Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is slechts deel van het probleem.

Nog maar zo een getal: als ik gratis zou kunnen/mogen laden bij FastNed en alleen daar zou laden moet ik daar minimaal 225 uur per jaar staan (Chademo; met FastNed optimisme gerekend).

Je maakt natuurlijk een denkfout als je ervan uitgaat dat laden altijd met 50 kW blijft gaan. CCS2 gaat binnenkort al naar zo'n 100 kW.

- - - Updated - - -

Als je wilt betalen voor het leven lang gratis laden, dan koop je wel een Tesla....

Tesla biedt geen leven lang 'gratis' laden aan, maar zolang je je Model S bezit. Dat is natuurlijk wat anders. En hoeveel superchargers had Tesla ook alweer in Nederland? Oké dan.

Niet dat ik het overigens een aantrekkelijk aanbod vind hoor. Voor de meeste mensen is € 25.000 erg veel geld, zo ook voor mij. En ook al geloof ik in Fastned, het risico blijft groot. Maar als ik geld zat zou hebben zou ik het doen.
 
Tesla biedt geen leven lang 'gratis' laden aan, maar zolang je je Model S bezit. Dat is natuurlijk wat anders. En hoeveel superchargers had Tesla ook alweer in Nederland? Oké dan.

Mark, denk verkeerd opgevat... Wat ik bedoel is dat iemand het naar mijn mening niet zou doen voor het levenslang onbeperkt gratis laden.... €25k betalen om gratis te laden, dan koop je een Tesla als je dat geld kan besteden alleen aan laden. Of toch???? Zeg van wel, dan is dit toch wel even een interessante berekening. Stel, je hebt €25.000 en wil dit investeren, maar wil eigenlijk direct rendement. 5% is prima dan op jaarbasis.
5% van €25.000 = €1250. Thuis kan je voor dit bedrag zo een 5000 kWh laden á €0,25. 5000kWh brengt je al snel op zo een 20.000 km (aftrek verlies, gemiddeld 220 verbruik) IS mooi rendement en mogelijk zijn de certificaten later nog wat waard. Dus als FastNed 5 jaar blijft bestaan in de huidige vorm, heb je je investering terugverdient.

Ok, zullen nog wat belastingen etc mogelijk betaald moeten worden, echter op een vermogen van €25.000 zit nog geen vermogensrendementsheffing en ik weet niet of dit onder groene investering valt. Dus dan is het helemaal prima.
 
Mark, denk verkeerd opgevat... Wat ik bedoel is dat iemand het naar mijn mening niet zou doen voor het levenslang onbeperkt gratis laden.... €25k betalen om gratis te laden, dan koop je een Tesla als je dat geld kan besteden alleen aan laden. Of toch???? Zeg van wel, dan is dit toch wel even een interessante berekening. Stel, je hebt €25.000 en wil dit investeren, maar wil eigenlijk direct rendement. 5% is prima dan op jaarbasis.
5% van €25.000 = €1250. Thuis kan je voor dit bedrag zo een 5000 kWh laden á €0,25. 5000kWh brengt je al snel op zo een 20.000 km (aftrek verlies, gemiddeld 220 verbruik) IS mooi rendement en mogelijk zijn de certificaten later nog wat waard. Dus als FastNed 5 jaar blijft bestaan in de huidige vorm, heb je je investering terugverdient.

Ok, zullen nog wat belastingen etc mogelijk betaald moeten worden, echter op een vermogen van €25.000 zit nog geen vermogensrendementsheffing en ik weet niet of dit onder groene investering valt. Dus dan is het helemaal prima.

Interessante manier van dit bekijken: geen 5% rente op je 25K maar 5% 'gratis' stroom. Er blijven twee risico's over: 1) fastned certificaten verliezen waarde en 2) je moet bij vrijwel elke fastned lader die je ziet inpluggen om aan je 5% rendement te komen.

En die meneer van het FD die op 120.000 km uitkomt weet kennelijk niet wat je thuis voor stroom betaald. Ik kom toch al snel op 500.000 km...

Ik hoop overigens wel dat ze het redden, want voor noodgevallen is het een prima backup.
 
Interessante manier van dit bekijken: geen 5% rente op je 25K maar 5% 'gratis' stroom. Er blijven twee risico's over: 1) fastned certificaten verliezen waarde en 2) je moet bij vrijwel elke fastned lader die je ziet inpluggen om aan je 5% rendement te komen.

En die meneer van het FD die op 120.000 km uitkomt weet kennelijk niet wat je thuis voor stroom betaald. Ik kom toch al snel op 500.000 km...

Ik hoop overigens wel dat ze het redden, want voor noodgevallen is het een prima backup.

5000kWh is ongeveer 20-25kWh per werkbare dag. Is gewoon 1x per dag even 30 minuten laden. Die FD meneer rekent met de €0,89 kwH prijs, niet realistisch want als je zoveel gaat laden kan je beter de €100 per maand onbeperkt nemen. Kost je €1200 per jaar incl. BTW. Dus is 20 jaar laden voor €25.000.... Dus dat maakt mijn berekening weer een beetje minder leuk..... Kan je beter €50.000 op een 20 jaar deposito rekening zetten, aan 2,5% rente (huidig) heb je ook €1250 per jaar om een FastNed abonnement onbeperkt te kopen en na 20 jaar weer je geld terug.... Maar inflatie etc... afijn.... Certificaten van aandelen FastNed moet je kopen omdat je er in geloofd, of omdat je een filantroop bent... Als je dan nog gratis kan laden, is dat mooi meegenomen.
 
Ik denk dat het niet reëel is om die € 25.000,- om te rekenen in terugverdienbare kWh's. Daar gaat het aanbod volgens mij helemaal niet over. Het is (zoals al genoemd door sommigen) om een spiegeltje en kraaltje om het investeren in FastNed aantrekkelijker te maken.
Voor mij werkt zo'n lokkertje wel. Ik vind dat het ook leuk moet zijn om ergens in te investeren. Daar valt de investering in de Tesla onder, dat is een hele leuke wat mij betreft, en op deze manier kan investeren in FastNed ook leuker worden.
Het risico van de waardeontwikkeling van de certificaten blijft. Zoals bij elke investering in deze vorm.
Uiteraard is er een rekensom mogelijk voor het verband tussen het gevraagde (minimaal 2500 certificaten kopen) en het geleverde (levenslang gratis laden, wat dat ook precies mag zijn). En als ik naar mijn situatie kijk zou ik maar af en toe bij FastNed willen/kunnen laden en zou het voordeel voor mij minimaal zijn. En de investering is fors.
 
Ik lees hier twee keer op rij dat je erin moet geloven. Een beetje geloof / vertrouwen / opportunisme komt bij iedere business case / investering kijken.
Maar wat ik probeerde duidelijk te maken aan de hand van FastNed's eigen cijfers is dat FastNed een product aanbied waar geen vraag naar is (dwz onvoldoende).
Lijkt me voldoende reden om dat geloof te laten varen.

De reeele vraag is 'handig als back-up voor noodgevallen'. Maar daar zijn minder kostbare alternatieven voor te bedenken.
Die staan er overigens ook al her en der op parkeerplaatsen langs de snelweg. Op het traject van Enschede naar de Randstad (Terschuur that is) kom ik al zo 3 TNM Chademo snelladers tegen.

- - - Updated - - -

En wat toekomstige technische vooruitgang betreft:
parallel aan snellere laadoplossingen zijn batterijen met meer capaciteit/range te verwachten.
Bij toenemende range neemt de noodzaak voor een FastNed oplossing (als die er al was) heel snel af.
 
Zoals al eens eerder aangehaald door mij:
1. Er moet en merk afspraken gaan maken om hun klanten a la Tesla gratis te kunnen laten laden. Zakelijke Audi/VW rijders lijkt mee een goede doelgroep. Komen 92kWh accu's aan bij hen, dus prima te doen. CCS 100kW gaat het straks gewoon worden.
2. De staat zal het goede voorbeeld moeten geven. Rijkswaterstaat, belastingdienst, Douane voertuigen oid elektrisch maken en dan laten laden bij FastNed.
3. ANWB moet goede voorbeeld gaan geven met de wegenwacht als organisatie
4. KPN oid gaan samenwerking aan

Dan gaat het pas interessant worden.....
 
Zoals al eens eerder aangehaald door mij:
1. Er moet en merk afspraken gaan maken om hun klanten a la Tesla gratis te kunnen laten laden. Zakelijke Audi/VW rijders lijkt mee een goede doelgroep. Komen 92kWh accu's aan bij hen, dus prima te doen. CCS 100kW gaat het straks gewoon worden.
2. De staat zal het goede voorbeeld moeten geven. Rijkswaterstaat, belastingdienst, Douane voertuigen oid elektrisch maken en dan laten laden bij FastNed.
3. ANWB moet goede voorbeeld gaan geven met de wegenwacht als organisatie
4. KPN oid gaan samenwerking aan

Dan gaat het pas interessant worden.....
Wat ik begreep is dat ze al wel in gesprek zijn met diverse merken, maar ook met zéér grote vloten aan auto's in Nederland.
 
Makes sence... Moet wel... Veel zien laden doet volgen.... Of wat te denken aan lease maatschappijen? 4% bijtelling ipv 15% PHEV en 20% zuinige diesel

Ik ben er van overtuigd dat lease maatschappijen en grote vloten het op een akkoordje gooien met Fastned.

Nemen gewoon elke maand X duizend kWh af voor een vaste prijs.

Tijd, tijd, tijd en de 2e generatie EV's is wat Fastned nodig heeft.
 
Gelukkig niet. De operationele kosten van Fastned zijn relatief laag door de onbemande stations en een klein jong team van 20 mensen. Hierdoor is het voor Fastned mogelijk om met relatief beperkte financiële middelen door te gaan tot er in zeg 2018 voldoende elektrische auto's komen. Dat commitment ligt er.
 
Ik ben alleen heel erg benieuwd hoe dat met de netwerk kosten zit. Door de tarievenstructuur in Nederland, het hoge gecontracteerde vermogen dat nodig is een kWmax die direct hoog uit komt als er ineens 2 of 3 auto's gelijktijdig laden, terwijl de maandelijks getransporteerde kW's relatief laag is (ten opzichte van industriële of zakelijke klanten met een vergelijkbare aansluiting)
 
Gelukkig niet. De operationele kosten van Fastned zijn relatief laag door de onbemande stations en een klein jong team van 20 mensen. Hierdoor is het voor Fastned mogelijk om met relatief beperkte financiële middelen door te gaan tot er in zeg 2018 voldoende elektrische auto's komen. Dat commitment ligt er.
Hoi Bart welkom op t forum. Ik bewonder je moed en doorzettingsvermogen. Ik hoop van harte dat jullie het gaan redden en dat er snel meer EV's bijkomen die van jullie netwerk gebruik gaan maken. Voor onze Tesla's geloof ik
nog niet in je business model maar ik hoop oprecht dat ik ongelijk ga krijgen en dat de overheid het beleid in jullie en ons voordeel wat zal aanpassen in de komende jaren.
 
Hoi Bart welkom op t forum. Ik bewonder je moed en doorzettingsvermogen. Ik hoop van harte dat jullie het gaan redden en dat er snel meer EV's bijkomen die van jullie netwerk gebruik gaan maken. Voor onze Tesla's geloof ik
nog niet in je business model maar ik hoop oprecht dat ik ongelijk ga krijgen en dat de overheid het beleid in jullie en ons voordeel wat zal aanpassen in de komende jaren.

Dank voor je aardige woorden. We gaan er wat moois van maken. Het is nog niet te laat; de wereld wordt schoner.