Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
De grote handicap van elektrische mobiliteit is dat heel veel mensen met een eigen garage of laadpaal in de wijk vals kunnen spelen, en dus nooit meer om de paar dagen aan een tankstation staan. Dat is dus een risico voor vele tankstations, dat hun traffic in de shop zal opdrogen tot enkel mensen die op doorreis zijn.

Als daarnaast ook supermarkten beginnen met +50kW snelladers aan te bieden, waar mensen die thuis of in de wijk niet kunnen laden wél hun auto wekelijks kunnen laden, dan verdwijnt die omzet bij het lokale tankstation ook. Een lokaal tankstation kan ook niet eenvoudig 8 snelladers neerpoten, want in zo een shop vind je nu ook weer niet genoeg te doen om er een half uur van je tijd elke week te verliezen.

Ik zie dus op langere termijn (2050 en later, wanneer de transitie stevig heeft doorgezet) dat tankstations niet meer kunnen overleven, ook niet als ze snelladers ernaast zetten. Nu, uit verkopen uit de shop haalt zo een tankstation vaak meer winst dan het tankstation zelf, maar het tankstation is de lokker van mensen. De vraag is dan of zo een tankstation+shop genoeg klanten dagelijks kan aantrekken door het tankstation-gedeelte te sluiten en als shop/nachtwinkel verder te gaan.

Op snelwegparkings ga je een transitie zien naar snelladers voor vrachtwagens die verplicht pauze moeten nemen. Ook daar is de shop meer dan zelfbedruipend, dus zie ik dat niet verdwijnen. Maar ik denk wel dat het idee van een grote luifel met meerdere pompen plaats gaat ruimen voor iets anders.
Eens dit is ook het gevoel wat ik heb. Tuurlijk zijn er mensen op doorreis, maar dat is natuurlijk maar een beperkt aantal van het totaal aantal kilometers. Tankstation concurreren inderdaad niet alleen met het laden thuis, maar elke plek waar men een lader kan plaatsen. Die supermarkt (oid) heeft natuurlijk ook een service operator nodig voor zijn laadpaal en daar liggen natuurlijk ook kansen voor partijen als Fastned. De backend en handling van Fastned vindt ik duidelijk beter werken dan andere operators die je wel eens tegen komt...
 
Die supermarkt (oid) heeft natuurlijk ook een service operator nodig voor zijn laadpaal en daar liggen natuurlijk ook kansen voor partijen als Fastned. De backend en handling van Fastned vindt ik duidelijk beter werken dan andere operators die je wel eens tegen komt...
FastNed heeft dat inderdaad al goed gezien en heeft meerdere locaties met 50kW laders bij supermarkten in NL en zelfs België. Daar is zeker en vast nog een markt voor.
 
(...)
Ik zie dus op langere termijn (2050 en later, wanneer de transitie stevig heeft doorgezet) dat tankstations niet meer kunnen overleven, ook niet als ze snelladers ernaast zetten. Nu, uit verkopen uit de shop haalt zo een tankstation vaak meer winst dan het tankstation zelf, maar het tankstation is de lokker van mensen. De vraag is dan of zo een tankstation+shop genoeg klanten dagelijks kan aantrekken door het tankstation-gedeelte te sluiten en als shop/nachtwinkel verder te gaan.

Op snelwegparkings ga je een transitie zien naar snelladers voor vrachtwagens die verplicht pauze moeten nemen. Ook daar is de shop meer dan zelfbedruipend, dus zie ik dat niet verdwijnen. Maar ik denk wel dat het idee van een grote luifel met meerdere pompen plaats gaat ruimen voor iets anders.
Wat je beschrijft treft in dat geval denk ik ook Fastned vestigingen aan de snelweg. We rijden al sinds zomer 2014 met een (eerste) EV en het valt mij tegen hoe rustig het nog steeds is bij Fastned vestigingen aan de snelweg.
Natuurlijk bedienen ze een (beperkt) segment reizigers dat met haast op doorreis is. Maar het oogt toch vooral als een noodzakelijk kwaad, dat laden daar.

Even een paar minutjes rijden vanaf de snelweg bij bijvoorbeeld grote snelwegparkings met acomodaties als restaurants en fastfood (bijv. McDonnalds) en soms grote supermarkten, winkelcentra of natuur/recreatiegebied geeft veel meer ontspanning.
Zelf heb ik (en mijn gezin, kids) op vakanties in Europa de meerderheid van al die SuC laad locaties juist daardoor ook wel als positief en ontspannen ervaren. Ik zou er niet aan moeten denken dat in te ruilen voor alleen Fastned locaties aan de snelweg....

Je ziet in Duitsland naast de SuC locaties overigens ook in toenemende mate vaak andere laad aanbieders.
 
Het grote probleem is de beschikbaarheid van een electriciteitsaansluiting met voldoende vermogen. De meeste winkels (dus ook tankstations) hebben een gewone residentiele aansluiting. Daar kan je dus geen snelladers op uitbaten. 50kW kan je tegenwoordig ook niet meer snelladen noemen. Zelfs met een hoogspanningsaansluiting van pakweg 2MW kan je met moeite 8 a 16 snelladers bedienen, wat niet genoeg bezoekers oplevert om een shop voor open te houden.
Ik denk dat we naar een combinatie gaan van hotels met 24 uur receptie (zijn groot genoeg om hoogspanningsaansluiting in de buurt te hebben, en moeten geen extra kosten qua personeel maken) en snelladers met onbemande (Tesla) cubes met toilet en proviand.
Een tankstation heeft dat voordeel inderdaad niet, maar ik kan me niet voorstellen dat een degelijke supermarkt genre AH XL geen middenspanningscabine in de buurt heeft staan. Op 2MW kan je tot 40 50kW laders zetten.

 
Ja, dat is dus kiezen tussen cholera of pest. Dat zijn langlopende concessies die het rijk geeft op zo een snelwegparkings, die je halverwege niet kan veranderen.

In Nederland heeft men dus gefantaseerd dat men naast de concessie shop+tankstation een aparte concessie laadpalen kon uitvoeren. En dat ging even goed, tot die verrekte tankstations ook laadpalen willen aanbieden. FastNed vind dat niet eerlijk, want in hun concessie laadpalen mogen ze geen shop aanbieden...

In België is het eenvoudiger: de concessies blijven ongewijzigd, dus vond je op de meeste concessies geen enkele laadpaal. Enkel Total zette hier en daar een 50kW lader langs de snelweg. In België heeft de regionale overheid aparte concessies uitgeschreven om op carpoolparkings en snelwegparkings zonder voorzieningen toch nog snelladers te implementeren.
 
Dus bij 4 laadpalen naast 6 tankzuilen is tanken geen hoofdactiviteit meer.
Waar zit ergens de grens waar laden nog als nevenactiviteit wordt gezien?

edit: ah uit het bericht van Fastned: “The Minister of Infrastructure and Water Management must now determine what this limit is”
 
Last edited:
Dus bij 4 laadpalen naast 6 tankzuilen is tanken geen hoofdactiviteit meer.
Waar zit ergens de grens waar laden nog als nevenactiviteit wordt gezien?

edit: ah uit het bericht van Fastned: “The Minister of Infrastructure and Water Management must now determine what this limit is”
Uit de uitspraak:
'... vier laadpalen als aanvullende voorziening op verzorgingsplaats Peulwijk-Oost in stand is gelaten, is gegrond. Dat besluit moet worden vernietigd,..'
'...over de verzorgingsplaatsen Den Ruygen Hoek-Oost, Ruwiel, Hellevliet, Zeijerveen, Smarpot, De Watering, De Groote Bleek en Cranendonck, zijn ongegrond..'
Oftewel bij een station met 6 tankplaatsen mogen geen 4 chargeplaatsen komen.
Zes oplaadpunten op Den Ruygen Hoek-Oost mogen wel, bij 19 tankzuilen.
Over de overige staan geen gegevens In de uitspraak staat niet wat daar de verhoudingen zijn.
Is het een optie voor Peul-wijkoost om tankzuilen bij te plaatsen?
 
Goeie lobbyisten van Shell die een handje hebben geholpen? ;)
Op die voet redenerend, dus stel dat Fastned zich zou inkopen bij Total of BP, dan zou het geen probleem zijn.
Of Shell koopt heel Fastned op, dan hebben ze direct een groot marktandeel en een groot netwerk langs de snelwegen. Daarmee zitten ze direct ook op plaatsen waar de concurerende brandstofstations zitten.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Of Shell koopt heel Fastned op, dan hebben ze direct een groot marktandeel en een groot netwerk langs de snelwegen. Daarmee zitten ze direct ook op plaatsen waar de concurerende brandstofstations zitten.
Volgens mij komen ze dan in een monopolie positie, iets wat ook niet gewenst is. (Was dat ook niet zo een tijdje geleden met de benzinepompen van Shell langs de snelweg?)
 
Zelf snap ik het hele punt van laden aan de supermarkt/winkel niet helemaal. Ik denk dat ik, zoals de meesten, relatief lokaal winkel en nog nooit met range in het achterhoofd heb gezeten. Ik heb helemaal geen zin om mijn tijd te verliezen om daar mijn auto aan de paal te hangen. Ik laad hem thuis wel wat op.

Veel winkels bieden het nu gratis aan als lokkertje, maar zelfs dan gaat een uurtje gratis laden me niet onmiddellijk van winkel doen veranderen. Bovendien lijkt me dat op lange termijn niet realistisch. Als de helft met een elektrische wagen komt opdagen, gaan die paar laadpunten niets bijbrengen.

Waar het mij wel nuttig lijkt is ten eerste op de parkings in steden en dorpen, zodat je er op bezoek kan en na je bezoek/overnachting comfortabel kan vertrekken. 11 kW tot 50 kW is prima. Maar ook daar zullen de huidige typische twee aansluitingen niet volstaan, want nu al te risicovol om er op te kunnen vertrouwen.

Een ten tweede snellaadstations aan snelwegen voor de lange ritten. En daar moet je al heel wat te bieden hebben om het interessant te maken om er tien minuten voor om te moeten rijden.
 
Als je thuis een lader hebt zie ik inderdaad de toegevoegde waarde niet.

Zelf laat ik ook altijd thuis, maar op vakantie in italie was het toch weel heel erg prettig dat ik tijdens de boodschappen de auto kon laden aan een 50kw paal.

Zo eens in de paar dagen moet je daar toch heen en ben je er vaak lang genoeg om de auto vol te laden.

ideaal, nul laadstress en altijd voldoende lading. Zou echt bijdragen aan acceptatie electrisch rijden als wij ook bij veel supermarkten snelladers zouden hebben denk ik.
 
  • Like
Reactions: Eddos and Robster
Zo, even vanonder het stof halen.

1) Fastned heeft begin juli hun laadstations in Peutie, op de E19 tussen Antwerpen en Brussel geopend.


Daarnaast vlotten de werken op de E40 in Kortenberg, waar op de snelwegparking daar in de richting van Brussel de asfalteringswerken en het dak al gedaan zijn. Richting Leuven/Luik moesten er afgelopen week nog asfalteringswerken gebeuren, en de zonnepanelen geplaatst worden.

Ik ben daarnaast even gaan spieken naar de vooruitgang op de E313 Antwerpen-Luik in Diepenbeek en Bilzen/Hoezelt ('Rijkhoven').

In Diepenbeek richting Luik liggen de funderingen er al.

IMG_0068.jpeg


Richting Antwerpen moeten de funderingswerken nog beginnen, maar staat er al de middenspanningscabine.

IMG_0073.jpeg


In Rijkhoven is er richting Luik nog niet veel te bespeuren, behalve sporen van graafwerken naast de snelweg tussen de afritten Bilzen/Hoeselt en Tongeren en enkele lege kabelspoelen.

IMG_0074.jpeg


Richting Antwerpen is er dan deze verrassing: nog wat afwerking aan het dak, en asfalteren en dit lijkt me bijna klaar.

IMG_0076.jpeg
 
Fastned gaat prijzen optrekken:

Standaard tarief (Pay-as-you-go) per kWh per 11 november 12u in de middag:
  • Nederland € 0.69 per kWh
  • Duitsland € 0.69 per kWh
  • België € 0.69 per kWh
  • Frankrijk € 0.59 per kWh (de eerste stations worden binnenkort geopend!)
  • Zwitserland CHF 0.69 per kWh
  • Verenigd Koninkrijk £ 0.39 per kWh
Indien u een laadpas gebruikt kunnen andere tarieven van toepassing zijn. Raadpleeg de website van uw aanbieder voor meer informatie.
Gold membership tarieven per 1 December 00:00u:
  • Nederland € 0.45 per kWh plus € 11.99 per maand
  • Duitsland € 0.45 per kWh plus € 11.99 per maand
  • België € 0.45 per kWh plus € 11.99 per maand
  • Frankrijk € 0.45 per kWh plus € 11.99 per maand
  • Zwitserland CHF 0.45 per kWh plus CHF 11.99 per maand
  • Verenigd Koninkrijk £ 0.29 per kWh plus £ 9.99 per maand

 
Fastned gaat prijzen optrekken:



laatste mogelijkheid om wat te verdienen tot iedereen bij Tesla aan de Superchargers staat te laden
 
Als je in de regio Leuven-Brussel wilt laden, ben je wel een pak sneller bij Fastned. De laadsnelheid in Brussel is erbarmelijk en met de weinige stalls, zie ik die niet meteen open gaan voor anderen merken.
De meeste Tesla's rijden dan ook in 1 ruk door van Aalst naar Verviers/Heusden-Zolder/Wavre/Namur/Nijvel/Arlon ;)

Misschien zou eentje nabij Tienen nog leuk zijn, of Luik ;)