Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Hier zegt hij letterlijk: 'And we will be adding the European plug as well'. 'No need for a special adapter', 'mixure of plugs'
Vanaf 13:30 Ma vie en Tesla la rencontre avec Elon Musk - YouTube

Ja, die heb ik net zitten bekijken maar het gaat daar om de SuC kant en de adapter zal niet nodig zijn voor de auto's van andere fabrikanten om op de SuC site te laden. Dat is toch iets anders dan dat de Model 3 die laadpoort gaat krijgen?
 
http://fastned.nl/nl/blog/post/tesla-s-kunnen-nu-ook-supersnel-laden-bij-fastned
Goed nieuws. Ik gebruik Fastned ook weinig want niet zo vaak nodig en heb dus ook niet geinvesteerd in een adapter maar dit maakt de drempel zeker lager.
Duurt even, maar mijn gratis advies van april 2014 wordt nu, bijna twee jaar later, opgevolgd.
Ik zie twee scenario's voor de chademo Tesla adapter.
FastNed koopt een zwikkie van die dingen en ketent er een vast aan elke DC lader.
http://www.teslamotorsclub.com/show...stNed-Charging?p=634297&viewfull=1#post634297

Met een bruto marge van meer van € 0,60 per kWh is een chademo-naar-Tesla adapter per laadstation een verantwoorde investering voor FN.
Zijn die dingen eigenlijk een beetje hufterproof aan een laadstation te ketenen? Zal wel niet daarvoor ontworpen zijn.
http://www.teslamotorsclub.com/show...stNed-Charging?p=656436&viewfull=1#post656436

Mei 2014 adviseert Hans een deal met Nissan:
Hans Noordzij said:
...Daarnaast zou ik een stimulans vanuit de autoindustrie wel op zijn plaats vinden. Het aanbieden van bijv. een Leaf met gratis laden bij FastNed zou drempelverlagend kunnen werken. Datzelfde geldt voor de andere aanbieders...
Dit is inderdaad een levensvatbaar concept. Daarbij helpt een (te) hoge prijs op het laadpunt de kopers van de betreffende BEV in hun waardeperceptie van het 'gratis laden'. Op de schaal van FastNed is alles boven een paar € cent per kWh hun bruto marge, dus kunnen zij richting de autoproducent/importeur/dealer een voor de consument onzichtbare (zeer) lage prijs hanteren voor een beperkte periode van 'gratis laden'. Na afloop van die periode zal een bepaald gedeelte van de autokopers bij FastNed willen blijven laden en kan een bijzonder goed op maat afgesloten abonnement worden aangeboden. FastNed kent de klant dan immers al een jaar ofzo.
Vergelijk met bandenfabrikanten die de eerste montage banden gratis aan de autoproducent weggeven, in de verwachting dat de autokoper bij vervanging voor hetzelfde merk zal blijven kiezen.
http://www.teslamotorsclub.com/show...stNed-Charging?p=663453&viewfull=1#post663453
 
ImageUploadedByTapatalk1456934277.796521.jpg


Dit hebben ze dan wel heel netjes gedaan met die zuil waar de adapter in zit!
 
Een standaard is beschreven en te gebruiken door andere fabrikanten. Dat is SuperCharging niet.
Hoe wetet je zo zeker dat superchargen niet beschreven is en toegankelijk voor anderen. Het kan zijn dat, omdat anderen al dik betaald hebben om te participeren in een andere standaard (voor chademo betaal(de) je ook fors, en ook om CSS laders te mogen implementeren hebben partijen als epyon flink in de buidel moeten tasten.

Dus mogelijk dat Tesla de mogelijkheid wel biedt maar er volgens anderen teveel voor vraagt. Dan kan het nog altijd een standaard zijn. (Voor USB betalen bedrijven ook per stekker)
 
Hoe wetet je zo zeker dat superchargen niet beschreven is en toegankelijk voor anderen. Het kan zijn dat, omdat anderen al dik betaald hebben om te participeren in een andere standaard (voor chademo betaal(de) je ook fors, en ook om CSS laders te mogen implementeren hebben partijen als epyon flink in de buidel moeten tasten.

Dus mogelijk dat Tesla de mogelijkheid wel biedt maar er volgens anderen teveel voor vraagt. Dan kan het nog altijd een standaard zijn. (Voor USB betalen bedrijven ook per stekker)

Zowel CCS als CHAdeMO zijn gewoon te vinden, maar SuperCharging niet.

Dus waar kan ik terecht om mijn eigen SuperCharger te bouwen?

Van CCS en CHAdeMO kan ik ze kopen en aan de slag gaan. SuperCharging niet.

Het is dus niet beschreven tot het tegendeel wordt bewezen.
 
Fastned had aangekondigd dat "het goed nieuws is Teslarijders die op meer superchargers zitten te wachten". Daarom had ik niet gerekend op het voorzien van CHAdeMO-adapters op alle FastNed-stations. De MS-rijders met een CHAdeMO-adapter achterin hebben uiteraard helemaal niets aan deze uitbreiding. En tja, een CHAdeMO-lader is nu eenmaal geen SuC...
Voor mij is het geen nieuws, en dus een tegenvaller...:crying:
 
Last edited:
omdat het niet gratis is :rolleyes: ? ach, er is ook nog het gezegde: geen nieuws is goed nieuws! cheer up, ik ben blij dat ik in noodgevallen daar zou kunnen laden.

Fastned had aangekondigd dat "het goed nieuws is voor ALLE Teslarijders". Daarom had ik niet gerekend op het voorzien van CHAdeMO-adapters op alle FastNed-stations. De MS-rijders met een CHAdeMO-adapter achterin hebben uiteraard helemaal niets aan deze uitbreiding. En uiteraard de Tesla Roadster-rijders ook niet.
Voor mij is het geen nieuws, en dus een tegenvaller...:crying:
 
Er wordt wat wisselend gereageerd maar in de kern van de zaak is het natuurlijk prachtig van Fastned dat ze dit doen. In afwachting van de echte Tesla aansluiting zorgen ze er voor dat wij, als Teslarijders daar welkom zijn en behoorlijk snel kunnen laden als dat nodig is. Iedereen maakt voor zichzelf uit of dat nodig is maar binnen de huidige mogelijkheden is dit het beste dat ze kunnen doen. Dat mag best gezegd worden.
 
Nou... als er eerst wordt geroepen dat er nieuws is/komt, en dat blijkt voor een groep mensen geen nieuws te zijn, is dat volgens mij iets anders dan "geen nieuws is goed nieuws". :frown:

Klaas je hebt gelijk. FN had beter helemaal niets moeten 'lekken' en pas na installatie van de eerste adapters het nieuws naar buiten moeten brengen dan was het louter positief ontvangen. Door groot / goed nieuws aan te kondigen voor Tesla rijders zijn we met z'n allen gaan speculeren en nu is het zelfde bericht ineens een sof. Persoonlijk vind ik het jammer dat FN en Tesla niet meer samen werken. Ik zie veel common interest en maar beperkt tegengestelde belangen. Tesla zou flink cash kunnen besparen en in een keer in een land perfecte dekking hebben.
 
Klaas je hebt gelijk. FN had beter helemaal niets moeten 'lekken' en pas na installatie van de eerste adapters het nieuws naar buiten moeten brengen dan was het louter positief ontvangen. Door groot / goed nieuws aan te kondigen voor Tesla rijders zijn we met z'n allen gaan speculeren en nu is het zelfde bericht ineens een sof. Persoonlijk vind ik het jammer dat FN en Tesla niet meer samen werken. Ik zie veel common interest en maar beperkt tegengestelde belangen. Tesla zou flink cash kunnen besparen en in een keer in een land perfecte dekking hebben.

Ik denk toch dat er verschil in visie is; Tesla heeft de Superchargers altijd duidelijk gepresenteerd als een oplossing voor de lange trips. Fastned heeft hun oplossing gepresenteerd als de primaire laadoplossing (laden wordt net als tanken, er kunnen nooit genoeg publieke en private laadpalen worden aangelegd etc etc..)
Dat matcht in de uitwerking ergens niet. Ook in de praktijk gewoon niet; er zijn niet genoeg Tesla's in Nederland constant op roadtrip om nu al een investering in 50-200 Superchargers te doen.
 
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind SuperCharging technisch ook heel mooi.

Alleen moet Tesla dan gewoon het protocol op gooien met alle specs er bij zodat ABB probleemloos een extra stekker aan hun laders kan zetten.

De AC 43kW is dood en kan dan gewoon van de laders af, kunnen we die vrije kabel gebruiken.

- CCS
- CHAdeMO
- SuperCharging

Tot die tijd is echter een partij als Fastned aangewezen op de CHAdeMO adapter.

Als Tesla die stap zet zijn wat mij betreft de problemen de wereld uit :)



Een standaard is beschreven en te gebruiken door andere fabrikanten. Dat is SuperCharging niet.

Ik vroeg aan Elon toen hij in Amsterdam was twee keer of hij Fastned het supercharge protocol wilde geven, dan hadden we er 101 superchargers in NL bij (zoveel vergunningen heeft Fastned voor locaties). Ik overviel hem ermee denk ik en toen wist hij nog niet van bestaan van Fastned denk ik. Zijn antwoord was geloof ik dat "iedereen dat wel gratis wil hebben". Toch denk ik dat het er ooit van gaat komen. The faster charging the better - thats the future.
 
Je kan er hele hoge verwachtingen van hebben die niet zijn uitgekomen, dat is dan jammer maar het blijft een positief idee wat ook echt tot stand komt!
Zelfs voor bezitters van een Chademo adapter. Of zij die nooit Fastned nodig gaan hebben. Immers, er zijn ineens weer 100 laadpunten bij langs de snelweg met in elk geval halfsnelle laders, en dat, lieve mensen, is weer een mooi argument om twijfelaars te overtuigen. Om over de enorme brede belangstelling voor de model 3 maar te zwijgen. We gaan serieus de goede kant uit!

Nou... als er eerst wordt geroepen dat er nieuws is/komt, en dat blijkt voor een groep mensen geen nieuws te zijn, is dat volgens mij iets anders dan "geen nieuws is goed nieuws". :frown: