Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Bestaat er zoiets als een koude motor bij een elektrische wagen? Ik leg dagelijks hetzelfde traject af, en het valt mij de laatste twee weken op dat de eerste kilometers de Model S heel lichtjes schokt, ligt het aan de weg? Geen idee, wel altijd dat gevoel als ik net hier vertrek, en als ik vertrek op mijn werk. Al is het de laatste weken nu niet echt koud geweest.

Heb ik ook wel eens gehad. Ben toen tot de conclusie gekomen dat het kleine ribbels in het wegdek waren
 
En boing, daar gaan we weer verder. Mooie aanpak, zal wel goed gaan verkopen.

Schermafbeelding 2016-09-22 om 19.28.47.png
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
In de waze pagina van qtes.la viel me vanmorgen op dat er een overzicht van Tesla Superchargers wordt getoond met daarbij informatie over de beschikbaarheid (hoeveel beschikbaar, hoeveel bezet). Leek niet erg accuraat, er was maar 1 supercharger waar een lader bezet zou zijn. Die informatie is toch niet vrij beschikbaar? Weet iemand waar dit voor dient, of/hoe het werkt?
 
Vanochtend een interessant artikel over de diverse mogelijkheden van grafeen in het vakblad "Schuttevaer". Een van de mogelijkheden is het toepassen van grafeen voor een accu.

Grafeen-accu
Een veelbelovende toepassing van grafeen is het gebruik in accu's. ‘De revolutie van de 21ste eeuw', noemt het Australische bedrijf LWP de in ontwikkeling zijnde aluminium-grafeen-zuurstof accu. In een vergelijking tussen een dergelijke accu van 100 kWh en een 85 kWh lithium-ion accu van Tesla lijkt het verschil van 15% klein, maar schijn bedriegt volgens LWP.

De grafeen-accu kan namelijk met 2000 Wh/kg ongeveer 7,5 keer zoveel energie opslaan. Daarmee kan een Tesla op een volle accu niet 426 kilometer afleggen, maar 3500 kilometer. En de accu is binnen 15 minuten volledig opgeladen, is 30% lichter, ruim de helft kleiner en kost met zo'n 8000 euro nog maar de helft van een lithium-ion accu. Bovendien gaat de grafeen accu naar verwachting 15 jaar mee, bijna twee keer zo lang als de Tesla-accu.

LWP ziet een miljardenmarkt voor de nieuwe accu. Het bedrijf baseert dat op de huidige markt voor lithium-ion accu's. Hierin gaat jaarlijks 30 miljard dollar om. LWP ziet zo'n goede toekomst weggelegd voor de accu dat het samen met de uitvinder een nieuw bedrijf opzette. LWP investeert 1,6 miljoen dollar in deze joint-venture Graphen-Era en krijgt zo een aandeel van 50%. De joint-venture met de uitvinder Victor Volkov, de Australische uitvinder van Russische komaf van de aluminium-grafeen-zuurstof accu en de bijbehorende grafeen synthesis-technologie, verwacht binnen een jaar met een prototype op de markt te komen. Onafhankelijke experts moeten dit prototype dan gaan testen, waarna het in eerste instantie de bedoeling is vijf accu's te maken voor praktijkproeven.

Overigens zijn de Australiërs niet de enigen die aan deze ontwikkeling werken, ook in de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea worden experimentele doorbraken gemeld.

Li-ion techniek ontwikkelt zich nog
Grafeen mag de toekomst hebben, voorlopig is de markt voor lithium-ion accu's nog volop in ontwikkeling Op de Hybrid Electric Marine World Expo vulden producenten en leveranciers van lithium-ion accu's eerder dit jaar een groot deel van de tentoonstellingshal.

Het Franse Forsee Power toonde een opengewerkt exemplaar.

artikelen_fotos_17348_800.jpg


Deze watergekoelde li-ion accu levert 90 volt en heeft een vermogen van 7 kWh. Deze accu's kunnen parallel en in serie worden geschakeld om vermogen en spanning te verhogen. Dat is wel een dure grap. Per stuk kosten lithium-Ion accu's met deze vermogens 2500 tot 3000 euro. Ze gaan echter lang mee. Ze kunnen 8000 maal voor 80% worden geladen en ontladen volgens Forsee Power. De accu's functioneren bij temperaturen tussen min 30 en plus 55 graden Celsius.

Al met al, er staat ons nog een boel te gebeuren, voor zover we dat al niet wisten. ;)
 
tip: nieuwe app voor bediening/info Tesla: Tesla Toolbox app for iOS and Apple Watch - Official Thread

Ziet er erg goed uit. Helaas nu nog niet in metric units in te stellen, maar dat komt vast bij een volgende versie.
Nu nog gratis te downloaden, wordt later betaald. Dus snel downloaden zou ik zeggen...
Mooie app, maar helaas pakt ie de verkeerde Tesla in mijn account en ik heb nog niet ontdekt hoe ik een andere VIN kan selecteren.
 
Vanochtend een interessant artikel over de diverse mogelijkheden van grafeen in het vakblad "Schuttevaer". Een van de mogelijkheden is het toepassen van grafeen voor een accu.

Grafeen-accu
Een veelbelovende toepassing van grafeen is het gebruik in accu's. ‘De revolutie van de 21ste eeuw', noemt het Australische bedrijf LWP de in ontwikkeling zijnde aluminium-grafeen-zuurstof accu. In een vergelijking tussen een dergelijke accu van 100 kWh en een 85 kWh lithium-ion accu van Tesla lijkt het verschil van 15% klein, maar schijn bedriegt volgens LWP.

De grafeen-accu kan namelijk met 2000 Wh/kg ongeveer 7,5 keer zoveel energie opslaan. Daarmee kan een Tesla op een volle accu niet 426 kilometer afleggen, maar 3500 kilometer. En de accu is binnen 15 minuten volledig opgeladen, is 30% lichter, ruim de helft kleiner en kost met zo'n 8000 euro nog maar de helft van een lithium-ion accu. Bovendien gaat de grafeen accu naar verwachting 15 jaar mee, bijna twee keer zo lang als de Tesla-accu.

LWP ziet een miljardenmarkt voor de nieuwe accu. Het bedrijf baseert dat op de huidige markt voor lithium-ion accu's. Hierin gaat jaarlijks 30 miljard dollar om. LWP ziet zo'n goede toekomst weggelegd voor de accu dat het samen met de uitvinder een nieuw bedrijf opzette. LWP investeert 1,6 miljoen dollar in deze joint-venture Graphen-Era en krijgt zo een aandeel van 50%. De joint-venture met de uitvinder Victor Volkov, de Australische uitvinder van Russische komaf van de aluminium-grafeen-zuurstof accu en de bijbehorende grafeen synthesis-technologie, verwacht binnen een jaar met een prototype op de markt te komen. Onafhankelijke experts moeten dit prototype dan gaan testen, waarna het in eerste instantie de bedoeling is vijf accu's te maken voor praktijkproeven.

Overigens zijn de Australiërs niet de enigen die aan deze ontwikkeling werken, ook in de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea worden experimentele doorbraken gemeld.

Li-ion techniek ontwikkelt zich nog
Grafeen mag de toekomst hebben, voorlopig is de markt voor lithium-ion accu's nog volop in ontwikkeling Op de Hybrid Electric Marine World Expo vulden producenten en leveranciers van lithium-ion accu's eerder dit jaar een groot deel van de tentoonstellingshal.

Het Franse Forsee Power toonde een opengewerkt exemplaar.

View attachment 195694

Deze watergekoelde li-ion accu levert 90 volt en heeft een vermogen van 7 kWh. Deze accu's kunnen parallel en in serie worden geschakeld om vermogen en spanning te verhogen. Dat is wel een dure grap. Per stuk kosten lithium-Ion accu's met deze vermogens 2500 tot 3000 euro. Ze gaan echter lang mee. Ze kunnen 8000 maal voor 80% worden geladen en ontladen volgens Forsee Power. De accu's functioneren bij temperaturen tussen min 30 en plus 55 graden Celsius.

Al met al, er staat ons nog een boel te gebeuren, voor zover we dat al niet wisten. ;)

Mooi stuk, maar dat de huidige Tesla batterijen maar 7 jaar meegaan is niet juist. Er wordt al 8 jaar garantie op gegeven en Tesla verwacht minimaal 10-15 gebruiksjaren in de auto.