Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees hier nog niets over het aangekondigde einde van ‘gratis’ internettoepassingen in de Tesla's gekocht na 1 juli a.s. (in de USA tenminste).

Hoewel ik het ergens begrijp om wille van de kosten.. 100 euro per jaar bij 500.000 auto's gaat wel een keer pijn doen.

Aan de andere kant:
- Tesla maakt een auto die voor de werking toch wel behoorlijk afhankelijk is van Internet.
- Bijvoorbeeld traffic informatie kun je ook uit te ether halen met TMC. Het is de keuze van Tesla om dat via Internet te doen.
- Het is de keuze van Tesla om Google Maps te gebruiken. Er zijn ook offline alternatieven.

Om dan juist die koppeling betaald te maken vind ik wel wat vreemd.

En verder is het natuurlijk eigenlijk gewoon een verkapte prijsverhoging. Ze hadden ook de auto 3000 euro duurder kunnen maken, heb je elke auto voor 30 jaar betaald. Of het bij het jaarlijkse onderhoud in kunnen gooien, zoals veel andere merken bijvoorpech pechhulp aanbieden als je bij de dealer komt voor onderhoud.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Toen ik mijn auto bestelde in 2013 hadden ze al gezegd dat het internet abonnement niet gratis zou blijven. Schatting was toen 3 jaar geloof ik. Voor mij valt het dus mee dat het pas vanaf juli dit jaar betaald gaat worden. Vind die 100 euro per jaar ook wel te overzien. Hoop dan wel dat je die verbinding ook voor andere devices kan gebruiken in de auto.
 
onder het mom van "durf te vragen". Heeft er iemand toevallig nog een CHAdeMO beschikbaar te leen voor periode van 5 juli t/m 22 juli? (dus ergens voor de 5e ophalen en na de 22ste weer retour). Gaan 2 weekjes naar Spanje en wil toch iets voorbereid zijn....

Ik zie veel forumleden hun locatie 'Netherlands' noemen. Als je dan om een adapter te leen vraagt is het efficiënter om te weten in welke plaats je woont. Dus wijzigen die locatie ;)
 
  • Like
Reactions: HWS and S-19910
Hoewel ik het ergens begrijp om wille van de kosten.. 100 euro per jaar bij 500.000 auto's gaat wel een keer pijn doen.

Aan de andere kant:
- Tesla maakt een auto die voor de werking toch wel behoorlijk afhankelijk is van Internet.
- Bijvoorbeeld traffic informatie kun je ook uit te ether halen met TMC. Het is de keuze van Tesla om dat via Internet te doen.
- Het is de keuze van Tesla om Google Maps te gebruiken. Er zijn ook offline alternatieven.

Om dan juist die koppeling betaald te maken vind ik wel wat vreemd.

En verder is het natuurlijk eigenlijk gewoon een verkapte prijsverhoging. Ze hadden ook de auto 3000 euro duurder kunnen maken, heb je elke auto voor 30 jaar betaald. Of het bij het jaarlijkse onderhoud in kunnen gooien, zoals veel andere merken bijvoorpech pechhulp aanbieden als je bij de dealer komt voor onderhoud.
De dingen die je opsomt blijven werken, daarvoor moet je niet bijbetalen.

Wat wijzigt als je nu een nieuwe auto koopt en er niet voor betaalt, is dat je de verkeersinfo niet meer op de kaart ziet, en dat je geen Spotify en TuneIn meer krijgt. Alle andere dingen blijven werken.

Zoals ik al zei: de competitie vraagt ook vrolijk 300 euro voor 3 jaar navigatie updates, en dan heb je nog geen Spotify account of TuneIn. Ik vind het “redelijk”.

Je moet voor de lol eens bij een ander merk zoals BMW een auto kiezen en “feature parity” proberen te krijgen met je huidige auto. Als ik een X5 of X6 moet vergelijken met mijn Model X dan moet ik al een X5M kiezen en zowat het hele optielijstje aanvinken om dezelfde mogelijkheden als mijn Model X te hebben, en dan heb ik nog geen Summon, autopilot en het vanop afstand en van binnen openen en sluiten van de deuren.

Idem met gaan klikken in de Jaguar I-Pace configurator trouwens.
 
Je hebt wel een valide punt dat de concurrentie inderdaad rustig 200 tot 300 euro voor navigatie updates vraagt.

Dus in dat opzicht is het misschien niet zo raar, maar ik hoop dat Tesla niet de kant op gaat van de gevestigde merken die om elke scheet extra geld vragen.
 
Ik weet het niet. Ik merk toch ook veel mensen die verward zijn door Tesla's prijzenstructuur. Heel wat dingen die met veel tamtam aangekondigd worden in de gespecialiseerde media en waar merken filmpjes van maken, komen niet aan bod bij Tesla terwijl ze er wel op zitten.

Porsche, Mercedes, BMW, Audi, ... maken hele websites over technologische details in het wagens, tot de ruitenwissers toe. Bij Tesla geen woord erover, tot je met je Model X je ruiten wil schoon maken en merkt dat er ook zo een technologie op zit. Het hele lijstje van opties bij BMW zit ook op een Tesla, maar wordt nergens vermeld...

In zekere zin is dat dan ook een PR misser. Je moet als autojournalist al echt een auto voor een paar dagen mee krijgen en het ding van voor naar achter boven tot onder afspeuren om te kijken wat er eigenlijk op zit van opties.

In zekere zin is het dus niet slecht dat je bij de andere merken alle opties, van LED koplampen, panoramadak, verwarmde voor- en achterzetels, rijstrookassistent, noodstopassistent, ... apart moet kiezen want dan weet je wat er op zit.

Nu, ik kan Tesla ook begrijpen. Het heeft geen zin om extra te investeren om ook nog halogeen peertjes in de koplampen te kunnen steken als iemand niet LED koplampen wil, en de rest is allemaal software.
 
De dingen die je opsomt blijven werken, daarvoor moet je niet bijbetalen.

Wat wijzigt als je nu een nieuwe auto koopt en er niet voor betaalt, is dat je de verkeersinfo niet meer op de kaart ziet, en dat je geen Spotify en TuneIn meer krijgt. Alle andere dingen blijven werken.
Nee, ook de browser werkt niet, google maps sateliet foto's en over the air updates werken niet meer (tenzij via wifi). En misschien ook niet meer de lookup functie tbv navigatie?
 
Ik weet het niet. Ik merk toch ook veel mensen die verward zijn door Tesla's prijzenstructuur. Heel wat dingen die met veel tamtam aangekondigd worden in de gespecialiseerde media en waar merken filmpjes van maken, komen niet aan bod bij Tesla terwijl ze er wel op zitten.

Porsche, Mercedes, BMW, Audi, ... maken hele websites over technologische details in het wagens, tot de ruitenwissers toe. Bij Tesla geen woord erover, tot je met je Model X je ruiten wil schoon maken en merkt dat er ook zo een technologie op zit. Het hele lijstje van opties bij BMW zit ook op een Tesla, maar wordt nergens vermeld...

In zekere zin is dat dan ook een PR misser. Je moet als autojournalist al echt een auto voor een paar dagen mee krijgen en het ding van voor naar achter boven tot onder afspeuren om te kijken wat er eigenlijk op zit van opties.

In zekere zin is het dus niet slecht dat je bij de andere merken alle opties, van LED koplampen, panoramadak, verwarmde voor- en achterzetels, rijstrookassistent, noodstopassistent, ... apart moet kiezen want dan weet je wat er op zit.

Nu, ik kan Tesla ook begrijpen. Het heeft geen zin om extra te investeren om ook nog halogeen peertjes in de koplampen te kunnen steken als iemand niet LED koplampen wil, en de rest is allemaal software.

Je kunt toch ook van tevoren even op de website de lijst met wat er op zit bekijken.
Een beetje journalist (niet sarcastisch bedoeld) doet vooraf wat huiswerk.
 
Ik lees hier nog niets over het aangekondigde einde van ‘gratis’ internettoepassingen in de Tesla's gekocht na 1 juli a.s. (in de USA tenminste).

Tesla is introducing new paid ‘premium connectivity’ package to support in-car internet features of growing fleet

TL;DR: voor bestaande eigenaren verandert er niets. Voor toekomstige eigenaren komt er een ‘Premium Connectivity Package’ van US$ 100 per jaar. Nodig om Google Maps, Spotify, Tune-In, web browser, OTA-updates over 3G/4G, etc te kunnen gebruiken.

Interessante nuance is dat de navigatie wel rekening blijft houden met actuele verkeerssituaties, maar die niet meer toont in Google Maps, zonder het uitbreidingspakket.
Nou, zojuist een reservatie gedaan op model 3.:) Kan wel wachten :D
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Nee, ook de browser werkt niet, google maps sateliet foto's en over the air updates werken niet meer (tenzij via wifi). En misschien ook niet meer de lookup functie tbv navigatie?
Zover ik heb gelezen werkt navigatie net zoals tevoren, maar mis je enkel de zichtbare file-info op de kaart. Alle andere internet-toegang is inderdaad niet mogelijk, dus geen browser, geen Spotify en geen TuneIn, en enkel wifi updates.
 
Even in discussie geweest op Facebookpagina van TNO. We kunnen wel zien dat er geen geld van Tesla die kant op gaat, dus.... bestaan ze niet.

Schermafbeelding 2018-06-26 om 08.53.24.png
 
  • Funny
Reactions: Kuijp74