Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Even mijn support toevoegen voor dit gave bedrijf: toen Tesla met hun roadster kwam dachten zij: dat gaan wij doen met elektrisch boten. Ze hebben zelf een hele mooie speedboat gebouwd, Amsterdamse rondvaartboten omgebouwd naar electrisch, en diverse auto's omgebouwd.

En sinds een paar weken hebben ze deze: de elektrische roadster van Factory Five Racing.
New Electric - Timeline | Facebook

TIP: ze hebben vandaag 21 Oktober van 13:00 tot 21:00 een open dag, zeker even gaan kijken als je in de buurt woont. Er zijn diverse elektrische auto's te zien. En als je geluk hebt kan je een stukje meerijden in die roadster.
(en loop dan ook even binnen bij de Openbare Werkplaats, daar werk ik vandaag:))
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and ErnstT
Even mijn support toevoegen voor dit gave bedrijf: toen Tesla met hun roadster kwam dachten zij: dat gaan wij doen met elektrisch boten. Ze hebben zelf een hele mooie speedboat gebouwd, Amsterdamse rondvaartboten omgebouwd naar electrisch, en diverse auto's omgebouwd.

En sinds een paar weken hebben ze deze: de elektrische roadster van Factory Five Racing.
New Electric - Timeline | Facebook

TIP: ze hebben vandaag 21 Oktober van 13:00 tot 21:00 een open dag, zeker even gaan kijken als je in de buurt woont. Er zijn diverse elektrische auto's te zien. En als je geluk hebt kan je een stukje meerijden in die roadster.
(en loop dan ook even binnen bij de Openbare Werkplaats, daar werk ik vandaag:))
Kom ik zomaar rond borreltijd binnenvallen denk ik!
 
  • Like
Reactions: robertvg
Voor wie nog een leuke trip wilt maken, je kunt je nu opgeven om met STORMEindhoven mee te rijden in een EV van Parijs naar Eindhoven:
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-10-21 at 17.05.42.png
    Screen Shot 2016-10-21 at 17.05.42.png
    33 KB · Views: 34
Ondanks dat smart pre-conditioning bij mij uitstaat, kwam ik net om 17:00 bij mijn auto aan om naar huis te gaan, zoals zo vaak.

De deur voelde al relatief warm aan, en van binnen bleek de boel ook al helemaal opgewarmd. Hebben anderen dit ook wel eens meegemaakt, sinds versie 8?
 
Meisjes en Jongens,

Geen idee hoe jullie in de wedstrijd zitten maar dit is wel de tweede keer dat ik me een beetje gepakt voel als early adaptor. Eerst een MS Signature in september 2013 en vervolgens kwam de hele sharade aan toeters en bellen die voor mijn MS niet meer mogelijk waren.

Net een maandje een MX Signature ingereden en nu komt Elon weer met een major update die mijn bak onmiddellijk tot "classic" reduceert.

Ik baal daar een beetje van. Ik begrijp dat ontwikkeling doorgaat en dat niet iedere auto de nieuwste snufjes kan hebben. Maar dit voelt niet lekker. Althans niet voor mij.

Jij bedoelt de autopilot 2.0? Eerlijk gezegd vind ik de autopilot maar matig. Werkt ook eigenlijk alleen maar goed op de snelweg. Ik stuur liever zelf. Dus als dat het enige is dan lig ik er niet wakker van.
 
  • Like
Reactions: KrisB
Jij bedoelt de autopilot 2.0? Eerlijk gezegd vind ik de autopilot maar matig. Werkt ook eigenlijk alleen maar goed op de snelweg. Ik stuur liever zelf. Dus als dat het enige is dan lig ik er niet wakker van.


Als je dat vind, zul je hier wel blij mee zijn. ik moet er nog even aan wennen (in gedachte) om zo op stap te gaan (klik op filmpje)


Autopilot
 
Last edited:
Als je dat vind, zul je hier wel blij mee zijn. ik moet er nog even aan wennen (in gedachte) om zo op stap te gaan (klik op filmpje)


Autopilot

Wel leuk om te zien en vast wel weer the next step, maar van mij hoeft het niet. Ook die adaptive cruise control vind ik te laat en te hard remmen, ondanks dat vind ik het in de file dan nog wel makkelijk. Maar goed het punt was natuurlijk dat de early adapters deze autopilot 2.0 niet kunnen gebruiken. Ik kan me wel voorstellen dat die mensen die helemaal gek zijn van dit soort nieuwe technieken teleurgesteld zijn.
 
Wel leuk om te zien en vast wel weer the next step, maar van mij hoeft het niet. Ook die adaptive cruise control vind ik te laat en te hard remmen, ondanks dat vind ik het in de file dan nog wel makkelijk. Maar goed het punt was natuurlijk dat de early adapters deze autopilot 2.0 niet kunnen gebruiken. Ik kan me wel voorstellen dat die mensen die helemaal gek zijn van dit soort nieuwe technieken teleurgesteld zijn.

Kom, ze weten het toch en houden daar rekening mee. En dan hebben ze ook wat, uiteindelijk.

Je mening over Autopilot deel ik niet. Wij hebben vandaag, tot nu toe, een 1100 km gereden door Duitsland en Oostenrijk en voor 95% op Autopilot. Ik zou het niet meer willen missen, al moet je er gewoon bij blijven, maar hij stuurt strakker dan ik en reageert erg alert.
 
Kom, ze weten het toch en houden daar rekening mee. En dan hebben ze ook wat, uiteindelijk.

Je mening over Autopilot deel ik niet. Wij hebben vandaag, tot nu toe, een 1100 km gereden door Duitsland en Oostenrijk en voor 95% op Autopilot. Ik zou het niet meer willen missen, al moet je er gewoon bij blijven, maar hij stuurt strakker dan ik en reageert erg alert.

Nou ik ben 500 km naar Frankrijk gereden en het is wel een aardige gadget op de snelweg, maar eigenlijk stelt het niet zo veel voor. De wagen wordt netjes tussen de lijnen gehouden. Veel meer is het toch niet? Nou ja hij kan ook inhalen, maar omdat hij niet ver naar achteren kan kijken ben ik daar maar meer gestopt ,want hij zag een aanstormende Audi toch echt niet aankomen....

En dan nog maar te zwijgen over de ervaringen van anderen hier op het forum:

"Ik heb wel wat issues gehad op mijn reis terug uit Frankrijk gisteren.
- Ten noorden van Metz ging de auto begint helemaal tegen de rechterstrepen aan rijden toen ik in de linkerbaan zat. Na een tijdje verdween dat gedrag weer.- Bij wegversmalling ten noorden van Namur pikte hij de gele lijnen niet op en dreigde vol op de pylonnen in te rijden.
- Op de Brusselse Ring in de file achter een vrachtwagen stopte hij echt heel dicht op de truck, alsof de radar alleen de achteras zag en niet het uitstekende deel daarachter.
- Op de A16 bij Dordrecht, waar de weg over een viaductje gaat en je zo'n hobbel van 10 meter hebt ging ie als een gek zwalken van rechts naar links. Dat gebeurde tot twee keer toe. De eerste keer was het geen probleem omdat er geen auto's in de buurt waren, de tweede keer moest ik ingrijpen'
 
Last edited:
  • Like
Reactions: KrisB
Als je de verwachting hebt dat autopilot 100% foutloos rijdt en ook als je wilt halen kijkt of daar een auto aan komt, dan heb je denk ik echt een verkeerd beeld van de autopilot. Zowel in de release notes als de handleiding staat duidelijk dat je altijd betrokken moet blijven bij het rijden en de handen aan het stuur moet houden, omdat er heel veel factoren zijn voor het wel of niet goed functioneren van autopilot. Daarnaast staat er dat de autopilot niet goed zal werken in minder goede omstandigheden (slecht weer, maar ook onduidelijke belijning). Ik weet niet of er naast de gele belijning ook nog witte aanwezig was bij die wegversmalling, maar dat zijn dingen die autopilot niet goed afhandelt. Bij het wisselen van rijstrook staat ook dat je zelf moet kijken of er ander verkeer aan komt.

Dit is eigenlijk aan alle Tesla rijders in het algemeen bedoeld: wees je bewust van de beperkingen van autopilot (in elk geval de versie 1 die wij rijden) en blijf gewoon goed opletten, het gaat uiteindelijk om je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers. Zie het als een assisterende functie (dat is ook hoe Tesla het brengt) en wees niet afhankelijk van het functioneren ervan.

Deze punten in de handleiding maken volgens mij ook wel min of meer duidelijk dat je niet zoveel vertrouwen in autopilot moet leggen:
"Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause serious property damage, injury or death."

Met betrekking tot de lane change staat er dit (de situatie met de Audi die er hard aan kwam rijden lijkt daar wel heel erg op):
"Warning: It is the driver's responsibility to determine whether a lane change is safe and appropriate. Auto Lane Change can not detect oncoming traffic in the target lane, especially fast moving vehicles from the rear. Therefore, before initiating a lane change, always check blind spots, lane markings, and the surrounding roadway to confirm it is safe and appropriate to move into the target lane"

En gezien ik een beetje het gevoel krijg dat de handleiding niet wordt gelezen door een groot deel van de Tesla rijders, hierbij ook nog een lijstje uit de handleiding met wat Tesla als risicovolle situaties ziet voor het goed functioneren van de autosteering (heuvels zijn daar ook onderdeel van!):

Autosteer is particularly unlikely to operate as intended in the following situations:
• Autosteer is unable to accurately determine lane markings due to poor visibility (heavy rain, snow, fog, etc.), or an obstructed, covered, or damaged camera or sensor.
• When driving on hills.
• The road has sharp curves or is excessively rough.
• Bright light (such as direct sunlight) is interfering with the camera's view.
• The sensors are affected by other electrical equipment or devices that generate ultrasonic waves

Warning: Many unforeseen circumstances can impair the operation of Autosteer. Always keep this in mind and remember that as a result, Autosteer may not steer Model S appropriately. Always drive attentively and be prepared to take immediate action.
 
De meeste provinciale wegen heb ik hem aan staan en houd ik het stuur vast. Zolang er lijnen zijn zal hij het netjes doen, bij rotondes of vluchtheuvels in het midden even terugpakken, maar je zult nooit onbedoeld van je baan afwijken. Wel stuur gewoon vasthouden en de beweging volgen zodat je als het nodig is even kunnen tegensturen.
Overigens is mijn ervaring gisteren in Duitsland dat hij ook de gele lijnen volgt. Een Baustelle doet hij in beginsel wel maar handen aan het stuur voor als het smal wordt of er de rijstrookwisselingen zijn. Verder zijn de meeste van mijn kilometers snelwegkilometers dus het ligt voor mij wat anders dan voor wie voornamelijk in steden rijdt.