Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet zeggen door de volledig terechte uiting van ongenoegen door @ferrosilvio in Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure en sinds mijn echtgenote een gen1 EV heeft voel ik steeds meer en meer steun bij mezelf (werd eerder niet koud of warm van het concept) voor het model van FastNed. Het feit dat je een half of heel uurtje moet staan laden los je op door wat te werken of op het forum te surfen. Want wat Fastned voor ons vooral zou bieden is 100% betrouwbaarheid/noodoplossing en dat heb je bij andere publieke laadpalen niet! Een uitstapje naar zee, Brugge of de Ardennen wordt zonder een Fastned steeds een zoektocht naar een niet bezette of ge-ICEte paal waarvoor je het juiste pasje/app/... hebt, binnen de openingsuren vallen, .... . Met een vooraf opgezochte lijst voor plan B, C en D.
Dat daar een kost tegenover staat kan ik gerust mee leven. We hebben deze auto immers niet gekocht om dergelijke trips wekelijks te doen. Maar de evidentie om in vertrouwen te weten dat je binnen een uur ergens kan laden is er anno 2016 nog niet en dat biedt FatNed wel.

Dus als er een Belgische variant zou komen doe ik gerust mee. (al kunnen wij wel meer thuis laden tov. de Nederlanders, met onze Ruimtelijke (wan)orde)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Vorige week heeft Bart Lubbers samen met een paar anderen een uitgebreid stuk geschreven over publieke laadinfrastructuur in de NRC. Zie Maak opladen net zo makkelijk als tanken
Gisteren publiceerde de krant een reactie van ene ir. D. van Mourik op het artikel.
mourik.png

Nadat ik mijn broek weer had opgehesen heb ik daar maar weer een reactie op verstuurd. Ik ben benieuwd of ze het plaatsen.



In zijn reactie op het opiniestuk over laadinfrastructuur van 15 augustus slaat
Ir. Van Mourik de plank volledig mis. Ja, momenteel is het zo dat (snel)laden
langzamer is dan tanken, maar elektrische rijders laden overwegend 's nachts
thuis of in de straat. Daar mag het desnoods acht uur duren om de accu's weer
vol te hebben. Laden onderweg is iets voor langere reizen, dat vraagt dan ook
een andere infrastructuur dan die voor brandstof. De claim: "'Laden' kan nooit
en te nimmer 'net zo makkelijk als tanken' zijn" getuigt van weinig
wetenschappelijk inzicht. Huidige laadstations zijn met een maximum vermogen
van 150 kW inderdaad nog langzamer maar oa. Fastned heeft zijn infrastructuur
nu al ingericht om straks ook 300 kW te kunnen leveren. Daarmee kunnen
elektrische middenklassers 40 kilometer per minuut bijladen. En die
ontwikkeling staat natuurlijk niet stil. Op langere termijn zullen elektrische
auto's ook binnen 5 minuten opgeladen zijn.
Van laden en ontladen slijt je batterij inderdaad maar van rijden slijt je
brandstofmotor net zo hard. Batterijtechonologie is ook op het gebied van
slijtage nog volop in ontwikkeling, dus is het te verwachten dat dat bezwaar
ook zal verdwijnen. Met laden zou je maar tot 80% van je capaciteit kunnen
gaan, geen idee waar hij dit vandaan haalt. Je kunt een elektrische auto altijd
tot 100% laden als je dat wilt, ook bij een snellaadstation. Wat betreft bereik
heeft hij ten dele gelijk, er zijn veel brandstofauto's op de markt die op een
volle tank verder komen dan de 500 kilometer van een Model S of X. Maar ook
hier geldt dat de ontwikkelingen razendsnel gaan. Gisteren heeft Tesla nog een
nieuw model aangekondigd met een weer groter bereik dan het vorige topmodel dat
pas een jaar op de markt is.
Natuurlijk is het pleidooi van Bart Lubbers et al deels een verhuld verzoek om
zijn eigen bedrijf boven water te houden maar de essentie ervan klopt. De
overheid heeft een taak om de overgang van brandstofvoertuigen naar elektrische
voertuigen te stimuleren, infrastructuur is daar een belangrijk onderdeel van.
En over die 6 miljard die in hybride auto's is gestopt: dat bedrag valt in het
niets bij alle subsidies die de olieindustrie jaarlijks opstrijkt.
De brief van Van Mourik staat vol met tendensieuze uitspraken en halve
waarheden. Van iemand die ondertekent met zijn ingenieurstitel mag je toch
beter verwachten.

Paul van Keep
Wassenaar
geen ingenieur, wel Tesla rijder
 
Ir. D. van Mourik, het doet me een beetje denken aan Walter de Rochebrune - Wikipedia

De enige die ik op internet heb kunnen vinden is een architect. Waarom hij dan zijn ingenieurstitel gebruikt terwijl hij ongefundeerde uitspraken doet op een gebied van de techniek waar hij zich nooit goed in verdiept heeft is mij een raadsel. Tenzij hij inderdaad een soort Walter de Rochebrune (of Cor van der Laak, kritisch avro-lid) is.
 
De enige die ik op internet heb kunnen vinden is een architect. Waarom hij dan zijn ingenieurstitel gebruikt terwijl hij ongefundeerde uitspraken doet op een gebied van de techniek waar hij zich nooit goed in verdiept heeft is mij een raadsel. Tenzij hij inderdaad een soort Walter de Rochebrune (of Cor van der Laak, kritisch avro-lid) is.
hij is pensionada, alle tijd van de wereld.
 
Een geweldig repliek Paul.
Alsof een RR SuperCharged, Porsche Panamera of Cayenne Turbo, Maserati Quatroporte etc. wel 600km op een tank halen...
Ik was toch even benieuwd. De Quatroporte heeft een 90 liter tank dus die komt echt wel ver. Zo te zien geldt het ook voor de Porsches en de Range Rover haalt zelfs 100 liter. Dus, tenzij je Maurice achter het stuur zet, halen ze die 600 kilometer wel. Maar ja, je kan ze ook niet helemaal leeg rijden hè want dan sta je stil. Of mag je dat argument niet bij benzineauto's gebruiken?
 
Ik was toch even benieuwd. De Quatroporte heeft een 90 liter tank dus die komt echt wel ver. Zo te zien geldt het ook voor de Porsches en de Range Rover haalt zelfs 100 liter. Dus, tenzij je Maurice achter het stuur zet, halen ze die 600 kilometer wel. Maar ja, je kan ze ook niet helemaal leeg rijden hè want dan sta je stil. Of mag je dat argument niet bij benzineauto's gebruiken?
Jij denkt dat je met een RR SuperCharged 1 op 6 haalt:eek:?
 
  • Funny
Reactions: pvkeep
Vorige week heeft Bart Lubbers samen met een paar anderen een uitgebreid stuk geschreven over publieke laadinfrastructuur in de NRC. Zie Maak opladen net zo makkelijk als tanken
Gisteren publiceerde de krant een reactie van ene ir. D. van Mourik op het artikel.
View attachment 191334
Nadat ik mijn broek weer had opgehesen heb ik daar maar weer een reactie op verstuurd. Ik ben benieuwd of ze het plaatsen.
Goede reactie!

Het erge is dat Fastned 'slechts' 40 miljoen nodig heeft voor het bouwen van hun netwerk. Eigenlijk is dat een totale grap als je bekijkt wat er rond gaat aan subsidies elk jaar en aan investeringen in fossiel.
 
@pvkeep Perfect verwoord! Daarnaast en ter aanvulling voor reacties in de toekomst:

1) Lekker belangrijk die actieradius van 600 km, maar hoeveel dagen per jaar rijden we meer dan 300 km. per dag? Dat is bij 5 dagen in de week en 48 weken per jaar 72.000 km. per jaar.
2) Van die 6 miljard is 'slechts' 25%, dus 'slechts' 1,5 miljard, gespendeerd aan Hybride, PHEV en BEV. 75% is besteed aan die 14% bijtelling spaarbenzine en -dieseltjes die helemaal niet zo 'spaar' bleken qua CO2 uitstoot. En laten we vooral het meest belangrijke, de uitstoot van fijnstof, niet vergeten. Ten opzichte van met name BEV geen enkele bijdrage. Helaas is (k)Wiebes dit vergeten te vermelden.
 
Vorige week heeft Bart Lubbers samen met een paar anderen een uitgebreid stuk geschreven over publieke laadinfrastructuur in de NRC. Zie Maak opladen net zo makkelijk als tanken
Gisteren publiceerde de krant een reactie van ene ir. D. van Mourik op het artikel.
View attachment 191334
Nadat ik mijn broek weer had opgehesen heb ik daar maar weer een reactie op verstuurd. Ik ben benieuwd of ze het plaatsen.



In zijn reactie op het opiniestuk over laadinfrastructuur van 15 augustus slaat
Ir. Van Mourik de plank volledig mis. Ja, momenteel is het zo dat (snel)laden
langzamer is dan tanken, maar elektrische rijders laden overwegend 's nachts
thuis of in de straat. Daar mag het desnoods acht uur duren om de accu's weer
vol te hebben. Laden onderweg is iets voor langere reizen, dat vraagt dan ook
een andere infrastructuur dan die voor brandstof. De claim: "'Laden' kan nooit
en te nimmer 'net zo makkelijk als tanken' zijn" getuigt van weinig
wetenschappelijk inzicht. Huidige laadstations zijn met een maximum vermogen
van 150 kW inderdaad nog langzamer maar oa. Fastned heeft zijn infrastructuur
nu al ingericht om straks ook 300 kW te kunnen leveren. Daarmee kunnen
elektrische middenklassers 40 kilometer per minuut bijladen. En die
ontwikkeling staat natuurlijk niet stil. Op langere termijn zullen elektrische
auto's ook binnen 5 minuten opgeladen zijn.
Van laden en ontladen slijt je batterij inderdaad maar van rijden slijt je
brandstofmotor net zo hard. Batterijtechonologie is ook op het gebied van
slijtage nog volop in ontwikkeling, dus is het te verwachten dat dat bezwaar
ook zal verdwijnen. Met laden zou je maar tot 80% van je capaciteit kunnen
gaan, geen idee waar hij dit vandaan haalt. Je kunt een elektrische auto altijd
tot 100% laden als je dat wilt, ook bij een snellaadstation. Wat betreft bereik
heeft hij ten dele gelijk, er zijn veel brandstofauto's op de markt die op een
volle tank verder komen dan de 500 kilometer van een Model S of X. Maar ook
hier geldt dat de ontwikkelingen razendsnel gaan. Gisteren heeft Tesla nog een
nieuw model aangekondigd met een weer groter bereik dan het vorige topmodel dat
pas een jaar op de markt is.
Natuurlijk is het pleidooi van Bart Lubbers et al deels een verhuld verzoek om
zijn eigen bedrijf boven water te houden maar de essentie ervan klopt. De
overheid heeft een taak om de overgang van brandstofvoertuigen naar elektrische
voertuigen te stimuleren, infrastructuur is daar een belangrijk onderdeel van.
En over die 6 miljard die in hybride auto's is gestopt: dat bedrag valt in het
niets bij alle subsidies die de olieindustrie jaarlijks opstrijkt.
De brief van Van Mourik staat vol met tendensieuze uitspraken en halve
waarheden. Van iemand die ondertekent met zijn ingenieurstitel mag je toch
beter verwachten.

Paul van Keep
Wassenaar
geen ingenieur, wel Tesla rijder
Waarom wordt er aan deze ingezonden brief meer waarde gehecht dan aan een reaguursel onder een telegraaf artikeltje? Het is van hetzelfde niveau hoor. Is het omdat het in een papieren krant staat?
Van wie is de toekomst? En wie kopen er in de komende 20 jaar nieuwe auto's? Die generatie moeten we zien te bereiken, en dat gebeurt niet via de papieren krant.
 
  • Like
Reactions: Keezje and PaulusdB
Waarom wordt er aan deze ingezonden brief meer waarde gehecht dan aan een reaguursel onder een telegraaf artikeltje? Het is van hetzelfde niveau hoor. Is het omdat het in een papieren krant staat?
Van wie is de toekomst? En wie kopen er in de komende 20 jaar nieuwe auto's? Die generatie moeten we zien te bereiken, en dat gebeurt niet via de papieren krant.
Omdat een redactie geacht wordt een selectie te doen bij het publiceren van brieven?
 
Waarom wordt er aan deze ingezonden brief meer waarde gehecht dan aan een reaguursel onder een telegraaf artikeltje? Het is van hetzelfde niveau hoor. Is het omdat het in een papieren krant staat?
Van wie is de toekomst? En wie kopen er in de komende 20 jaar nieuwe auto's? Die generatie moeten we zien te bereiken, en dat gebeurt niet via de papieren krant.
Als je bedoelt te zeggen dat we actiever kunnen zijn in het mengen in forumdiscussies en andere reacties op internetpublicaties, ben ik het sowieso met je eens. We hebben op TMC zoveel kennis en vaardige schrijvers, daarmee kan echt wel wat worden bereikt. Slechts enkelen vertonen zich op Autoweek c.s.. Kom op mensen, een +je is al genoeg om te laten zien dat we niet allemaal meer de fossiele leugens geloven!