De grote handicap van elektrische mobiliteit is dat heel veel mensen met een eigen garage of laadpaal in de wijk vals kunnen spelen, en dus nooit meer om de paar dagen aan een tankstation staan. Dat is dus een risico voor vele tankstations, dat hun traffic in de shop zal opdrogen tot enkel mensen die op doorreis zijn.
Als daarnaast ook supermarkten beginnen met +50kW snelladers aan te bieden, waar mensen die thuis of in de wijk niet kunnen laden wél hun auto wekelijks kunnen laden, dan verdwijnt die omzet bij het lokale tankstation ook. Een lokaal tankstation kan ook niet eenvoudig 8 snelladers neerpoten, want in zo een shop vind je nu ook weer niet genoeg te doen om er een half uur van je tijd elke week te verliezen.
Ik zie dus op langere termijn (2050 en later, wanneer de transitie stevig heeft doorgezet) dat tankstations niet meer kunnen overleven, ook niet als ze snelladers ernaast zetten. Nu, uit verkopen uit de shop haalt zo een tankstation vaak meer winst dan het tankstation zelf, maar het tankstation is de lokker van mensen. De vraag is dan of zo een tankstation+shop genoeg klanten dagelijks kan aantrekken door het tankstation-gedeelte te sluiten en als shop/nachtwinkel verder te gaan.
Op snelwegparkings ga je een transitie zien naar snelladers voor vrachtwagens die verplicht pauze moeten nemen. Ook daar is de shop meer dan zelfbedruipend, dus zie ik dat niet verdwijnen. Maar ik denk wel dat het idee van een grote luifel met meerdere pompen plaats gaat ruimen voor iets anders.