Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ja Electrek schreef hier ook over: https://electrek.co/2020/02/06/tesla-new-steering-wheel-touchscreen-gear-stalk/

NB: niet om pedant te zijn maar gewoon als weetje: wat een patent is in 't Engels is een octrooi in 't Nederlands (en een brevet in 't Frans). Volgens de 'Dikke Van Dale' is patent dan ook een "niet-officiële naam voor octrooi". Ik hoor zelfs Vlaamse patent lawyers niet eens de juiste Nederlandse term gebruiken, wat ik niet kan verdragen, als rechtgeaarde semi-autist :p.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ebullio
Dat ben je dus wel. Vandale zegt iets anders dan jij nu beweert:
1pa·tent (het; o; meervoud: patenten) 1octrooi: ergens patent op hebben iets bijzonder goed kunnen

Nergens staat 'niet officiele naam voor octrooi'. Je bent niet de enige semi-autist hoor. :p
 
als rechtgeaarde semi-autist

Je bent niet de enige semi-autist hoor

Tijd voor mijn favoriete uitspraak bij mijn ERP klanten.
"Computers (en dus ook onze autos) zijn autistisch. De gebruiker moet even autistisch redeneren.
Als ze geprogrameerd zijn om in situatie X naar rechts te gaan, dan gaan ze naar rechts. Als je wil dat ze naar links gaan, moet je ingrijpen of de parameters aanpassen."
Als de automatisatie elke situatie moet kunnen inschatten zoals de gebruiker wil, moet er voor elke situatie per user een parameter zijn en besteed je meer tijd aan parameterbeheer dan aan het sturen.
Als iemand die parameters centraal kan instellen voor elke gebruiker in heel de wereld, dan loont dat, indien niet, moeten we wachten op doorgedreven machine learning. In afwachting sturen we zelf (of houden we toezicht om in te grijpen waar het ontspoort).
Dit laatste gaat goed op voor onze wagen.
 
Dat ben je dus wel. Vandale zegt iets anders dan jij nu beweert:
1pa·tent (het; o; meervoud: patenten) 1octrooi: ergens patent op hebben iets bijzonder goed kunnen

Nergens staat 'niet officiele naam voor octrooi'. Je bent niet de enige semi-autist hoor. :p
Ben wellicht een armere/oudere semi-autist: mijn Dikke Van Dale dateert van 1992 (12e druk) :). Volume 2, p. 2239. Trouwens we hebben het niet over "iets bijzonder goed kunnen", da's een niet-juridische invulling van het begrip, genre: "de bal in de rechterbovenhoek krullen, daar heeft Kevin De Bruyne een patent op". En nee hij heeft daar geen octrooi op, zoja zou hij al 1200 maal rijker zijn dan hij nu al is. :)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Vandale is al sinds jaar en dag op het Internet te raadplegen. Wellicht een idee voor een armere/oudere semi-autist? En dan die oude exemplaren aan de oud-papier handel meegeven, die verstrekken immers oude, verlopen informatie.Is dat nog de 2 delige, of al de 3 delige variant? :p

Ik vermoed overigens dat Vlamingen ook hier een andere invulling aan taal- en woordgebruik geven dan in Nederland gebruikelijk is, dat komt vaker voor. Ambetant vaak, om maar eens een Vlaams woord te gebruiken. ;)

(Voor de goede orde: ik vind Vlaams een prachtig dialect, laat daar geen misverstand over bestaan.)
 
Ik heb sinds een paar maanden problemen met opladen van mijn Model S. Aan het eind van de laadsessie stopt het laden, en een paar minuten later begint het opladen weer een paar seconden, dan stopt het weer en zo eindeloos door als ik niet ingrijp. Dat door de stekker uit de Tesla te halen en ook door op de app het gevraagde oplaadniveau naar beneden bij te stellen.
Het vreemde is dat mijn model 3 op dezelfde laadpaal foutloos oplaadt. En de MS opladen met de Schucostekker en Superchargen gaat ook perfect....
Tesla kijkt al een maandje mee maar kan niets bijzonders vinden.
Ik heb een Keba laadstation van 4 jaar oud en een Maxem 5.
Ben benieuwd of iemand weet waardoor dit probleem wordt veroorzaakt. Alvast dank voor het meedenken.
 
Hallo allemaal! Voor hen die zich zorgen maakten: Ik leef nog.
En nee ik heb niet onder een steen geleefd. Maar ja wel druk met andere zaken en helaas wat minder aandacht voor Tesla en andere auto/transport zaken.

Maar ik heb deze week weer een mijlpaal bereikt waar we toch even bij stil moeten staan.
Er waren natuurlijk mijlpalen als 5 jaar, 300k, etc. Maar die beginnen gewoon te worden.

De nieuwe mijlpaal is dat mijn classic/signature zojuist zijn 10de drive unit gemonteerd gekregen heeft!

De negende was al weer jaren en vele duizenden kilometers geleden. Die is vorige week een dubbele dood gestorven.
Eerst bijzonder veel herrie uit de DU wat sterk leek op een kapot lager. (daarna niet meer mee gereden) Op de dag dat ik onderweg was om bij het SeC langs te gaan om ze te laten luisteren naar het euvel viel de hele auto stil (als de letters van de versnelling rood worden heb je echt een probleem weet ik nu). Blijkt een isolatie fout in de DU te zijn (wellicht door interne lekkage van koelvloeistof).

Gelukkig nog garantie op de DU. Dus reparatie en flatbed circus zijn nog op rekening van Tesla.

Verder niet veel nieuws te melden. 1,5 jaar geleden (rond de 5de verjaardag) besloten mijn Sig in ieder geval nog 5 jaar te rijden. Anders dan andere auto's die ik gehad heb voelt deze auto bij 6,5 jaar en 330.000 op de teller nog helemaal niet oud. Wil eigenlijk wel weten waar het ophoudt met de levensduur. (Komt natuurlijk ook bij dat ik met de combinatie Signature rood en lichte (echt!) lederen bekleding nog steeds de mooiste S heb ;)).
 
Ja, dat vind ik ook.. Een elektromotor zou juist langer mee moeten gaan dan een diesel.. en de wat dikkere diesels gaan meestal toch wel 5 of 6 ton mee .Ik heb diverse ouwe Defenders in de verhuur met kleine 2.5 dieseltjes met meer dan 6 ton op de teller, die nog nooit een reparatie aan de motor hebben gehad. En dan worden ze ook nog eens verhuurd, die mensen gaan er vaak nét iets minder voorzichtig mee om...
Ik heb het idee dat mijn driveunit ook heel zacht op de achtergrond een lagergeluidje heeft gekregen inmiddels met maar 140k op de teller.
 
Tussen 2013 en 2015 was Tesla nog wat aan 't leren inzake DU's :). Ik denk dat iedereen die een 2013 MS had intussen een nieuwe DU (of twee, drie, of vier) heeft gekregen. Feit is dat in die tijd niemand een elektromotor had ontworpen om zulk groot vermogen aan te kunnen. Lijkt me vandaag niet langer problematisch, Tesla heeft het denk ik nu onder de knie.

(Ik heb bij koude motor wél een vreselijk gerammel en getril op de vooras als ik hard optrek, maar ik denk niet dat dit iets met de DU te maken heeft - weet overigens iemand waarmee dat dan wél te maken heeft, of kan iemand mij doorverwijzen naar een draadje daarover? Bij Tesla heet het dat ze het probleem niet kunnen reproduceren, maar ik heb mijn twijfels of ze daarbij hun best doen :rolleyes:).
 
Hoeveel km's heb je gereden met de auto? Is die 330000 correct? Zo ja, 33000 km per DU is wel een beetje magertjes......

Die 330 is wel correct. Maar de laatste (negende) drive unit zit er minder lang in. Weet niet precies hoe lang. Maar zeker 4 jaar (met 50 a 60k per jaar).

Electromotoren zelf zijn onverwoestbaar. Maar deze zijn watergekoeld. Er gaat er dus nog wel eens eentje stuk door koelwater lekkage of een falend lager.

Heb ook geleerd dat de kabel aansluiting bij de eerste generatie ruk ik. Waterdichte afsluiting is niet ideaal. Daardoor kan er na corrosie van de afsluitende aarde huls rond de kabel ook (spat)water via de aansluiting van de kabels in de inverter komen die er dan de brui aan geeft.

Het reparatieverhaal is helaas nog niet af. Gisteren auto opgehaald met o.a. nieuwe 12V batterij. Vannacht batterij geladen. Vanochtend vind ik de Tesla compleet dood op de oprit. Lijkt er sterk op dat de 12V batterij leeg is.
Moet me wellicht dus weer vervoegen bij het 'janken' draadje...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Feit is dat in die tijd niemand een elektromotor had ontworpen om zulk groot vermogen aan te kunnen.
En de motoren voor treinen, sluizen, bruggen, liften, kabelbanen, pretparken dan? Of machines in de industrie.
Denk dat het wisselende vermogen vooral een probleem is. Motor dient voor toerentallen van 0 tot 250km/u (geen versnellingen). Dat zorgt voor heel verschillende natuurwetten, om niet te spreken van het verschil tussen cruisen en een drag start.
 
Slechte publiciteitsmapping op TMC.

977A7167-9EA5-4CCD-99B4-8729FF10E677.jpeg