Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
@Wim S. de komende weken bewegen de temperaturen tussen de 7 en 12 graden. Wat is dan wijsheid betreft keuze van winter en zomerbanden ? Hou zelf meestal de stelregel aan van onder de 7 graden op winterbanden. Ben nu geneigd om de zomerbanden er weer op te leggen.
De zomerbanden kunnen er weer op. Ik ga ze deze week zelf verwisselen. Bij temperaturen boven 7 graden slijten winterbanden relatief hard omdat de compound te zacht wordt.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Misschien zijn fietsbanden (smal en hoge druk) wel iets anders dan autobanden. Hier een studie over rolweersrand van autobanden.
Temperatuur
Uit eerdere studies blijkt dat de luchttemperatuur een significante invloed heeft op de rolweerstand metingen. Hierbij zijn effecten gevonden in de orde grootte van 0,06 tot 0,12 kg/t per °C). In het bredere rolweerstand onderzoek is ook de invloed van temperatuur op de meetresultaten onderzocht. Het blijkt dat de bandtemperatuur de beste correlatie heeft met de gemeten rolweerstand waarden. Uit een regressie analyse van rolweerstand en bandtemperatuur volgt de volgende correctie:
RRCT,gecorr = RRC– (0,17 ± 0,02) * (25 – Tband)
De rolweerstandmetingen aan betonwegen zijn uitgevoerd bij dezelfde temperatuur. Omwille van de vergelijkbaarheid met de metingen uit het bredere onderzoek rolweerstand, zijn alle meetresultaten gecorrigeerd voor bandtemperatuur.​

Als Tband kleiner is dan 25°C dan wordt rolweersrand kleiner. Is Tband groter dan 25°C dan wordt correctieterm negatief en en min maal min is plus, dus de rolweersrand wordt groter.
Meten is weten maar rubber van een fietsband is gelijk aan het rubber van autobanden. Het heeft alles te maken met de soepelheid van het rubber. Ik rij met brede fietsbanden op 4 tot 5 bar, zoveel harder zijn deze niet in vergelijking met autobanden.
Ik heb ook wegoppervlakken gemeten van verschillende asfaltmengsels. Tegelijkertijd werden op hetzelfde wegdek metingen gedaan door een gespecialiseerde meetwagen van een universiteit uit Polen. Daarbij is gebleken dat fietsbanden gelijk reageren als autobanden.
 
Mijn verbruik 22" zomerbanden is gelijk aan 20" winterbanden. is dat naar verwachting?
Dat lijkt heel aannemelijk. 22" zomerbanden zijn flinke verbruikers. 20" winterbanden gebruiken minder maar daar komt aanvullend de grotere luchtweerstand door de lagere temperaturen aan de orde.
Ik zie bij mijn S globaal hetzelfde beeld. Mijn 21" zomerbanden verbruiken vrijwel evenveel als mijn 19" winterbanden. Ik ging vorig jaar de zomer in met 209 wH/km en op die waarde staat mijn overall gemiddelde (ATA) nog steeds.
 
**** nog even geheim *** (behalve voor jou dan)

Urgenda organiseert onderstaande actie en persmoment op 6 april. Dit keer in Leeuwarden. Wie sluit zich aan?
Groet, Ronald

De Elfwegentocht: twee weken feest zonder een druppel benzine!
In het kader van Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018 en de Friese ambitie om duurzaamheid hoger op de agenda te zetten hebben we een leuk event bedacht, namelijk de Elfwegentocht. Tijdens de Elfwegentocht (1 t/m 14 juli 2018) hebben we het ambitieuze plan om te vragen of heel Friesland zich 2 weken lang alleen met duurzame vervoersmiddelen wilt voortbewegen. De Elfwegentocht is een initiatief van Friese scholieren en studenten die hopen dat er zo een grotere bewustzijn voor klimaatverandering ontstaat.

Op dit moment zijn wij ons grote onthullingsmoment aan het voorbereiden. Op 6 april 2017 zal in Leeuwarden tussen 11:30 en 13:30 uur het Oldehove plein vol staan met een heel scala aan fossielvrije voertuigen. Elektrische auto's, taxi's en deelauto's, groen gas-bussen, Segways, en andere bijzondere voertuigen geven alvast een kijkje op de vervoersmiddelen van de toekomst.
Nu is de vraag: zou u met uw elektrische auto/fossielvrij voertuig ons openingsfeest op donderdag 6 april (volgende maand) willen opluisteren? Geef u dan op door een email te sturen naar: [email protected]
Aangezien wij nog niet officieel de Elfwegentocht aan de pers hebben bekendgemaakt -dat gebeurt namelijk op 6 april- verzoeken we u om ons event nog even onder ons te houden. Alvast bedankt!
 
Als ik goed geluisterd heb, dan kost het nogal wat meer energie om zo'n grote velg op snelheid te krijgen. Er zit meer gewicht aan de buitenrand dat ook nog eens verder van het draaipunt verwijderd is.
Jongens, jongens, lees mijn posts over banden en de vervorming daarvan. Alleen dat bepaalt dat een kleinere velg en dus een hogere band door zijn soepeler vervorming minder energie verbruikt.
 
IMG_6986.JPG

Heerlijk weer het verbruik met dit lente weer.
 
Ik zie dat mijn info over rolweerstand nogal verspreid is over het forum.
Daarom zal ik in de komende dagen wat uitleg posten in velgen en banden
Naar Wim heb ik nog een eigen suggestie gedaan, waar ik toch wel benieuwd naar ben qua effect op de verliezen.
Op internet heb ik er zo gauw niets over kunnen vinden.
Ik noem het voor het gemak maar de "storm in de band".
Verduidelijking:
Op de plek waar de band op de grond rust treedt een vernauwing op, omdat de band daar wordt ingedrukt door het gewicht van de auto.
Als de auto gaat rijden, wordt de lucht als het ware vooruit geperst, omdat de vernauwing zich verplaatst.
Door het vooruit persen gaat de lucht binnen in de band stromen, wat afhankelijk van de weerstand binnen in de band meer of minder energieverliezen oplevert door wrijving en turbulentie.
Hoewel ik er van overtuigd ben dat dit effect optreedt, kan ik niet inschatten hoe significant de verliezen door dit effect zijn.
Zou volgens mij wel kwantificeerbaar moeten zijn via proefnemingen (leuk onderzoekje TU?), zodat de bijdrage hiervan aan de rolweerstand duidelijk wordt.
Tot dan blijft het ongrijpbaar.
 
Naar Wim heb ik nog een eigen suggestie gedaan, waar ik toch wel benieuwd naar ben qua effect op de verliezen.
Op internet heb ik er zo gauw niets over kunnen vinden.
Ik noem het voor het gemak maar de "storm in de band".
Verduidelijking:
Op de plek waar de band op de grond rust treedt een vernauwing op, omdat de band daar wordt ingedrukt door het gewicht van de auto.
Als de auto gaat rijden, wordt de lucht als het ware vooruit geperst, omdat de vernauwing zich verplaatst.
Door het vooruit persen gaat de lucht binnen in de band stromen, wat afhankelijk van de weerstand binnen in de band meer of minder energieverliezen oplevert door wrijving en turbulentie.
Hoewel ik er van overtuigd ben dat dit effect optreedt, kan ik niet inschatten hoe significant de verliezen door dit effect zijn.
Zou volgens mij wel kwantificeerbaar moeten zijn via proefnemingen (leuk onderzoekje TU?), zodat de bijdrage hiervan aan de rolweerstand duidelijk wordt.
Tot dan blijft het ongrijpbaar.
Een band die wordt ingedrukt in het verticale vlak zet vervolgens uit in het horizontale vlak. De druk blijft naar alle kanten precies even hoog. Ik schat in dat de som van die twee maar weinig zal verschillen met eenzelfde meting op een willekeurige andere plaats op de band. Als er al een verschil is zal er inderdaad een verplaatsing van lucht in de band plaatsvinden. Nou laat lucht zich makkelijk verplaatsen en ik denk dat de extra weerstand niet of nauwelijks meetbaar zal zijn. Ik heb er in al mijn metingen aan banden en overleg met internationale teams die op Battle Mountain met hoge snelheden racen met gestroomlijnde ligfietsen niet eerder over gehoord.
Maar ... er zijn wel wat metingen te doen. De inzakking door het gewicht van de auto versus het uitdijen van de band. En dit vervolgens vergelijken met eenzelfde meting op een willekeurige plaats op de band. Daarvoor moet de auto bij voorkeur op een brug staan. Als er een vernauwing is, dan is de verplaatsing van de lucht bij een gegeven snelheid te berekenen. Dan is ook de weerstand die dit oplevert wel te becijferen.