Misschien zijn fietsbanden (smal en hoge druk) wel iets anders dan autobanden. Hier een studie over rolweersrand van autobanden.
Temperatuur
Uit eerdere studies blijkt dat de luchttemperatuur een significante invloed heeft op de rolweerstand metingen. Hierbij zijn effecten gevonden in de orde grootte van 0,06 tot 0,12 kg/t per °C). In het bredere rolweerstand onderzoek is ook de invloed van temperatuur op de meetresultaten onderzocht. Het blijkt dat de bandtemperatuur de beste correlatie heeft met de gemeten rolweerstand waarden. Uit een regressie analyse van rolweerstand en bandtemperatuur volgt de volgende correctie:
RRCT,gecorr = RRC– (0,17 ± 0,02) * (25 – Tband)
De rolweerstandmetingen aan betonwegen zijn uitgevoerd bij dezelfde temperatuur. Omwille van de vergelijkbaarheid met de metingen uit het bredere onderzoek rolweerstand, zijn alle meetresultaten gecorrigeerd voor bandtemperatuur.
Als Tband kleiner is dan 25°C dan wordt rolweersrand kleiner. Is Tband groter dan 25°C dan wordt correctieterm negatief en en min maal min is plus, dus de rolweersrand wordt groter.