Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Wat piept en kraakt er dan precies? Los van -hier en daar- wat problemen met de hogere bezettingsgraad, die ook nog eens eenvoudig weggenomen kan worden door meer SuCs te plaatsen?

Amsterdam bijv en het hele taxi debakel. Maar ook het feit dat in de US mensen een brief krijgen dat ze té veel lokaal laden. Limiteren naar 60kW, etc.
 
Wat piept en kraakt er dan precies? Los van -hier en daar- wat problemen met de hogere bezettingsgraad, die ook nog eens eenvoudig weggenomen kan worden door meer SuCs te plaatsen?

Over de kerstdagen was er in Californie een SuC waar de ganse dag lang een wachtrij van van 10 tot 15 auto's stond. Was heel wat geklaag over op het forum hier. Het vervelende van dit soort zaken is dat de drukste dag met grote waarschijnlijk ook net die dag is dat je net niet meer dan 2 uur wil verliezen omdat de oma met haar kerstdiner op je familie wacht. Ik durf wedden dat die hele rij maar wat graag grof bij een Fastned pomp had betaald om tenminste door te kunnen naar de volgende SuC. Het afschaffen van het onbeperkt model is volgens mij niet het antwoord maar dat er meer informatie beschikbaar moet zijn over verwachte drukte voor dat je vertrekt is toch echt iets waar Tesla aan zal moeten werken.
 
5500 kWh is gewoon een waarde van €1925,= incl. BTW. (5500 kWh * €0,35). Da's gewoon minimaal 5% korting op een Nissan Leaf en da's nog zonder de andere voordelen. Sommige mensen is het ook nooit genoeg.

Zonder flauw te willen doen, onze Leaf is bij normaal gebruik (snelweg en niet alleen rechterbaan) goed voor 100 km, wil je nog wat over houden. Dat is 24 kWh. Dat wordt dan 125 km bij 30 kWh en dat is nog steeds niet goed inzetbaar voor intensief gebruik. Dus langere ritten zullen incidenteel blijven en dan is 9.000 km per jaar weer enorm veel. Ik denk dat de verkopen niet echt omhoog zullen gaan. Daarvoor zal echt de 50 tot 60 kWh, met nieuw model, nodig zijn.
 
Over de kerstdagen was er in Californie een SuC waar de ganse dag lang een wachtrij van van 10 tot 15 auto's stond. Was heel wat geklaag over op het forum hier. Het vervelende van dit soort zaken is dat de drukste dag met grote waarschijnlijk ook net die dag is dat je net niet meer dan 2 uur wil verliezen omdat de oma met haar kerstdiner op je familie wacht. Ik durf wedden dat die hele rij maar wat graag grof bij een Fastned pomp had betaald om tenminste door te kunnen naar de volgende SuC. Het afschaffen van het onbeperkt model is volgens mij niet het antwoord maar dat er meer informatie beschikbaar moet zijn over verwachte drukte voor dat je vertrekt is toch echt iets waar Tesla aan zal moeten werken.

dat is allemaal flink over het paard getild....

- zelfs bij het beproefde concept van ICE en tankstations ga je op zulke dagen ellenlange files vinden. Kijk maar eens op de wegen naar de wintersportgebieden etc.
- als er al een 'Fastned'-station zou zijn, dan zouden de files daar nog langer zijn. Daar zullen minder stalls zijn, én het laden gaat langzamer.
- en als die lokale Fastned zijn Business-model moet bouwen op de grote toevloed gedurende enkele dagen per jaar, dan wens ik hem véél succes....


men kan onmogelijk van Tesla verwachten dat men iedere SuC zou uitrusten om de piek op te vangen. Met andere woorden : er zullen altijd momenten zijn dat men moet wachten. Pas als het wachten systematisch begint te worden, heeft het zin bij te te bouwen.
de enige verbetering die ik mogelijk zie : de bezetting van de SuC's aanduiden in de wagen, met geschatte wachttijden.
 
Gisteren "even" op en neer naar Den Helder geweest met mijn Renault Zoe. Ik heb ook nog een tussenstop gemaakt in Landsmeer. In heel Landsmeer is geen publiek laadpunt te vinden en in Den Helder was de dichtstbijzijnde publiek laadpunt op 1,9 km, dus ik heb in totaal 4 keer moeten laden om 429 km te kunnen rijden.

Even rekensommetje, 4 scenario's:

Den Helder vv.jpg


Als ik mijn Fastned abonnement alleen omsla over de ladingen gisteren, dan had ik dus €15,46 kunnen sparen door alleen bij TNM snelladers langs te gaan. Dit had betekend dat ik twee keer (heen en terug) in een winkelcentrum in Heerhugowaard had moeten laden en is 36 minuten extra reistijd. Fastned biedt dus het gemak om te laden op mijn route zonder ook maar een meter/minuut om te rijden. Ik denk dat het redelijker is om het abonnement op 10 keer per maand om te slaan en dan is het verschil nog maar €6,=. Da's een tientje per uur extra reistijd. Een heel tientje.

TNM (DC) en Mr. Green zouden op deze route dus dik €20,= duurder zijn. Als ik het omsla over 10 ladingen per maand, dan zijn ze zelfs €30,= duurder!

Fastned duur? Misschien alleen als je met je Tesla gratis kunt superchargen.
 
5500 kWh is gewoon een waarde van €1925,= incl. BTW. (5500 kWh * €0,35). Da's gewoon minimaal 5% korting op een Nissan Leaf en da's nog zonder de andere voordelen. Sommige mensen is het ook nooit genoeg.

Tis geen hebberigheid, tis het businessmodel van Fastned wat mij niet aanspreekt. Ik snap prima dat je met het commerciële tarief rekent.

Ik zou graag de auto's (9 stuks incl mijn Tesla) op onze zaak elektrisch inzetten. Dan is reeële range van 220/250 nodig. Of als second best toegang tot betaalbaar (heel) snel laden.

Allemaal Tesla's inzetten past (helaas) niet in t budget. Leaf zou wel passen. Misschien moeten we gewoon nog n paar jaar geduld hebben.
 
Allemaal Tesla's inzetten past (helaas) niet in t budget. Leaf zou wel passen. Misschien moeten we gewoon nog n paar jaar geduld hebben.

Eigenlijk is dat het gewoon. Ook geen nieuwe ICE's kopen want daar ga je vanaf 2017/2018 gigantisch op afschrijven maar houden wat je hebt totdat echte 200 mijl range gewoon te koop is. Bolt bijvoorbeeld maar mist supercharging wat met 60 kWh batterij eigenlijk een must is of model 3 en wat er meer komt.
 
Tis geen hebberigheid, tis het businessmodel van Fastned wat mij niet aanspreekt. Ik snap prima dat je met het commerciële tarief rekent.

Ik zou graag de auto's (9 stuks incl mijn Tesla) op onze zaak elektrisch inzetten. Dan is reeële range van 220/250 nodig. Of als second best toegang tot betaalbaar (heel) snel laden.

Allemaal Tesla's inzetten past (helaas) niet in t budget. Leaf zou wel passen. Misschien moeten we gewoon nog n paar jaar geduld hebben.

Je geeft eerst aan dat je teleurgesteld bent dat je "slechts" 5500 kWh over4 jaar verdeelt "gratis" bij een nieuwe Nissan Leaf krijgt. Dit past niet bij de argumentatie die je nu brengt. Als de Leaf qua range en/of snellaadvermogen niet bij je bedrijf past, dan maakt de hoeveelheid gratis kWh ook niets uit.
 
Er speelde nog meer dan alleen vakantiedrukte in dat specifieke geval.
Normaliter zijn er verschillende alternatieve routes in die regio, maar die wegen waren onbegaanbaar geworden door slecht weer.
Was dus dubbele pech voor die Tesla-eigenaren, maar het zal niet veel anders zijn geweest voor mensen die benzine, burger of bathroom break benodigden.
In plaats van FN-achtige Chademo laadpunten lijkt mij een trosje Destination Chargers op de rustplaatsen aan de snelweg meer zinvol. Zelfs bij een SuC, want vanaf een SoC van 70% van de accu's (ofzo) is een 22 kW charger al weer even snel als een SuC. En aan die Destination Chargers heb je ook buiten de piekmomenten vaak voldoende, omdat je niet altijd haast hebt.
Over de kerstdagen was er in Californie een SuC waar de ganse dag lang een wachtrij van van 10 tot 15 auto's stond. Was heel wat geklaag over op het forum hier. Het vervelende van dit soort zaken is dat de drukste dag met grote waarschijnlijk ook net die dag is dat je net niet meer dan 2 uur wil verliezen omdat de oma met haar kerstdiner op je familie wacht. Ik durf wedden dat die hele rij maar wat graag grof bij een Fastned pomp had betaald om tenminste door te kunnen naar de volgende SuC. Het afschaffen van het onbeperkt model is volgens mij niet het antwoord maar dat er meer informatie beschikbaar moet zijn over verwachte drukte voor dat je vertrekt is toch echt iets waar Tesla aan zal moeten werken.
 
Amsterdam bijv en het hele taxi debakel. Maar ook het feit dat in de US mensen een brief krijgen dat ze té veel lokaal laden. Limiteren naar 60kW, etc.
Dat taxi debacle is volgens mij al ruim een half jaar geleden opgelost. De SuC Amsterdam is wellicht wat drukker dan gemiddeld. Er rijden er ook wel heel veel in de omgeving van Amsterdam. Een extra SuC locatie in de omgeving is zeker wenselijk, helemaal met het oog op de toekomst. Echter de ca. 10x dat ik langs Amsterdam ben geweest om te laden nooit hebben hoeven wachten.

Sowieso wordt de drukte bij de SuC's zwaar overdreven. Op mijn roadtrips in de vakanties en daarbuiten in de afgelopen 2 jaar was ik al blij als ik überhaupt niet alleen stond bij een SuC. Met de kerst bij SuC Køge, 12 stalls voor het eerst gezien dat er iemand 2 min moest wachten op een vrije stall. Bij alle andere SuC's onderweg naar Stockholm maximaal 1 andere Tesla gezien.

Met de ICE veel vaker in de rij gestaan om te tanken.
 
Gisteren "even" op en neer naar Den Helder geweest met mijn Renault Zoe. Ik heb ook nog een tussenstop gemaakt in Landsmeer. In heel Landsmeer is geen publiek laadpunt te vinden en in Den Helder was de dichtstbijzijnde publiek laadpunt op 1,9 km, dus ik heb in totaal 4 keer moeten laden om 429 km te kunnen rijden.

Even rekensommetje, 4 scenario's:

View attachment 107337

Als ik mijn Fastned abonnement alleen omsla over de ladingen gisteren, dan had ik dus €15,46 kunnen sparen door alleen bij TNM snelladers langs te gaan. Dit had betekend dat ik twee keer (heen en terug) in een winkelcentrum in Heerhugowaard had moeten laden en is 36 minuten extra reistijd. Fastned biedt dus het gemak om te laden op mijn route zonder ook maar een meter/minuut om te rijden. Ik denk dat het redelijker is om het abonnement op 10 keer per maand om te slaan en dan is het verschil nog maar €6,=. Da's een tientje per uur extra reistijd. Een heel tientje.

TNM (DC) en Mr. Green zouden op deze route dus dik €20,= duurder zijn. Als ik het omsla over 10 ladingen per maand, dan zijn ze zelfs €30,= duurder!

Fastned duur? Misschien alleen als je met je Tesla gratis kunt superchargen.

De vraag is, als je Zoe een bereik van 300km had gehad, zou je dan überhaupt bij FastNed hebben geladen?
Ik denk dat de EVs die echt goed verkocht gaan worden minimaal een reëel bereik van 250km gaan hebben. Dat zijn EV's waarmee je op pad durft door het land.
4x stroom tanken tijdens een rit? Da's voor die-hards. De gewone man die diesel tankt lacht je vierkant uit en denkt er niet over om in een EV met zo'n klein bereik te stappen.
Hoe groter het bereik van de EV, hoe lager de kans dat je bij FastNed moet laden (tenzij je de stroom vooruit betaald/'gekregen' hebt en je daar voluit gebruik van wilt maken).
 
Maak er maar echt minimaal 320 km bereik van wil je de huidige automobilist zover krijgen dat hij een EV zou "overwegen". Dan is er nog een rijtje eisen (of anders gezegd: showstoppers). Kijk nog maar eens in de Autobrief. Https://www.iletsel.nl/p/autobrief3. Men is tot op dit moment bezig verkeerde keuzes te maken.
De grote massa zal de eerste tien jaar nog geen EV rijden. Het is niet alleen het bereik, maar ook de kosten. Een EV met een serieus bereik van 320 km zal toch tegen de 40 mille gaan kosten. Een willekeurige even grote ICE kost de helft. Dat betekent dat er een twee maal zo hoge afschrijving en renteverlies genoteerd moet worden.
De variabele kosten zoals brandstof spelen nauwelijks een rol. Een toekomstige EV zal 5 km op een kWu rijden, zeg rond 5 ct per km. Een middenklasse ICE rijdt 1:15.
Bij een benzineprijs van 1,50 euro kost een kilometer 10 ct. Het verschil in verbruik is dus 5 ct. De gemiddelde particulier rijdt 11.000 km per jaar en kost het rijden op benzine 550 euro per jaar meer. De extra afschrijving op de dubbel zo dure EV ligt ver boven 550 euro.
Dan het laden. De meeste huidige EV rijders hebben oplaadmogelijkheden thuis en/of het werk. Al die mensen, en dat is de overgrote meerderheid, die geen laadmogelijkheid thuis of op kantoor hebben, gaan echt geen EV kopen.
Tenslotte interesseert de grote massa zich nauwelijks voor het milieu. 95 van de 100 mensen die gevraagd is of zij - weer - een Volkswagen zouden kopen, antwoorden bevestigend. De omzet van Volkswagen is in Nederland vrijwel niet geraakt door de sjoemelaffaire.
Alles overziende kan het EV rijden in Nederland pas echt een grote vlucht nemen als de overheid massieve stimuleringsmogelijkheden inzet.
Op ieder kWu van rond 4 ct per kWu opwekkingskosten wordt 8 cent - 200% dus - belasting en btw wordt geheven. Met de recente verlaging van de energiebelasting is de belasting op elektrische energie ongeveer gelijk aan de belasting op benzine. Dat moet nog een heel stuk naar bevoordeling van de prijs van elektriciteit opschuiven om zowel EV rijden als het milieu te helpen.
 
dat is allemaal flink over het paard getild....

- zelfs bij het beproefde concept van ICE en tankstations ga je op zulke dagen ellenlange files vinden. Kijk maar eens op de wegen naar de wintersportgebieden etc.
- als er al een 'Fastned'-station zou zijn, dan zouden de files daar nog langer zijn. Daar zullen minder stalls zijn, én het laden gaat langzamer.
- en als die lokale Fastned zijn Business-model moet bouwen op de grote toevloed gedurende enkele dagen per jaar, dan wens ik hem véél succes....


men kan onmogelijk van Tesla verwachten dat men iedere SuC zou uitrusten om de piek op te vangen. Met andere woorden : er zullen altijd momenten zijn dat men moet wachten. Pas als het wachten systematisch begint te worden, heeft het zin bij te te bouwen.
de enige verbetering die ik mogelijk zie : de bezetting van de SuC's aanduiden in de wagen, met geschatte wachttijden.

+1.