Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

Andre68

Driving BlueBolt
Jul 31, 2014
402
48
Strijen
Jammer dat de Kwh prijs hoog is én je een chademo adapter moet hebben... Da's al een dure instap en dan nog duur laden ook...
Ik snap niet dat Fastned niet gewoon een chademo adapter 'aan de ketting' heeft (en dat zo'n ding überhaupt zo duur moet zijn)

widodh

Model S 85 and 100D
Moderator
Jan 23, 2011
6,860
2,824
Venlo, NL
Jammer dat de Kwh prijs hoog is én je een chademo adapter moet hebben... Da's al een dure instap en dan nog duur laden ook...
Ik snap niet dat Fastned niet gewoon een chademo adapter 'aan de ketting' heeft (en dat zo'n ding überhaupt zo duur moet zijn)

Tesla kiest voor een eigen stekker die niemand kan gebruiken. Want open is de SuC 'standaard' niet. Ook kan een CHAdeMO adapter niet jn weer en wind buiten hangen, daar is hij niet voor gemaakt.

Op een auto van 100k is die adapter toch een grapje?

Hans Noordsij

Well-Known Member
Apr 4, 2014
8,377
4,030
Tilburg, Netherlands
Tesla kiest voor een eigen stekker die niemand kan gebruiken. Want open is de SuC 'standaard' niet. Ook kan een CHAdeMO adapter niet jn weer en wind buiten hangen, daar is hij niet voor gemaakt.

Op een auto van 100k is die adapter toch een grapje?

Jawel, die standaard is wel open. Mits er adequate EV's gebouwd worden. In dat geval (en als aan nog enkele, voor de gebruiker ideaal wat bedieningsgemak betreft, voorwaarden is voldaan) mag een andere EV ook aan de Tesla stekker. Ik denk (en hoop) dat Elon zeer terecht hier geen enkele concessie zal doen.

De bal ligt bij de autofabrikanten.

widodh

Model S 85 and 100D
Moderator
Jan 23, 2011
6,860
2,824
Venlo, NL
Jawel, die standaard is wel open. Mits er adequate EV's gebouwd worden. In dat geval (en als aan nog enkele, voor de gebruiker ideaal wat bedieningsgemak betreft, voorwaarden is voldaan) mag een andere EV ook aan de Tesla stekker. Ik denk (en hoop) dat Elon zeer terecht hier geen enkele concessie zal doen.

De bal ligt bij de autofabrikanten.

We hebben het over Fastned die de stekker niet aan hun snelladers kan plaatsen. Daarom hebben wij als Tesla rijders een CHAdeMo adapter.

Elon roept ook veel over spullen vrij geven, maar daar heb ik nog niets van gezien.

e-Rik

Active Member
Aug 20, 2013
1,009
647
Nederland
Ook kan een CHAdeMO adapter niet in weer en wind buiten hangen, daar is hij niet voor gemaakt.Op een auto van 100k is die adapter toch een grapje?

Die 100k is een investering in toekomstige besparing, niet om adapters van honderden euro's bij te kopen. Je maakt mij niet wijs dat ze zo'n adapter niet netjes uit regen en wind kunnen houden bij FN als ze echt zouden willen.

Overigens ben ik van mening dat home/destination charging de ondergang van FN zal inluiden (vrij naar Cato:wink:)

basvk

Active Member
Dec 27, 2013
3,345
2,005
Eindhoven
We hebben het over Fastned die de stekker niet aan hun snelladers kan plaatsen. Daarom hebben wij als Tesla rijders een CHAdeMo adapter.

Elon roept ook veel over spullen vrij geven, maar daar heb ik nog niets van gezien.
Wat Hans zegt: het ligt aan het verdienmodel, dat van FastNed (betaal per kWh of per abbo) is niet compatibel met de voorwaarden van Elon (eenmalig vooraf meebetalen, verder gratis gebruik van de laders).

Ik vind het model van Elon slimmer, het zorgt automatisch voor investeerders (de rijders zelf) waarmee de bouw van toekomstige stations kunnen worden bekostigd. Je hebt dat geld vooraf, en je bent qua inkomsten niet afhankelijk van het gebruik (en dat zorgt er ook weer voor dat je ook laadstations op rustige maar cruciale plaatsen kunt zetten, ook als ze in een pay-as-you-charge model niet zouden renderen).
FastNed daarentegen moet iedere keer zelf nieuwe investeerders vinden tbv uitbreiding, en moet lang wachten om dat geld weer uit de stations te krijgen. Daarbij moeten ze ook nog een hele backoffice voor facturatie en administratieve support in de lucht houden.

AnalysiZ

Active Member
Apr 4, 2013
2,629
735
de Kempen
investeer in fastned met mia en vamil, .?
Als ik er gratis laden bij krijg, doe ik het meteen!
Zie Elektrisch rijden in de toekomst | Ecogroei

Www ecogroei dot nl

Ik doe mee :biggrin:

Als ik mag van mijn boekhouder :wink:....

Mochten de andere investeerders voordelen ook gelden dan zou het rekensommetje best goed uit kunnen pakken, zelfs bij negatief resultaat....

@MM: Heb jij al iets doorgerekend / weet jij al meer?

Last edited:

AnalysiZ

Active Member
Apr 4, 2013
2,629
735
de Kempen
Neen, dat zijn er nog twee teveel :biggrin:

Je doet me denken aan Jan Timmer....
Er komt een directeur te laat binnen bij een meeting, en er zijn geen stoelen meer...
De man gaat naar buiten, waarop Jan vraagt... wat ga je doen?
Een stoel halen...
Waarom?
Er is er 1 te weinig....
Neeeee, er is 1 man teveel :biggrin:

Zou dat ook zo gaan bij Fastned (dan ben ik toch weer n beetje on topic)

Wim S.

Banned
Apr 11, 2013
5,648
6,174
NL
En toch.... met MIA EN laden.... en dan idd niet meteen failliet gaan.

Ik kan me voorstellen dat het een stuk makkelijker zou zijn als ik wat zou verkopen aan WS of zo.... dan had ik de cash makkelijker vrij kunnen maken.:wink:

Wil je wat anders of weet je helemaal niet wat je wil, dan zal John onbaatzuchtig met je meedenken. Leidt in mijn geval tot een mooie jonge Model S met autopilot. Nu alleen die grijze 21" turbinewielen nog.

ErnstT

Active Member
Apr 30, 2014
1,830
898
amsterdam
Ik doe mee :biggrin:

Als ik mag van mijn boekhouder :wink:....

Mochten de andere investeerders voordelen ook gelden dan zou het rekensommetje best goed uit kunnen pakken, zelfs bij negatief resultaat....

@MM: Heb jij al iets doorgerekend / weet jij al meer?

Geldt de MIA/VAMIL ook op het schaalmodel van € 240 (incl BTW)? dan investeer ik liever daar in

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC