Ik vind het een goede ontwikkeling. Op deze manier kunnen ze heel snel toch Tesla bedienen. Ik heb geen Chademo adapter dus voor mij is dit ideaal, zeker op ritten in het noorden van het land.
Tesla heeft zich inderdaad met hun techniek in een hoek gezet waar andere partijen zich dan maar aan moeten passen en dat werkt niet. Dit is een best-of-both-worlds wat mij betreft.
Het verhaal van de CSS horen we inmiddels al meer dan een jaar. Er is nog geen enkele auto op de markt waarvoor het interessant zal zijn om CSS op te schroeven naar royaal >100 Kw.
De eersten worden pas in 2017, eerder 2018 verwacht.
Het enige wat is gebeurd is dat met belastinggeld in Duitsland op plekken langs de Autobahn (waar toevallig ook net een SuC staat) een paar zuiltjes zijn neergezet zoals ook Fastned ze heeft. Ga maar eens bij Bad Rappenau kijken en vergelijk ze met de daartegenover staande acht SuC's. Ook esthetisch.
Elon heeft gezegd dat ze overstag zijn gegaan en bij sommige SuC's een CSS stekker gaan hangen. Niet dat de Tesla's een CSS poort krijgen. Die stekker is dan "due to regulations" (ook een mooie naam voor een droneschip) omdat men anders geen SuC mag neerzetten.
Buiten de industrie zelf is niemand enthousiast over CSS en sowieso is alles wat alleen drijft op subsidie en eenzijdig pushen risicovol.
Straks zal met Model 3 er weer een enorme belangstelling komen voor de Tesla standaard en het al aanwezige SuC netwerk. Het is nu al zo dat het verwachte succes van bijv. de Bolt danig onder druk kan komen als er geen SuC mogelijkheid is.
Ik geef Elon nog steeds groot gelijk. De duitse autoindustrie is (nog) groot maar als het om EV's gaat staan ze nog in de kinderschoenen. Niemand hoeft het met me eens te zijn maar ik verwacht gewoon dat men, al was het omdat het een giga salespoint zal zijn, de 2017 en 2018 auto's een Tesla laadpoort gaan geven. Op dat moment is Tesla ook een belangrijke speler op de topping energieopslag markt en kijkt niemand gek op dat een laadpunt de naam Tesla draagt op wat knorrige nostalgische managers na.
Waar CSS nog steeds niets meer is dan een mogelijkheid (net een beetje als waterstof) en het SuC netwerk zich al dagelijks bewijst, vooral in CSS land zelf, liggen alle kansen nog open.
Uiteindelijk zal het de autokoper zijn die de doorslag geeft en niet wat de industrie of overheid (protectionisme) gaat opleggen. Dat werkte in de vorige eeuw wel maar tegenwoordig lopen de lijntjes heel anders. Laten we gewoon eens kijken hoe we over een half jaar staan.