Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ja prima, maar voor 1 keer toch even serieus: eigenlijk vind ik het niet kunnen als AP beta rijders de boel op de weg verkloten met onverwachte breaktests en wat niet al. Ik volg dit forum dagelijks en verbaas me over de instabiliteit van AP voor de verschillende gebruikers en versies. Tesla rijden staat voor mij gelijk aan ontspanning, daar past geen onzekerheid over eventueel AP gedrag bij.
Geen last van hoor (met AP2). Werkt prima. Heel ontspannend, ik rijd er een stuk rustiger door.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Geen last van hoor (met AP2). Werkt prima. Heel ontspannend, ik rijd er een stuk rustiger door.

Behalve in Zeeland dan begrijp ik van jouzelf... Autopilot
Dat berichtje viel me toen op omdat er ik zelf woon. Ik begrijp die opm wel. Wij rijden hier op die smalle weggetjes trouwens bijna overal wél met CC, er woont hier gelukkig bijna niemand dus ook weinig tegenliggers. CC is op onze Leaf-30kWh ( dat onderscheid -30kWh is in het Leaf wereldje sinds de nieuwe Leaf trouwens ineens een enorme pre geworden, even als off-topic opm tussendoor ) aardig geïmplementeerd maar op de M3 ( zonder EAP dan hè.. ) nog veel handiger lees ik overal.
 
Ja prima, maar voor 1 keer toch even serieus: eigenlijk vind ik het niet kunnen als AP beta rijders de boel op de weg verkloten met onverwachte breaktests en wat niet al. Ik volg dit forum dagelijks en verbaas me over de instabiliteit van AP voor de verschillende gebruikers en versies. Tesla rijden staat voor mij gelijk aan ontspanning, daar past geen onzekerheid over eventueel AP gedrag bij.

Iemand heeft al eerder gezegd, we rijden honderden, duizenden kilometers zonder problemen en op die trip meerdere malen reageren op domme acties van andere weggebruikers, niet AP rijders. Daar lees je niets van. Als er dan eens een onverwacht iets is, de één noem t het een noodstop, nu, dat heb ik nog nooit zo ervaren, de ander vraagt zich af waarom hij ineens inhoudt, dan staat het hier.
Ik durf te zeggen dat de veiligheid in zijn algemeenheid gebaat is wanneer op snelwegen, waarvoor AP in eerste instantie bedoeld is, wanneer AP 1 of 2 geactiveerd is. Niet op bochtige binnenwegen en andere situaties waar je op je klompen aanvoelt dat dat niet de bedoeling is. Ook even serieus.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Behalve in Zeeland dan begrijp ik van jouzelf... Autopilot
Dat berichtje viel me toen op omdat er ik zelf woon. Ik begrijp die opm wel. Wij rijden hier op die smalle weggetjes trouwens bijna overal wél met CC, er woont hier gelukkig bijna niemand dus ook weinig tegenliggers. CC is op onze Leaf-30kWh ( dat onderscheid -30kWh is in het Leaf wereldje sinds de nieuwe Leaf trouwens ineens een enorme pre geworden, even als off-topic opm tussendoor ) aardig geïmplementeerd maar op de M3 ( zonder EAP dan hè.. ) nog veel handiger lees ik overal.
Hij gaat soms (regelmatig) onterecht piepen op die wegen inderdaad. Heeft niks met auto pilot te maken, want die zet ik op die wegen niet aan. Het is de (altijd actieve) collision detection warning. En het blijft bij piepen, hij remt niet vanzelf af ofzo. Irritant, maar niet gevaarlijk dus.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Hij gaat soms (regelmatig) onterecht piepen op die wegen inderdaad. Heeft niks met auto pilot te maken, want die zet ik op die wegen niet aan. Het is de (altijd actieve) collision detection warning. En het blijft bij piepen, hij remt niet vanzelf af ofzo. Irritant, maar niet gevaarlijk dus.

Aaaai... dat is schrikken! :( Omdat je opm bij het AP-draadje stond ging ik er als vanzelf vanuit dat AP aan stond. Benieuwd of de M3 ook dit zeeuwse piepgedrag gaat vertonen. Nou ja we blijven toch maar bij onze M3 keuze. Je moet er per slot wat voor over hebben om zero-emission én tegelijk langere afstanden te kunnen rijden... Na 60km zitten we al in Antwerpen óf zou het daar ook piepen ?
 
Hij gaat soms (regelmatig) onterecht piepen op die wegen inderdaad. Heeft niks met auto pilot te maken, want die zet ik op die wegen niet aan. Het is de (altijd actieve) collision detection warning. En het blijft bij piepen, hij remt niet vanzelf af ofzo. Irritant, maar niet gevaarlijk dus.

Waarom heb jij dat zo vaak en ik al heel lang niet meer, of het moet terecht zijn omdat er iets geks gebeurt. En dan ben ik blij dat hij sjoege geeft. Je kunt daar toch ook de gevoeligheid instellen?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Waarom heb jij dat zo vaak en ik al heel lang niet meer, of het moet terecht zijn omdat er iets geks gebeurt. En dan ben ik blij dat hij sjoege geeft. Je kunt daar toch ook de gevoeligheid instellen?
Misschien rijd jij op andere wegen? Het gaat specifiek om de volgende situatie:
- smalle wegen zonder middenmarkering (het display geeft alleen de zijkanten van de weg weer, als je AP inschakelt gaat de auto midden op de weg rijden omdat hij denkt dat dat de rijbaan is);
- gevoeligheid van de collision warning heb ik al omlaag gezet
- Ik kom in een lichte bocht een tegenligger tegen, of de tegenligger blijft tot het laatste moment midden op de weg rijden, en gaat pas heel laat opzij.
Dan gaat hij piepen en komt er een waarschuwing in beeld. Maar hij remt niet (gelukkig maar).
Zo erg is het niet hoor, is een waarschuwing op een moment dat je zelf sowieso goed moet opletten.
 
het is hier al een paar keer aangehaald , bij deze nogmaals een voorbeeld
20180808_103822.jpg


dus pakweg een warmtepomp ipv gas is in België een dure zaak.
(overigens ook een Tesla thuis opladen:rolleyes:)
 
Jullie hebben toch ook een gekozen regering? Kennelijk de verkeerde keuzes gemaakt ;)

er zijn zeker verkeerde keuzes gemaakt - zijnde de verkeerde mensen verkozen.
Democratie is vandaag verworden tot weinig meer dan een populariteitspoll - het gaat niet meer over wat je kan, maar over hoe je eruit ziet en hoe goed je het kan uitleggen. Het is belangrijker dat je op teve je opwachting maakt in allerlei spelletjes dan dat je je dossiers kent.
En zo hebben we inderdaad een knappe, welbespraakte juffrouw gehad op een departement waar ze nul verstand van had. Ze kent waarschijnlijk niet eens het verschil tussen kW en kWh.;) Maar bepaalde wel het beleid !:eek::mad:

Het is verder zo dat de netbeheerders heel wat kosten -zoals de waanzin van de groenestroomcertificaten en de beschermde klanten- moeten betalen én deze uiteraard moeten doorrekenen aan de klanten. Eerder dan dat de beslissingen van de regeringen én de bijhorende kosten opgenomen zouden worden in de begroting en uit de algemene middelen betaald worden, worden ze betaald door de klanten van de netbeheerders. Netbeheerders die overigens daar ook goed aan verdienen. De bestuurders van netbeheerders hier zijn.. politici, die rijkelijke bedragen ontvangen voor iedere 'vergadering' en daar dan een deel moeten van af staan aan hun partij... die dan weer beslist over dit systeem.

Een studie heeft recent aangetoond dat de ganse constructie van groenestroomcertificaten via de netbeheerders qua kosten te vergelijken is met een lening aan 13% - of 1,7 miljard euro verspild - betaald via de electriciteitsrekening.



Ter info : de eerste groenestroomcertificaten bedroegen 450€/MWh (en die worden nog steeds betaald - 20 jaar lang.) De kost van stroom (energiecomponent) is nog géén 4€/MWh.
De subsidies bedragen dus méér dan het honderdvoudige.
Ik dacht weer slimmer te zijn en redeneerde : dit is onbetaalbaar, dit moet de regering terugdraaien.
Resultaat is twee keer verlies voor deze 'slimmerik': ik heb én geen zonnepanelen gelegd én moet nu toch mee betalen. En vermits wij veel stroom verbruiken (een EV, weet je wel;)) : véél betalen.
Anders gesteld : ik had die regering nóg te slim ingeschat.


Voila, dat is er weer af. Nu verder tot de orde van de dag ;)
 
Last edited:
Hangt af van je contract en je verbruik. Als dat boven 10.000 kWh komt, krijg je een flink lager energiebelastingtarief voor het deel boven 10.000 kWh. Ik betaal bij Pure Energie 15,5 eurocent bij een verbruik van rond 13.000 kWh.
Ben bang dat ik de 10000kWh niet haal: Gebruikte zonder EV ruim 5000kWh, nu uiteraard minimaal 7000kWh meer, maar ik heb vrijwel gelijk met de levering van de MS 24 zonnepanelen laten installeren dus blijf ik onder de 10000kWh
 
Misschien rijd jij op andere wegen? Het gaat specifiek om de volgende situatie:
- smalle wegen zonder middenmarkering (het display geeft alleen de zijkanten van de weg weer, als je AP inschakelt gaat de auto midden op de weg rijden omdat hij denkt dat dat de rijbaan is);
- gevoeligheid van de collision warning heb ik al omlaag gezet
- Ik kom in een lichte bocht een tegenligger tegen, of de tegenligger blijft tot het laatste moment midden op de weg rijden, en gaat pas heel laat opzij.
Dan gaat hij piepen en komt er een waarschuwing in beeld. Maar hij remt niet (gelukkig maar).
Zo erg is het niet hoor, is een waarschuwing op een moment dat je zelf sowieso goed moet opletten.

Ik heb dat ook heel regelmatig, maar het is inderdaad in specifieke gevallen waarbij je een auto aan de linkerkant met een smalle overlap nadert met een snelheid boven de 30km/u, waardoor de Tesla denkt dat je er tegen gaat rijden. Bij ons in het dorp zijn er een aantal straten waar je slalommend tussen de geparkeerde auto's moet rijden (smalle straten met een aantal parkeervakken aan de ene kant van de straat en dan een beetje verder weer een aantal aan de andere kant van de straat en de rijweg is op die plaatsen een stuk in het verlengde van de parkeerplaatsen aan de overkant) en dan piept hij boven de 30km/u ook altijd op de geparkeerde auto's aan de andere kant van de straat. Bij de geparkeerde auto's aan dezelfde kant (overlap langs rechts) doet hij het niet en als je minder dan 30 km/u rijdt ook niet. En de gevoeligheid is ook al verlaagd, in het begin deed hij het veel vaker. Door de omgeving hier heb ik dat dus redelijk vaak, moesten wij ergens anders wonen met bredere straten, dan had ik dat waarschijnlijk bijna nooit.
 
Komt voor Nederland op €0,158 /Kwh, volgens mij betaal ik toch meer.....
Ik denk haast dat dat bedrag inclusief alle kosten is (zoals de kosten van de netbeheerder), maar ook inclusief de vermindering energiebelasting.

Als ik kijk voor mijn regio (Enschede) kom ik op dit moment bijna exact op 600 euro uit voor een jaar bij Greenchoice (ik pak maar even wat relatief groens), voor 3500 kWh. Voor 2017, toen de tarieven nog wat lager waren, is 534 euro niet onlogisch. Die 600 euro kan ook nog wel wat omlaag als je met een dubbel tarief gaat rekenen en vooral 's nachts verbruikt (opladen auto).
 
  • Like
Reactions: MarcelS