Thanks to Athlon Car Lease! Ik realiseer me dat er de nodige frustraties leven doch dit is niet aan Athlon te wijten; zij krijgen de mogelijkheid om de Model S te laten testrijden door een gelimiteerd aantal mensen. Gelimiteerd door tijd. De testritten waren afgelopen donderdag en vandaag, vrijdag 2 november vanuit het hoofdkantoor van Athlon Car Lease in Almere. Volgende week zijn de beide Model S Performance in Rotterdam waar nog een handjevol gelukkigen ze kunnen testen. Daarna gaan ze naar Düsseldorf en andere lokaties buiten Nederland. Ik heb niet kunnen ontfutselen wanneer ze weer in Nederland zijn maar ze blijven hoe dan ook in Europa.
Om met de vorige schrijver te beginnen: er staan inderdaad voldoende testritten op Youtube. Ofschoon deze testrit op een goed moment wat afwijkt van de standaard testrit is de rit niet veel anders dan wat je al kan zien. Alles dat jullie ongewtijfeld al lang gezien hebben is er ook daadwerkelijk. Wat is me, net als jullie al deze fimpjes uit het hoofd kennende, dan nog opgevallen? Heb je even?
Om te beginnen de ruimte. Het is een grote auto. Zelf rijd ik nu een Renault Espace, ik hecht nogal aan ruimte. Omdat ik nogal atletisch gebouwd ben (... not) moet ik b.v. bijna uit een BMW 5 gezaagd worden als ik er uit wil. De Model S stap je ruim in en uit. Veel, heel veel ruimte voor bestuurder, bijrijder en passagiers achterin. Dit blijkt niet altijd uit de andere filmpjes.
Het feit dat de auto "aangaat" als je gaat zitten is intens. De dash en de touchscreen zijn in het echt nog cooler dan op film. Volmaakte stilte, tenzij je de audio aanzet. Prachtig geluid dat mijn Clarion in mijn Renault van 1,5 jaar oud doet verbleken. Het interieur is áf, punt. Geen "loose ends", perfect.
Je rijdt de Model S met je pink. Stuur, handels, meer niet. En een voet, niet te zwaar zo raad ik u inmiddels aan. Je voelt dat het een zware auto is, maar dit is meer geruststellend dan dat de auto niet sportief zou zijn. Vergeleken met een Roadster ligt de S als een blok op de weg, maar dan wel een supersnel blok. Door het comfort, de ongelofelijke stilte en het feit dat de auto licht stuurt denk je met een sedan, categorie Mercedes Benz S-Klasse te maken te hebben.
Een S dus. Maar wel met KLASSE! Maar ook een wolf in prachtig design. De auto heeft een vermogen dat ik nog nooit meegemaakt heb. 416 PK is natuurlijk fors aan de maat, maar deze PK's zijn volkomen anders dan bij brandstof motoren. Bij een brandstofmotor ga je van weinig koppel naar veel naar wat minder, overschakelen en weer van minder naar max naar minder en zo voort. Zo niet bij de Model S en dit is ook hetgeen me het meest is bijgebleven. Vanaf 0 kilometer tot 150 (harder durfde ik niet, de dame van Tesla had na mijn "momentje" wat problemen met de kleur van haar huid) heb je permanent maximum koppel. Je wordt letterlijk weggeschoten maar de acceleratie blijft onverminderd aanhouden - dat gevoel is echt immens. Ik heb nog nooit dit gevoel in een auto gehad - en ik heb er wat mogen besturen - dat je letterlijk ongelimiteerd vermogen kunt afschieten door slechts licht je pedaal in te drukken. Drie uur na de proefrit ging de adrenaline nog door mijn lichaam, om een ideetje te geven.
Het "momentje" dan! Laat ik een ding helder maken: dat lag aan mij en niet aan de auto. Het feit dat er nog steeds twee Model S beschikbaar zijn voor proefritten ligt aan de wegligging van de S, een gewone auto was ik kwijtgeweest. Wat gebeurde er? Ik reed met een cameraman, een vriend en de dame van Tesla (volle bak dus) vanuit het kantoor van Athlon in Almere naar de A6. Meteen maar even de snelweg op was de gedachte. Het wegdek was wat vochtig maar niet overdreven. Ik draaide na de stoplichten op normale snelheid de oprit op naar de A6 -> Lelystad. Kort na mijn bocht gaf ik - live on the edge - vol gas. Waar ik geen rekening mee hield was het feit dat je binnen een milliseconde maximum koppel hebt! Aangezien ik nog in een flauwe bocht zat, de weg vochtig was en de achterkant van de auto nog indraaide kreeg ik vol overstuur en brak de achterkant uit. 416 PK max koppel in een keer op de achterwielen.
Direct gas los en tegenstuur zo heb ik geleerd. Binnen een halve seconde stond de Model S, geschat zo'n 40 graden uit het lood, weer kaarsrecht. Over wegligging gesproken, ongelofelijk!
Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Een normale auto zou minstens zo twee of drie keer gecorrigeerd moeten worden vanwege het heen en weer vliegende gewicht. De Model S, ruim 2000 Kg met 4 passagiers aan boord stond in een keer weer waar die moest zijn. Dit is een raceauto met een balans die ongekend is. Nogmaals: mijn fout. Belangrijkste les: het is een beest dat zich uitstekend laat temmen maar het blijft een beest. Als je het beest loslaat moet je goed weten wat je doet; dit beest heeft niets met de auto's te maken zoals je die gewend bent. Zelfs niet met de hele snelle.
De carrosserie laat zich goed vergelijken met een kruising tussen de BMW 5 en de Jaguar XF. Met de styling van de XF. Maar dan groter, ruimer. Deze Performance S heeft 21 inch wielen, dat, en de rijwind, is het enige dat je hoort. De zoem van de elektromotors is de verwaarlozen. Andere EV's die ik heb gereden klonken als een tram, de S niet. De dame van Tesla vertelde me dat de 19 inch wielen minder "lawaai" maken maar eerlijk gezegd zie ik deze auto niet met 19 inch wielen. En dat lawaai? Als je in een volmaakt stille ruimte zit hoor je ook je eigen bloedsomloop. Dat idee dus.
De andere filmpjes op Youtube zijn wat braaf. Zo hebben wij natuurlijk, na allemaal wat afgekoeld te zijn, de 0 - 100 gedaan. Wat een ervaring: het maakt niet meer uit wie er naast je staat bij een stoplicht. Ze zien slechts nog je kofferbak.
Het zicht is rondom is perfect, niet al te dikke stijlen, voor mijn gevoel geen dode hoeken. Ok, een minpuntje dan (we blijven Hollanders): het zicht naar achteren door de achteruitkijkspiegel is door de stroomlijning, lees lage achterruit, wat minder. Maar ja, ik ben dan ook een Espace gewend! Maar eerlijk gezegd is dat het enige (te verwaarlozen) minpuntje.
Mijn compagnon en ik waren beide (hij reed die andere S) idolaat, verbijsterd, heftig onder de indruk en compleet verkocht. Het is een auto, met vier wielen een stuur en pedalen. Maar daar houdt ieder vergelijk op met alles dat je gewend bent. Dit slaat werkelijk alles. De luxe, de onvoorstelbare cool factor, de wegligging, de handling van de auto, het vermogen (het VERMOGEN), alles is op een niveau dat ver weg ligt van alles dat je gewend bent.
De vermoedelijke Europese prijs in ogenschouw nemend; dit is een koopje. Je hebt de klasse, en uitstraling van een Jaguar. De ruimte en het comfort van een Mercedes Benz S-Klasse. Een vermogen waar misschien een 911 te nauwernood aan kan komen, maar dan niet op deze ongelimiteerde manier. Er is geen compromis gesloten, de woorden van Tesla zijn 100% waar. Ik ben persoonlijk van mening dat Tesla eerlijk maar bescheiden is. De rij ervaring slaat alles, dat had men meer mogen benadrukken. En dan heb ik maar 20 minuten gereden...
Ik hoop dat jullie snel zelf deze ervaring kunnen opdoen en ben ervan overtuigd dat je het niet anders zult ervaren. Maandag staat de film op Youtube, men had liever dat de communicatie gesynchroniseerd werd. Geen probleem bij zo'n cadeau. En om ook met de vorige spreker te eindigen: dit is inderdaad weer een filmpje van een testrit met een Model S. Maar niet zo zoutloos als de USA-filmpjes. To be continued....