Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Waarschijnlijk kent iedereen 'm wel, de standaard vraag van mensen die nog nooit elektrisch hebben gereden: wat gebeurt er dan als je accu leeg is?

Om daarna mensen met hun ICE gewoon met een lege accu stil te zien staan. Wat mij trouwens met de Tesla nog nooit is gebeurd (en dat hoop ik zo te houden).
Antwoord: dan sta ik stil, net als toen de vlotter bleef hangen in mijn ice en ik dacht dat er nog een kwart tank over was. De garage ook, en het heeft twee dagen geduurd voordat iemand eens op de tank klopte en ontdekte dat er geen druppel meer in zat.
Ik koester dat als antieke anekdote ('opa' vertelt).
 
VandeBron begint na de zomer een proef met Smart Charging.
Ze zoeken hiervoor 500 electrische rijders, met name auto's die ze via internet kunnen aansturen.
Wat is er anders dan Jedlix ? Volgens VdB zou Jedlix het laden meer op prijs sturen, VdB heeft meer als doel te voorkomen dat traditionele energiecentrales (gas) bij moeten springen op momenten dat er veel auto's gaan opladen en er minder duurzame energie is.
Evengoed schatten ze in dat een electrische rijder zo'n 250 euro per jaar zou kunnen besparen.

Vandebron TenneT pilot

Hi Robert,

Er zit een groot verschil in; JedLix optimaliseert het laden over de 'goedkoopste' uren gedurende een laadsessie (dat zijn tevens de uren waarin er vaak een groot aanbod duurzame energie is). Hiermee kan je ongeveer 75-100 euro per jaar besparen. Vandebron en TenneT zetten de auto in voor balanshandhaving (stabilisatie van het net) gedurende de laadsessie icm het laden wanneer er veel duurzame energie aanwezig is. Hiermee is (afhankelijk van het aantal km dat men per jaar rijdt -> relatie tot het aantal laadsessies) tussen de 200 en 400 euro mee te verdienen. Kortgezegd, JedLix gaat over besparen door tijdens de goedkope uren te laden en Vandebron over verdienen door actief aansturen obv TenneT's vraag.

Hi all,

Mijn naam is Erik van Aalzum en ik ben werkzaam bij Jedlix. Ik werd gewezen op deze posts en het leek me goed om duidelijkheid te scheppen omtrent de verschillen. In het kort is er feitelijk geen verschil tussen wat Jedlix doet en wat Vandebron wil gaan doen. Jedlix is namelijk ook indirect actief op dezelfde markt waar Vandebron actief wil worden (de secundaire regelmarkt). Deze markt is direct gekoppeld aan de onbalansmarkt die prijzen vaststelt op kwartierniveau. Wij zorgen dat we de momenten kiezen die het goedkoopst zijn op een passieve manier (we worden niet afgeroepen door Tennet) maar balanceren het net zonder dat Tennet er op dit moment expliciet om vraagt. Maar het betekent wel dat ook wij er voor zorgen dat de traditionele energiecentrales niet bij hoeven te springen als er opeens veel vraag is.

Met betrekking tot de besparing zit het ook net iets anders. Wij zien nu een besparing (voor de klant) van max 3.5 cent per kWh wat een besparing oplevert van rond de 175 euro (25k kilometers). Check ook onze topladers van de maand op onze website.

Inmiddels zijn we aanbeland om ook actief sturing aan te gaan bieden aan Tennet. Om dit te kunnen doen zijn namelijk 'veel' auto's nodig omdat er een minimale capaciteit ingeboden moet worden. Dit punt hebben we nu bereikt en we gaan dit dus ook niet meer via een pilot doen maar gelijk voor het 'echie'. Wij verwachten hierdoor een nog grotere besparing te zien. De gesprekken met Tennet lopen nu en we hopen daar zeer snel duidelijkheid over te kunnen geven.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!

Groet,

Erik
 
Heeft iemand enig idee hoe je zo'n ding in het Nederlands noemt? Ik ben op zoek naar een Nederlandse webshop o.i.d. (of misschien wel gewoon een winkel?) waar ik die dingen kan kopen. Uiteraard om m'n keyfob aan m'n sleutelhanger te kunnen maken. Ik vind de keyfob houders (leer/siliconen/whatever) eigenlijk niet zo...

Ik vind ze wel op Amazon, maar eer ik die in huis heb...
 
Heeft iemand enig idee hoe je zo'n ding in het Nederlands noemt? Ik ben op zoek naar een Nederlandse webshop o.i.d. (of misschien wel gewoon een winkel?) waar ik die dingen kan kopen. Uiteraard om m'n keyfob aan m'n sleutelhanger te kunnen maken. Ik vind de keyfob houders (leer/siliconen/whatever) eigenlijk niet zo...

Ik vind ze wel op Amazon, maar eer ik die in huis heb...
zo eentje. Ik zoek ook een nieuwe. Liefst iets sterker dan deze, die ging na een paar weken al kapot. Ik had hem van een powerbank gehaald die ik ergens gratis kreeg.
F328758E-8F85-43A0-9F6F-C5936025EE24.JPG
 
  • Like
Reactions: RobIII
Heeft iemand enig idee hoe je zo'n ding in het Nederlands noemt? Ik ben op zoek naar een Nederlandse webshop o.i.d. (of misschien wel gewoon een winkel?) waar ik die dingen kan kopen. Uiteraard om m'n keyfob aan m'n sleutelhanger te kunnen maken. Ik vind de keyfob houders (leer/siliconen/whatever) eigenlijk niet zo...

Ik vind ze wel op Amazon, maar eer ik die in huis heb...
laatste versie van Tesla zelf is een soort elastiekje om de keyfob
IMG_20170517_1258181.jpg
 
  • Like
Reactions: RobIII
Ze noemen het een "Cell Phone Strap" of "telefoonhanger"
Tip: je kunt in google ook zoeken op afbeelding dan krijg je veel resultaten zie: Google Afbeeldingen erg handig
misschien heb je hier wat aan.

Google Afbeeldingen (reverse image search) had ik al geprobeerd maar daar is de afbeelding te mager voor. "Cell Phone Strap" geeft voornamelijk engelse sites (logisch) en ook als je specifiek op .nl zoekt zie ik weinig interessants. "Telefoonhanger" lijkt meer zinnigs te geven. Dus thanks daarvoor!

Edit: Ik denk dat ik een setje van deze en een setje van deze bestel. Of hier.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Bernie298
Hoi allemaal

M'n airco is al een week of 2 van de wijs, vrijdag wordt er naar gekeken. (zouden ze nu al die P100D als standaard leenauto hebben? :p)
Was vandaag met 33 graden C. geen handige dag om meer dan 300 km in de wagen te moeten zitten :) Maar dat terzijde, waar deze post om gaat:

Ik verwachtte dat met dak (en soms ook ramen voor) open rijden enorm veel extra energie zou kosten.
Maar dat bleek niet zo te zijn, heb het hele rondje Den Haag-Sassenheim-Best-Den Haag zonder tussendoor laden kunnen doen, 300KM. En dan ook maar met 88% van huis vertrokken. Thuis aangekomen met 7%

Af en toe best even doorgereden, heb me niet ingehouden.
Airco stond hele rit uit, want deed toch niet wat het moest doen. Zou de Airco aan dan veel meer kosten dan een open dak met bijbehorende verstoorde aerodynamica?
 
Heeft iemand enig idee hoe je zo'n ding in het Nederlands noemt? Ik ben op zoek naar een Nederlandse webshop o.i.d. (of misschien wel gewoon een winkel?) waar ik die dingen kan kopen. Uiteraard om m'n keyfob aan m'n sleutelhanger te kunnen maken. Ik vind de keyfob houders (leer/siliconen/whatever) eigenlijk niet zo...

Ik vind ze wel op Amazon, maar eer ik die in huis heb...
Als je ooit een BlackVue DashCam gekocht heb, zo'n touwtje zit ook aan het USB lezertje voor de MicroSD, dus wellicht heb je nog deze ergens in een laatje liggen.
 
  • Like
Reactions: RobIII
Heeft iemand enig idee hoe je zo'n ding in het Nederlands noemt? Ik ben op zoek naar een Nederlandse webshop o.i.d. (of misschien wel gewoon een winkel?) waar ik die dingen kan kopen. Uiteraard om m'n keyfob aan m'n sleutelhanger te kunnen maken. Ik vind de keyfob houders (leer/siliconen/whatever) eigenlijk niet zo...

Ik vind ze wel op Amazon, maar eer ik die in huis heb...
Gevonden, Zat al aan m'n sleutelhanger...
Touwtje.jpg
 
  • Funny
Reactions: Frank C and RobIII
Ik heb een paar keer posts voorbij zien komen van mensen die een elektrische oplossing zochten voor de laatste mijl.
Gisteravond zag ik deze: een elektrische scooter.
30-40 kilometer bereik, 25km/uur max snelheid. 15kg gewicht, hij laat zich in 2 seconden opvouwen.
Zou in de trunk van onze Tesla moeten passen.

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg

De Stigo is de snelst opvouwbare elektrische scooter ter wereld
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
zouden ze nu al die P100D als standaard leenauto hebben?

Nee, gisteren een 85D meegekregen als loaner tijdens mijn eerste service beurt sinds nov2013. Een paar bevindingen van een happy classic rijder over het nieuwe spul:
- De loaner zat voelbaar strakker in elkaar geschroefd. Wegligging uitstekend, comfort grote meevaller ondanks de 21" banden. Dat was op mijn classic een reden om te switchen naar 19". Nieuwe stoelen beter, maar niet veel beter.
- Mijn P85 is stiller, de 85D had een soort vliegtuig geluidje bij optrekken en regen, best irritant. De 85D is ook merkbaar trager bij het acceleren, maar altijd nog ruim voldoende natuurlijk
- autopilot: leuk om een keertje mee te maken, maar zolang ik niet de krant kan lezen hoeft het voor mij niet. Alleen bij file heeft het nu meerwaarde, dan kan je de handen ook heel lang loslaten van het stuur. Op de provinciale weg is de TACC handig maar stuur ik liever zelf, dat kan ik beter dan AP, en is bovendien toch geautomatiseerd tussen hersens en handen. Op de snelweg rijd ik liever een constante snelheid op verschillende banen dan een variabele snelheid op dezelfde baan. Bovendien dat afremmen en optrekken als een auto voor je van baan verwisseld geeft het rijgedrag van iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald.
- de zilveren 85D met donkere velgen is toch wel mooier dan mijn dolfijngrijze kleur, mss toch ooit maar eens laten wrappen.

Conclusie: leve mijn P! Alle toeters en bellen neem ik wel op de 3 als dat een beetje betaalbaar blijft.
 
Ik heb een paar keer posts voorbij zien komen van mensen die een elektrische oplossing zochten voor de laatste mijl.
Gisteravond zag ik deze: een elektrische scooter.
30-40 kilometer bereik, 25km/uur max snelheid. 15kg gewicht, hij laat zich in 2 seconden opvouwen.
Zou in de trunk van onze Tesla moeten passen.

De Stigo is de snelst opvouwbare elektrische scooter ter wereld

Ik heb zo iets (een L-Trott, maar er zijn vandaag tientallen merken) al een paar jaar in de frunk (lukt ook met de 'nieuwe' frunk, maar dan dwarsliggend). 25 km/u, zo'n 25km echte autonomie (40km officieel), en ik gebruik het héél vaak als ik bij cliënten in centrum Brussel moet zijn en navigatie me zegt dat het daar 'rood' kleurt. Wel elk week-end uit de frunk halen en opladen.

Geeft echt veel gemoedsrust inzake op tijd aankomen in centrum Brussel (maar ik heb wel sedertdien, met een beetje pijn in het hart, mijn Moto Guzzi V7 verkocht, want niet meer nuttig...).
 
Ik heb een paar keer posts voorbij zien komen van mensen die een elektrische oplossing zochten voor de laatste mijl.
Gisteravond zag ik deze: een elektrische scooter.
30-40 kilometer bereik, 25km/uur max snelheid. 15kg gewicht, hij laat zich in 2 seconden opvouwen.
Zou in de trunk van onze Tesla moeten passen.

View attachment 227373 View attachment 227374 View attachment 227375 View attachment 227376

De Stigo is de snelst opvouwbare elektrische scooter ter wereld


Ik vind deze (AIRBIKE – Original Airbike Products) dan weer leuk... vooral in het TESLA ROOD ;)
 
  • Like
Reactions: HWS