Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
De Plus is niet meer. Dat verbeterde onderstel is vrij snel na de introductie van de P85D waar het in het begin opzat afgeschaft. De meerprijs, oorspronkelijk € 6.600,=, werd overigens niet van de prijs afgetrokken:confused:. Voor mij 2 jaar geleden een belangrijke reden om voor de 90D ipv de P90D te kiezen.

Mhh, ik wil een P100D gaan bestellen dit jaar, maar als ik hem configureer kom ik op 195k+ wat best een aardig prijskaartje is. Dus de P100D heeft een slechter onderstel dan mijn huidige P85+?
 
Ja, maar de onderdelen zijn en blijven uitwisselbaar, ondanks alle hardware revisies sindsdien. Uitkijken naar een schade-auto met het P+ onderstel dus (D of niet maakt niet veel verschil.). Of 'gewoon' de betreffende ophangingsonderdelen bestellen en op de toekomstige P100D bouwen. Kenners als @lolachampcar behandelen dit onderwerp hier. Een van de adviezen is om de torsiestaven niet te vervangen, dat scheelt een hoop werk en levert geen merkbaar voordeel in de wegligging op.
 
Last edited:
Mhh, ik wil een P100D gaan bestellen dit jaar, maar als ik hem configureer kom ik op 195k+ wat best een aardig prijskaartje is. Dus de P100D heeft een slechter onderstel dan mijn huidige P85+?

Er staan regelmatig P100D's bij de voorraadauto's. Vaak met meer dan 20K korting. Ben benieuwd trouwens of je het verschil in onderstel echt gaat merken/missen. Maar van die 20K kun je vast wel wat leuke spullen kopen om dat te verbeteren.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and Adm
Ik kreeg vandaag een waarschuwing in deskboard: Uw 12V batterij heeft onderhoud nodig.
Is dit een waarschuwing dat hij eraan gaat? Zo snel (2 jaar) al? Bij BMW was dat minimaal 5 jaar of zelfs langer....
Echter daar was het een "slimme" accu (die ingelezen moest worden) en dus niet goedkoop. Hoe is dat Bij Tesla?
Ik meen dat de accu ook "diep" begraven zit rechts voor net onder de voorruit?
 
Ik kreeg vandaag een waarschuwing in deskboard: Uw 12V batterij heeft onderhoud nodig.
Is dit een waarschuwing dat hij eraan gaat? Zo snel (2 jaar) al? Bij BMW was dat minimaal 5 jaar of zelfs langer....
Echter daar was het een "slimme" accu (die ingelezen moest worden) en dus niet goedkoop. Hoe is dat Bij Tesla?
Ik meen dat de accu ook "diep" begraven zit rechts voor net onder de voorruit?
Wordt onder garantie vervangen. Is een bekend en terugkerend euvel. De 12V accu wordt bij stilstand meermaals per dag ontladen en weer geladen uit de hoofdbatterij. Dat houdt-ie niet lang vol. Recente softwareversies verminderen het probleem en recente auto's hebben aangepaste hardware om het te voorkomen.
 
Mhh, ik wil een P100D gaan bestellen dit jaar, maar als ik hem configureer kom ik op 195k+ wat best een aardig prijskaartje is. Dus de P100D heeft een slechter onderstel dan mijn huidige P85+?
Tja, wat heet slechter... Ik vind van wel. In rechte lijn is de P100D "breath taking" Je P85+ voelt daarna echt traag. Echter de P85+ is een auto met een speelser rijgedrag. Op papier is was 90D vergelijkbaar met de P85(+) echter met een hogere topsnelheid. In de praktijk is t een saaiere auto die niet meer een stapje opzij zet bij abrupt op de wattpedaal gaan staan. Droog of nat hij kan z'n vermogen altijd kwijt op de weg. Echt volledig foolproof:(. Maar ja een vinkje van 50k vond ik ook "foolish":confused:.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Ik kreeg vandaag een waarschuwing in deskboard: Uw 12V batterij heeft onderhoud nodig.
Is dit een waarschuwing dat hij eraan gaat? Zo snel (2 jaar) al? Bij BMW was dat minimaal 5 jaar of zelfs langer....
Echter daar was het een "slimme" accu (die ingelezen moest worden) en dus niet goedkoop. Hoe is dat Bij Tesla?
Ik meen dat de accu ook "diep" begraven zit rechts voor net onder de voorruit?

Had ik recent ook, geen accuut probleem, is een melding die na x cycli of x tijd tevoorschijn komt. Heb er nog een paar weken mee doorgereden, maar wel een afspraak maken ter vervanging.
 
Tja, wat heet slechter... Ik vind van wel. In rechte lijn is de P100D "breath taking" Je P85+ voelt daarna echt traag. Echter de P85+ is een auto met een speelser rijgedrag. Op papier is was 90D vergelijkbaar met de P85(+) echter met een hogere topsnelheid. In de praktijk is t een saaiere auto die niet meer een stapje opzij zet bij abrupt op de wattpedaal gaan staan. Droog of nat hij kan z'n vermogen altijd kwijt op de weg. Echt volledig foolproof:(. Maar ja een vinkje van 50k vond ik ook "foolish":confused:.

Dit kan ik bevestigen. Sinds nov.2013 rij ik een P85+ en ik had laatst een P90D mee als loaner. In rechte lijn was deze idd. een stuk sneller maar door zijn 4wd voelbaar (nog) zwaarder en in lange bochten minder strak. Moet wel zeggen dat de 90 op 19" stond en mijn classic op 21. Al met al ben ik gaan twijfelen over de meerwaarde van zo'n overvloed aan rechtelijn snelheid tov. de meerprijs die je daarvoor op tafel moet leggen.
Autopilot heeft voor mij persoonlijk ook geen enkele meerwaarde. Zolang de regelgeving niet is aangepast en de soft- en hardware niet is uitontwikkeld blijf ik het lekker zelf doen. Pas als je daadwerkelijk ontspannen het FD kan gaan zitten lezen en volledig op de auto kunt vertrouwen heeft het toegevoegde waarde voor mij. Deze tussenfase is leuk, maar het blijft een overgangsfase en dus spielerij. Je zit toch constant mee te rijden en op te letten en dan kun je het beter zelf doen.
 
  • Like
Reactions: Alain13
IMG_7516.PNG
Krijg net een mailtje van MR. Green. Blijkbaar stond ik nog ergens in een bestand. Daar hadden ze het over dat de 90 eruit gaat en alleen nog de 75 en 100 overblijven.
 
  • Informative
Reactions: vdvoorde
View attachment 229399 Krijg net een mailtje van MR. Green. Blijkbaar stond ik nog ergens in een bestand. Daar hadden ze het over dat de 90 eruit gaat en alleen nog de 75 en 100 overblijven.

Klopt. Hangt samen met nieuwe configurator die "vereenvoudigd" zou worden, al lijken de eerste beelden niet overtuigend qua vereenvoudiging. Tesla streamlines ordering with new configurator ahead of Model 3 launch

En nu ook hier een bericht: Tesla will discontinue the 90 kWh battery pack next week