Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Nederland én België?
Sorry geen idee kreeg een mailtje.
IMG_2009.PNG
 
(Ben ik al door de ballotage?:))

Ik reed vanmorgen met 216 km aangegeven als actieradius naar Zwolle. Daar (bij de Tesla-supercharger) aangekomen was er nog 112km over, dus 104 virtuele km's minder. De werkelijk gereden afstand was 71,7, een verschil van 32,3. Er waren dus bijna de helft meer virtuele km's verdwenen dan daadwerkelijk gereden.

Het was 4 graden, regenachtig, en tamelijk donker dus de (Xenon)-lampen brandden continu.

Is dit het normale verschijnsel, in deze omstandigheden? Zo ja, moet ik daar dus wel rekening mee houden: ik had wel een verschil verwacht, maar dit is veel meer dan gedacht. Zo nee, moet ik de accu na laten kijken....

Of kan ik iets doen om dit verschil te verkleinen?

Alvast weer dank!
 
Die lampen zullen het verschil niet maken ;) een veel groter effect op verbruik zijn de weersomstandigheden en nog belangrijker je rechtervoet.
Snelheid is de grootste boosdoener. Met 90kmh achter een vrachtwagen verbruik je misschien maar 150Wh/km (of nog minder) maar vlam je lekker op de linker baan met 140kmh en tegenwind dan kun je zomaar het dubbele verbruiken 300Wh/km.
Het normverbruik waarmee de typical range wordt berekend ligt net iets onder de 200Wh/km, maar dat haal je dus alleen wanneer je ergens tussen de 100-120kmh rijdt (afhankelijk van de omstandigheden).
Verlichting en verwarming heeft vele malen minder invloed op je range.
Controleer ook je bandendruk (koud meten), beter iets te hoog dan te laag.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
(Ben ik al door de ballotage?:))


Is dit het normale verschijnsel, in deze omstandigheden? Zo ja, moet ik daar dus wel rekening mee houden: ik had wel een verschil verwacht, maar dit is veel meer dan gedacht. Zo nee, moet ik de accu na laten kijken....

Of kan ik iets doen om dit verschil te verkleinen?

Alvast weer dank!

Het is helaas normaal. In de winter, rijdend aan 120 à 130 km/u en vooral met winterbanden heb je 25 à 30% meer nodig dan de theoretische afstand. Ik reken theoretische afstand maal 1,25 + 50 km reserve om het volgende laadpunt te halen.

Een top: verwarm de wagen in de winter op voorhand als hij nog aan de laadpaal hangt.
 
Dank voor alle antwoorden op mijn post van gisteren 7:49, het is me duidelijk.

Ik reed tussen de 100 en 105, met enkele uitschieters om een langzame vrachtwagen in te halen. Maar weer was niet zo heel best, veel regen, harde wind tegen/zij.

Nogmaals dank, weet nu beter hoe ik het moet interpreteren!
 
Dank voor alle antwoorden op mijn post van gisteren 7:49, het is me duidelijk.

Ik reed tussen de 100 en 105, met enkele uitschieters om een langzame vrachtwagen in te halen. Maar weer was niet zo heel best, veel regen, harde wind tegen/zij.

Nogmaals dank, weet nu beter hoe ik het moet interpreteren!
Het was niet zo'n lange rit, en misschien ben je vertrokken met steenkoud interieur? Die eenmalige opwarming gooit dan ook flink roet in je verbruikscijfer...