Vorige week heeft Bart Lubbers samen met een paar anderen een uitgebreid stuk geschreven over publieke laadinfrastructuur in de NRC. Zie
Maak opladen net zo makkelijk als tanken
Gisteren publiceerde de krant een reactie van ene ir. D. van Mourik op het artikel.
View attachment 191334
Nadat ik mijn broek weer had opgehesen heb ik daar maar weer een reactie op verstuurd. Ik ben benieuwd of ze het plaatsen.
In zijn reactie op het opiniestuk over laadinfrastructuur van 15 augustus slaat
Ir. Van Mourik de plank volledig mis. Ja, momenteel is het zo dat (snel)laden
langzamer is dan tanken, maar elektrische rijders laden overwegend 's nachts
thuis of in de straat. Daar mag het desnoods acht uur duren om de accu's weer
vol te hebben. Laden onderweg is iets voor langere reizen, dat vraagt dan ook
een andere infrastructuur dan die voor brandstof. De claim: "'Laden' kan nooit
en te nimmer 'net zo makkelijk als tanken' zijn" getuigt van weinig
wetenschappelijk inzicht. Huidige laadstations zijn met een maximum vermogen
van 150 kW inderdaad nog langzamer maar oa. Fastned heeft zijn infrastructuur
nu al ingericht om straks ook 300 kW te kunnen leveren. Daarmee kunnen
elektrische middenklassers 40 kilometer per minuut bijladen. En die
ontwikkeling staat natuurlijk niet stil. Op langere termijn zullen elektrische
auto's ook binnen 5 minuten opgeladen zijn.
Van laden en ontladen slijt je batterij inderdaad maar van rijden slijt je
brandstofmotor net zo hard. Batterijtechonologie is ook op het gebied van
slijtage nog volop in ontwikkeling, dus is het te verwachten dat dat bezwaar
ook zal verdwijnen. Met laden zou je maar tot 80% van je capaciteit kunnen
gaan, geen idee waar hij dit vandaan haalt. Je kunt een elektrische auto altijd
tot 100% laden als je dat wilt, ook bij een snellaadstation. Wat betreft bereik
heeft hij ten dele gelijk, er zijn veel brandstofauto's op de markt die op een
volle tank verder komen dan de 500 kilometer van een Model S of X. Maar ook
hier geldt dat de ontwikkelingen razendsnel gaan. Gisteren heeft Tesla nog een
nieuw model aangekondigd met een weer groter bereik dan het vorige topmodel dat
pas een jaar op de markt is.
Natuurlijk is het pleidooi van Bart Lubbers et al deels een verhuld verzoek om
zijn eigen bedrijf boven water te houden maar de essentie ervan klopt. De
overheid heeft een taak om de overgang van brandstofvoertuigen naar elektrische
voertuigen te stimuleren, infrastructuur is daar een belangrijk onderdeel van.
En over die 6 miljard die in hybride auto's is gestopt: dat bedrag valt in het
niets bij alle subsidies die de olieindustrie jaarlijks opstrijkt.
De brief van Van Mourik staat vol met tendensieuze uitspraken en halve
waarheden. Van iemand die ondertekent met zijn ingenieurstitel mag je toch
beter verwachten.
Paul van Keep
Wassenaar
geen ingenieur, wel Tesla rijder