Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Precies, W.

Maar, om het in hun moedertaal te zeggen: Don't hold your breath.

Het is voor hen inmiddels een onvervalste catch 22 geworden.
Stilhouden gaat niet meer, recht praten wat krom is lukt niet en nu alsnog toegeven dat ze fout zaten durft ook niemand.
(En de enige die het misschien zou durven is met sabbatical.)
 
Toch kijk ik er anders tegen aan.
Als 5% wèl noemenswaardige problemen heeft met non-conformiteit na de garantieperiode, dan heeft dat uiteraard een negatieve invloed op de waarde van 100% van de gebruikte exemplaren.

M.a.w. de volgende eigenaar bouwt een veiligheidsmarge in voor het op eigen kosten verhelpen van, niet noodzakelijk ernstige, maar wel kostbare gebreken.

4jr/80K op de auto, daar staat tegenover 8 jaar op drivetrain en accu ongelimiteerd. Auto's uit deze prijsklasse hebben sowieso een hele hoge afschrijving, deze veiligheidsmarge van tweedehands kopers heeft maar een beperkte invloed, zeker als de auto aantrekkelijk is gebleven qua uitstraling en goedkoop in het gebruik is. Daar valt, goedkope stroom uitgezonderd, nog geen zinnig woord over te zeggen. We gaan het ooit merken.
 
Klopt, E.
Daarom zeg ik ook 'Als 5%..., dan ...' als tegengas op jouw stelling en de bijval van Maurice dat er niks aan de hand is voor de mogelijk >95% van de auto's die geen noemenswaardige problemen hebben.
Die >95% krijgen in dat geval namelijk toch een (misschien niet eens terechte) daling van de restwaarde voor de kiezen, durf ik te stellen.
 
Nu benig geen jurist.. dus daarom het maar eens opgezocht, Als ik dit lees dan geldt het conformiteitsbeginsel voor consumenten.

Niet van toepassing indien:


  1. Voor iemand die een product koopt in het kader van zijn beroep of bedrijf

Veel van de TMC'ers (if not all) rijden de auto zakelijk.
Weet jij hoe dat zit Wim ?

Ik ken de wetstekst. Maar als professionele gebruikers kunnen aantonen dat spullen na de garantietermijn, maar royaal binnen een redelijk te verwachten levensduur, kapot gaan, dan wil de kantonrechter nogal eens besluiten dat de leverancier - een deel - van de kosten moet vergoeden.

Ik denk overigens dat Tesla het niet tot rechtszaken laat komen als er via een brief, zeker niet als die door een advocaat wordt verzonden, wordt geklaagd.
Apple, ook een Amerikaans bedrijf, kiest in de praktijk ook voor een minnelijke oplossing. Maar niet zonder flinke formele druk.
 
Ik begrijp heel goed dat men 700pk verwacht op de wielen. Maar voor zover ik weet is er altijd vermeld dat het motorvermogen 700pk betreft. Dat Tesla dat heeft gedaan om marketingredenen kan ik mij goed indenken, de vraag is alleen of dit uiteindelijk de juiste keuze is geweest. Bij de andere modellen wordt niet het motorvermogen maar het vermogen op de wielen vermeld (voor zover ik weet).

Ook ga ik er vanuit dat men een proefrit maakt voordat wordt besloten om zo'n dure auto te kopen. Dan lijkt het mij heel normaal, dat je tijdens de proefrit merkt hoe hard de auto kan rijden. Om dan achteraf vraagtekens te zetten bij het vermogen van de auto, komt bij mij wat vreemd over.
 
Ik begrijp heel goed dat men 700pk verwacht op de wielen. Maar voor zover ik weet is er altijd vermeld dat het motorvermogen 700pk betreft. Dat Tesla dat heeft gedaan om marketingredenen kan ik mij goed indenken, de vraag is alleen of dit uiteindelijk de juiste keuze is geweest. Bij de andere modellen wordt niet het motorvermogen maar het vermogen op de wielen vermeld (voor zover ik weet).

Ook ga ik er vanuit dat men een proefrit maakt voordat wordt besloten om zo'n dure auto te kopen. Dan lijkt het mij heel normaal, dat je tijdens de proefrit merkt hoe hard de auto kan rijden. Om dan achteraf vraagtekens te zetten bij het vermogen van de auto, komt bij mij wat vreemd over.
Ook de motoren leveren dat vermogen niet in de auto, CO2.
Het vermogen van het accupakket laat dat gewoon niet toe.
De motoren van P85D hebben wel het vermogen dat wordt geclaimed, maar zullen dat in die auto nimmer leveren.

De vergelijking is met een ICE als je daar NOx bij de brandstof inspuit heb je ook meer vermogen, maar niet zolang die NOx installatie niet wordt geleverd.

Uit je verhaal blijkt wel dat er toch mogelijk een draai aan het probleem gegeven kan worden door een paar slimme spin doctors. Niet geloofwaardig voor de insiders en ook niet op de werkelijkheid gebaseerd, maar dat kun je wel aan spin doctors overlaten...
 
In de US is de uitrol van LTE (G4) begonnen en deze kost daar USD 500.
Heb dan een nieuwe besteld die in November komt en daar zit het in, denk dat de upgrade hier ook beschikbaar komt alleen wordt het lang wachten om het in te bouwen want de SeC zijn nogal bezet.
 
Autobrief II;
Is van vandaag en zie hoe onbetrouwbaar de overheid is

De belasting op de TM gaat in in 2016 en niet 2017!
Zie tabel uit Autobrief II.
317a6530ebd379a5136f49e737bf9af7.jpg
 
Hoezo dan? In 2015 is het toch ook al 4%, dat staat er ook bij 2016 in de tabel.

Ik zie idd slecht nieuws: Bijtelling voor nieuwe auto's gaat omhoog maar.... ook goed nieuws: MRB blijft 0 en BPM blijft 0 tot 2020.....
En ik had al rekening gehouden met MRB in de toekomst... dus goed nieuws toch?


En ik neem aan dat mbt de 50K jaloezie grens (idd, want een Tesla verbruikt in tegenstelling tot ICE's NIET meer vanwege meer vermogen) Tesla wel een business edition uitbrengt met als dealeroptie supercharger access, battery upgrade, drivers package en al het andere dat achteraf ingeschakeld kan worden.
Op die manier blijft de fiscale waarde zo laag mogelijk, waardoor zelfs de btw bijdrage voor privé voordeel over een lager bedrag zou gelden, per saldo dus voordeel...
Helemaal lachen natuurlijk als de batterij fysiek vervangen kan worden, dus kun je daar ook MIA op aanvragen (ik dacht 27% + willekeurig afschrijven:biggrin:)...
Dussssss.....:tongue:
 
Last edited:
In de US is de uitrol van LTE (G4) begonnen en deze kost daar USD 500.
Heb dan een nieuwe besteld die in November komt en daar zit het in, denk dat de upgrade hier ook beschikbaar komt alleen wordt het lang wachten om het in te bouwen want de SeC zijn nogal bezet.

Niet dat het niet mag, verre van, maar ik zie weinig direct nut in het upgrade van 3G naar 4G. De opbouw van de navigatie blijft traag, ook al hangt ie aan 4G of zelfs een vaste internet aansluiting. Voor streamen van muziek heb je aan 3G voldoende. Natuurlijk is 4G leuk. Al is het maar omwille van het "just because we can" gehalte.
Praktisch gezien lijkt me dit enkel de moeite als er ingebouwde browser "geupgrade" wordt naar een versie die html5 ondersteunt.
Als ik op dit moment per se 4G wil dan connecteer ik de auto wel via mijn smartphone met het 4G netwerk.