Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Vanavond bij het etentje in Breukelen (SuC feestje) sprak ik met Maarten Rol over het in de loop van de tijd geconstateerde lagere verbruik van de Model S. Zowel bij de Classic van Maarten als mijn 90D van 2017 is het verbruik een stuk lager dan we dik vier jaar geleden zagen.
Ik heb nu inmiddels met de S'en dik 200k km gereden en merkte het laatste half jaar ook dat hij een stuk(je) zuiniger is geworden.
Vanavond vanuit Breukelen naar huis gereden, snelweg 104 km en laatste stuk 80 km wegen en hele traject met dak open.

Omstandigheden waren gunstig natuurlijk en de snelheid rustig maar dit verbruik is wel heel laag.
Zou een range hebben van bijna 700 km.

Over laatste 2,5k km 174 en dat was gebruik inclusief flinke stukken snelweg.
Om eerlijk te zijn, de S is eigenlijk zuiniger dan onze Leaf (1).



IMG_1389.jpg
IMG_1388.jpg
 
Vanavond bij het etentje in Breukelen (SuC feestje) sprak ik met Maarten Rol over het in de loop van de tijd geconstateerde lagere verbruik van de Model S. Zowel bij de Classic van Maarten als mijn 90D van 2017 is het verbruik een stuk lager dan we dik vier jaar geleden zagen.
Ik heb nu inmiddels met de S'en dik 200k km gereden en merkte het laatste half jaar ook dat hij een stuk(je) zuiniger is geworden.
Vanavond vanuit Breukelen naar huis gereden, snelweg 104 km en laatste stuk 80 km wegen en hele traject met dak open.

Omstandigheden waren gunstig natuurlijk en de snelheid rustig maar dit verbruik is wel heel laag.
Zou een range hebben van bijna 700 km.

Over laatste 2,5k km 174 en dat was gebruik inclusief flinke stukken snelweg.
Om eerlijk te zijn, de S is eigenlijk zuiniger dan onze Leaf (1).



View attachment 304043 View attachment 304044

104 op de snelweg? Door druk verkeer of vrijwillig?
 
Vanavond bij het etentje in Breukelen (SuC feestje) sprak ik met Maarten Rol over het in de loop van de tijd geconstateerde lagere verbruik van de Model S. Zowel bij de Classic van Maarten als mijn 90D van 2017 is het verbruik een stuk lager dan we dik vier jaar geleden zagen.
Ik heb nu inmiddels met de S'en dik 200k km gereden en merkte het laatste half jaar ook dat hij een stuk(je) zuiniger is geworden.
Vanavond vanuit Breukelen naar huis gereden, snelweg 104 km en laatste stuk 80 km wegen en hele traject met dak open.

Omstandigheden waren gunstig natuurlijk en de snelheid rustig maar dit verbruik is wel heel laag.
Zou een range hebben van bijna 700 km.

Over laatste 2,5k km 174 en dat was gebruik inclusief flinke stukken snelweg.
Om eerlijk te zijn, de S is eigenlijk zuiniger dan onze Leaf (1).



View attachment 304043 View attachment 304044
Klimaatverandering ook invloed?
 
Het is maar net hoe je rijdt (wilt rijden). Op snelweg ritjes zit mijn verbruik eerder op het dubbele. 146 Wh/km is blijkbaar haalbaar (niet in mijn auto volgens mij) maar is geen realistische voorstelling.
:) Die rechter voet hé :)
Gisteren van De Woude naar Breukelen gereden voor de opening van de 28-stalls SuperCharger.
Op de heen weg 154 wH/km, terug 161 wH/km. Overal de maximum snelheid +3 gereden. Is overigens niet hoger dan 103 resp 83 km/h.
Toch is mijn auto op 21" schoeisel en 1 motor de minst zuinige.
:) Die rechter voet hé :)
 
:) Die rechter voet hé :)
Gisteren van De Woude naar Breukelen gereden voor de opening van de 28-stalls SuperCharger.
Op de heen weg 154 wH/km, terug 161 wH/km. Overal de maximum snelheid +3 gereden. Is overigens niet hoger dan 103 resp 83 km/h.
Toch is mijn auto op 21" schoeisel en 1 motor de minst zuinige.
:) Die rechter voet hé :)
Kennelijk toch in de loop der tijd softwarematige optimalisaties geweest. Mijn rechter voet (ik heb nog dezelfde) lukte dit niet vier jaar geleden.
 
Kwam vorige week terug van Liechtenstein. Ook ongeveer 154Wh/km. In Frankrijk meestal snelheidsbeperking van 110.
464 km gedaan met S90D en nog 6km over bij aankomst aan SuC Metz (vol bij vertrek en gaf 422km typical aan)
770km met slechts 40 minuten laden (aan amper 93kW max.
Eenmaal in België: 125km/u en verbruik weer naar 195. Slecht E411 wegdek? Ondertussen ook donker. Zou verlichting veel uitmaken? Kent iemand de wattage vd lichten?
 
Kwam vorige week terug van Liechtenstein. Ook ongeveer 154Wh/km. In Frankrijk meestal snelheidsbeperking van 110.
464 km gedaan met S90D en nog 6km over bij aankomst aan SuC Metz (vol bij vertrek en gaf 422km typical aan)
770km met slechts 40 minuten laden (aan amper 93kW max.
Eenmaal in België: 125km/u en verbruik weer naar 195. Slecht E411 wegdek? Ondertussen ook donker. Zou verlichting veel uitmaken? Kent iemand de wattage vd lichten?

Koplampen kunnen wel 70 Watt gebruiken (LED waarschijnlijk stuk minder), dat is dus 140 Watt samen. Na een uur rijden dus 140 Wh oftewel 0,14 kWh. Dat is niet het probleem. Zelfs als ik er een factor 10 naast zit.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Kwam vorige week terug van Liechtenstein. Ook ongeveer 154Wh/km. In Frankrijk meestal snelheidsbeperking van 110.
464 km gedaan met S90D en nog 6km over bij aankomst aan SuC Metz (vol bij vertrek en gaf 422km typical aan)
770km met slechts 40 minuten laden (aan amper 93kW max.
Eenmaal in België: 125km/u en verbruik weer naar 195. Slecht E411 wegdek? Ondertussen ook donker. Zou verlichting veel uitmaken? Kent iemand de wattage vd lichten?
Wegdek maakt erg veel verschil. (@Wim S. kom er maar in met rolweerstand :))
Ow en je rijdt vanaf Liechtenstein natuurlijk wel naar beneden, in België is het plat.
 
Wegdek maakt erg veel verschil. (@Wim S. kom er maar in met rolweerstand :))
Ow en je rijdt vanaf Liechtenstein natuurlijk wel naar beneden, in België is het plat.
Nou vooruit dan ;)
Een ruw en oneffen wegdek kan tot 30% meer rolweerstand opleveren in vergelijking met een glad wegdek. Als de oneffenheden nog groter worden en de vering en demping wordt aangesproken komt er zo nog eens 10 tot 20 % meer weerstand bij. En deze laatste waarden worden deels ook door aerodynamische verstoringen veroorzaakt. Een auto die rechtlijnig door een luchtstroom beweegt doet dat met minder weerstand dan een auto die op en neer beweegt.

Per saldo kan een auto op ruw en oneffen wegdek met kuilen en grove reparaties tot 50% meer rol- en aerodynamische weerstand ondervinden. Bij een snelheid van 100 km/h is de balans tussen rol- en luchtweerstand ongeveer 20/80.
Als de rolweerstand 50% hoger is, wordt de totale weerstand 10% hoger. Met als gevolg een 10% hoger verbruik.