Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
de business-case van het handige buurtwinkeltje voor vergeten boodschappen. Koop er regelmatig 1 a 2 items voor de hoofdprijs en met mij genoeg anderen om het winkeltje een goede boterham te laten verdienen.

En daar heb ik ze dan ook voor gebruikt. Een paar keer geladen omdat ik het anders niet redde en ik niet zeker wist of ik op mijn bestemming bij kon laden (dat kon inderdaad niet). Dus dan is het wel handig.

Maar of dat nou voldoende is voor een winstgevende onderneming...
 
De Nederlandse snellaadstartup Fastned heeft de uitgifte van certificaten stilgelegd. Het bedrijf wilde met de certificaten de bouw van nieuwe snellaadstations financieren. Van de beoogde 40 miljoen euro zijn er 3 miljoen opgehaald in 16 maanden tijd.

30 miljoen euro nodig
Fastned investeerde rond de 9 miljoen euro geïnvesteerd in de huidige 45 snellaadlocaties langs de snelwegen. Voor de realisatie van de overige 150 gegunde locaties is een bedrag van nog eens zo’n 30 miljoen euro nodig.

Anderhalf keer per dag
Er is beperkte interesse in de certificaten – vooral EV-rijders kochten ze. De beurt is nu aan de professionele investeerders. En dan draait het meer nog om rendement dan om sentiment. De huidige vloot van volelektrische auto’s (ruim 9.000) is te klein om het netwerk te laten renderen. Volgens opgave van Fastned zijn er 15 laadsessies per dag nodig om break-even te draaien. NRC Q rekende uit dat de laadstations gemiddeld anderhalf keer per dag worden gebruikt.

Bron ZerAuto
 
Last edited:
Dit is een onderneming die niet op normale gronden gewaardeerd kan worden. Begrippen als aantal keren de winst, future cashflow - etc zijn allemaal niet te bepalen. Je moet heilig geloven in het succes van het overheidsbeleid om EV's te stimuleren. Dat is een wankele basis. Maar goed, ik heb al eerder geschreven dat ik hoop dat ze diepe zakken hebben om het uit te zingen. Er komt een tijd dat dit heel erg nodig is, en ik hoop dat de oprichters en certificaathouders er dan van kunnen profiteren.

Ze moeten idd een lange adem hebben, want de tijd dat ze hard nodig zijn gaat er komen. Weet ik zeker.

de business-case van het handige buurtwinkeltje voor vergeten boodschappen. Koop er regelmatig 1 a 2 items voor de hoofdprijs en met mij genoeg anderen om het winkeltje een goede boterham te laten verdienen.

Inderdaad, alleen moeten er dan wel eerst voldoende EV's op de weg zijn. Pas dan wordt incidenteel laden voor hen mainstream.
 
[COLOR=inherit !important]De Nederlandse snellaadstartup Fastned heeft de uitgifte van certificaten stilgelegd. Het bedrijf wilde met de certificaten de bouw van nieuwe snellaadstations financieren. Van de beoogde 40 miljoen euro zijn er 3 miljoen opgehaald in 16 maanden tijd. [COLOR=inherit !important][/COLOR]30 miljoen euro nodig Fastned investeerde rond de 9 miljoen euro geïnvesteerd in de huidige 45 snellaadlocaties langs de snelwegen. Voor de realisatie van de overige 150 gegunde locaties is een bedrag van nog eens zo’n 30 miljoen euro nodig.[/COLOR]
[COLOR=inherit !important]Anderhalf keer per dag Er is beperkte interesse in de certificaten – vooral EV-rijders kochten ze. De beurt is nu aan de professionele investeerders. En dan draait het meer nog om rendement dan om sentiment. De huidige vloot van volelektrische auto’s (ruim 9.000) is te klein om het netwerk te laten renderen. Volgens opgave van Fastned zijn er 15 laadsessies per dag nodig om break-even te draaien. NRC Q rekende uit dat de laadstations gemiddeld anderhalf keer per dag worden gebruikt.

Bron ZerAuto
[/COLOR]

Waar vindt je een investeerder die 30 miljoen wil investeren in laadpunten en nu al weet dat het (voorlopig) niet zal gaan renderen? Met het uitvoeren van de plannen is de business-case op de langere termijn nooit echt realistisch geweest denk ik zo. Want zonder voldoende EV's, en PHEV's die gewoon fossiele brandstof tanken omdat ze het toch niet uit maakt, kun je dergelijke initiatieven nooit commercieel rendabel krijgen in mijn beleving. Je ontkomt er denk ik niet aan de hulp van de overheid om zoiets in het begin te laten blijven bestaan. Is het niet met subsidie, dan wel met regelgeving die het gebruik van fossiele brandstoffen duurder zal maken. Maar van de andere kant, ben ik straks wel blij dat er van dit soort laadpunten bestaan om er, als ik ze eens nodig heb, er gebruik van kan maken. Het is een beetje "kip en ei" verhaal, zonder (voldoende) laadpunten op plaatsen waar je ze wilt gebruiken, kopen mensen geen EV's. En met voldoende laadpunten maak je in ieder geval de drempel weer lager om een EV aan te schaffen. Men wil tenslotte niet zonder spanning ergens onderweg stranden.
 
Waar vindt je een investeerder die 30 miljoen wil investeren in laadpunten en nu al weet dat het (voorlopig) niet zal gaan renderen? Met het uitvoeren van de plannen is de business-case op de langere termijn nooit echt realistisch geweest denk ik zo. Want zonder voldoende EV's, en PHEV's die gewoon fossiele brandstof tanken omdat ze het toch niet uit maakt, kun je dergelijke initiatieven nooit commercieel rendabel krijgen in mijn beleving. Je ontkomt er denk ik niet aan de hulp van de overheid om zoiets in het begin te laten blijven bestaan. Is het niet met subsidie, dan wel met regelgeving die het gebruik van fossiele brandstoffen duurder zal maken. Maar van de andere kant, ben ik straks wel blij dat er van dit soort laadpunten bestaan om er, als ik ze eens nodig heb, er gebruik van kan maken. Het is een beetje "kip en ei" verhaal, zonder (voldoende) laadpunten op plaatsen waar je ze wilt gebruiken, kopen mensen geen EV's. En met voldoende laadpunten maak je in ieder geval de drempel weer lager om een EV aan te schaffen. Men wil tenslotte niet zonder spanning ergens onderweg stranden.

Je zal daar een investeerder moeten vinden die er in de lange termijn wel in gelooft en ook het kapitaal heeft.

30 Miljoen is veel geld, maar er hebben genoeg mensen danwel organisaties dat geld zonder ook maar een enkel probleem. Ze zouden het niet eens missen indien ze het kwijt raakten.

Ookal gebruiken EV's Fastned voor nood is dat nog steeds geen probleem, want zodra er veel EV's op de weg zijn worden al die incidenten bij elkaar een grote massa klanten.

De stap met Nissan is denk ik de eerste de goede kant op. Zo zullen binnen nu en een paar jaar ook lease maatschappijen zo'n deal met ze sluiten.

Laat nu dit nog door gaan: Lage energiebelasting voor elektrisch rijden: vijf vliegen in één klap | Steinbuch

Dan kan Fastned de prijs ook een stukje verlagen en zo hopelijk meer rijders trekken.

Overigens ken ik ook redelijk wat niet Tesla rijders uit de randstad en zij maken graag gebruik van Fastned in hun Leaf, Zoe, etc.
 
Volgens mij is je stelling dat filantropie bij FastNed op zijn plaats zou zijn. En daar heb je helemaal gelijk in. De poging is sympathiek.
Maar als de filantropie geboren is uit de wens om elektrisch rijden mogelijk te maken, dan is het ook voor een filantroop nog de vraag of FastNed het meest effectieve kanaal is. Maw is het wel of niet aanwezig zijn van een 'FastNed' de belangrijkste enabler voor de doorbraak van EV?

Voor 'echte' investeerders is het een heel ander verhaal.
Geen idee hoe FastNed er op dit moment voorstaat. Maar voor een investeerder (als hij al in deze business zou willen stappen) kan het opkopen van een failliete boedel een stuk interessanter zijn dan nu onder de voorwaarden/waardering van FastNed instappen.

Als zwartkijker kun je het bericht over het stopzetten van het uitgeven van 'aandelen' aan 'klanten' ook anders interpreteren. Wellicht vinden ze het zelf ook te lullig om mensen vandaag te vragen geld in te leggen met de wetenschap dat ze hen wellicht morgen moeten vertellen dat ze naar dat geld kunnen fluiten. En/of zijn er juridische problemen (volledige en juiste informatie) rond deze constructie in zo'n scenario.
 
Als het moment daar is dat een laadstation rendabel wordt, zul je ze in bosjes zien oppoppen bij benzinestations en dergelijke. Dat kost die benzinestations overigens een stuk minder dan FastNed want de infrastructuur zoals parkeerplaatsen, elektriciteit, overkapping etc. hebben ze al.
Waar denk je dat er dan stroom getankt wordt? FastNed of de vertrouwde Shell/Texaco/BP etc?

FastNed kan tegen die tijd beter een deal maken met de gevestigde partijen om bij hen laadpalen te mogen uitbaten... (Hier moeten even wat smileys bij: :biggrin::biggrin::tongue::rolleyes:)
 
Als Renault Zoe rijder ben ik aangewezen op snelladers op langere routes, vooral nu het wat kouder wordt. Destination charging wordt nu soms al wat lastiger omdat het aantal verkochte (PH)EV's sneller groeit dan het aantal publieke laadpalen. Als in 2017/18 de verkoop van EV's echt een vlucht neemt dan voorspel ik dat dit alleen nog maar erger wordt. Natuurlijk hebben deze EV's een groter bereik, maar je moet toch een keer laden en als dat niet thuis kan...
Ik merk iig dat ik vaker moet snelladen en dat doe ik het liefste langs de snelweg. Effe van de snelweg af kost al gauw 5 minuten en dat is op een laadtijd van 15-30 minuten best veel.
De prijs bij Fastned is hoog als je incidentele lader bent, maar TNM is bij DC laden niet veel goedkoper. Mr. Green is door het starttarief alleen interessant als je veel laad en dat is weer niet altijd nodig.
Ik garandeer geen succes voor Fastned, maar ik weet zeker dat ze de komende jaren drukker zullen krijgen. Onvrijwillig ook van mij.
 
Als Renault Zoe rijder ben ik aangewezen op snelladers op langere routes, vooral nu het wat kouder wordt. Destination charging wordt nu soms al wat lastiger omdat het aantal verkochte (PH)EV's sneller groeit dan het aantal publieke laadpalen. Als in 2017/18 de verkoop van EV's echt een vlucht neemt dan voorspel ik dat dit alleen nog maar erger wordt. Natuurlijk hebben deze EV's een groter bereik, maar je moet toch een keer laden en als dat niet thuis kan...
Ik merk iig dat ik vaker moet snelladen en dat doe ik het liefste langs de snelweg. Effe van de snelweg af kost al gauw 5 minuten en dat is op een laadtijd van 15-30 minuten best veel.
De prijs bij Fastned is hoog als je incidentele lader bent, maar TNM is bij DC laden niet veel goedkoper. Mr. Green is door het starttarief alleen interessant als je veel laad en dat is weer niet altijd nodig.
Ik garandeer geen succes voor Fastned, maar ik weet zeker dat ze de komende jaren drukker zullen krijgen. Onvrijwillig ook van mij.

Maak je veel km met je Zoe? En rij je regelmatig langere afstanden? Ik overweeg de Zoe ter vervanging van een aantal auto's van de zaak.
 
Waar vindt je een investeerder die 30 miljoen wil investeren in laadpunten en nu al weet dat het (voorlopig) niet zal gaan renderen?

Er zijn wel een aantal partijen voor wie het zin zou hebben. Een autoconstructeur bv die heeft door de aanschaf van Fastned ineens een snellaadnetwerk. Tesla bewijst dat dat een goede synergie is. Maar ook een traditionele oliemaatschappij. Enerzijds als hedge, anderzijds als technologie showcase. De traditionele uitbaters van tankstations natuurlijk, maar daar zit waarschijnlijk geen partij tussen die ineens dat geld op tafel kan leggen. Misschien zelfs een grote leasemaatschappij.
 
Zomaar een eerste reactie. Op dit moment zijn auto's als de Leaf en de Zoe voor de grote Wende, die moet gaan komen, een soort van "pain in the ...." want ze etaleren overduidelijk dat waar de vooroordelen over gaan. Voor het publiek, dat louter praktisch en economisch er naar kijkt, is dat simpelweg range en laden. Daarom zouden deze auto's er eigenlijk niet meer bij moeten komen. Ik adviseer om de huidige auto ICE nog even door te rijden en dan over te stappen zodra er een acceptabele EV die aan de (publieks)eisen voldoet (en dan ook minder vaak hoeft te laden dan elke 80 km en het netwerk dus 2/3 minder belast). Kost me denk ik reputatiepunten maar we zitten nu met een aantal onpraktische varianten, waaronder alle PHEV's die het mainstream gaan vertroebelen. Hard maar op termijn waar. Daarnaast het geklungel met al die laadpaaltjes, wilde ideeën over v2g, en het ontbreken van een professionele en onafhankelijke visie bij de overheden.
 
Last edited:
Volgens mij is je stelling dat filantropie bij FastNed op zijn plaats zou zijn. En daar heb je helemaal gelijk in. De poging is sympathiek.
Maar als de filantropie geboren is uit de wens om elektrisch rijden mogelijk te maken, dan is het ook voor een filantroop nog de vraag of FastNed het meest effectieve kanaal is. Maw is het wel of niet aanwezig zijn van een 'FastNed' de belangrijkste enabler voor de doorbraak van EV?
Ik denk het dus wel. Er zal altijd een wens zijn om snel te kunnen laden onderweg.

Nu Fastned er is rijd ik gewoon lekker door. Moest naar Zwolle laatst en door mijn iets te zware rechtervoet, regen én wind haalde ik de SuC niet. Vervolgens is Fastned er. Daar even laden was ook voldoende om mijn bestemming te halen.

Dat is een incident, maar al die incidenten op grote schaal zijn solide inkomsten. Wel moet het laden sneller.

Ben meer een destination charger. Nog nooit gefastned...
Dat ben ik in principe ook. Alleen op grote schaal is het aantal publieke laadpalen nooit voldoende. Zelfs in Middelburg is het al dringen bij de publieke laadpalen. Amsterdam probeer ik het gewoon nooit.
 
Nu Fastned er is rijd ik gewoon lekker door. Moest naar Zwolle laatst en door mijn iets te zware rechtervoet, regen én wind haalde ik de SuC niet. Vervolgens is Fastned er. Daar even laden was ook voldoende om mijn bestemming te halen.
Dat is een incident, maar al die incidenten op grote schaal zijn solide inkomsten.
Gewoon vergeten de navigatie in te stellen? Anders kan ik het me moeilijk voorstellen dat je tegen het einde van de rit moet constateren dat je te weinig energie over hebt om te arriveren...
 
Gewoon vergeten de navigatie in te stellen? Anders kan ik het me moeilijk voorstellen dat je tegen het einde van de rit moet constateren dat je te weinig energie over hebt om te arriveren...

Ik lette niet echt op. Hoopte het wel te halen, maar zat er niet in. Nav stond wel aan, maar had geen zin in 100 rijden.

Fastned geeft wat dat betreft wel vrijheid.