Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
De vernieuwde i3 laadt bij Fastned aan 300km/u op. Het is geen Tesla supercharging, maar voor zo'n auto voegt dat toch behoorlijk wat waarde toe.
Dat klinkt leuk, laden met 300 km/h. De auto heeft 72 procent geladen in 30 minuten. De totale batterij is 33 (net zoals een 85 geen bruikbare 85 heeft. Dus laten we zeggen 72% van ca 30 kW, oftewel van 21.5 kW geladen in een half uur. Dus laden met 43 kwh. Niet heel bijzonder toch...
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Laat het 2020 zijn, maar het gaat er om dat ook die voertuigen snel moeten laden.

Wij kijken hier door de Tesla-bril en hebben het over S/X en 3, maar CCS gaat volgend jaar naar 150kW en dan door richting de 350kW. Fastned geeft duidelijk aan deze nieuwe standaarden te accepteren.

CHAdeMO gaat ook naar 150kW, wellicht komt er een nieuwe adapter en kunnen we met 100kW laden dan? Nu 125A, maar dan 250A. Ik zou er blij van worden, ineens ruim 50 locaties waar ik supersnel kan laden. Ik gebruik Fastned al best regelmatig. In de randstad is het handig voor die 15 min pauze en een broodje bij het tankstation halen.

De bouw in Den Haag is ook interessant, want ze hebben wel degelijk gelijk, ook de mensen die geen eigen oprit hebben moeten ergens kunnen laden.

Ik was toevallig dit weekend in Rotterdam (met de trein) en zag daar in een wijk heel wat laadpalen. Deze waren achter allemaa bezet. Leuk als ik daar op bezoek zou gaan en moest laden. Een >100kW laadstation zou dan best wel handig zijn.
Dat klinkt allemaal leuk, maar de specs zijn voorlopig alleen nog standaarden op papier. De Mission e van Porsche gaat op papier in 15 minuten 400 km laden op 800v.
 
Maar als eigenaar heb je interesse in kilometers, niet in watt

Dus laden met 43 kwh. Niet heel bijzonder toch...

Het scheelt natuurlijk wel als je minder Wh/km nodig hebt... De i3 heeft gemiddeld iets van 150Wh per km nodig, vs (mijn) model S die er gemiddeld 220Wh per km opslurpt. Als je dat omrekent staat laden van een i3 met 43kW gelijk aan het laden van een model S met 65kW.
Laat dat nu net het gemiddelde vermogen zijn dat een model S 60 uit een supercharger trekt gedurende een leeg-naar-vol sessie...

Ik hoop in ieder geval dat de autofabrikanten hun specs daadwerkelijk gaan overschrijden... Maar ik verwacht dat ze in de oude gewoontes blijven hangen wat specs en real-world waarden betreft...
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Voor de i3 is de NEDC actieradius 312 km met een effectief bruikbare accucapaciteit van 27,2 kWh. Het theoretische verbruik is dus 87 Wh/km. Ik heb geen ervaring met een i3, maar ik begrijp dat het effectieve verbruik tussen de 130 en 150 Wh/km is.

Dat heb ik ook zo begrepen. Ik heb ook begrepen dat de i3 opvallend efficient is en volgens mij zelfs de meest efficiente elektrische auto is van dit moment. Dus 300km per uur is heel behoorlijk. Het is sowieso goed om te zien dat steeds meer elektrische auto's steeds sneller kunnen laden. Hoe klein de stapjes ook zijn.
Most Fuel Efficient Cars In 2015 (USA)
 
Voor de i3 is de NEDC actieradius 312 km met een effectief bruikbare accucapaciteit van 27,2 kWh. Het theoretische verbruik is dus 87 Wh/km. Ik heb geen ervaring met een i3, maar ik begrijp dat het effectieve verbruik tussen de 130 en 150 Wh/km is.
Ik begreep dat deze inderdaad wel erg laag zit, maar inde praktijk rond de 160.
Bjorn Nyland Conducts Energy Consumption Test On Tesla Model S P85D, 70D and BMW i3 - Video.

Met een effectieve batterij van 27, is er in dit geval krap 20 kW geladen in 30 minuten, oftewel 40kwh. Dat is nog altijd niet bizar spectaculair, de leaf laadt ook met deze snelheid.