Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Iedereen bedankt voor weer een gezellig en informatief jaar op het forum. Kerstgroeten uit Selva in Val Gardena!
4881290d9d07af76718d3787374b974c.jpg
 
De Sub-Zero race (Sub-zero | een race naar de noordkaap!) lijkt in 2016 doorgang te vinden (althans, er is een startdatum vastgesteld op 11 februari). Vorig jaar had ik ons ingeschreven, maar momenteel kijk ik het nog even aan. Met name de gebrekkige communicatie vanuit de organisatie boezemt weinig vertrouwen. Zijn er nog deelnemers onder de TMCérs? Het lijkt me nog wel enorm gaaf...

Als je de prospect bekijkt dan is wel echt een race waar het snelheidselement een hoofdrol gaat spelen.

Wees daarom voorzichtig omdat de verzekering in dat geval geen dekking geeft.

Daarnaast lijkt het mij niet echt een mooi event waar je volop kunt genieten door de tijdsdruk en vermoeidheid.
 
De Consumentenbond in Nederland loopt wat mij betreft met onderstaande niet een deuk op, maar mag van mij direct total loss worden verklaard. Beweren dat een Tesla MS een uitstoot heeft van 136 gr. CO2/km zonder enige nadere toelichting is wat mij betreft al voldoende voor deze "waardering".
Tesla Model S Performance Signature: testresultaten en specificaties | Consumentenbond

Waarschijnlijk rechtstreeks overgenomen van het recente artikel van de Belgische test aankoop?
 
De Consumentenbond in Nederland loopt wat mij betreft met onderstaande niet een deuk op, maar mag van mij direct total loss worden verklaard. Beweren dat een Tesla MS een uitstoot heeft van 136 gr. CO2/km zonder enige nadere toelichting is wat mij betreft al voldoende voor deze "waardering".
Tesla Model S Performance Signature: testresultaten en specificaties | Consumentenbond

Let ook op het benzineverbruik: 24,2 liter per 100 km. Dan is 136 g CO2 eigenlijk een verdacht goede score; volgens mij zit er sjoemelsoftware in de uitlaat van de Tesla :)
 
Ik kon het niet laten en heb onderstaande bericht gestuurd:

Beste


Ik stuur u dit bericht in verband met foute informatie omtrent een door u getest product, te weten de Tesla Model S Performance Signature.


U stelt op uw website dat deze nieuw verkrijgbaar is, echter is het uitvoering die u getest hebt niet meer verkrijgbaar. Op Teslamotors.com/nl kunt u de huidige uitvoeringen bekijken.


U stelt dat de CO2 uitstoot van deze auto 136 gram per km is, echter staat daar niet bij vermeld hoe deze berekening tot stand is gekomen en wil ik u erop wijzen dat het vermelden van de CO2 opgave van de fabrikant (0 gram per km) daar direct onder, ten onrechte suggereert dat Tesla Motors onjuiste informatie opgeeft. Immers gaat het bij de fabrieksopgave van de CO2 uitstoot om de directe uitstoot en niet de indirecte.


Via de link hieronder kunt u de CO2 opzoeken die gepaard gaat met het op verschillende manieren opwekken van elektriciteit.
Lijst emissiefactoren | CO2 emissiefactoren


Zoals u ziet levert het opwekken van 1 kWh grijze elektriciteit een CO2 uitstoot op van 526 gram per km. LET WEL: dit is Well-to-Wheel en daarmee is dit eerlijker dan de CO2 uitstoot die benzine/diesel auto's opgeven.


Bij een gebruik van 24,2 kWh/100 km ofwel 242 Wh/km is er dan een CO2 uitstoot van 127 gram per km. Dit is voor Nederland het meest ongunstige geval. Immers kan ook voor groenere elektriciteit gekozen worden. De SuperChargers gebruiken groene elektriciteit.


Nu wil ik hierbij nog vermelden dat deze CO2 waarde eerlijker is dan de CO2 berekening van brandstof auto's. Een voorbeeld: De Volvo V60 PIH rekent 1,8 liter diesel per 100km en geeft 48 gram per km op. Hierbij wordt de elektriciteit zelfs helemaal niet meegenomen! Volgens de hierboven gegeven link komt er 3230 gram CO2 per liter diesel vrij. Dit komt voor de Volvo V60 PIH neer op 58 gram CO2 per km en dan heb ik de elektriciteit nog niet eens meegenomen.


Dan volgt vervolgens het opgegeven brandstof verbruik van 17,7 liter per 100km, echter is dit een volledig elektrisch auto en klopt dit dus niet. Ook het brandstofverbruik in de ecotest is incorrect. Zelfs als daar kWh/100km zou staan, is het gebruik van 24,2 kWh per 100km erg hoog. Daarvoor moet u toch gemiddeld zo'n 130 km per uur rijden.
 
De Consumentenbond in Nederland loopt wat mij betreft met onderstaande niet een deuk op, maar mag van mij direct total loss worden verklaard. Beweren dat een Tesla MS een uitstoot heeft van 136 gr. CO2/km zonder enige nadere toelichting is wat mij betreft al voldoende voor deze "waardering".
Tesla Model S Performance Signature: testresultaten en specificaties | Consumentenbond
Brandstofverbruik van de Tesla volgens de Consumentenbond is 24,2 liter per 100 km.
Die lieden zijn wel heel ver van het padje af.
 
Hoe komt de Consumentenbond aan 136 g/km? Voor Nederland zou je op 77 g/km moeten uitkomen als we uitgaan van gemiddelde Nederlandse stroom.

Even uit het Urgenda rapport geplukt: Nederland 100% duurzame energie in 2030

Bijlage 2: Uitstoot elektrische auto’s t.o.v. auto’s met een verbrandingsmotor

Als we nu de prestaties van de auto combineren met de emissies die vrijkomen bij de elektriciteitsopwekking, dan kom je uit op minder dan 1 g/km in het beste geval (i-MiEV op de meest CO2 efficiënte groene energie) en 317 g/km in het slechtste geval (een Tesla op een oude kolencentrale). Een auto als de BMW M5 die qua prestaties, inhoud en gewicht dicht in de buurt komt van de Tesla stoot inclusief productie van olie 270 gram uit. Dat is dus iets beter dan de Tesla op een oude kolencentrale.

Maar zodra je de Tesla laat rijden op de gemiddelde Nederlandse stroom tijdens zijn levensduur (350 gram / kWh) stoot die ineens nog maar 77 gram uit: minder dan de zuinigste diesel. Rijd je op groene stroom, dan wordt de CO2 prestatie nog een stuk beter, met gemiddeld 10 en 22 g/km respectievelijk voor de i-MiEV en de Tesla.

Conclusie: met een elektrische auto stoot je in het algemeen een stuk minder CO2 uit dan met een vergelijkbare nieuwe benzine of diesel auto. Dit verschil wordt echt heel groot wanneer je op groene stroom rijdt.
 
@ Jeroen, je conclusie klopt. Er zijn inmiddels meerdere onderzoek die aantonen dat volledig elektrische auto's op kolenstroom (de ergste soort a 935 gram CO2 per kWh!) nog steeds schoner zijn (zo'n 4%) dan vergelijkbare benzine auto's. Zie bijvoorbeeld dit onderzoek: https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014-notitie-directe-en-indirecte-emissie-elektr-voertuig_-14072014.pdf

Je voorbeeld van de BMW klopt inderdaad met 271 gram per km. Dan nemen we uiteraard de productie van de auto niet mee. Enkel de brandstof. Een Tesla op kolenstroom (935 gram/kWh) mag dan 290 Wh/km halen (inclusief laadverliezen, dit wordt nog wel eens vergeten). In Nederland bestaat stroom gelukkig niet meer voor 100% uit kolenstroom. In 2013 bestond het uit de volgende mix: CE Delft

In dat geval mag je met de Tesla dus nog meer "verstoken" om gelijk te komen. Echter kost de productie van elektrische auto's op dit moment nog wel meer CO2 dan ICE-auto's. Dit verschil wordt echter weggenomen door de lagere uitstoot van CO2 door elektrische auto's tijdens het gebruik.
 
@ Jeroen, je conclusie klopt. Er zijn inmiddels meerdere onderzoek die aantonen dat volledig elektrische auto's op kolenstroom (de ergste soort a 935 gram CO2 per kWh!) nog steeds schoner zijn (zo'n 4%) dan vergelijkbare benzine auto's. Zie bijvoorbeeld dit onderzoek: https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014-notitie-directe-en-indirecte-emissie-elektr-voertuig_-14072014.pdf

Je voorbeeld van de BMW klopt inderdaad met 271 gram per km. Dan nemen we uiteraard de productie van de auto niet mee. Enkel de brandstof. Een Tesla op kolenstroom (935 gram/kWh) mag dan 290 Wh/km halen (inclusief laadverliezen, dit wordt nog wel eens vergeten). In Nederland bestaat stroom gelukkig niet meer voor 100% uit kolenstroom. In 2013 bestond het uit de volgende mix: CE Delft

In dat geval mag je met de Tesla dus nog meer "verstoken" om gelijk te komen. Echter kost de productie van elektrische auto's op dit moment nog wel meer CO2 dan ICE-auto's. Dit verschil wordt echter weggenomen door de lagere uitstoot van CO2 door elektrische auto's tijdens het gebruik.

Wat denk je van de productie kosten van een Alu motorblok en transmissies?
Hoezo kost een MS qua productiekosten meer CO2 dan traditioneel?
Verder is de MS gewild als recycle auto, de ICE niet!!!
Die kost het milieu nog eens een hoop omdat reststoffen veel slechter zijn, motor olie, radiator vloeistoffen met antivries.

Het lijkt me verstandig de productie en afdank kosten mee te nemen.

Dan is de MS een vette winnaar.
 
Daarom zeg ik ook dat die 4% geldt indien de Tesla met de smerigste stroom opgeladen wordt (935 gram CO2 per kWh). De normale grijze stroom in Nederland zit op 526 gram per kWh. Dat is dus al veel schoner, omdat lang niet alle stroom door kolen wordt opgewekt. Dit geeft simpelweg aan dat hoe slecht de stroom ook is, de elektrische auto wint het altijd van de ICE auto.

Ik heb hier (Milieu en elektrisch rijden | RVO.nl) een bron dat een elektrische auto meer CO2 veroorzaakt bij productie dan een ICE. Ik heb ooit begrepen dat een groot deel te danken is aan de productie van de batterij.

Wat betreft radiatorvloeistoffen en motorolie: ook de Tesla heeft koelvloeistoffen die opgeruimd moeten worden en moderne auto's worden voor een groot deel al gerecycled.

Ik ben enorm fan van Tesla en elektrisch auto's in het algemeen. Het staat buiten kijf dat elektrische auto's schoner zijn dan ICE auto's. Het is echter wel belangrijk om objectief naar alle gegevens te kijken. Het te mooi kleuren van de situatie helpt niemand.

Waar ik slecht tegen kan is het gebruik om elektrische auto's een CO2 waarde te geven voor hun energiegebruik waarbij een te hoge CO2 per kWh waarde wordt gebruikt. Bij benzine/diesel heb je geen keus, je tankt bij de pomp en het is altijd hetzelfde. Bij stroom heb je veel keus. Van grijs (slechtste) tot meest groene (beste). Er zijn veel verschillende mixen beschikbaar en het is aan de consument om te bepalen welke energiemix hij/zij wilt.

Op dit moment gebruikt men de grijze stroom voor de CO2 waarde. Dit betekent dat de CO2 waarde van elektrische auto's op zijn meest negatief wordt bepaald. Dit is, met de kennis van de gewone mens, bijna misleiding te noemen. De gewone mens heeft helemaal niet door hoe de CO2 waarde wordt bepaald en krijgt hierdoor onterecht het idee dat elektrische auto's maar een klein beetje schoner zijn dan ICE auto's, terwijl elektrische auto's veel schoner zijn.
 
En zo spiegelt de politiek zich aan onwaarheden, zoals gezegd is in het verbruik volledig buiten beschouwing gelaten dat Tesla Motors in de NL groen laad.
Dit, mocht Eneco haar uitspraak op haar website conform de werkelijkheid zijn.

Dan is het zoals je zegt "CO2CLEAN" bijna misleiding te noemen"
Ik heb de Consumentenbond en ANWB geschreven net aks sommige anderen ook aangeschreven.

Dingen worden nogal uit hun verband gehaald zoals vele anti milieu luitjes zich weer spiegelen aan Richard Tol, klimaat wetenschapper.
Die zich liet ontglippen dat de klimaat verandering niet slecht is voor Nederland.
Laat nu net vandaag het Brabants Dagblad een interview van hem hebben gepubliceerd.

Het klopt, in Nederland zal de zeespiegel met 50cm stijgen en Nederland heeft genoeg middelen dat aan te kunnen MAAR zegt hij vervolgens, dat hebben landen als Bangladesh niet en hij vermeld dat het beter is koolstof belasting in te voeren om de CO2 uitstoot te drukken en daartegen de Loonbelastingen te verlagen.

Een kwestie van keuzes volgens hem.

De anti lobby misbruikt een uitspraak van Richard Tol en zo zouden politici zich weer foutief kunnen spiegelen.