Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds wanneer kost een Mennekes type2 kabel 619 euro bij de Tesla shop?
Schermafbeelding 2016-02-13 om 13.27.35.png
 
Tsja, als het maar niet lukt om met de verkoop van auto's winst te maken....

Ik kwam een tijd geleden een artikel tegen dat sprak over een marge op de auto's die gelijk/hoger zou liggen dan die van de Duitse premium merken. Elon Musk heeft ook al eens aangegeven op de kaalste basis Model S winst te maken, echter gaat het geld ook meteen weer de deur uit. Die gigafabriek kost zo'n 5 miljard Dollar en dat moet ergens vandaan komen.
 
Ik kwam een tijd geleden een artikel tegen dat sprak over een marge op de auto's die gelijk/hoger zou liggen dan die van de Duitse premium merken. Elon Musk heeft ook al eens aangegeven op de kaalste basis Model S winst te maken, echter gaat het geld ook meteen weer de deur uit. Die gigafabriek kost zo'n 5 miljard Dollar en dat moet ergens vandaan komen.
Die Gigafabriek beïnvloedt het resultaat van Tesla Motors in het geheel niet. Die wordt niet gefinancierd uit de inkomsten van Tesla Motors.
De ontwikkeling van de Model 3 wordt wel gefinancierd uit de exploitatie van Tesla. Zou er geen Model 3 in ontwikkeling zijn dan zou Tesla wel degelijk winst maken.
 
Ik kwam een tijd geleden een artikel tegen dat sprak over een marge op de auto's die gelijk/hoger zou liggen dan die van de Duitse premium merken. Elon Musk heeft ook al eens aangegeven op de kaalste basis Model S winst te maken, echter gaat het geld ook meteen weer de deur uit. Die gigafabriek kost zo'n 5 miljard Dollar en dat moet ergens vandaan komen.

Afgelopen week, tijdens de conf call, is de margeverwachting opgetrokken naar 30% op een Model S en 25% op een Model X tegen het einde van 2016. Op dit moment zitten ze op 25% marge op de Model S. Geen enkel merk doet beter. Dit is nodig om de gigantische investeringen te financieren in de Gigafactory, uitbreiding SeC & SuCs, Model III, ...
 
De prijsaanpassing lijkt een soort vertraagde dollar correctie (precies op het moment dat de dollar weer aan kracht verliest) op de shop artikelen.

Wat de discussie over marges betreft zou ik dan wel geinteresseerd zijn in wat er als 'marge' wordt gedefinieerd.
Naar mijn idee wordt de marge nog steeds voor een groot deel tenietgedaan door after sales garantiekosten.

Een auto met een lagere marge maar geen garantie kosten kan dan wel eens meer opleveren.

Overigens zit in die hoek natuurlijk ook het probleem met de Model 3. Dan moet er toch eerst wel een enorme sprong in kwaliteitverbetering en productiekostenverlaging gemaakt worden voordat ze die winstgevend in de markt kunnen zetten.
 
Wat de discussie over marges betreft zou ik dan wel geinteresseerd zijn in wat er als 'marge' wordt gedefinieerd.
Naar mijn idee wordt de marge nog steeds voor een groot deel tenietgedaan door after sales garantiekosten.

Een auto met een lagere marge maar geen garantie kosten kan dan wel eens meer opleveren.

Overigens zit in die hoek natuurlijk ook het probleem met de Model 3. Dan moet er toch eerst wel een enorme sprong in kwaliteitverbetering en productiekostenverlaging gemaakt worden voordat ze die winstgevend in de markt kunnen zetten.

Ik meen te hebben gelezen dat bij de in 2015 afgeleverde auto's de after sales garantiekosten nog maar de helft bedragen van die in 2014 en nog maar een kwart van die van de 2013 modellen.

Ik denk dat men het inmiddels redelijk onder controle heeft en de Model 3 zal qua uitvoering behoorlijk eenvoudig zijn.

Mijn huidige 70D wordt haast saai door het uitblijven van SeC bezoeken en doet het gewoon zoals het hoort.

Dus dat probleem met Model 3 zie ik niet echt zitten nu men op dit moment al een enorme sprong in kwaliteitsverbeterig heeft gemaakt en daarbij nog een twee jaar te gaan heeft.
 
Overigens zit in die hoek natuurlijk ook het probleem met de Model 3. Dan moet er toch eerst wel een enorme sprong in kwaliteitverbetering en productiekostenverlaging gemaakt worden voordat ze die winstgevend in de markt kunnen zetten.

Dat is m.i. ook precies de reden dat al een aantal keren door Elon is aangegeven dan er op de Model 3 minder extravagante opties te verwachten zijn. Een goed platform + batterij + motor kunnen ze nu wel maken. Falconwings, deurgrepen, panorama daken en andere service-gevoelige items kun je voor massa productie dan ook maar beter weglaten. Moet die hele auto gemaakt worden van aluminium? Lijkt me niet slim. Duur om te maken en over de reparatie en het leveren van onderdelen weten ook al genoeg. Niet schaalbaar. Supercharging voor iedereen? Lijkt me ook niet schaalbaar of wenselijk. Ik gok dat dit een 2000 euro optie wordt. Verlaagd de prijs EN de druk op de huidige SuC infra.

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe ze in staat zullen zijn om ALLES op te schalen. De fabriek is qua vloeroppervlak groot genoeg en als de Giga fabriek een keer draait lukt dat ook wel. Daarnaast heb je robots nodig, apparatuur, contracten met externe leveranciers en bovenal personeel. In alle landen zul je heel hard aan de slag moeten met service centers, superchargers en alles wat er bij hoort. En dat alles op een moment dat cash een beetje minder beschikbaar is en er is aangekondigd dat er cost-cutting maatregelen kunnen worden genomen.. Verder las ik dat er voor dit jaar nog 300 superchargers zijn voorzien. Dat lijkt heel veel, maar vergeet niet dat ook de S/X dit jaar weer in aantal zullen verdubbelen en dus lijkt mij 300 niet zo heel erg veel. Al met al interessant om te volgen.
 
Moet die hele auto gemaakt worden van aluminium? Lijkt me niet slim.

Dat is dan ook al expliciet aangegeven. Geen aluminium voor de model 3.

Verder las ik dat er voor dit jaar nog 300 superchargers zijn voorzien. Dat lijkt heel veel, maar vergeet niet dat ook de S/X dit jaar weer in aantal zullen verdubbelen en dus lijkt mij 300 niet zo heel erg veel. Al met al interessant om te volgen.

Er zijn natuurlijk heel veel superchargers die nauwelijks gebruikt worden maar slechts bestaan om 'dekking' te bieden. Dus afhankelijk van waar die 300 komen kan de impact wel buiten proportie groot zijn.
 
Dat is dan ook al expliciet aangegeven. Geen aluminium voor de model 3.



Er zijn natuurlijk heel veel superchargers die nauwelijks gebruikt worden maar slechts bestaan om 'dekking' te bieden. Dus afhankelijk van waar die 300 komen kan de impact wel buiten proportie groot zijn.

De enige quote die ik kan vinden daarover is hieronder. Blijft leuk om te zien wat het echt gaat worden :)

Tesla VP of engineering Chris Porritt: “I expect there will be very little carry-over. We’ve got to be cost-effective. We can’t use aluminium for all the components.”

http://gas2.org/2014/07/01/tesla-model-e-will-built-mostly-steel-priced-realistically/