Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
LOL. Je bent te snel.
Beter eerst wachten tot je weet wie de curator is geworden.
icon_mrgreen.gif
 
Misschien staan ze open voor een "groupsbuy''.......??

Immers Nissan geeft nu ineens 4 jaar fastned laden bij een nieuwe leaf, bij de leaf met 259 km bruto range, die ik bestelde (september)kon ik slechts nu omgerekend ca750 korting krijgen... als ik die optie nietnam.
Overigens was de leverdatum in december maar door software problemen nog niet geleverd.
 
Volgens Groen7 worden bij alle Fastned stations de komende maand adapters geplaatst. Ik hoop dat ze aan de ketting gaan, maar dat zou betekenen dat je ze maar aan 1 van de 2 snelladers kunt gebruiken.

http://www.groen7.nl/fastned-bouwt-speciale-stations-voor-teslas/

Op zich fijn voor diegene die nog geen Chademo adapter hadden. Jammer alleen als de samenwerking met Tesla zich hiertoe gaat beperken. Met de model 3 in aantocht zou Fastnet toch in een behoefte moeten kunnen voorzien.
 
Op zich fijn voor diegene die nog geen Chademo adapter hadden. Jammer alleen als de samenwerking met Tesla zich hiertoe gaat beperken. Met de model 3 in aantocht zou Fastnet toch in een behoefte moeten kunnen voorzien.


Ik zie het ook als een domper. Die adapters en het feit dat je toch een bestaande lader bezet gaat houden (al is dan nu nog geen probleem) maken dat het hooguit een tijdelijke oplossing is (als er al een probleem was).

Over een paar weken staat de autowereld op zijn kop en zullen velen die ergens in hun achterhoofd aan een EV denken maar (terecht) afzien van het huidige aanbod een deposit doen voor een Model 3, ook al zal het wellicht tot begin 2018 duren voordat ze er in rijden.
De toename van het aantal halve EV's zal stagneren in afwachting van de nieuwe generatie en men zal nog een tijdje doorrijden met de huidige ICE (met de huidige brandstofprijzen best te begrijpen).

Even de PHEV's weggedacht, die gaan toch niet onderweg een half uur laden (als ze al kunnen snelladen) voor enkele tientallen kilometers, en in aanmerking nemend dat de huidige populatie EV's, op één na, zelden langere trips maken kan ik me de move wel voorstellen. Met een investering van 45 x 500 € (wellicht minder vanwege groupsbuy) wordt het laadnetwerk ontsloten voor de enige succesvolle groep EV's in Nederland.
Maar dat betekent nog geen samenwerking met Tesla, die adapters kun je zo bestellen.

Ik blijf hopen (en rekenen) op een structurele aanpak waarmee het netwerk straks (hopelijk met het volle aantal van 200 stations) direct beschikbaar is voor zowel Model S, Model X en Model 3 want uiteindelijk zal het daar wel om gaan de eerste tijd.
 
Ja, maar alleen voor vakantie, ik supercharge nooit in NL, zonde van de tijd.

...

En dan nog de gun-factor: ik neem nergens een product af als ik de indruk krijg afgezet te worden qua prijs.

Al eens uitgerekend hoeveel Tesla jou heeft aangerekend voor die paar schamele kilowatturen die je op vakantie supercharget?

Zo zie je maar weer : prijs is toch iets psychologisch. Niemand maalt om de 2500EUR die in de prijs van de auto verwerkt zit, zelfs al komt dat neer op meerdere euros per kilowattuur in jou geval. Maar als je effectief een factuur krijgt waarop (een lagere) prijs afzonderlijk staat, heb je ineens het gevoel afgezet te worden. Niet erg rationeel, maar dat weten economen die koopgedrag van mensen bestuderen natuurlijk al langer.
 
...



Al eens uitgerekend hoeveel Tesla jou heeft aangerekend voor die paar schamele kilowatturen die je op vakantie supercharget?

Zo zie je maar weer : prijs is toch iets psychologisch. Niemand maalt om de 2500EUR die in de prijs van de auto verwerkt zit, zelfs al komt dat neer op meerdere euros per kilowattuur in jou geval. Maar als je effectief een factuur krijgt waarop (een lagere) prijs afzonderlijk staat, heb je ineens het gevoel afgezet te worden. Niet erg rationeel, maar dat weten economen die koopgedrag van mensen bestuderen natuurlijk al langer.
Ik kijk daar iets anders tegen aan. Stel ik rij de auto 5 jaar. Voor 500 euro per jaar heb ik de garantie altijd snel te kunnen opladen. Mijn vriendin had recentelijk de Tesla mee tijdens een weekend met vriendinnen. Meer gereden dan verwacht en de oplaadmogelijkheden ter plaatse bleken onvoldoende. Met dank aan de supercharger kon zij zonder enig probleem weer terug naar huis komen. Dus voor slechts 500 euro per jaar, heb ik support van thuis om in een Tesla te rijden en wordt crisis thuis (o wee als ze in de Tesla die ik zo nodig wilde hebben zou stranden onderweg). Das veel goedkoper dan relatie therapie.

Ow ja, en je krijgt er daarbij gratis nog een paar kwh's.

:biggrin:

- - - Updated - - -

Het mooiste op de site van groen 7 is dat er nog iemand naast de stekker staat alsof ie aan t tanken is.Tesla-rijders kunnen nu ook terecht bij laadpalen Fastned - Groen7
 
Op zich fijn voor diegene die nog geen Chademo adapter hadden. Jammer alleen als de samenwerking met Tesla zich hiertoe gaat beperken. Met de model 3 in aantocht zou Fastnet toch in een behoefte moeten kunnen voorzien.

Tesla is hier het probleem hé! Zij kiezen er voor een auto met afwijkende stekker op de markt te brengen waarvoor geen andere snellader bestaat dan de SuperCharger.

Ik vind het zeer onterecht dat hier continue maar de schuld in de schoenen van Fastned geschoven wordt.

Jullie kiezen hier collectief voor een auto met een afwijkende stekker, dat is het hele probleem.

Straks is CCS 2.0 er wat ook met ver over de 100kW kan laden. Onze Model S kan dat niet. En toen?

Tesla heeft zelf aangegeven dat ze bij de SuperChargers ook CCS gaan ondersteunen, dus hopelijk gaat dat in de toekomst voordeel opleveren.

Als Tesla slim is krijgt de Model 3 een laadpoort waar Supercharging en CCS in kan. Dan kan Fastned en een ieder ander gewoon snelladers plaatsen waar alle auto's terecht kunnen.

Adapters moeten gebruiken om te laden is belachelijk en dat komt alleen meer omdat Tesla zo eigenwijs moest zijn.
 
Ik vind het een goede ontwikkeling. Op deze manier kunnen ze heel snel toch Tesla bedienen. Ik heb geen Chademo adapter dus voor mij is dit ideaal, zeker op ritten in het noorden van het land.

Tesla heeft zich inderdaad met hun techniek in een hoek gezet waar andere partijen zich dan maar aan moeten passen en dat werkt niet. Dit is een best-of-both-worlds wat mij betreft.
 
Ik vind het een goede ontwikkeling. Op deze manier kunnen ze heel snel toch Tesla bedienen. Ik heb geen Chademo adapter dus voor mij is dit ideaal, zeker op ritten in het noorden van het land.

Tesla heeft zich inderdaad met hun techniek in een hoek gezet waar andere partijen zich dan maar aan moeten passen en dat werkt niet. Dit is een best-of-both-worlds wat mij betreft.

Het verhaal van de CSS horen we inmiddels al meer dan een jaar. Er is nog geen enkele auto op de markt waarvoor het interessant zal zijn om CSS op te schroeven naar royaal >100 Kw.

De eersten worden pas in 2017, eerder 2018 verwacht.

Het enige wat is gebeurd is dat met belastinggeld in Duitsland op plekken langs de Autobahn (waar toevallig ook net een SuC staat) een paar zuiltjes zijn neergezet zoals ook Fastned ze heeft. Ga maar eens bij Bad Rappenau kijken en vergelijk ze met de daartegenover staande acht SuC's. Ook esthetisch.

Elon heeft gezegd dat ze overstag zijn gegaan en bij sommige SuC's een CSS stekker gaan hangen. Niet dat de Tesla's een CSS poort krijgen. Die stekker is dan "due to regulations" (ook een mooie naam voor een droneschip) omdat men anders geen SuC mag neerzetten.

Buiten de industrie zelf is niemand enthousiast over CSS en sowieso is alles wat alleen drijft op subsidie en eenzijdig pushen risicovol.

Straks zal met Model 3 er weer een enorme belangstelling komen voor de Tesla standaard en het al aanwezige SuC netwerk. Het is nu al zo dat het verwachte succes van bijv. de Bolt danig onder druk kan komen als er geen SuC mogelijkheid is.

Ik geef Elon nog steeds groot gelijk. De duitse autoindustrie is (nog) groot maar als het om EV's gaat staan ze nog in de kinderschoenen. Niemand hoeft het met me eens te zijn maar ik verwacht gewoon dat men, al was het omdat het een giga salespoint zal zijn, de 2017 en 2018 auto's een Tesla laadpoort gaan geven. Op dat moment is Tesla ook een belangrijke speler op de topping energieopslag markt en kijkt niemand gek op dat een laadpunt de naam Tesla draagt op wat knorrige nostalgische managers na.

Waar CSS nog steeds niets meer is dan een mogelijkheid (net een beetje als waterstof) en het SuC netwerk zich al dagelijks bewijst, vooral in CSS land zelf, liggen alle kansen nog open.

Uiteindelijk zal het de autokoper zijn die de doorslag geeft en niet wat de industrie of overheid (protectionisme) gaat opleggen. Dat werkte in de vorige eeuw wel maar tegenwoordig lopen de lijntjes heel anders. Laten we gewoon eens kijken hoe we over een half jaar staan.
 
Ik vind het een goede ontwikkeling. Op deze manier kunnen ze heel snel toch Tesla bedienen. Ik heb geen Chademo adapter dus voor mij is dit ideaal, zeker op ritten in het noorden van het land.

Tesla heeft zich inderdaad met hun techniek in een hoek gezet waar andere partijen zich dan maar aan moeten passen en dat werkt niet. Dit is een best-of-both-worlds wat mij betreft.

Als straks SuC Groningen (of elders in die regio) er is (en ik verwacht nog wel een paar SuC's erbij het komende jaar in NL) en het netwerk van Destinationchargers op gang komt ligt het alweer anders. Dit neemt niet weg dat ik Fastned met het oog op de toekomst zeer waardevol vind. Dan kunnen er niet genoeg laadmogelijkheden zijn dus dit is geen anti Fastned post.
 
Toch vind ik de oplossing die Tesla verzonnen heeft, een type 2 connector gebruiken en de pennen te verlengen voor ondersteuning van supercharging, een elegantere oplossing dan zo'n CCS connector.
Waarom aparte pennen voor AC/DC?

Heel simpel: 100% veiligheid in alle omstandigheden (dus ook met "domme ladende auto's".... terwijl de oplossing van Tesla actief bewaakt wordt door software om eea niet te laten oververhitten... kwestie van gekozen strategie)... Zelf vind ik de oplossing van Tesla overigens ook eleganter, maar ik snap ook wel dat anderen vanuit een andere visie niet in die richting wilden denken.
 
Het blijft een symphatiek idee, samen met Tesla een Chademo ter beschikking stellen. Hoef ik die 2kg in elk geval niet aan te schaffen of mee te slepen. En in geval van nood tegen de hoofdprijs langs de snelweg kunnen laden lijkt me het minst bezwaar. Beter dan met 90km/h verwarming en hifi uit maar wel aan staat de "ik zei het je toch" naast je :mad:

Geen domper dus. Wat had er vandaag de dag meer uit kunnen komen? Een SuC naast de Fastned infra? Gratis laden voor Tesla's? Ik gok op een Fastned voorziening die vanaf 2018 CCS 2.0 volop de model 3 gaat voeden, al dan niet via een deal met Tesla. En die aankondiging zullen we ook nog wel zien. We hebben een niet gestandaardiseerd product helaas wat op termijn de 1001 telefoon opladers van weleer achterna gaat, ten faveure van een universele aansluiting.



Ik zie het ook als een domper. Die adapters en het feit dat je toch een bestaande lader bezet gaat houden (al is dan nu nog geen probleem) maken dat het hooguit een tijdelijke oplossing is (als er al een probleem was).

Over een paar weken staat de autowereld op zijn kop en zullen velen die ergens in hun achterhoofd aan een EV denken maar (terecht) afzien van het huidige aanbod een deposit doen voor een Model 3, ook al zal het wellicht tot begin 2018 duren voordat ze er in rijden.
De toename van het aantal halve EV's zal stagneren in afwachting van de nieuwe generatie en men zal nog een tijdje doorrijden met de huidige ICE (met de huidige brandstofprijzen best te begrijpen).

Even de PHEV's weggedacht, die gaan toch niet onderweg een half uur laden (als ze al kunnen snelladen) voor enkele tientallen kilometers, en in aanmerking nemend dat de huidige populatie EV's, op één na, zelden langere trips maken kan ik me de move wel voorstellen. Met een investering van 45 x 500 € (wellicht minder vanwege groupsbuy) wordt het laadnetwerk ontsloten voor de enige succesvolle groep EV's in Nederland.
Maar dat betekent nog geen samenwerking met Tesla, die adapters kun je zo bestellen.

Ik blijf hopen (en rekenen) op een structurele aanpak waarmee het netwerk straks (hopelijk met het volle aantal van 200 stations) direct beschikbaar is voor zowel Model S, Model X en Model 3 want uiteindelijk zal het daar wel om gaan de eerste tijd.
 
Tesla is hier het probleem hé! Zij kiezen er voor een auto met afwijkende stekker op de markt te brengen waarvoor geen andere snellader bestaat dan de SuperCharger.

Ik heb niet actief meegedaan in dit draadje, maar ik denk dat de teleurstelling zit in dat er iets moois aan zat te komen, waardoor er fantasieën ontstonden van een extra Tesla laadpunt met bijv 50 kW met de Tesla aansluiting en er nu dus een adapter komt. Dat is dan wat minder groot nieuws dan gehoopt / verwacht (terecht of onterecht). Dus lijkt me geen waarde oordeel over waar we vandaan komen, of waar we naar toe gaan met Tesla / Fastned op laadgebied, of dat er van Fastned verwacht mag worden dat ze zich aanpassen aan de afwijkende standaard van Tesla, maar een teleurstelling omdat er even wel op meer gehoopt was....
 
Als straks SuC Groningen (of elders in die regio) er is (en ik verwacht nog wel een paar SuC's erbij het komende jaar in NL) en het netwerk van Destinationchargers op gang komt ligt het alweer anders. Dit neemt niet weg dat ik Fastned met het oog op de toekomst zeer waardevol vind. Dan kunnen er niet genoeg laadmogelijkheden zijn dus dit is geen anti Fastned post.


En dat is precies mijn punt. Die SuC is er nog niet. En ik weet niet wanneer hij gaat komen. Destination Charging van Tesla, waar we al jaren over horen, is er nog niet. Of het ooit hier komt is nog maar de vraag. Maar ik moet wel komende maanden iedere week een paar keer over de afsluitdijk naar het noorden. Fastned stations staan er NU al wel. Dus ik ben blij met deze aankondiging: dat maakt mijn leven op korte termijn voor wat mobiliteit betreft een stukje eenvoudiger.

Op lange termijn vind ik het ook een goede ontwikkeling: het toont duidelijk aan dat er geinvesteerd wordt in oplossingen, iets waar veel mensen in mijn omgeving nog aan twijfelen. En niet in beloftes voor de toekomst, nee: nu. Het is een positief signaal en dat kunnen we met alle tegenwerking vanuit Den Haag en de pers goed gebruiken.
 
Het blijft een symphatiek idee, samen met Tesla een Chademo ter beschikking stellen. Hoef ik die 2kg in elk geval niet aan te schaffen of mee te slepen. En in geval van nood tegen de hoofdprijs langs de snelweg kunnen laden lijkt me het minst bezwaar. Beter dan met 90km/h verwarming en hifi uit maar wel aan staat de "ik zei het je toch" naast je :mad:

Geen domper dus. Wat had er vandaag de dag meer uit kunnen komen? Een SuC naast de Fastned infra? Gratis laden voor Tesla's? Ik gok op een Fastned voorziening die vanaf 2018 CCS 2.0 volop de model 3 gaat voeden, al dan niet via een deal met Tesla. En die aankondiging zullen we ook nog wel zien. We hebben een niet gestandaardiseerd product helaas wat op termijn de 1001 telefoon opladers van weleer achterna gaat, ten faveure van een universele aansluiting.

Vreemd nog dat we een beslissing van de industrie die nog volledig gerealiseerd moet gaan worden (en drijft op belastinggeld) als standaard willen erkennen terwijl een al functionerend netwerk dat zijn gelijke niet kent en dat stormachtig verder wordt uitgerold geen "standaard" genoemd mag worden. Als je naar de praktijk kijkt is er eigenlijk maar één kansvolle standaard.

En dat van die telefoonladers is ook niet iets waar we blij mee mogen zijn. Is er een opgelegde standaard, stopt de vernieuwing. Ik heb er geen enkele moeite mee dat mijn telefoon een eigen lader heeft die om de zoveel tijd weer wat wordt verbeterd. ik heb meer vertrouwen in wat de fabrikant ontwikkelt dan wat Brussel heilig gaat verklaren.
 
Toch vind ik de oplossing die Tesla verzonnen heeft, een type 2 connector gebruiken en de pennen te verlengen voor ondersteuning van supercharging, een elegantere oplossing dan zo'n CCS connector.
Waarom aparte pennen voor AC/DC?

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind SuperCharging technisch ook heel mooi.

Alleen moet Tesla dan gewoon het protocol op gooien met alle specs er bij zodat ABB probleemloos een extra stekker aan hun laders kan zetten.

De AC 43kW is dood en kan dan gewoon van de laders af, kunnen we die vrije kabel gebruiken.

- CCS
- CHAdeMO
- SuperCharging

Tot die tijd is echter een partij als Fastned aangewezen op de CHAdeMO adapter.

Als Tesla die stap zet zijn wat mij betreft de problemen de wereld uit :)

Vreemd nog dat we een beslissing van de industrie die nog volledig gerealiseerd moet gaan worden (en drijft op belastinggeld) als standaard willen erkennen terwijl een al functionerend netwerk dat zijn gelijke niet kent en dat stormachtig verder wordt uitgerold geen "standaard" genoemd mag worden. Als je naar de praktijk kijkt is er eigenlijk maar één kansvolle standaard.

En dat van die telefoonladers is ook niet iets waar we blij mee mogen zijn. Is er een opgelegde standaard, stopt de vernieuwing. Ik heb er geen enkele moeite mee dat mijn telefoon een eigen lader heeft die om de zoveel tijd weer wat wordt verbeterd. ik heb meer vertrouwen in wat de fabrikant ontwikkelt dan wat Brussel heilig gaat verklaren.

Een standaard is beschreven en te gebruiken door andere fabrikanten. Dat is SuperCharging niet.