You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dit zal allemaal wel wetenschappelijk onderbouwd zijn (of niet ), maar als ik mijn praktijk situatie bekijk, dan zou ik simpel rekenend zeggen: ik rijd met een range charge van 85kwh (is in praktijk iets minder, zie andere threads) zo'n 300km. Met mijn laatste ICE zou ik daar grofweg 20 liter voor nodig gehad hebben. Ik zou dus eerder zeggen dat een range charge equivalent is aan 20 liter benzine i.p.v. 10.Ik ben nog vrij nieuw hier, misschien is dit in andere topics al voorbij gekomen: hoe zuinig is een Model S? Ik heb geprobeerd te berekenen wat het equivalent-verbruik is ten opzichte van een ICE.
Er bestaat een GGE: Gasoline Gallon Equivalent. Deze GGE maakt het mogelijk om verbruikcijfers van verschillende soorten brandstof met elkaar te vergelijken.
Voor electriciteit geldt een factor 33,40 kWh/GGE. Met andere woorden, 33,40 kWh electriciteit komt overeen met 1 US Gallon gewone benzine. Omgerekend naar onze liters, is dat (afgerond) 9 kWh/liter benzine.
Dat betekent...
- Een volledige range-charge van ca. 85kWh (Model S90) is equivalent aan 10 liter benzine.
Dit kan toch niet waar zijn voor een auto van dik 2000kg? Maak ik een denk/rekenfout?
- Een gemiddeld verbruik van 300Wh/km komt overeen met verbruik van 3,3 l/100km.
(Maar... als het waar is, dan voldoe ik aan alle beginselen van de 'Trias Energetica': verminder je gebruik, gebruik duurzame bronnen en gebruik als laatste mogelijkheid fossiele brandstoffen.)
Ik ben nog vrij nieuw hier, misschien is dit in andere topics al voorbij gekomen: hoe zuinig is een Model S? Ik heb geprobeerd te berekenen wat het equivalent-verbruik is ten opzichte van een ICE.
Er bestaat een GGE: Gasoline Gallon Equivalent. Deze GGE maakt het mogelijk om verbruikcijfers van verschillende soorten brandstof met elkaar te vergelijken.
Voor electriciteit geldt een factor 33,40 kWh/GGE. Met andere woorden, 33,40 kWh electriciteit komt overeen met 1 US Gallon gewone benzine. Omgerekend naar onze liters, is dat (afgerond) 9 kWh/liter benzine.
Dat betekent...
- Een volledige range-charge van ca. 85kWh (Model S90) is equivalent aan 10 liter benzine.
Dit kan toch niet waar zijn voor een auto van dik 2000kg? Maak ik een denk/rekenfout?
- Een gemiddeld verbruik van 300Wh/km komt overeen met verbruik van 3,3 l/100km.
(Maar... als het waar is, dan voldoe ik aan alle beginselen van de 'Trias Energetica': verminder je gebruik, gebruik duurzame bronnen en gebruik als laatste mogelijkheid fossiele brandstoffen.)
Nou, ik zit over 70.000 km op een gemiddelde verbruik van 268 Wh/km. Tel daar een laadverlies van 10-15% bij op en je komt al aardig in de buurt van die 300 Wh/km hoor...Een gemiddeld gebruik van 300Wh/km is enorm hoog. Dat haalt niemand (op soms een kortere rit na). Gemiddeld mag je eerder 220Wh/km gebruiken. Dat is zo'n 1 op 41 voor benzine en 1 op 45 voor diesel.
Nou, ik zit over 70.000 km op een gemiddelde verbruik van 268 Wh/km. Tel daar een laadverlies van 10-15% bij op en je komt al aardig in de buurt van die 300 Wh/km hoor...
Zelfs met nieuwe stoelen????Nou, ik zit over 70.000 km op een gemiddelde verbruik van 268 Wh/km. Tel daar een laadverlies van 10-15% bij op en je komt al aardig in de buurt van die 300 Wh/km hoor...
Ik ben nog vrij nieuw hier, misschien is dit in andere topics al voorbij gekomen: hoe zuinig is een Model S? Ik heb geprobeerd te berekenen wat het equivalent-verbruik is ten opzichte van een ICE.
Er bestaat een GGE: Gasoline Gallon Equivalent. Deze GGE maakt het mogelijk om verbruikcijfers van verschillende soorten brandstof met elkaar te vergelijken.
Voor electriciteit geldt een factor 33,40 kWh/GGE. Met andere woorden, 33,40 kWh electriciteit komt overeen met 1 US Gallon gewone benzine. Omgerekend naar onze liters, is dat (afgerond) 9 kWh/liter benzine.
Dat betekent...
- Een volledige range-charge van ca. 85kWh (Model S90) is equivalent aan 10 liter benzine.
Dit kan toch niet waar zijn voor een auto van dik 2000kg? Maak ik een denk/rekenfout?
- Een gemiddeld verbruik van 300Wh/km komt overeen met verbruik van 3,3 l/100km.
(Maar... als het waar is, dan voldoe ik aan alle beginselen van de 'Trias Energetica': verminder je gebruik, gebruik duurzame bronnen en gebruik als laatste mogelijkheid fossiele brandstoffen.)
Het lijkt wel degelijk te kloppen. Je mag gemakshalve stellen dat een Tesla afhankelijk van de rijstijl ermee je een verbruik hebt van 1/3 à 1/4 ten opzichte van een vergelijkbare benzine auto.
heb het zelf berekend voor mijn S85 versus Volvo S90 met 3.0L 6 Cyl benzine en ik kom op 1/4.
Leuke ervaring hé !
....Je mag gemakshalve stellen dat een Tesla afhankelijk van de rijstijl ermee je een verbruik hebt van 1/3 à 1/4 ten opzichte van een vergelijkbare benzine auto.....
Dat is niet helemaal waar, want je moet een sportieve rijstijl in een EV vergelijken met een sportieve rijstijl van een ICE dan. Dus is het altijd bv 1/4 zuiniger. Mogelijk gaat het zelfs oplopen met een sportieve rijstijl in het voordeel van een EV, want deze is efficienter dan een ICE.
Misschien past deze reactie beter in het jankdraadje, maar aangezien het niet over de S zelf gaat misschien toch best hier.
Heeft er iemand een idee wat er in Aartselaar aan de hand is? Van de alom geprezen Tesla-service is niet veel meer te merken op het moment.
S is sinds dinsdag ochtend binnen voor een hoop kleine puntjes, en ik heb geen idee wanneer ik hem terug mag verwachten. Woensdag heb ik nog bericht gehad dat hij niet klaar was, gisteren niets meer gehoord en telefonisch zijn ze niet te bereiken. Kreeg uiteindelijk sales aan de lijn en die zouden laten terugbellen, toe ik vroeg of ik in Aartselaar was terecht gekomen en of ze dan even iemand aan de mouw konden trekken was het laconiek, "nee dat is niet mogelijk, ik zit boven" WTF??? Het is niet de eerste keer dat ik mij terug bij de BMW dealer waan in Aartselaar... Zou de kwaliteit van de dienstverlening dan toch met Franks dochter vertrokken zijn ? ;-)
Om dan toch op een positieve noot te eindigen, heb wel een oude (en vuile maar kom) P85 Sig rood als vervangwagen meegekregen, dat is dan weer wel leuk!