Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ook nu te verkrijgen op de Signature versie de geventileerd warm/koud leer zetels!
Model X Signature.png
 
Ook nu te verkrijgen op de Signature versie de geventileerd warm/koud leer zetels!
View attachment 92597

Ben benieuwd of ze die geventileerde stoelen goed hebben ontworpen.
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat het goed werkte.
Bijna altijd uitgevoerd d.m.v. een gaatjespatroon voor de doorvoer van lucht, die niet werken als je in de stoel zit omdat je ze afsluit.
 
Heeft iemand al een waardebepaling laten uitvoeren voor inruil?

Ja, maar neem van me aan dat de markt je echt meer geeft, heb het twee keren geprobeerd.

De prijs is nu 10K omhoog tov de vorige waardebepaling terwijl de MS 5 maanden ouder is!

Heb dus een nieuwe gekocht die in November komt en maak er ergens in Oktober werk van hem echt te verkopen, een week of twee zonder gast nog maar ECHT niet langer.

Het verschil is dermate groot dat ik wel een twee weken zonder zou kunnen.
 
Vandaag een Lamme Loaner mee van het SeC. 60, enkele lader, gewone vering, alles basic en het interrieur alles wat ik niet mooi vind.

De enige optie die hij wel heeft is adaptive cruise control. Leuk natuurlijk om eens uit te proberen. Maar ik vind het al snel niets. Wellicht aardig als je echt niet na wilt denken en wat er ook gebeurd op je rijstrook wilt blijven. Maar mij irriteert het al snel dat het ding begint te remmen op het moment dat ik van baan wil wisselen (en andere bijdehandtigheid waar ik niet blij van wordt) Oplossing: je zet het 'adaptive' deel van de CC uit.

Maar hier mijn ontdekking van vandaag: dat kan niet! Het is of Adaptive CC of geen CC.
Toen ik SeC aan de telefoon had gevraagd hoe ik A van ACC kan uitschakelen. Maar het kan echt niet.

Hoop dat ze dat nog een keer veranderen. Auto pilot is leuk om te hebben in de toekomst. Maar niet als dat met (altijd) verplichte ACC komt.
 
Ik ben juist heel blij met de TACC. Er zijn nog een paar instellingen die je kunt veranderen om de TACC aan te passen. Als je de afstand (uitgedrukt in seconden tot voorligger) korter maakt, gaat de auto pas later afremmen waardoor je wellicht al voor dat moment van baan bent gewisseld. Daarnaast helpt het misschien om de 'overtake accelleration' uit te zetten, die zorgt ervoor dat de auto begint te versnellen op het moment dat je begint in te halen. Tot slot: als je veel met ACC rijdt weet je op een gegeven moment precies wanneer het moment is waarop de auto vaart mindert wegens een voorganger, en dan kun je dat dus voorkomen door net daarvoor al van baan te wisselen.
Rijden met ACC is gemakkelijker en ook veiliger, omdat je meer afstand houdt tot een voorligger dan de meeste mensen vanuit nature doen.
 
Ik ben juist heel blij met de TACC. Er zijn nog een paar instellingen die je kunt veranderen om de TACC aan te passen. Als je de afstand (uitgedrukt in seconden tot voorligger) korter maakt, gaat de auto pas later afremmen waardoor je wellicht al voor dat moment van baan bent gewisseld. Daarnaast helpt het misschien om de 'overtake accelleration' uit te zetten, die zorgt ervoor dat de auto begint te versnellen op het moment dat je begint in te halen. Tot slot: als je veel met ACC rijdt weet je op een gegeven moment precies wanneer het moment is waarop de auto vaart mindert wegens een voorganger, en dan kun je dat dus voorkomen door net daarvoor al van baan te wisselen.
Rijden met ACC is gemakkelijker en ook veiliger, omdat je meer afstand houdt tot een voorligger dan de meeste mensen vanuit nature doen.

+1 je moet wennen aan de TACC...de eerste keren is hij vrij snel irritant maar eens begrepen hoe hij werkt ga je probleemloos en vooral veilig kunnen rijden. Hij leert u ook genoeg afstand te houden met uw voorganger en vooral u niets niet meer aan te trekken als er een andere auto er tussen komt...veel erger is er wel in het leven! ;)

Ik heb lang op positie 1 gereden, juist omdat ik wou niet te veel afstand toe laten zodat niemand er tussen kon komen, maar in de file kan het wel gevaarlijk worden als er iemand beslist kost ten kost tussen te komen (vaak in NL!)...Dan trigger snel de collision detection en je moet wel op de rem pedaal gaan staan. Op positie 2 of 3 is het veel veiliger.

Je moet wel ook opletten op één van de groot beperking van de TACC --> de afstand waar hij kan beginnen te detecteren dat andere auto's aanwezig zijn. Als je afkomt aan 120Km/h en dat auto's stil zitten voor u (voorbeeld, aan de rode licht op de A12 tussen Antwerpen en Brussel) dan moet je zelf ingrijpen als je uw hartslag onder controle wil houden!
 
Helemaal eens met Niels en Fred. Gisteren naar de First Tuesday meer dan 90% (100 km ongeveer) op autopilot gereden. Zeker in de file op de ring rond Brussel super handig. Ik rij tegenwoordig op 7 op de autosnelweg bij normaal verkeer en op 3 of 4 in de file (anders wordt de afstand te groot). Is echt relax rijden op deze manier en door de relatief grote afstand kan je goed anticiperen. De laatste software releases is TACC stukje bij beetje verbeterd. De wagen remt veel minder brusk af wanneer er een wagen tussen jou en een voorligger invoegt. Maar je moet er inderdaad mee leren rijden. Bij sommige situaties moet je opletten. Bvb wanneer je op een helling aan het rijden bent met stilstaand verkeer bij een stoplicht. Dan kan het soms langer duren dan wenselijk alvorens de wagen de voorligger opmerkt. Gezien de verbeteringen in de opvolgende releases heb ik er alle vertrouwen in dat dit steeds beter en natuurlijker gaat aanvoelen.

Gisteren had ik wel een issue op een bepaald moment omdat mijn wagen veel afstand houdt en relatief brusk ging gaan remmen in anticipatie van een voertuig voor mij dat veel trager reed dan normaal. De Audi achter mij had dat niet in de gaten (geen TACC :wink:) en die was verrast. Eigenlijk hield hij niet genoeg afstand maar ja...

Tijdens de week bedacht ik nog dat als er meer autonome wagens op de weg rijden het goed zou zijn indien andere bestuurders dat zouden kunnen zien aan bvb een groen lichtje of zo. Een autonome wagen reageert toch iets anders dan een ander voertuig (voorzichtiger, met meer afstand).
 
Gebruiken jullie TACC dan ook tijdens de spits?
Ik had een loaner mee met TACC en vond het leuk maar niet ideaal. Hij kijkt maar 1 auto vooruit waardoor die harder moet remmen als dat je zelf zou doen.
Als er een auto tussen komt remt die ook vrij stevig af wat anderen niet verwachten. En als je zelf naar de rechter baan gaat omdat die rustiger is rijdt hij met veel "gas" snel voorbij de auto's op de linkerbaan.
Ik vond het flink wennen maar ben TACC ook niet gewend.
 
Gebruiken jullie TACC dan ook tijdens de spits?
Ik had een loaner mee met TACC en vond het leuk maar niet ideaal. Hij kijkt maar 1 auto vooruit waardoor die harder moet remmen als dat je zelf zou doen.
Als er een auto tussen komt remt die ook vrij stevig af wat anderen niet verwachten. En als je zelf naar de rechter baan gaat omdat die rustiger is rijdt hij met veel "gas" snel voorbij de auto's op de linkerbaan.
Ik vond het flink wennen maar ben TACC ook niet gewend.

Het is net in de spits dat het interessant is. Op een vrije baan kan je even goed gewoon CC hebben. Heb je dit recent ervaren? Over de voorbije 2 a 3 maand is het systeem aardig verbeterd. Maar het is mijn ervaring dat het beter is om een langere afstand in te stellen zodat het rustiger wordt (ook in de spits). In het begin gebruikte ik 1, nu ga ik in principe niet meer onder de 3 en zelfs met 7 kan je in de spits rijden omdat hij bij stapvoets verkeer toch een stuk dichter bij de voorganger komt dan bij rijden tegen bvb 70.

Het is ook belangrijk met de instelling van je snelheid te spelen. Als je op de autosnelweg met file zit 25 km/u te rijden en je CC staat nog op 120, dan ontstaan er dingen die je niet wilt als je van baan wisselt. Je moet dus de snelheid zo instellen dat er geen al te groot verschil is tussen de gemiddelde rijsnelheid en je CC instelling. Laat hem dan dus zakken naar 70 of zo.
 
Gebruiken jullie TACC dan ook tijdens de spits?
Ik had een loaner mee met TACC en vond het leuk maar niet ideaal. Hij kijkt maar 1 auto vooruit waardoor die harder moet remmen als dat je zelf zou doen.
Als er een auto tussen komt remt die ook vrij stevig af wat anderen niet verwachten. En als je zelf naar de rechter baan gaat omdat die rustiger is rijdt hij met veel "gas" snel voorbij de auto's op de linkerbaan.
Ik vond het flink wennen maar ben TACC ook niet gewend.

TACC was waarschijnlijk op positie 1 en het gedrag van de auto is dan nogal "brutaal". Ben gestopt met op positie 1 te zetten, heb te veel te gevaarlijk situatie mee gemaakt zoals je meldt : auto van achter die op het nippertje kon stoppen, accelereren bij verandering van rijstrook om net daarna weeral hard te remmen...op positie 2 of 3 is dit veel minder voelbaar en eindelijk veiliger voor de mensen die uw volgen ;)
 
Ik heb nog nooit een loaner nodig gehad, dus geen ervaring met TACC. Het ergerlijkste gedrag van een voorganger in een file of voor een stoplicht vind ik altijd als ze niet het gaatje dichtremmen, maar meteen al op de rem stampen en afstand houden ook al rijden ze stapvoets. Alleen al daarom zou ik me ongemakkelijk voelen tov van een achterliggende medeweggebruiker als de S te anticiperend en bruusk zou remmen.
Ik ben dus wel benieuwd of we in V7.0 het plaatje van de S in het dashboard gaan krijgen waarop we kunnen zien wanneer de remlichten aangaan bij regen. Ook iets waar ik mijn achterligger niet mee wil lastig vallen.
 
Ik had met opzet geen details gegevens van het interieur dat ik niet mooi vind. Over smaak valt namelijk te twisten.
Over het nut, het gemak en algorithme van ACC (en bijbehorende rijstijl) ook. Is uiteindelijk mijn punt niet.

Kan me ook voorstellen dat het afhankelijk is van de reisroute, mijn humeur, vermoeidheid, etc of ik wel of niet met ACC wil rijden.

Punt is dat er geen keuze is omdat het knopje mist om tussen CC en ACC te kiezen.
 
Het is net in de spits dat het interessant is. Op een vrije baan kan je even goed gewoon CC hebben. Heb je dit recent ervaren? Over de voorbije 2 a 3 maand is het systeem aardig verbeterd. Maar het is mijn ervaring dat het beter is om een langere afstand in te stellen zodat het rustiger wordt (ook in de spits). In het begin gebruikte ik 1, nu ga ik in principe niet meer onder de 3 en zelfs met 7 kan je in de spits rijden omdat hij bij stapvoets verkeer toch een stuk dichter bij de voorganger komt dan bij rijden tegen bvb 70.

Het is ook belangrijk met de instelling van je snelheid te spelen. Als je op de autosnelweg met file zit 25 km/u te rijden en je CC staat nog op 120, dan ontstaan er dingen die je niet wilt als je van baan wisselt. Je moet dus de snelheid zo instellen dat er geen al te groot verschil is tussen de gemiddelde rijsnelheid en je CC instelling. Laat hem dan dus zakken naar 70 of zo.

Ik had een paar weken geleden een loaner mee voor 2 dagen. Maar weinig tijd gehad om echt goed te testen of het bevalt dus goed te horen dat het toch ook goed kan bevallen.
Wel lijkt het mij handig de optie te hebben of je TACC of alleen CC wilt gebruiken. Kan je zelf de keuze maken.
 
OPROEP voor chauffeurs i.h.k.v. klimaattop in Parijs!

Urgenda wandelt in November van Utrecht naar Parijs met allerlei BNers en elke dag een journaal. Nu is één etappe te lang en zoeken ze Tesla rijders om het laatste stukje met de auto te overbruggen. Deze etappe is op donderdag 5 november en ze lopen van Breda naar Essen (zie de route in de bijlage). Het gaat om de laatste 10 km, van natuurgebied De Oude Buisse Heide tot station Essen (een deel van de deelnemers moet naar het station, een ander deel naar onze overnachtingsplaats aan de Oude Baan 110 in Essen).

We zoeken 10 Tesla's. Stuur een pm, als hieraan mee wilt doen.

Of ben je geïnteresseerd om een etappe mee te lopen. Kijk eens op The Climate Miles | 1 29 november 2015

Ronald
Breda - Essen.png