Vanochtend een interessant artikel over de diverse mogelijkheden van grafeen in het vakblad "
Schuttevaer". Een van de mogelijkheden is het toepassen van grafeen voor een accu.
Grafeen-accu
Een veelbelovende toepassing van grafeen is het gebruik in accu's. ‘De revolutie van de 21ste eeuw', noemt het Australische bedrijf
LWP de in ontwikkeling zijnde aluminium-grafeen-zuurstof accu. In een vergelijking tussen een dergelijke accu van 100 kWh en een 85 kWh lithium-ion accu van Tesla lijkt het verschil van 15% klein, maar schijn bedriegt volgens LWP.
De grafeen-accu kan namelijk met 2000 Wh/kg ongeveer 7,5 keer zoveel energie opslaan. Daarmee kan een Tesla op een volle accu niet 426 kilometer afleggen, maar 3500 kilometer. En de accu is binnen 15 minuten volledig opgeladen, is 30% lichter, ruim de helft kleiner en kost met zo'n 8000 euro nog maar de helft van een lithium-ion accu. Bovendien gaat de grafeen accu naar verwachting 15 jaar mee, bijna twee keer zo lang als de Tesla-accu.
LWP ziet een miljardenmarkt voor de nieuwe accu. Het bedrijf baseert dat op de huidige markt voor lithium-ion accu's. Hierin gaat jaarlijks 30 miljard dollar om. LWP ziet zo'n goede toekomst weggelegd voor de accu dat het samen met de uitvinder een nieuw bedrijf opzette. LWP investeert 1,6 miljoen dollar in deze joint-venture Graphen-Era en krijgt zo een aandeel van 50%. De joint-venture met de uitvinder Victor Volkov, de Australische uitvinder van Russische komaf van de aluminium-grafeen-zuurstof accu en de bijbehorende grafeen synthesis-technologie, verwacht binnen een jaar met een prototype op de markt te komen. Onafhankelijke experts moeten dit prototype dan gaan testen, waarna het in eerste instantie de bedoeling is vijf accu's te maken voor praktijkproeven.
Overigens zijn de Australiërs niet de enigen die aan deze ontwikkeling werken, ook in de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea worden experimentele doorbraken gemeld.
Li-ion techniek ontwikkelt zich nog
Grafeen mag de toekomst hebben, voorlopig is de markt voor lithium-ion accu's nog volop in ontwikkeling Op de Hybrid Electric Marine World Expo vulden producenten en leveranciers van lithium-ion accu's eerder dit jaar een groot deel van de tentoonstellingshal.
Het Franse Forsee Power toonde een opengewerkt exemplaar.
View attachment 195694
Deze watergekoelde li-ion accu levert 90 volt en heeft een vermogen van 7 kWh. Deze accu's kunnen parallel en in serie worden geschakeld om vermogen en spanning te verhogen. Dat is wel een dure grap. Per stuk kosten lithium-Ion accu's met deze vermogens 2500 tot 3000 euro. Ze gaan echter lang mee. Ze kunnen 8000 maal voor 80% worden geladen en ontladen volgens Forsee Power. De accu's functioneren bij temperaturen tussen min 30 en plus 55 graden Celsius.
Al met al, er staat ons nog een boel te gebeuren, voor zover we dat al niet wisten.