You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Maar het blijft wel een handig noodscenario voor een Tesla.
En daar heb ik ze dan ook voor gebruikt. Een paar keer geladen omdat ik het anders niet redde en ik niet zeker wist of ik op mijn bestemming bij kon laden (dat kon inderdaad niet). Dus dan is het wel handig.
Maar of dat nou voldoende is voor een winstgevende onderneming...
Dit is een onderneming die niet op normale gronden gewaardeerd kan worden. Begrippen als aantal keren de winst, future cashflow - etc zijn allemaal niet te bepalen. Je moet heilig geloven in het succes van het overheidsbeleid om EV's te stimuleren. Dat is een wankele basis. Maar goed, ik heb al eerder geschreven dat ik hoop dat ze diepe zakken hebben om het uit te zingen. Er komt een tijd dat dit heel erg nodig is, en ik hoop dat de oprichters en certificaathouders er dan van kunnen profiteren.
de business-case van het handige buurtwinkeltje voor vergeten boodschappen. Koop er regelmatig 1 a 2 items voor de hoofdprijs en met mij genoeg anderen om het winkeltje een goede boterham te laten verdienen.
[COLOR=inherit !important]De Nederlandse snellaadstartup Fastned heeft de uitgifte van certificaten stilgelegd. Het bedrijf wilde met de certificaten de bouw van nieuwe snellaadstations financieren. Van de beoogde 40 miljoen euro zijn er 3 miljoen opgehaald in 16 maanden tijd. [COLOR=inherit !important][/COLOR]30 miljoen euro nodig Fastned investeerde rond de 9 miljoen euro geïnvesteerd in de huidige 45 snellaadlocaties langs de snelwegen. Voor de realisatie van de overige 150 gegunde locaties is een bedrag van nog eens zo’n 30 miljoen euro nodig.[/COLOR]
[COLOR=inherit !important]Anderhalf keer per dag Er is beperkte interesse in de certificaten – vooral EV-rijders kochten ze. De beurt is nu aan de professionele investeerders. En dan draait het meer nog om rendement dan om sentiment. De huidige vloot van volelektrische auto’s (ruim 9.000) is te klein om het netwerk te laten renderen. Volgens opgave van Fastned zijn er 15 laadsessies per dag nodig om break-even te draaien. NRC Q rekende uit dat de laadstations gemiddeld anderhalf keer per dag worden gebruikt.
Bron ZerAuto[/COLOR]
Waar vindt je een investeerder die 30 miljoen wil investeren in laadpunten en nu al weet dat het (voorlopig) niet zal gaan renderen? Met het uitvoeren van de plannen is de business-case op de langere termijn nooit echt realistisch geweest denk ik zo. Want zonder voldoende EV's, en PHEV's die gewoon fossiele brandstof tanken omdat ze het toch niet uit maakt, kun je dergelijke initiatieven nooit commercieel rendabel krijgen in mijn beleving. Je ontkomt er denk ik niet aan de hulp van de overheid om zoiets in het begin te laten blijven bestaan. Is het niet met subsidie, dan wel met regelgeving die het gebruik van fossiele brandstoffen duurder zal maken. Maar van de andere kant, ben ik straks wel blij dat er van dit soort laadpunten bestaan om er, als ik ze eens nodig heb, er gebruik van kan maken. Het is een beetje "kip en ei" verhaal, zonder (voldoende) laadpunten op plaatsen waar je ze wilt gebruiken, kopen mensen geen EV's. En met voldoende laadpunten maak je in ieder geval de drempel weer lager om een EV aan te schaffen. Men wil tenslotte niet zonder spanning ergens onderweg stranden.
Als Renault Zoe rijder ben ik aangewezen op snelladers op langere routes, vooral nu het wat kouder wordt. Destination charging wordt nu soms al wat lastiger omdat het aantal verkochte (PH)EV's sneller groeit dan het aantal publieke laadpalen. Als in 2017/18 de verkoop van EV's echt een vlucht neemt dan voorspel ik dat dit alleen nog maar erger wordt. Natuurlijk hebben deze EV's een groter bereik, maar je moet toch een keer laden en als dat niet thuis kan...
Ik merk iig dat ik vaker moet snelladen en dat doe ik het liefste langs de snelweg. Effe van de snelweg af kost al gauw 5 minuten en dat is op een laadtijd van 15-30 minuten best veel.
De prijs bij Fastned is hoog als je incidentele lader bent, maar TNM is bij DC laden niet veel goedkoper. Mr. Green is door het starttarief alleen interessant als je veel laad en dat is weer niet altijd nodig.
Ik garandeer geen succes voor Fastned, maar ik weet zeker dat ze de komende jaren drukker zullen krijgen. Onvrijwillig ook van mij.
Waar vindt je een investeerder die 30 miljoen wil investeren in laadpunten en nu al weet dat het (voorlopig) niet zal gaan renderen?
Maak je veel km met je Zoe? En rij je regelmatig langere afstanden? Ik overweeg de Zoe ter vervanging van een aantal auto's van de zaak.
Ik heb misschien een interessant contact voor je... (een deelnemer van 1e E-Rally met goede dealer contacten)... en dan kunnen we een groupbuy opzetten. :wink:
Ik denk het dus wel. Er zal altijd een wens zijn om snel te kunnen laden onderweg.Volgens mij is je stelling dat filantropie bij FastNed op zijn plaats zou zijn. En daar heb je helemaal gelijk in. De poging is sympathiek.
Maar als de filantropie geboren is uit de wens om elektrisch rijden mogelijk te maken, dan is het ook voor een filantroop nog de vraag of FastNed het meest effectieve kanaal is. Maw is het wel of niet aanwezig zijn van een 'FastNed' de belangrijkste enabler voor de doorbraak van EV?
Dat ben ik in principe ook. Alleen op grote schaal is het aantal publieke laadpalen nooit voldoende. Zelfs in Middelburg is het al dringen bij de publieke laadpalen. Amsterdam probeer ik het gewoon nooit.Ben meer een destination charger. Nog nooit gefastned...
Gewoon vergeten de navigatie in te stellen? Anders kan ik het me moeilijk voorstellen dat je tegen het einde van de rit moet constateren dat je te weinig energie over hebt om te arriveren...Nu Fastned er is rijd ik gewoon lekker door. Moest naar Zwolle laatst en door mijn iets te zware rechtervoet, regen én wind haalde ik de SuC niet. Vervolgens is Fastned er. Daar even laden was ook voldoende om mijn bestemming te halen.
Dat is een incident, maar al die incidenten op grote schaal zijn solide inkomsten.
Gewoon vergeten de navigatie in te stellen? Anders kan ik het me moeilijk voorstellen dat je tegen het einde van de rit moet constateren dat je te weinig energie over hebt om te arriveren...
Maak je veel km met je Zoe? En rij je regelmatig langere afstanden? Ik overweeg de Zoe ter vervanging van een aantal auto's van de zaak.