Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben nog vrij nieuw hier, misschien is dit in andere topics al voorbij gekomen: hoe zuinig is een Model S? Ik heb geprobeerd te berekenen wat het equivalent-verbruik is ten opzichte van een ICE.

Er bestaat een GGE: Gasoline Gallon Equivalent. Deze GGE maakt het mogelijk om verbruikcijfers van verschillende soorten brandstof met elkaar te vergelijken.

Voor electriciteit geldt een factor 33,40 kWh/GGE. Met andere woorden, 33,40 kWh electriciteit komt overeen met 1 US Gallon gewone benzine. Omgerekend naar onze liters, is dat (afgerond) 9 kWh/liter benzine.

Dat betekent...
  • Een volledige range-charge van ca. 85kWh (Model S90) is equivalent aan 10 liter benzine.
  • Een gemiddeld verbruik van 300Wh/km komt overeen met verbruik van 3,3 l/100km.
Dit kan toch niet waar zijn voor een auto van dik 2000kg? Maak ik een denk/rekenfout?
(Maar... als het waar is, dan voldoe ik aan alle beginselen van de 'Trias Energetica': verminder je gebruik, gebruik duurzame bronnen en gebruik als laatste mogelijkheid fossiele brandstoffen.)
 
Ik ben nog vrij nieuw hier, misschien is dit in andere topics al voorbij gekomen: hoe zuinig is een Model S? Ik heb geprobeerd te berekenen wat het equivalent-verbruik is ten opzichte van een ICE.

Er bestaat een GGE: Gasoline Gallon Equivalent. Deze GGE maakt het mogelijk om verbruikcijfers van verschillende soorten brandstof met elkaar te vergelijken.

Voor electriciteit geldt een factor 33,40 kWh/GGE. Met andere woorden, 33,40 kWh electriciteit komt overeen met 1 US Gallon gewone benzine. Omgerekend naar onze liters, is dat (afgerond) 9 kWh/liter benzine.

Dat betekent...
  • Een volledige range-charge van ca. 85kWh (Model S90) is equivalent aan 10 liter benzine.
  • Een gemiddeld verbruik van 300Wh/km komt overeen met verbruik van 3,3 l/100km.
Dit kan toch niet waar zijn voor een auto van dik 2000kg? Maak ik een denk/rekenfout?
(Maar... als het waar is, dan voldoe ik aan alle beginselen van de 'Trias Energetica': verminder je gebruik, gebruik duurzame bronnen en gebruik als laatste mogelijkheid fossiele brandstoffen.)
Dit zal allemaal wel wetenschappelijk onderbouwd zijn (of niet ;)), maar als ik mijn praktijk situatie bekijk, dan zou ik simpel rekenend zeggen: ik rijd met een range charge van 85kwh (is in praktijk iets minder, zie andere threads) zo'n 300km. Met mijn laatste ICE zou ik daar grofweg 20 liter voor nodig gehad hebben. Ik zou dus eerder zeggen dat een range charge equivalent is aan 20 liter benzine i.p.v. 10.

Daarnaast zitten de meesten van ons heel ver onder een gemiddeld verbruik van 300Wh/km. Ik zelf zit na ruim twee en half jaar en een kleine 70k km op zo'n 220 Wh/km.
 
Zeker wel, elektrisch rijden is zo'n 3 tot 4 keer zo efficient als een ICE. Bij een ICE gooi je zo'n 70% van de energie in benzine weg aan: warmte/lawaai/slijtage.
Daarom is ook de borrelpraat dat elektrische auto's vervuilend zijn 'omdat ze op kolenstroom rijden' zo'n lulkoek: zelfs als je je Tesla voedt met stroom opgewekt op de meest vervuilend manier is hij door z'n efficiency schoner dan een ICE.
Je hoeft het niet helemaal via die GGE tabel om te rekenen: een liter benzine bevat zo'n 33.5 MJ (megajoule) aan energie. Daar rij je +/- 12km ? mee.
Een kWh electriciteit is 3.6MJ, daar rij je 5 kilometer mee. Wil je met een ICE net zo efficient zijn dan moet je iets van 1 op 45 rijden...
 
Een gemiddeld gebruik van 300Wh/km is enorm hoog. Dat haalt niemand (op soms een kortere rit na). Gemiddeld mag je eerder 220Wh/km gebruiken. Dat is zo'n 1 op 41 voor benzine en 1 op 45 voor diesel.

In een liter benzine zit zo'n 9 kWh aan energie, in een liter diesel zo'n 9,9 kWh. Een elektrische aandrijving is vele malen efficiënter dan een fossiele aandrijving.
 
Ik ben nog vrij nieuw hier, misschien is dit in andere topics al voorbij gekomen: hoe zuinig is een Model S? Ik heb geprobeerd te berekenen wat het equivalent-verbruik is ten opzichte van een ICE.

Er bestaat een GGE: Gasoline Gallon Equivalent. Deze GGE maakt het mogelijk om verbruikcijfers van verschillende soorten brandstof met elkaar te vergelijken.

Voor electriciteit geldt een factor 33,40 kWh/GGE. Met andere woorden, 33,40 kWh electriciteit komt overeen met 1 US Gallon gewone benzine. Omgerekend naar onze liters, is dat (afgerond) 9 kWh/liter benzine.

Dat betekent...
  • Een volledige range-charge van ca. 85kWh (Model S90) is equivalent aan 10 liter benzine.
  • Een gemiddeld verbruik van 300Wh/km komt overeen met verbruik van 3,3 l/100km.
Dit kan toch niet waar zijn voor een auto van dik 2000kg? Maak ik een denk/rekenfout?
(Maar... als het waar is, dan voldoe ik aan alle beginselen van de 'Trias Energetica': verminder je gebruik, gebruik duurzame bronnen en gebruik als laatste mogelijkheid fossiele brandstoffen.)

uw redenering lijkt wel te kloppen.
een volle 85kWh batterij komt overeen met 9.6L benzine
mijn verbruik van 220wh/km komt dan overeen met een verbruik van 2.49 liter/ 100km
 
Een gemiddeld gebruik van 300Wh/km is enorm hoog. Dat haalt niemand (op soms een kortere rit na). Gemiddeld mag je eerder 220Wh/km gebruiken. Dat is zo'n 1 op 41 voor benzine en 1 op 45 voor diesel.
Nou, ik zit over 70.000 km op een gemiddelde verbruik van 268 Wh/km. Tel daar een laadverlies van 10-15% bij op en je komt al aardig in de buurt van die 300 Wh/km hoor...
 
Nou, ik zit over 70.000 km op een gemiddelde verbruik van 268 Wh/km. Tel daar een laadverlies van 10-15% bij op en je komt al aardig in de buurt van die 300 Wh/km hoor...

Die GGE tabellen houden ook geen rekening met energieverbruik (verlies zo je wil) tijdens opwekking/transport en laden/tanken. Dan zou je WtW moeten vergelijken, rekeninghoudend met de methodes van opwekking.
 
Hier 20.000 km met 4.500 km op de kWh meter, dus inclusief laadverliezen 225 Wh/km. Een enkele keer buiten de deur laden (Supercharger) niet meegerekend.

Laadverliezen meerekenen is eigenlijk niet eerlijk, dat zul je dan aan de kant van de ICE ook moeten doen (verbruik van de tankwagens, pompstations, etc.). Of je vergelijkt TTW (Tank To Wheel) of je vergelijkt WTW (Well to Wheel).

Kijk ook eens op de blog van CO2CLEAN: CO2-uitstoot elektrische auto’s
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik ben nog vrij nieuw hier, misschien is dit in andere topics al voorbij gekomen: hoe zuinig is een Model S? Ik heb geprobeerd te berekenen wat het equivalent-verbruik is ten opzichte van een ICE.

Er bestaat een GGE: Gasoline Gallon Equivalent. Deze GGE maakt het mogelijk om verbruikcijfers van verschillende soorten brandstof met elkaar te vergelijken.

Voor electriciteit geldt een factor 33,40 kWh/GGE. Met andere woorden, 33,40 kWh electriciteit komt overeen met 1 US Gallon gewone benzine. Omgerekend naar onze liters, is dat (afgerond) 9 kWh/liter benzine.

Dat betekent...
  • Een volledige range-charge van ca. 85kWh (Model S90) is equivalent aan 10 liter benzine.
  • Een gemiddeld verbruik van 300Wh/km komt overeen met verbruik van 3,3 l/100km.
Dit kan toch niet waar zijn voor een auto van dik 2000kg? Maak ik een denk/rekenfout?
(Maar... als het waar is, dan voldoe ik aan alle beginselen van de 'Trias Energetica': verminder je gebruik, gebruik duurzame bronnen en gebruik als laatste mogelijkheid fossiele brandstoffen.)


Het lijkt wel degelijk te kloppen. Je mag gemakshalve stellen dat een Tesla afhankelijk van de rijstijl ermee je een verbruik hebt van 1/3 à 1/4 ten opzichte van een vergelijkbare benzine auto.
heb het zelf berekend voor mijn S85 versus Volvo S90 met 3.0L 6 Cyl benzine en ik kom op 1/4.
Leuke ervaring hé ! :)
 
  • Like
Reactions: xveys
Het lijkt wel degelijk te kloppen. Je mag gemakshalve stellen dat een Tesla afhankelijk van de rijstijl ermee je een verbruik hebt van 1/3 à 1/4 ten opzichte van een vergelijkbare benzine auto.
heb het zelf berekend voor mijn S85 versus Volvo S90 met 3.0L 6 Cyl benzine en ik kom op 1/4.
Leuke ervaring hé ! :)

Ja, en dat heb je nog de oliebron in je eigen tuin. Onze zonnepanelen leveren per jaar ongeveer 7,5 mWh, Als je uitgaat van 5 km per kWh is dat voldoende voor 37.500 km (Tesla) of ruim 40.000 km (Leaf). Natuurlijk weer wat verliezen meetellen maar toch. Wij rijden per jaar ongeveer 60.000 km, waarvan dan ook nog i.v.m. vakanties en roadtrips zeker 15.000 km op Superchargers. Bijna quite dus.

Het blijft leuk allemaal.
 
Met de huidige olieprijzen, en de huidige elektriciteitsprijzen, in België, is het qua kostprijs alsof je Tesla MS zo'n 3 liter benzine per 100 km zou verbruiken, volgens mijn berekening, en mijn verbruik, inclusief vampire verbruik.

We moeten daar objectief over communiceren. Zonnepanelen zijn a priori even rendabel met of zonder Tesla dus die hebben echt niets met die berekening te maken. Idem met de vraag hoe elektriciteit opgewekt wordt. Die vragen zijn relevant natuurlijk, maar niet voor de kostprijs bij consument.

Het moet gewoon voor iedereen duidelijk zijn dat wat @Mark67 onmogelijk achtte wel degelijk een feit is: elektrisch rijden is gewoon véél goedkoper.
 
....Je mag gemakshalve stellen dat een Tesla afhankelijk van de rijstijl ermee je een verbruik hebt van 1/3 à 1/4 ten opzichte van een vergelijkbare benzine auto.....

Dat is niet helemaal waar, want je moet een sportieve rijstijl in een EV vergelijken met een sportieve rijstijl van een ICE dan. Dus is het altijd bv 1/4 zuiniger. Mogelijk gaat het zelfs oplopen met een sportieve rijstijl in het voordeel van een EV, want deze is efficienter dan een ICE. :)
 
  • Like
Reactions: Keezje and robertvg
Dat is niet helemaal waar, want je moet een sportieve rijstijl in een EV vergelijken met een sportieve rijstijl van een ICE dan. Dus is het altijd bv 1/4 zuiniger. Mogelijk gaat het zelfs oplopen met een sportieve rijstijl in het voordeel van een EV, want deze is efficienter dan een ICE. :)

We zitten wellicht niet helemaal op dezelfde lijn…?

Ik bedoel dus dat mijn ( pardon, nu mijn zoon zijn- ) Volvo gemiddeld 12 liter benzine nodig heeft voor 100km rijden bij 'normale' rijstijl. Het is een 3.0 liter benzine motor 6 cilinder 24 klepper en gaat voor zijn leeftijd nog steeds ferm vooruit als je hem op zijn staart trapt, maar dan kom je met die 12 liter niet toe. In mijn 'wilde' momenten moest ik geen schrik hebben van 15 à 18 liter per 100 km. OK, de Tesla gaat nog straffer vooruit ( 369 pk t.o.v. 168 pk ) en is met de Volvo niet bij te houden, dus "echt" vergelijken kan niet.
Als Tesla bij 'normale' rijstijl uitgerekend wordt ( door mezelf, Carl en anderen ) in equivalent van 3 liter per honderd kilometer, mag je toch spreken van een zuiniger wagen in 1 op 4 welke ik hierboven 1/4 noemde… .

Xavier
 
He mannen van Raedthuys, gefeliciteerd met jullie hoofdsponsorschap bij FC Twente!

Vanochtend in de auto op weg naar kantoor, mijmerend over de consequentie van de Brexit (wordt het lastiger voor mijn engelse collega's om hier contracten te krijgen? Ik stel voor dat we hun uurtarief voortaan in GBP voldoen ;)), realiseerde ik me dat er hier op het forum een soort Bexit heerst. Waar is jpet? Waar is S-19910 (toevallig is de reden wel enigszins bekend)? Frank is ook wat rustiger lijkt wel. Zitten jullie in de houtgreep vanwege het voetbal?
Maar ik mis ook wat Ollanders. Ojee, Analysisz...kom op jongens, wordt wakker!
 
Misschien past deze reactie beter in het jankdraadje, maar aangezien het niet over de S zelf gaat misschien toch best hier.
Heeft er iemand een idee wat er in Aartselaar aan de hand is? Van de alom geprezen Tesla-service is niet veel meer te merken op het moment.
S is sinds dinsdag ochtend binnen voor een hoop kleine puntjes, en ik heb geen idee wanneer ik hem terug mag verwachten. Woensdag heb ik nog bericht gehad dat hij niet klaar was, gisteren niets meer gehoord en telefonisch zijn ze niet te bereiken. Kreeg uiteindelijk sales aan de lijn en die zouden laten terugbellen, toe ik vroeg of ik in Aartselaar was terecht gekomen en of ze dan even iemand aan de mouw konden trekken was het laconiek, "nee dat is niet mogelijk, ik zit boven" WTF??? Het is niet de eerste keer dat ik mij terug bij de BMW dealer waan in Aartselaar... Zou de kwaliteit van de dienstverlening dan toch met Franks dochter vertrokken zijn ? ;-)

Om dan toch op een positieve noot te eindigen, heb wel een oude (en vuile maar kom) P85 Sig rood als vervangwagen meegekregen, dat is dan weer wel leuk!
 
  • Love
Reactions: Xfrank
Misschien past deze reactie beter in het jankdraadje, maar aangezien het niet over de S zelf gaat misschien toch best hier.
Heeft er iemand een idee wat er in Aartselaar aan de hand is? Van de alom geprezen Tesla-service is niet veel meer te merken op het moment.
S is sinds dinsdag ochtend binnen voor een hoop kleine puntjes, en ik heb geen idee wanneer ik hem terug mag verwachten. Woensdag heb ik nog bericht gehad dat hij niet klaar was, gisteren niets meer gehoord en telefonisch zijn ze niet te bereiken. Kreeg uiteindelijk sales aan de lijn en die zouden laten terugbellen, toe ik vroeg of ik in Aartselaar was terecht gekomen en of ze dan even iemand aan de mouw konden trekken was het laconiek, "nee dat is niet mogelijk, ik zit boven" WTF??? Het is niet de eerste keer dat ik mij terug bij de BMW dealer waan in Aartselaar... Zou de kwaliteit van de dienstverlening dan toch met Franks dochter vertrokken zijn ? ;-)

Om dan toch op een positieve noot te eindigen, heb wel een oude (en vuile maar kom) P85 Sig rood als vervangwagen meegekregen, dat is dan weer wel leuk!

Er zijn meer mensen van Aartselaar vertrokken… en zitten nu in Sint-Martens-Latem. ;)