Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand het item over elektrisch rijden in Noorwegen op het NPO1 journaal van vandaag gezien? "In Noorwegen is een op de drie van de auto's elektrisch, maar dat brengt wel de nodige problemen met zich mee". Vervolgens zie je iemand die krap is ingeparkeerd om te laden en z'n auto niet uit kan en een dame die zegt dat de garage al om 8 uur bezet is. Bedoelende: het is hier erg druk om te laden. Tweede grote probleem dat ze laten zien: voorbeeld van een man in een EV die daarom op de busbaan mag rijden, maar dan nu niet meer alleen in de auto mag zitten.. en "dus eerst langs de bushalte moet gaan om mensen op te halen".. Dan mag het wel. Einde item.
Waar gaat dit over?? wat een niveau..

Wij zaten ook stomverbaasd te kijken. Tja als parkeren en laden gratis is is het druk natuurlijk. Gewoon betaald maken en dan lost het probleem vanzelf op.
Vond het idee over carpoolen wel grappig overigens, maar dan niet over de busbaan. Zelf zou ik nooit vreemde mensen zomaar meenemen, maar ik rij ook nooit in de spits :p
 
Komt in de VS ook vaak voor. Daar heb je op de HOV lanes ook mensen die met hun auto naar de lokale carpool-parking rijden om mensen op te halen. De mensen staan er omdat ze weten dat er genoeg mensen zijn die extra inzittenden zoeken om de HOV lane te gebruiken. Het heet slugging.

About Slugging
 
Komt in de VS ook vaak voor. Daar heb je op de HOV lanes ook mensen die met hun auto naar de lokale carpool-parking rijden om mensen op te halen. De mensen staan er omdat ze weten dat er genoeg mensen zijn die extra inzittenden zoeken om de HOV lane te gebruiken. Het heet slugging.

About Slugging
Makkelijker is om een opblaaspop op de passagierstoel te plaatsen :D
 
  • Funny
Reactions: pvkeep
Even naar algemeen draadje getrokken want behoorlijk offtopic geworden

dat hadden we met een groepje maanden geleden al voorgesteld -omdat we deze delivery hell al van héél ver zagen aankomen.
maar ze wouden dat (toen) liever niet.

Als dat effectief zou gebeurd zijn, had ik zelf de brief naar de arbeidsinspectie gestuurd met een melding. Een commercieel bedrijf dat voor commerciele doeleinden gebruik maakt van 'vrijwilligers'? Er is geen enkele reden om zoiets te tolereren.
 
  • Disagree
Reactions: Michel3 and S-19910
Even naar algemeen draadje getrokken want behoorlijk offtopic geworden



Als dat effectief zou gebeurd zijn, had ik zelf de brief naar de arbeidsinspectie gestuurd met een melding. Een commercieel bedrijf dat voor commerciele doeleinden gebruik maakt van 'vrijwilligers'? Er is geen enkele reden om zoiets te tolereren.
Whut?

Daar heeft de arbeidsinspectie helemaal niets over te zeggen. Het heet niet voor niets 'vrijwilliger'.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Daar heeft de arbeidsinspectie helemaal niets over te zeggen. Het heet niet voor niets 'vrijwilliger'.

Je kan het noemen zoals je wilt, maar de wettelijke definitie van wat vrijwilligerswerk en wat arbeid is primeert. In Nederland kan vrijwilligerswerk alleen voor organisaties die niet onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting en ook in België is de opsomming limitatief zoals VZWs, hospitalen etc. Kortom, er is geen enkele wettelijke mogelijkheid voor Tesla om jou daar als vrijwilliger in te zetten. Je kan natuurlijk beweren dat Tesla je helemaal niet heeft ingezet maar je daar gewoon 'toevallig' staat als passant die in de showroom is. Dan kijkt inspectie kijkt gewoon naar de feiten ter plekke (anders waren al die zwartwerkers in de horeca ook gewoon toevallig 'vrijwilligers' die zelf hun pintje willen tappen). Als zo'n inspecteur dan rapporteert dat er voorafgaandelijk overleg tussen vrijwilligers en Tesla is geweest over de mogelijkheden en gedurende de dag observeert dat diezelfde mensen zich niet als klant maar als medewerker gedragen dan stelt ie gewoon een arbeidsrelatie vast. Klaar als een klontje.

En zo hoort het ook.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Carl and S-19910
Je kan het noemen zoals je wilt, maar de wettelijke definitie van wat vrijwilligerswerk en wat arbeid is primeert. In Nederland kan vrijwilligerswerk alleen voor organisaties die niet onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting en ook in België is de opsomming limitatief zoals VZWs, hospitalen etc. Kortom, er is geen enkele wettelijke mogelijkheid voor Tesla om jou daar als vrijwilliger in te zetten. Je kan natuurlijk beweren dat Tesla je helemaal niet heeft ingezet maar je daar gewoon 'toevallig' staat als passant die in de showroom is. Dan kijkt inspectie kijkt gewoon naar de feiten ter plekke (anders waren al die zwartwerkers in de horeca ook gewoon toevallig 'vrijwilligers' die zelf hun pintje willen tappen). Als zo'n inspecteur dan rapporteert dat er voorafgaandelijk overleg tussen vrijwilligers en Tesla is geweest over de mogelijkheden en gedurende de dag observeert dat diezelfde mensen zich niet als klant maar als medewerker gedragen dan stelt ie gewoon een arbeidsrelatie vast. Klaar als een klontje.

En zo hoort het ook.

We lopen dan toch een dagje stage zonder stage vergoeding
 
Je kan het noemen zoals je wilt, maar de wettelijke definitie van wat vrijwilligerswerk en wat arbeid is primeert. In Nederland kan vrijwilligerswerk alleen voor organisaties die niet onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting en ook in België is de opsomming limitatief zoals VZWs, hospitalen etc. Kortom, er is geen enkele wettelijke mogelijkheid voor Tesla om jou daar als vrijwilliger in te zetten. Je kan natuurlijk beweren dat Tesla je helemaal niet heeft ingezet maar je daar gewoon 'toevallig' staat als passant die in de showroom is. Dan kijkt inspectie kijkt gewoon naar de feiten ter plekke (anders waren al die zwartwerkers in de horeca ook gewoon toevallig 'vrijwilligers' die zelf hun pintje willen tappen). Als zo'n inspecteur dan rapporteert dat er voorafgaandelijk overleg tussen vrijwilligers en Tesla is geweest over de mogelijkheden en gedurende de dag observeert dat diezelfde mensen zich niet als klant maar als medewerker gedragen dan stelt ie gewoon een arbeidsrelatie vast. Klaar als een klontje.

En zo hoort het ook.

Zeker model 3SP gekocht, een rooie ook nog zeker? Die verkopen ze niet in de UK trouwens ivm stuur...
 
  • Funny
Reactions: S-19910 and Ger356
Je kan het noemen zoals je wilt, maar de wettelijke definitie van wat vrijwilligerswerk en wat arbeid is primeert. In Nederland kan vrijwilligerswerk alleen voor organisaties die niet onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting en ook in België is de opsomming limitatief zoals VZWs, hospitalen etc. Kortom, er is geen enkele wettelijke mogelijkheid voor Tesla om jou daar als vrijwilliger in te zetten. Je kan natuurlijk beweren dat Tesla je helemaal niet heeft ingezet maar je daar gewoon 'toevallig' staat als passant die in de showroom is. Dan kijkt inspectie kijkt gewoon naar de feiten ter plekke (anders waren al die zwartwerkers in de horeca ook gewoon toevallig 'vrijwilligers' die zelf hun pintje willen tappen). Als zo'n inspecteur dan rapporteert dat er voorafgaandelijk overleg tussen vrijwilligers en Tesla is geweest over de mogelijkheden en gedurende de dag observeert dat diezelfde mensen zich niet als klant maar als medewerker gedragen dan stelt ie gewoon een arbeidsrelatie vast. Klaar als een klontje.

En zo hoort het ook.


wat een flauwe kul !

ik heb al tientallen mensen uitleg gegeven over Tesla, over laden, over superchargers etc.
Zowel voor als na levering.
Ga jij mij dat verbieden ?


TeslaClubBelgië waarschijnlijk honderden !
Zowel voor als na levering.
Ga jij dat verbieden ?

Straffe gast !
 
Last edited:
Mag ik proberen een mogelijk misverstand op te lossen?
De Arbeidsinspectie, tegenwoordig de Inspectie SZW, controleert op diverse wetgeving, zoals arbeidsomstandighedenwet, wet arbeid vreemdelingen, wet minimumloon (tegen uitbuiting) en zo.
Wat ze niet doet is zich bemoeien met de vraag of iemand incidenteel een bedrijf helpt of niet.
Als vrijwilliger dus. Als het veilig gebeurt en niet door een vreemdeling zonder tewerstellingsvergunning, no problem.

Misschien bedoelt @schonelucht de belastingwetgeving, en/of de Wet op het minimumloon en zo. Maar die geldt dus niet voor een persoon die even meehelpt, zonder in gezagsverhouding te staan. Tesla kan niet verbieden dat een vrijwilliger wegloopt en mag niet klagen als die toch niet komt. Er is geen gezagsverhouding.
Voor een (fictief) dienstverband is ook nodig dat er gedurende zekere tijd tegen vergoeding geweekt wordt. Incidenteel meehelpen zonder vergoeding valt buiten bereik van de fiscus.

Meehelpen bij een locale muziekschool of opening van een winkel van een vriend (slingers ophangen) is toch wezenlijk niet anders! Of de koster meehelpen bij de kerststal.
Alleen liever niet van het trapje valllen, dan is er misschien wel wat te verhapstukken. Maar niet omdat meehelpen op zich verboden zou zijn.
 
wat een flauwe kul !
ik heb al tientallen mensen uitleg gegeven over Tesla, over laden, over superchargers etc.
Zowel voor als na levering.
Ga jij mij dat verbieden ?

Als jij dat in samenspraak met Tesla medewerkers op hun locatie doet op georganiseerde basis dan is dat gewoon werk en dan is de wetgeving gewoon van kracht. Niet meer, niet minder. O ja, en als je dat had gedaan toen er nog referrals waren dan had dat zomaar aangemerkt kunnen worden als verloning. Gewoon zeer verstandig van Tesla om dat soort goedbedoelde hulp te weigeren.
 
Meehelpen bij een locale muziekschool of opening van een winkel van een vriend (slingers ophangen) is toch wezenlijk niet anders! Of de koster meehelpen bij de kerststal.
Alleen liever niet van het trapje valllen, dan is er misschien wel wat te verhapstukken. Maar niet omdat meehelpen op zich verboden zou zijn.

Twee van je drie voorbeelden vallen niet onder de vennootschapsbelasting en kunnen dus prima vrijwilligerswerk aanbieden. Wat betreft je voorbeeld van slingers ophangen. Uiteraard is het zaak van proportie. Als jij even een slinger vasthoudt om een medewerker te helpen omdat je er toevallig bent, geen probleem. Als je daarentegen met de eigenaar vooraf hebt afgesproken dat je dat specifieke weekend het hele weekend helpt dan wel. Idem met Tesla. Als je daar staat te wachten en aan een andere passant even uitlegt waar hij nu juist de goedkoopste laadpas kan krijgen online, gaat niemand moeilijk over doen. Als jij daarentegen op voorhand een weekend hebt uitgetrokken, van Tesla medewerkers op continue basis informatie krijgt over de volgende klant die je kan helpen om dat dan ook te doen, dan is dat een heel ander verhaal. Dat je 'kan weglopen' is niet voldoende. Anders zou er nooit zo'n gesteggel geweest zijn over deliveroo jobs.
 
Wat krijgen we nu? Da's een donderwolk in plaats van schonelucht.

Jeezes! Wat heeft die gegeten zeg? :eek:

Boterhammetje rosbief om precies te zijn. Ik vind dit gewoon een principiele kwestie. Commerciëel werk staat een vergoeding tegenover. Dat is het beste voor de klant, voor de werknemer en voor het bedrijf. Gelukkig is het voorgaande allemaal zonder voorwerp aangezien Tesla blijkbaar zelf die idiote voorstel verworpen heeft.

Nogmaals, ik heb helemaal niets tegen even iemand helpen als het zo uitkomt. Zelfs al doe je dat honderden malen. Het gaat hem mij om gepland werk.
 
opnieuw : als na de aflevering nieuwe Tesla-rijders worden verwelkomt door TeslaClubBelgië, welke hen verder informeert over het electrische rijden, over laden, over Tesla - wat is dan het probleem ?
Géén enkele rechter of ambetantenaar (zoals we in België de ambtenaren noemen) zal daar een probleem mee hebben, niemand zal daar 'arbeid' in zijn, niemand zal verwachten dat de leden daar een vergoeding voor krijgen.

Indien wel, mag je meteen elke vereniging, elke hobby-club opdoeken.
 
opnieuw : als na de aflevering nieuwe Tesla-rijders worden verwelkomt door TeslaClubBelgië, welke hen verder informeert over het electrische rijden, over laden, over Tesla - wat is dan het probleem ?
Géén enkele rechter of ambetantenaar (zoals we in België de ambtenaren noemen) zal daar een probleem mee hebben, niemand zal daar 'arbeid' in zijn, niemand zal verwachten dat de leden daar een vergoeding voor krijgen.

Indien wel, mag je meteen elke vereniging, elke hobby-club opdoeken.
Volgens mij gaat de discussie helemaal niet over de Teslaclub. Maar over Tesla zelf. En daar heeft @schonelucht gelijk.