minimaal de 200 miles range heeft en dus kan snelladen op supercharger niveau.
Daarbij hoort dat de huidige EV's (behalve Tesla) niet meer zijn dan compliance auto's waarin niet echt de ziel van de fabrikant ligt. Maar ook niet de ziel van de kopers, want deze auto's worden uiteindelijk minder gekocht dan de voor bijna iedereen onbetaalbare Tesla. Zeker als je mainstream wil gaan wordt het dus geen succes, zie eerdere posts. Het publiek zal uiteindelijk bepalen wat ze kopen.
Datzelfde publiek zal dus de EV met korte range, ook al is hij goedkoper, laten voor wat het is, net als nu want die auto's kun je al kopen, en pas overgaan op een EV als deze de range heeft en gemakkelijk te laden is. Dat laatste bereik je niet met gedoe met zelf uitleggen van kabels naar paaltjes langs de stoep met alle risico's dat deze een half etmaal bezet is door een PHEV, maar met plekken waar men de auto, eens in de paar dagen, afhankelijk van het gebruik, snel kan bijladen en dan gewoon gebruiken zoals nu de afgetankte ICE.
Het publiek zal daarnaast uiteraard, als er inderdaad de mogelijkheid is, het thuisladen direct omarmen en daar mag het dan langzamer. Daar zou meer effort in gestoken moeten worden.
De aangehaalde publicatie bevat al direct één verkeerd uitgangspunt. Hij moet omgekeerd compatibel zijn en dus ook auto's die langzamer dc lader kunnen bedienen. Dit is nu juist wat killing zal zijn voor het systeem. Het is en blijft modderen en polderen.
Ik blijf mij nog steeds verbazen over de heldere aanpak van Tesla met de SuC's. Deze zullen straks prima passen bij de toekomstige EV's. verder merk je als Tesla rijder dat er gedacht worden in termen als: " Hoe maken we het gemakkelijk en leuk voor de klant?".
De andere fabrikanten zouden er goed aan doen eens bij de (hopelijk) toekomstige kopers na te vragen wat deze willen. Nu er meer dan 200 SuC lokaties zijn, waarvan iets van 53 in Duitsland, en dit aantal blijft groeien zal er over een jaartje of zo niemand met enig oog voor elektrisch rijden meer zijn die de SuC niet kent. Plus de voordelen van prepaid rijden en plug and play en daarnaast ook erg esthetisch. Kijk maar eens in Eindhoven nu. Daar zijn 14 laadplekken op een rij waavan 8 SuC zuilen. Wat is nu handiger, even de huidige populatie van EV's die op verschillende manieren langzaam en semi-snel laden weggedacht.
Men kan als industrie wel "ontwikkelen" met de blik op oneindig en met arrogantie, maar uiteindelijk is er nog helemaal niets.
Als straks de eerste Audi, BMW of Mercedes etc komt met range en snelladen, wat zal het publiek als eis stellen? We leven dan in 2018 op zijn vroegst, het aantal SuC's zal in Europa ver boven de 300 zijn en het aantal snelle CSS nog nihil. Want wie investeert in een onzekere laadstandaard zelfs nog ver voordat er auto's zijn die daar aan kunnen hangen?
De beste zet die Fastned ooit zal kunnen doen is een deal met Tesla dat ze de Tesla plug ook kunnen aanbieden, handig voor straks ook.
Zowel langs de snelwegen als, maar vooral, binnen de woongebieden voor degenen die thuis niet kunnen laden en net als nu één keer per week (snel) willen tanken.
En natuurlijk kan men bij Tesla, als de autos dat kunnen hebben, ver omhoog gaan met aangeboden vermogens/stroomsterktes. Wat blijft is dan een elegante plug die hetzelfde aanvoelt thuis op de eigen laadplek als bij de SuC's.