Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb naam ingegeven, en mailadres... en gestemd.
Nu kom ik wel regelmatig in Amsterdam (1 keer per 5 jaar is best regelmatig.... ) dus daarom mocht ik wel?

Nou dan ga ik het alsnog proberen :)

Beetje dom van mij. Ik klikte eerder op de link en zag nergens mogelijkheid tot opgeven stem en vervolgens kwam ik tegen dat men als Amsterdammer moet inloggen om te stemmen. Nu blijkt dat het opnieuw bezoeken van de pagina voldoende is om toch een stem te kunnen uitbrengen... :)
 
Vrijdag tijdens die open dag trouwens ervaren dat het vaak bekritiseerde hoge gewicht van onze Tesla ook nog functioneel is. Deze roadster had maar 100kw motorvermogen aan boord (+/- 136pk) maar kon dat lang niet allemaal op de weg kwijt door z'n lage gewicht van 900kg. Onwijs gaaf om driftend door de bochtend te gaan! (helaas geen film van).

IMG_0623.JPG IMG_0622.JPG

En toevallig vandaag een stuk in The Guardian over retrofitten van fossiele voertuigen naar electrisch.
Retro-electric: making petrol-guzzling cars eco-friendly
Dat het economisch voor bussen ook nog interessant kan zijn is nieuw voor me.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Carl and CO2CLEAN
hij zag een aanstormende Audi toch echt niet aankomen....
Als je die dan toch gezien had, waarom bedien je dan de pinker om van baanvak te wisselen?
Autopilot is geen automatisch rijdende wagen.
Jij beslist wanneer de autopilot het aan kan. Net zoals in een vliegtuig. En 95% vd tijd kan hij het bij mij aan. Wat heerlijk is. Hij rijdt dan veel veiliger dan ik zou doen. Ik begon in de spits echt gevaarlijk te doen in mijn ICE. Mails, krant lezen, rechts inhalen om een paar seconden te winnen, kort optrekken gat voor mij afblokken door te dicht op de voorhanger te hangen..
Het gaat nu allemaal veel ontspannener.
De bruuske bewegingen kan je vaak overrulen met het gaspedaal. Beetje ervaring opdoen en anticiperen.
 
AP heeft net haar eerste verjaardag kunnen vieren (gesteld dat AI's verjaardagen vieren, weet ik veel). Menigeen onder ons had bij de aankoop van de MS in 2013 of 2014 plechtig aan zichzelf beloofd die wagen jarenlang te houden, maar heeft diezelfde wagen meteen ingeruild voor een AP-versie toen die uitkwam; zo groot was het enthousiasme voor AP een jaar terug!

Een jaar later zijn we op dit forum niet meer bezig met hoe fantastisch AP is, maar over het feit dat AP geen aanstormende motorrijder op de rijstrook links van ons kan detecteren, en we dus, verdorie, nog steeds zélf in onze spiegels moeten kijken vooraleer in te halen.

Op dit (zeer geciviliseerde) BeNe-deel van het forum valt alles mee, maar op het internationaal deel lees je vandaag meer zure klachten over hoe slecht 8.0 toch is dan leuke wow-ervaringen. Ongelooflijk hoe mensen na één enkel jaar al zo verwend/verwaand zijn kunnen worden.
 
Als je de verwachting hebt dat autopilot 100% foutloos rijdt en ook als je wilt halen kijkt of daar een auto aan komt, dan heb je denk ik echt een verkeerd beeld van de autopilot. Zowel in de release notes als de handleiding staat duidelijk dat je altijd betrokken moet blijven bij het rijden en de handen aan het stuur moet houden, omdat er heel veel factoren zijn voor het wel of niet goed functioneren van autopilot. Daarnaast staat er dat de autopilot niet goed zal werken in minder goede omstandigheden (slecht weer, maar ook onduidelijke belijning). Ik weet niet of er naast de gele belijning ook nog witte aanwezig was bij die wegversmalling, maar dat zijn dingen die autopilot niet goed afhandelt. Bij het wisselen van rijstrook staat ook dat je zelf moet kijken of er ander verkeer aan komt.

Dit is eigenlijk aan alle Tesla rijders in het algemeen bedoeld: wees je bewust van de beperkingen van autopilot (in elk geval de versie 1 die wij rijden) en blijf gewoon goed opletten, het gaat uiteindelijk om je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers. Zie het als een assisterende functie (dat is ook hoe Tesla het brengt) en wees niet afhankelijk van het functioneren ervan.

Deze punten in de handleiding maken volgens mij ook wel min of meer duidelijk dat je niet zoveel vertrouwen in autopilot moet leggen:
"Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause serious property damage, injury or death."

Met betrekking tot de lane change staat er dit (de situatie met de Audi die er hard aan kwam rijden lijkt daar wel heel erg op):
"Warning: It is the driver's responsibility to determine whether a lane change is safe and appropriate. Auto Lane Change can not detect oncoming traffic in the target lane, especially fast moving vehicles from the rear. Therefore, before initiating a lane change, always check blind spots, lane markings, and the surrounding roadway to confirm it is safe and appropriate to move into the target lane"

En gezien ik een beetje het gevoel krijg dat de handleiding niet wordt gelezen door een groot deel van de Tesla rijders, hierbij ook nog een lijstje uit de handleiding met wat Tesla als risicovolle situaties ziet voor het goed functioneren van de autosteering (heuvels zijn daar ook onderdeel van!):

Autosteer is particularly unlikely to operate as intended in the following situations:
• Autosteer is unable to accurately determine lane markings due to poor visibility (heavy rain, snow, fog, etc.), or an obstructed, covered, or damaged camera or sensor.
• When driving on hills.
• The road has sharp curves or is excessively rough.
• Bright light (such as direct sunlight) is interfering with the camera's view.
• The sensors are affected by other electrical equipment or devices that generate ultrasonic waves

Warning: Many unforeseen circumstances can impair the operation of Autosteer. Always keep this in mind and remember that as a result, Autosteer may not steer Model S appropriately. Always drive attentively and be prepared to take immediate action.

Ja je punt is helder. Misschien dat ik er teveel van verwacht. En ja handleidingen lezen is niet mijn sterkste punt. Dus voor wie er tevreden mee is; prima. Het is een persoonlijke keuze, maar ik denk niet dat ik de AP veel zal gebruiken.

Ik heb een beetje het gevoel of ik naast mijn oudste zoon zit die gaat autorijden nadat hij 2 rijlessen heeft gehad. Vooral zijn stuur vasthouden en heel erg goed opletten. Ja, lekker ontspannen rijden....
 
Hoe je autopilot ervaart verschilt natuurlijk per persoon. Ik kan mij wel voorstellen dat als je het gevoel hebt continu op het functioneren van autopilot te moeten letten, het juist erg vervelend en vermoeiend rijdt.

Ik vind het zelf juist ontspannender, omdat ik het op de snelweg gebruik en daardoor mij wat minder bezig hoef te houden met precies tussen de lijnen rijden en mijn snelheid aanpassen aan voorliggers, maar ik juist meer om mij heen kan kijken en zo het overige verkeer rustig in de gaten kan houden. Doordat ik het stuur vasthoud voel ik ook direct als autopilot iets vreemds doet (bijv. een verkeerde herkenning van lijnen resulteert in een rukje aan het stuur door autopilot, dus ik kan het dan direct overnemen). Daardoor is het ook geen probleem als ik even een halve seconde niet op de weg kijk doordat ik een andere Spotify playlist wil selecteren, want op een rechte weg weet ik dat hij niet ineens een felle stuurbeweging moet maken. Ik heb daardoor ook niet zo heel erg het gevoel dat ik mij moet focussen op het functioneren van de autopilot, want het is meer een natuurlijke beweging dat ik een heel enkele keer zelf even het sturen overneem.

Verder vind ik het bij zeer slecht weer wel prettig om met z'n tweeën te kijken, maar dan is het wel een stuk meer opletten inderdaad. Maar dat is het zonder autopilot ook.
 
  • Like
Reactions: nico180 and Xfrank
10,76 seconden van 0-60 mph voor de P100D Ludicrous. Volgens mij het wereldrecord op dit moment. Leuk stukje over hoe men zo ver mogelijk gaat om de snelste tijd neer te zetten. Sommigen kiezen ervoor om het panoramadak niet te bestellen, anderen gaan een stapje verder: This is what it takes to set a Tesla P100D 1/4 mile world record

Mooi record, maar de manier waarop geladen wordt kan natuurlijk niet. Foei! ;)
 
Vanochtend hier in Hongarije de eerste Leaf gezien. Men is hier nu begonnen met wat stimulering en, heel mooi, een eigen kleur nummerplaat.
Verder natuurlijk gedoe omdat hybrides ook de voordelen willen maar voorlopig ziet het er naar uit dat men daar niet in trapt.
Het heeft ons per slot van rekening een kleine 6 miljard gekocht als je de media moet geloven, maar ja, wie zegt dat dat moet.

IMG_4119.JPG
 
  • Like
Reactions: KrisB and CO2CLEAN
Zo hey!.... een volledig kale 75D kost nu even veel als mijn aangeklede 85D (met AP) die ik bijna 2 jaar gelden gekocht heb :eek:. Ik heb alleen geen luchtvering, soundsystem, spoiler en proleetvelgen, verder alles. De kale 75D is zelfs zonder AP!
Prima investering lijkt me :)
 
Zo hey!.... een volledig kale 75D kost nu even veel als mijn aangeklede 85D (met AP) die ik bijna 2 jaar gelden gekocht heb :eek:. Ik heb alleen geen luchtvering, soundsystem, spoiler en proleetvelgen, verder alles. De kale 75D is zelfs zonder AP!
Prima investering lijkt me :)
Tenzij de US$ koers instort na de presidents verkiezingen, dan worden nieuwe Tesla's weer 10% goedkoper
 
  • Like
Reactions: PaulusdB