Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Fastned geeft wat dat betreft wel vrijheid.

Terecht punt. Moest afgelopen week maar Zwolle (zuid) en vandaar naar Driebergen. Had geen tijd over eerst nog naar SuC Zwolle (Noord) te gaan en had gezien dat er op 150 meter van bestemming in Driebergen in een woonwijk 2 laadpalen stonden. Bij aankomst eind van de middag bleek er al één bezet (V60) - plek er naast paste ik nog maar net in en voor het zelfde geld had er al een ander gestaan.. Achteraf realiseerde ik me dat ik wel geluk had gehad: ik kwam er met 8 km TR aan... Verder in de buurt waren er geen opties. Wat meer snellaadpunten (chademo) onderweg geven dan inderdaad meer vrijheid...
 
Zomaar een eerste reactie. Op dit moment zijn auto's als de Leaf en de Zoe voor de grote Wende, die moet gaan komen, een soort van "pain in the ...." want ze etaleren overduidelijk dat waar de vooroordelen over gaan. Voor het publiek, dat louter praktisch en economisch er naar kijkt, is dat simpelweg range en laden. Daarom zouden deze auto's er eigenlijk niet meer bij moeten komen. Ik adviseer om de huidige auto ICE nog even door te rijden en dan over te stappen zodra er een acceptabele EV die aan de (publieks)eisen voldoet (en dan ook minder vaak hoeft te laden dan elke 80 km en het netwerk dus 2/3 minder belast). Kost me denk ik reputatiepunten maar we zitten nu met een aantal onpraktische varianten, waaronder alle PHEV's die het mainstream gaan vertroebelen. Hard maar op termijn waar. Daarnaast het geklungel met al die laadpaaltjes, wilde ideeën over v2g, en het ontbreken van een professionele en onafhankelijke visie bij de overheden.

Helemaal eens Hans. Range is ook wat te krap. Wil nog wel even wachten maar geen 4 jaar meer. Ben n beetje bang dat die tijd nog nodig is om betaalbare compactere EVs op de markt te zien verschijnen die wel tegen de 200km reeële range halen.

Krijg heel graag ongelijk overigens.
 
Ik maak met een Roadster regelmatig lange ritten en moet dan onderweg bijladen. Dat doe ik dan op 43 kW laders 1 fase 60A is 80 km per uur. Dat gaat voorlopig niet sneller, maar het is te doen.
Fastned rekent 86 cent per kWh en met een verbruik van 150Wh per km kom ik op ongeveer 15 cent per km en dat is gewoon geen goede business case. De eerste de beste diesel rij je voor 10 cent per km.
Ik weet wel dat ik abonnee kan worden maar dat is voor een paar keer laden per maand ook onzinnig.
Dus geen Fastned voor mij. The New Motion rekent gewoon 25 cent per kWh en dat is dus 4 cent per km.
Chademo laden bij TNM is 15 euro per uur is omgerekend 30 cent per kWh, en dan staan de palen van TNM ook nog eens veelal bij een restaurant of winkelcentrum en niet op een tochtige parkeerplaats bij een pompstation.

Dus breng dat tarief gewoon naar max 35 cent en dan komen er gewoon meer EV's laden.
Ik wil heus wel bijdragen aan de infrastructuur van Fastned maar 86 cent is gewoon een belachelijk tarief.

Overigens is in de USA een particulier initiatief aan de gang om de Roadster te voorzien van een Chademo poort voor 3000 dollar. Dan wordt lange afstanden ook voor de Roadster beter mogelijk. Vol in een uurtje.
 
Natuurlijk is 86 cent per kWh erg duur, maar je hebt wel zekerheid dat je kunt laden. Stadspalen zijn soms zomaar (wekenlang) defect. En het voordeel van een tochtig tankstation is dat niemand er zijn auto vrijwillig laat staan, dus niet bezet door een PHEV (of ICE) met parkeerproblemen. Dus is Fastned erg geschikt voor 'nood' en 'af en toe'. Mits er voldoende EV's zijn is daar misschien toch een rendabele business case van te maken.
 
Chademo laden bij TNM is 15 euro per uur is omgerekend 30 cent per kWh, en dan staan de palen van TNM ook nog eens veelal bij een restaurant of winkelcentrum en niet op een tochtige parkeerplaats bij een pompstation.

TNM rekent €0,50 per minuut voor DC snelladen. Ik meen hier een keer gelezen te hebben dat jullie met max 35 kW kunnen laden daar, dus da's €30,= voor 35 kWh oftewel €0,86 per kWh (hey!!!). Als je met continu 50 kW kunt laden is het nog steeds €0,60 per kWh.
 
Let wel op dat dit in de praktijk niet altijd wordt gehaald - ook al wordt het zelfs van wel vermeld bij de paal.
Heb het enkele keren meegemaakt dat ik net boven de 100 kM uitkwam (in NL en Frankrijk) en dan sta je er zo maar twee kee zo lang.

Klopt, maar dat ligt echt aan de laders. De Abb laders van Fastned zijn goed en halen altijd minimaal 120A.
 
Minimaal 120A? Ik sta ook regelmatig bij een ABB CHAdeMO-lader, die lijkt een soort dobbelsteen te hanteren, stroom zit meestal tussen 100 en 120A in. Meer dan 121/122A heb ik nog niet meegemaakt.
Klopt, mijn fout. 120A is wat de laders maximaal leveren. Ik zie bij Fastned altijd 118A ~ 121A

Ik zag laatst dat aan de A4 vlak bij Leiden ook een station wordt gebouwd. Mooie locatie, dat zal vast één van de drukste stations worden.

Kijk, dát zijn mooie plekken. Gaaf!

Ja, maar dat is de andere kant op :)
Ik opteer ook liever voor Vd Valk als ik toch moet staan, maar toch: ze zijn lekker aan het uitbreiden
(Niet dat ik er veel zal komen: klein stukje verder rijden en ik ben thuis...)

Ik kies dus eerder voor Fastned. Sneller bij de lader. Inpluggen en laden maar. Scheelt snel 5 minuten in totaal.

Laptop open en even aan het werk. Hoef ik thuis niets meer te doen.