Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Op zich dekt het precies de lading: voor andere diensten betalende gasten kunnen "gratis" laden (in feite is laden nooit gratis, ook niet bij de SuC).
Kom je bij ons eten / slapen / shoppen / film kijken, dan mag je ook je Tesla laden.

voor mij is "de patron", de baas, eigenaar van het restaurant.
patron - Vertaling Frans-Nederlands
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Patron = betalende (regelmatige?) bezoeker (restaurant of hotel gast)
dan zitten we met een culturele 'gap' tussen BE en NL...
Bij ons betekent 'patron' zoveel als aanvoerder, baas, zaakvoerder, 'den boas' (westvlaams)... enfin dé man.
Meer op z'n Frans dus.

Zo heb ik volgens mijn kinderen een 'patron'jas: ik zal die dan maar aandoen/meenemen als ik me daar presenteer.
 
dan zitten we met een culturele 'gap' tussen BE en NL...
Bij ons betekent 'patron' zoveel als aanvoerder, baas, zaakvoerder, 'den boas' (westvlaams)... enfin dé man.
Meer op z'n Frans dus.

Zo heb ik volgens mijn kinderen een 'patron'jas: ik zal die dan maar aandoen/meenemen als ik me daar presenteer.

Die 'gap' zit meer tussen Frankrijk en de USA. Daar lukt het ze om leenwoorden op de meest vreemde manieren in hun taal te passen. Naast patron zijn er nog wel wat andere woorden te verzinnen. Bijvoorbeeld entrée waar ze dan weer hoofdgerecht van weten te maken.
 
  • Like
Reactions: jpet and Ivo-G
Die 'gap' zit meer tussen Frankrijk en de USA. Daar lukt het ze om leenwoorden op de meest vreemde manieren in hun taal te passen. Naast patron zijn er nog wel wat andere woorden te verzinnen. Bijvoorbeeld entrée waar ze dan weer hoofdgerecht van weten te maken.
De website waar dat woord Patron gebruikt werd was in het Engels, vandaar dat ik de Engelse uitleg en vertaling van het woord patron heb neergezet. In meerdere talen betekent het Beschermheer, maar af en toe ook baas zoals hierboven aangegeven.
Tesla heeft dat woord gebruikt om aan te duiden dat alleen gasten die ook betalen voor diensten ter plekke er gebruik van kunnen maken. Als je gewoon even stopt bij zo'n restaurant of hotel maar niks koopt of zo, dan kan je niet laden. Ben je echter een (regelmatige) klant dan is het geen probleem. Stel je komt elke week eten in een restaurant maar niet altijd opladen, en je komt een keer alleen om op te laden. Dan ben je als reguliere klant waarschijnlijk toch welkom om te laden, ook al ben je die specifieke keer niet aan het betalen. Het woord patron omschrijft dus veel beter dan customer (een kijkende maar niet kopende klant is ook een klant) wie er voor laden terecht kan.
 
  • Informative
Reactions: Xfrank
Het nieuws van de DeC's en de bussen die Elon in Noorwegen heeft vernoemd verbergen wel de realiteit van de problemen met de falcondeuren... zie groen7.nl

Tot nu toe heeft elk model grote problemen gekend. Denk aan de 12 Volt batterij bij de S, het niet zo goede relais bij de batterij waardoor de meesten van ons (early adopters) wel zijn gestrand en nadien inmiddels alle batterijen een fix hebben gekregen, slecht sluitende deuren/ panodak, de fameuze brom/milling sound met soms een extreem aantal vervangingen van de drivetrains en nog wel wat. Die zijn inmiddels allemaal wel zo'n beetje opgelost.

Ga ervan uit dat er inmiddels aardig wat X'en rondrijden (er worden er 750 per week gemaakt) en dat de meesten gewoon goed functioneren.
Maar als er dan eentje fout gaat, dan wordt dat geheid wereldnieuws en aangegrepen door alle gremia (ook zo'n woord) om ons te vertellen dat het "toch niet deugt" en vanwege de clickbytes.

Ook dit zal gewoon verholpen worden, net als de andere kinderziekten (als het al echt een veelvoorkomend probleem zou zijn).

Ik zou er wat graag eentje hebben, ook vanwege die unieke deuren, maar dat zit er nu nog even niet in.

Laat Elon zich inderdaad maar met de echt schokkende zaken bezig houden wat mij betreft :)
 
Met dagelijkse regelmaat zie ik mijn stroom-verbruik meter diep in het groen schieten als er weer eens een Vaderlandse economy car met 90 de linkerbaan induikt zonder eerst de spiegels te raadplegen. De befaamde Tesla regeneratie slaat toe en remt de auto af, vooral goed voor de remmen denk ik.

Want zo vraag ik mij iedere keer af dat ik seconden lang de Regen aan de gang zie: heeft iemand wel er wel eens een kilometer bereik bij zien komen? Ik heb het nog nooit gezien, terwijl ik met regelmaat een minuut op volle Regen zit maar nog nooit een Km bereik erbij heb zien komen.

Iemand?
 
De website waar dat woord Patron gebruikt werd was in het Engels, vandaar dat ik de Engelse uitleg en vertaling van het woord patron heb neergezet. In meerdere talen betekent het Beschermheer, maar af en toe ook baas zoals hierboven aangegeven.
Tesla heeft dat woord gebruikt om aan te duiden dat alleen gasten die ook betalen voor diensten ter plekke er gebruik van kunnen maken. Als je gewoon even stopt bij zo'n restaurant of hotel maar niks koopt of zo, dan kan je niet laden. Ben je echter een (regelmatige) klant dan is het geen probleem. Stel je komt elke week eten in een restaurant maar niet altijd opladen, en je komt een keer alleen om op te laden. Dan ben je als reguliere klant waarschijnlijk toch welkom om te laden, ook al ben je die specifieke keer niet aan het betalen. Het woord patron omschrijft dus veel beter dan customer (een kijkende maar niet kopende klant is ook een klant) wie er voor laden terecht kan.
Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken. Patron is baas in het Frans. In het Engels is het woord verbasterd tot klant, specifiek in de horeca.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Met dagelijkse regelmaat zie ik mijn stroom-verbruik meter diep in het groen schieten als er weer eens een Vaderlandse economy car met 90 de linkerbaan induikt zonder eerst de spiegels te raadplegen. De befaamde Tesla regeneratie slaat toe en remt de auto af, vooral goed voor de remmen denk ik.

Want zo vraag ik mij iedere keer af dat ik seconden lang de Regen aan de gang zie: heeft iemand wel er wel eens een kilometer bereik bij zien komen? Ik heb het nog nooit gezien, terwijl ik met regelmaat een minuut op volle Regen zit maar nog nooit een Km bereik erbij heb zien komen.

Iemand?

Heb je het al eens in Zwitserland geprobeerd? Zeker niet meer dan 80 a 90% laden boven op een berg want anders heb je geen regen meer tegen dat je beneden bent.
 
Met dagelijkse regelmaat zie ik mijn stroom-verbruik meter diep in het groen schieten als er weer eens een Vaderlandse economy car met 90 de linkerbaan induikt zonder eerst de spiegels te raadplegen. De befaamde Tesla regeneratie slaat toe en remt de auto af, vooral goed voor de remmen denk ik.

Want zo vraag ik mij iedere keer af dat ik seconden lang de Regen aan de gang zie: heeft iemand wel er wel eens een kilometer bereik bij zien komen? Ik heb het nog nooit gezien, terwijl ik met regelmaat een minuut op volle Regen zit maar nog nooit een Km bereik erbij heb zien komen.

Iemand?
zeker! meer dan 1 km en meer dan 1 keer.
hier een voorbeeldje van een afdaling in Noorwegen.
km komen er volgens mij niet per stuk bij, maar per 5km
verbruik noorwegen.jpg
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Met dagelijkse regelmaat zie ik mijn stroom-verbruik meter diep in het groen schieten als er weer eens een Vaderlandse economy car met 90 de linkerbaan induikt zonder eerst de spiegels te raadplegen. De befaamde Tesla regeneratie slaat toe en remt de auto af, vooral goed voor de remmen denk ik.

Want zo vraag ik mij iedere keer af dat ik seconden lang de Regen aan de gang zie: heeft iemand wel er wel eens een kilometer bereik bij zien komen? Ik heb het nog nooit gezien, terwijl ik met regelmaat een minuut op volle Regen zit maar nog nooit een Km bereik erbij heb zien komen.

Iemand?
Om er een kilometer bij te winnen moet je dat echt lang volhouden. Dan zou je geen 90 km/h meer op de linkerbaan rijden, maar stil staan. Op de wintersport heb ik vanaf het dorp tot aan de veel lager gelegen snelweg ettelijke kilometers er bij gewonnen. Best bijzonder om een keer te zien.
 
Met dagelijkse regelmaat zie ik mijn stroom-verbruik meter diep in het groen schieten als er weer eens een Vaderlandse economy car met 90 de linkerbaan induikt zonder eerst de spiegels te raadplegen. De befaamde Tesla regeneratie slaat toe en remt de auto af, vooral goed voor de remmen denk ik.

Want zo vraag ik mij iedere keer af dat ik seconden lang de Regen aan de gang zie: heeft iemand wel er wel eens een kilometer bereik bij zien komen? Ik heb het nog nooit gezien, terwijl ik met regelmaat een minuut op volle Regen zit maar nog nooit een Km bereik erbij heb zien komen.

Iemand?

Voor 1 km heb je zo'n 200 Wh nodig (iets minder misschien volgens Tesla). Bij 60kW regeneratie moet je het dan 12 seconden volhouden voor 1 km bereik. Regeneratie kan volgens mij meer dan 60 zijn en het rijbereik is gebaseerd op minder dan 200 Wh/km, dus waarschijnlijk minder dan 12 seconden.

Dit filmpje laat zien dat het bereik inderdaad niet per km wordt aangepast:
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
"Patron" is slecht "wereld-engels" inderdeed ; zet de helft van Europa op vreemde gedachten! Trouwens "self park" is ook zo'n verwarrende uitdrukking (bij een Tesla dan toch); het betekent denk ik dat jij (en niet AP) de wagen moet parkeren (dus dat er geen -menselijke- valet is om dat voor jou te doen)
 
Voor 1 km heb je zo'n 200 Wh nodig (iets minder misschien volgens Tesla). Bij 60kW regeneratie moet je het dan 12 seconden volhouden voor 1 km bereik. Regeneratie kan volgens mij meer dan 60 zijn en het rijbereik is gebaseerd op minder dan 200 Wh/km, dus waarschijnlijk minder dan 12 seconden.

Thanks CO2CLEAN. Overigens heb ik regelmatig meer dan 12 seconden volledige Regen maar wellicht wordt het dan niet getoond bij het normale bereik. Ik ga maar eens een berg opzoeken!
 
Thanks CO2CLEAN. Overigens heb ik regelmatig meer dan 12 seconden volledige Regen maar wellicht wordt het dan niet getoond bij het normale bereik. Ik ga maar eens een berg opzoeken!

Ik herinner me van een klim en afdaling dat ik naar boven toe 11 kWh heb verbruikt en daarvan in de afdaling er 7 terug kreeg. Alleen telde de km erbij met blokjes van 5.