Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Zie je die 500 auto's aan het eind van die dag wel ff snel bijladen bij FN als ze naar huis willen?

Nou zie ik dat nou juist nog niet zo'n probleem zijn;

X van die 500 auto's zullen geen 200-300 kilometer hebben gereden naar Zeeland voor een dagje strand (wie gaat er in godsnaam vanuit Groningen een dagje heen en weer naar Zeeland om even een uurtje op het strand te liggen ???)

Y van die auto's heeft minder dan 200/300 gereden en kan op dezelfde lading nog terug naar huis.

10 auto's vinden een oplaadpaal bij een van diezelfde boeren die toch al middels zonnepanelen hun eigen gratis stroom opwekken (veel tuinders in het Westland rijden ook op eigen elektra) en op deze manier leuk wat kunnen bijverdienen.

Z van die auto's gaan het niet redden helemaal naar huis maar die auto's verspreiden zich over heel Nederland en kunnen dus onderweg bij al die verschillende FN stations het kleine beetje extra benodigde stroom bijladen.

Met groter wordende accus is in ons kippeland zelfs Groningen-Zeeland over niet al te lange tijd haalbaar.

Probleem opgelost :smile:
 
Sorry hoor Wido, ik heb je hoog zitten maar dit is echt een non-argument. Alsof Fastned in zo'n situatie een oplossing zou zijn:rolleyes:.
Zie je die 500 auto's aan het eind van die dag wel ff snel bijladen bij FN als ze naar huis willen?

Dan ga je er dus vanuit dat al die auto's op het zelfde moment gaan rijden.

De ene bezoeker is om 10:00 al in Zeeland, de andere om 12:00, maar iemand anders misschien pas om 13:00. De ene gaat om 16:00 richting huis, de ander na een diner aan het strand om 20:00.

Je krijgt dus niet één piek aan auto's, maar een stroom die continue loopt. Daar staan nu 2 snelladers, maar Fastned kan het tot 8 uitbreiden.

Een wiskundige theorie (ben de naam kwijt) zegt ook dat als je van 2 naar 4 snelladers gaat je niet je capaciteit verdubbeld, maar meer dan dat. Omdat niet iedereen op het zelfde moment aan komt. De ene staat er al 10 min alvorens de andere aan komt.

Deze mensen hadden echter nooit allemaal aan een reguliere laadpaal kunnen staan, want dan had je wél 500 laadpalen nodig gehad. Niemand gaat van zijn handdoekje af komen, de duinen over lopen en zijn auto 200 meter verplaatsen.

Nu haal ik Zeeland en het strand aan als voorbeeld, maar dit kan ook zijn vakantie park, de efteling, walibi, Ikea, ga zo maar door.

Nou zie ik dat nou juist nog niet zo'n probleem zijn;

X van die 500 auto's zullen geen 200-300 kilometer hebben gereden naar Zeeland voor een dagje strand (wie gaat er in godsnaam vanuit Groningen een dagje heen en weer naar Zeeland om even een uurtje op het strand te liggen ???)

Y van die auto's heeft minder dan 200/300 gereden en kan op dezelfde lading nog terug naar huis.

10 auto's vinden een oplaadpaal bij een van diezelfde boeren die toch al middels zonnepanelen hun eigen gratis stroom opwekken (veel tuinders in het Westland rijden ook op eigen elektra) en op deze manier leuk wat kunnen bijverdienen.

Z van die auto's gaan het niet redden helemaal naar huis maar die auto's verspreiden zich over heel Nederland en kunnen dus onderweg bij al die verschillende FN stations het kleine beetje extra benodigde stroom bijladen.

Met groter wordende accus is in ons kippeland zelfs Groningen-Zeeland over niet al te lange tijd haalbaar.

Probleem opgelost :smile:

Inderdaad, zo zal het eerder verlopen. Niet iedereen komt op het zelfde moment en niet iedereen moet op de zelfde plek al laden.
 
Met groter wordende accus is in ons kippeland zelfs Groningen-Zeeland over niet al te lange tijd haalbaar.

Probleem opgelost

binnen een aantal jaren komt de zee tot halverwege Nederland.
X aantal EV's zijn er dan niet meer. de rest kan dan gemakkelijk over en weer naar de zee op één lading. zonder dat de accu groter moet worden.
probleem ook opgelost.:smile:
 
FN wil graag weten waarom ik nog niet ben komen laden ;-)
FN1.png


FN2.png


FN3.png
 
Net ook ingevuld. Daarbij wel aangegeven dat ik los van het 'gratis' vooral het gemak van de snelheid van de suc's doorslaggevend vind. Als fastnet suc snelheid zou kunnen realiseren dan zou ik het prima vinden om soms even bij te tanken tegen fastnet tarieven. Gemak zonder omrijden is mij veel waard. Zie ritje Adam-Groningen retour. In binnenstad garages alleen 3,7 kw, te weinig voor 2 uur afspraak en terug via Zwolle vind ik te ver om. Dan zou even bijtanken bij een fasnet op suc snelheid top zijn.
 
Heeft iemand ooit een auto zien laden bij FN ?

check dit eens uit.
https://www.npex.nl/docs/default-so...stned/fastned-annual-report-2014.pdf?sfvrsn=4



Blz 20/21: Ze hebben in 2014 ongeveer 37.600kWh aan stroom geleverd aan klanten, dat is ruwweg 170.000 tesla kilometers.....


Blz 26: In 2014 €7k gross margin, dit moet 300x groeien willen ze met dezelfde kosten break even draaien. Ik zie het aantal electrische auto's niet met factor 300 groeien in de komende jaren...

OM eerlijk te zijn, ik begrijp niet hoe ze het volhouden.

 
Heeft iemand ooit een auto zien laden bij FN ?

Blz 20/21: Ze hebben in 2014 ongeveer 37.600kWh aan stroom geleverd aan klanten, dat is ruwweg 170.000 tesla kilometers.....

OM eerlijk te zijn, ik begrijp niet hoe ze het volhouden.

:biggrin::biggrin::biggrin: Dat is inderdaad vrijwel het stroomverbruik van alléén mijn MS, 1 Tesla dus, in anderhalf jaar! :biggrin::biggrin::biggrin:
 
Ik snap dat heel goed. Dit is het aloude worldonline model. Infrastructuur aanleggen en een business model bouwen op toekomstige omzet per gebruiker. Het geheel wordt dus gebouwd op potentie, op toekomstige waarde. Op basis daarvan wordt het bij verkoop ook gewaardeerd. Nu zal de focus dus moeten komen op het werven van abonnees.

Begrijp me goed, er is niks mis met dit model, maar het heeft de nodige risico's en vergt een lange adem. En een hockeystick ontwikkeling van EV's, dat loopt nu wat achter op de planning :)

Zie hier de huidige stand van zaken in Nederland: Cijfers elektrisch vervoer | RVO.nl
 
Ik snap dat heel goed. Dit is het aloude worldonline model. Infrastructuur aanleggen en een business model bouwen op toekomstige omzet per gebruiker. Het geheel wordt dus gebouwd op potentie, op toekomstige waarde. Op basis daarvan wordt het bij verkoop ook gewaardeerd. Nu zal de focus dus moeten komen op het werven van abonnees.

Begrijp me goed, er is niks mis met dit model, maar het heeft de nodige risico's en vergt een lange adem. En een hockeystick ontwikkeling van EV's, dat loopt nu wat achter op de planning :)

Zie hier de huidige stand van zaken in Nederland: Cijfers elektrisch vervoer | RVO.nl

Zo is het maar net. Ik herhaal het gewoon nog meerdere keren. Fastned bouwt niet voor de EV's van vandaag, maar voor die van morgen, volgende week, volgende maand en volgend jaar.

Ze geven aan hun Investeerders duidelijk aan dat winst maken er de eerste jaren echt _niet_ in gaat zitten.
 
Zo is het maar net. Ik herhaal het gewoon nog meerdere keren. Fastned bouwt niet voor de EV's van vandaag, maar voor die van morgen, volgende week, volgende maand en volgend jaar.

Ze geven aan hun Investeerders duidelijk aan dat winst maken er de eerste jaren echt _niet_ in gaat zitten.

Er zullen mocht EV doorgaan veel meer laadmogelijkheden zijn zoals op parkeerplaatsen van zakelijke contacten.

FN kan z'n borst natmaken als de EV markt groeit, als bv Audi afhankelijk zijn van alleen FN zal deze er heel wat af moeten zetten om
FN winstgevend te maken.

Natuurlijk zal het aandeel groeien maar als de rente over een jaar of 5 aantrekt dan wordt de financiering van FN een probleem.
 
Net ook ingevuld. Daarbij wel aangegeven dat ik los van het 'gratis' vooral het gemak van de snelheid van de suc's doorslaggevend vind. Als fastnet suc snelheid zou kunnen realiseren dan zou ik het prima vinden om soms even bij te tanken tegen fastnet tarieven. Gemak zonder omrijden is mij veel waard. Zie ritje Adam-Groningen retour. In binnenstad garages alleen 3,7 kw, te weinig voor 2 uur afspraak en terug via Zwolle vind ik te ver om. Dan zou even bijtanken bij een fasnet op suc snelheid top zijn.

Fastned kan nooit SuC snelheid bieden voor de huidige Model S, want de Chademo adapter kan max 50 kW aan. En de SuC poort mag niet gebruikt worden door Fastned (of andere commerciële aanbieders).
 
Als je blog van Elon leest van 12 juni 2014 heeft hij juist alle patenten vrij gegeven en van de Tesla muur gehaald in het HQ. De Supercharger techniek valt daar ook onder. Lijkt mij dan inkoppertje voor Fastnet wil je op aantal stations waar geen suc in de buurt is Tesla klanten willen trekken. Ik zou er dan geen moeite mee hebben om ervoor te betalen als ik van Adam-Groningen centrum op terugweg even bij Fastnet A7 op de route zou kunnen superchargen
 
Als je blog van Elon leest van 12 juni 2014 heeft hij juist alle patenten vrij gegeven en van de Tesla muur gehaald in het HQ. De Supercharger techniek valt daar ook onder. Lijkt mij dan inkoppertje voor Fastnet wil je op aantal stations waar geen suc in de buurt is Tesla klanten willen trekken. Ik zou er dan geen moeite mee hebben om ervoor te betalen als ik van Adam-Groningen centrum op terugweg even bij Fastnet A7 op de route zou kunnen superchargen

Deze discussie is hier al vaker gevoerd... De patenten zijn enkel 'vrijgegeven' voor autofabrikanten, NIET voor aanbieders van laadinfrastructuur. Anders had Fastned dit natuurlijk al lang aangeboden.
Dit is tevens de reden dat dit voor autofabrikanten helemaal niet interessant is, voor BMW, Volkswagen etc is het niet echt een fijn idee dat hun klanten alleen bij Tesla kunnen snelladen. Daarom werken zij aan CCS 2, wat wel door iedereen vrij te gebruiken is. Maar goed, dat is hier allemaal al uitgebreid besproken.
 
De patenten zijn enkel 'vrijgegeven' voor autofabrikanten, NIET voor aanbieders van laadinfrastructuur.

Wat is de logica daarachter? Prima toch, als andere aanbieders de bruikbaarheid van de Tesla's verbeteren door superchargen op meer locaties te faciliteren, terwijl dat niet ten koste gaat van je eigen infrastructuur en kosten (integendeel)? Zou Tesla bang zijn voor schade?
 
Wat is de logica daarachter? Prima toch, als andere aanbieders de bruikbaarheid van de Tesla's verbeteren door superchargen op meer locaties te faciliteren, terwijl dat niet ten koste gaat van je eigen infrastructuur en kosten (integendeel)? Zou Tesla bang zijn voor schade?

Ze hebben alle Model S rijders beloofd dat Superchargen altijd gratis zal blijven. Als er dan betaalde laders bijkomen is dat wellicht verwarrend. En ze hopen waarschijnlijk dat andere autofabrikanten gaan meebetalen aan het enorm dure SuC netwerk.