Als je de verwachting hebt dat autopilot 100% foutloos rijdt en ook als je wilt halen kijkt of daar een auto aan komt, dan heb je denk ik echt een verkeerd beeld van de autopilot. Zowel in de release notes als de handleiding staat duidelijk dat je altijd betrokken moet blijven bij het rijden en de handen aan het stuur moet houden, omdat er heel veel factoren zijn voor het wel of niet goed functioneren van autopilot. Daarnaast staat er dat de autopilot niet goed zal werken in minder goede omstandigheden (slecht weer, maar ook onduidelijke belijning). Ik weet niet of er naast de gele belijning ook nog witte aanwezig was bij die wegversmalling, maar dat zijn dingen die autopilot niet goed afhandelt. Bij het wisselen van rijstrook staat ook dat je zelf moet kijken of er ander verkeer aan komt.
Dit is eigenlijk aan alle Tesla rijders in het algemeen bedoeld: wees je bewust van de beperkingen van autopilot (in elk geval de versie 1 die wij rijden) en blijf gewoon goed opletten, het gaat uiteindelijk om je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers. Zie het als een assisterende functie (dat is ook hoe Tesla het brengt) en wees niet afhankelijk van het functioneren ervan.
Deze punten in de handleiding maken volgens mij ook wel min of meer duidelijk dat je niet zoveel vertrouwen in autopilot moet leggen:
"Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause serious property damage, injury or death."
Met betrekking tot de lane change staat er dit (de situatie met de Audi die er hard aan kwam rijden lijkt daar wel heel erg op):
"Warning: It is the driver's responsibility to determine whether a lane change is safe and appropriate. Auto Lane Change can not detect oncoming traffic in the target lane, especially fast moving vehicles from the rear. Therefore, before initiating a lane change, always check blind spots, lane markings, and the surrounding roadway to confirm it is safe and appropriate to move into the target lane"
En gezien ik een beetje het gevoel krijg dat de handleiding niet wordt gelezen door een groot deel van de Tesla rijders, hierbij ook nog een lijstje uit de handleiding met wat Tesla als risicovolle situaties ziet voor het goed functioneren van de autosteering (heuvels zijn daar ook onderdeel van!):
Autosteer is particularly unlikely to operate as intended in the following situations:
• Autosteer is unable to accurately determine lane markings due to poor visibility (heavy rain, snow, fog, etc.), or an obstructed, covered, or damaged camera or sensor.
• When driving on hills.
• The road has sharp curves or is excessively rough.
• Bright light (such as direct sunlight) is interfering with the camera's view.
• The sensors are affected by other electrical equipment or devices that generate ultrasonic waves
Warning: Many unforeseen circumstances can impair the operation of Autosteer. Always keep this in mind and remember that as a result, Autosteer may not steer Model S appropriately. Always drive attentively and be prepared to take immediate action.