Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Man, jij hebt na 1,5 jaar een 90D gewoon omgeruild voor een P100D. Ik loop maar te draaien na die proefrit en jij doet het gewoon, haha!
Verschillen tussen P85+ van 2013 en een P100D vind ik al beperkt, maar ten opzichte van een jonge 90D zijn de verschillen met de P100D toch echt minimaal, behalve de extra snelheid? Wat waren je overwegingen?

Ja, dat lijkt niet helemaal een rationale beslissing, en misschien speelt emotie ook wel een grotere rol dan zou moeten. Maar zo snel als het lijkt dat ik de knoop heb doorgehakt, was het toch ook weer niet. Ik ben wel een paar weken met het idee aan het stoeien geweest.

Eerst de beslissing om begin vorig jaar de P85 in te ruilen voor de 90D. Dat had verschillende gronden: ik kon een mooie inruilprijs krijgen en een mooie korting (€11.000) op een voorraadauto en ik vind de facelift-versie veel mooier. Verder koos ik voor de auto vanwege de AWD en, jawel, het verwarmde stuur. Ik zat de hele winter met koude handen in mijn auto, zelfs met de verwarming hoog. Anderhalf uur lang per dag is dat niet fijn. Met dat verwarmde stuur is het zalig rijden.

Dat ik nu na minder dan 1,5 jaar kies voor een P100D heeft ook weer verschillende redenen: eentje is nog een keer bijna de maximale termijn van de lage bijtelling eruit te halen (al speelt dat niet de belangrijkste rol, want anders had ik mijn 0% P85 niet voortijdig ingeruild voor een 4% 90D). En de kleur titanium is me tegengevallen, op veel dagen is die toch te somber. Maar het gevoel om met een P100D te rijden in het summum onder de elektrische auto's, en wat mij betreft onder alle auto's, is toch het allerbelangrijkste. Dat klinkt als iemand met een minderwaardigheidsgevoel, maar wie me kent weet dat ik dat absoluut niet heb.

Wel veel gerekend en gedubd. De alternatieven overwogen. Het moest een Tesla zijn, dat was zeker. Misschien een P3D? (maar te kleine auto, vermoed ik, en ik vind de Model S toch mooier). Misschien zelfs een Roadster II? (maar dat wordt toch echt te duur, en niet praktisch). Na een proefrit in een P100D was ik om. Het verschil op de weg met de eerdere auto's is toch erg groot, zelfs met de 90D. Niet alleen de acceleratie maar vooral de wegligging. Die is zo veel beter. Voor mij belangrijk, want waar het veilig kan trek ik altijd hard op. Altijd.

Dus twee weken geleden heb ik een nieuwe P100D besteld. Maar het prijsverschil was toch wel erg groot, en dat begon te knagen. Na een paar rusteloze dagen toch maar de order gecancelled.

Toen ik vervolgens met Tesla belde om te vragen of de annulering goed was doorgekomen, werd ik geattendeerd op een demo-P100D in Duiven, in dezelfde kleur en met exact hetzelfde interieur. Maar wel met €16.000 korting vanwege de km-stand van bijna 3000 km (die grotendeels zijn afgelegd als woon-werkverkeer!) en met nog een lage rente van 1,99% ipv 3,95%. Daarmee was ook de financiële hobbel overbrugbaar. En na een proefrit in deze auto, die geweldig rijdt, heb ik meteen gezegd: 'ik neem hem'.

Emotie speelde waarschijnlijk een grotere rol dan de ratio. En financieel gezien zijn er verstandigere beslissingen. Maar goed, ik werk er hard voor. Dus ik voel me er goed bij.
 
Last edited:
De optie bestaat om bepaalde mensen op het forum te negeren. Je ziet hun posts dan niet. Dat kan heerlijk rustgevend zijn.
De negeer-optie zal niet nodig zijn.
Mijn opmerking over korrel zout kwam niet uit frustratie, noch was het een persoonlijke aanval aan het adres van Hans.

De positieve instelling van Hans vind ik bewonderenswaardig. Ik krijg echter wel de indruk dat zijn positieve kijk op EV's en Tesla in het bijzonder zijn objectiviteit aantast, waardoor een inhoudelijke discussie lastig te voeren is met hem. Daar pas ik dan ook voor.
 
Ja, dat lijkt niet helemaal een rationale beslissing, en misschien speelt emotie ook wel een grotere rol dan zou moeten. Maar zo snel als het lijkt dat ik de knoop heb doorgehakt, was het toch ook weer niet. Ik ben wel een paar weken met het idee aan het stoeien geweest.

Eerst de beslissing om begin vorig jaar de P85 in te ruilen voor de 90D. Dat had verschillende gronden: ik kon een mooie inruilprijs krijgen en een mooie korting (€11.000) op een voorraadauto en ik vind de facelift-versie veel mooier. Verder koos ik voor de auto vanwege de AWD en, jawel, het verwarmde stuur. Ik zat de hele winter met koude handen in mijn auto, zelfs met de verwarming hoog. Anderhalf uur lang per dag is dat niet fijn. Met dat verwarmde stuur is het zalig rijden.

Dat ik nu na minder dan 1,5 jaar kies voor een P100D heeft ook weer verschillende redenen: eentje is nog een keer bijna de maximale termijn van de lage bijtelling eruit te halen (al speelt dat niet de belangrijkste rol, want anders had ik mijn 0% P85 niet voortijdig ingeruild voor een 4% 90D). En de kleur titanium is me tegengevallen, op veel dagen is die toch te somber. Maar het gevoel om met een P100D te rijden in het summum onder de elektrische auto's, en wat mij betreft onder alle auto's, is toch het allerbelangrijkste. Dat klinkt als iemand met een minderwaardigheidsgevoel, maar wie me kent weet dat ik dat absoluut niet heb.

Wel veel gerekend en gedubd. De alternatieven overwogen. Het moest een Tesla zijn, dat was zeker. Misschien een P3D? (maar te kleine auto, vermoed ik, en ik vind de Model S toch mooier). Misschien zelfs een Roadster II? (maar dat wordt toch echt te duur, en niet praktisch). Na een proefrit in een P100D was ik om. Het verschil op de weg met de eerdere auto's is toch erg groot, zelfs met de 90D. Niet alleen de acceleratie maar vooral de wegligging. Die is zo veel beter. Voor mij belangrijk, want waar het veilig kan trek ik altijd hard op. Altijd.

Dus twee weken geleden heb ik een nieuwe P100D besteld. Maar het prijsverschil was toch wel erg groot, en dat begon te knagen. Na een paar rusteloze dagen toch maar de order gecancelled.

Toen ik vervolgens met Tesla belde om te vragen of de annulering goed was doorgekomen, werd ik geattendeerd op een demo-P100D in Duiven, in dezelfde kleur en met exact hetzelfde interieur. Maar wel met €16.000 korting vanwege de km-stand van bijna 3000 km (die grotendeels zijn afgelegd als woon-werkverkeer!) en met nog een lage rente van 1,99% ipv 3,95%. Daarmee was ook de financiële hobbel overbrugbaar. En na een proefrit in deze auto, die geweldig rijdt, heb ik meteen gezegd: 'ik neem hem'.

Emotie speelde waarschijnlijk een grotere rol dan de ratio. En financieel gezien zijn er verstandigere beslissingen. Maar goed, ik werk er hard voor. Dus ik voel me er goed bij.

Gelijk heb je, alleen van die kleur kan ik niet zeggen. Vind deze trouwens wel apart, uiteraard!!
 
De negeer-optie zal niet nodig zijn.
Mijn opmerking over korrel zout kwam niet uit frustratie, noch was het een persoonlijke aanval aan het adres van Hans.

De positieve instelling van Hans vind ik bewonderenswaardig. Ik krijg echter wel de indruk dat zijn positieve kijk op EV's en Tesla in het bijzonder zijn objectiviteit aantast, waardoor een inhoudelijke discussie lastig te voeren is met hem. Daar pas ik dan ook voor.

Het lijkt mij ook lastig om discussies te volgen als er geblokte posts tussen zitten!

Waarschuwing, hier volgt een mening!
Dit forum is m.i. een vrij zeldzaam forum, zonder trollen. Ik ben het begin 2016 gaan volgen voor de praktische info, tips and tricks, heel nuttig (nadat een oudgediende mij er op attent maakte in Oosterhout. Ik meen dat dit @HJS was nu ik de krantenfoto in het FD zie).
De inhoudelijke discussies, ondanks de onvermijdelijke herhaling, zijn vaak leuk om te volgen, soms om iets aan bij te dragen en flauwe grappen over te maken. Ik sla wel heel veel draadjes over (Thuisladen?? Aandelen? Trips naar Noorwegen? Geneuter? Wah?).
Intussen zijn alle meningen zijn welkom:
Petrolheads en treehuggers, braveriken en hardrijders, kom maar op! Bevooroordeeld zijn we allemaal, maak je maar geen illusies.
pfoeh, dat lucht op.
 
Och ja petrolhead, die ziekte heb ik ook ooit gehad. O.a. Alfa 156 GTA gereden, Corvette C4, wat ander dubieus Amerikaans spul met V8, tot relatief verstandige auto's als een Honda Civic. Het was altijd de keus tussen emotie (een leuke/snelle auto) en verstand (zuinig/betrouwbaar). Tot ik ergens in oktober/november 2013 met een Tesla Model S P85 meereed, wat zo belachelijk veel koppel heeft. En daarnaast ook nog verstandig is, want naast dat hij milieuvriendelijk is, is hij ook nog eens vrij zuinig qua energie als je gewoon kalm rijdt. Iets wat je met een Alfa Romeo 3.2 V6 nooit voor elkaar gaat krijgen, want zelfs kalm rijden was met veel geluk een verbruik van 1:9. Dus mei 2014 mijn Model S besteld. En waar ik op sommige auto's al na een paar maanden totaal was uitgekeken, blijft de Model S echt een geweldige auto. Ik rijd er dagelijks met veel plezier in.
 
Ik heb nu een paar dagen mijn Model S 75D en het valt mij op dat de Model S een auto is die je moet leren rijden.
Het is een auto die bedoeld is om zonder veel moeite veel kilometers te maken en dan ook nog uitgerust aan te komen.
Ondanks dat hij snel kan zijn is dat niet waar hij toe uitnodigt.

Hiervoor heb ik een paar honderdduizend km met verschillende BMW 3 series gereden.
Dat is meer een auto waar je niet instapt maar die je aantrekt. Het gewichtsverschil merk je goed in de bochten maar daar staat tegenover dat de Model S weer veel meer comfort en stilte biedt.
 
Ik heb nu een paar dagen mijn Model S 75D en het valt mij op dat de Model S een auto is die je moet leren rijden.
Het is een auto die bedoeld is om zonder veel moeite veel kilometers te maken en dan ook nog uitgerust aan te komen.
Ondanks dat hij snel kan zijn is dat niet waar hij toe uitnodigt.

Hiervoor heb ik een paar honderdduizend km met verschillende BMW 3 series gereden.
Dat is meer een auto waar je niet instapt maar die je aantrekt. Het gewichtsverschil merk je goed in de bochten maar daar staat tegenover dat de Model S weer veel meer comfort en stilte biedt.
Geniet er van Rob
 
Och ja petrolhead, die ziekte heb ik ook ooit gehad. O.a. Alfa 156 GTA gereden, Corvette C4, wat ander dubieus Amerikaans spul met V8, tot relatief verstandige auto's als een Honda Civic. Het was altijd de keus tussen emotie (een leuke/snelle auto) en verstand (zuinig/betrouwbaar). Tot ik ergens in oktober/november 2013 met een Tesla Model S P85 meereed, wat zo belachelijk veel koppel heeft. En daarnaast ook nog verstandig is, want naast dat hij milieuvriendelijk is, is hij ook nog eens vrij zuinig qua energie als je gewoon kalm rijdt. Iets wat je met een Alfa Romeo 3.2 V6 nooit voor elkaar gaat krijgen, want zelfs kalm rijden was met veel geluk een verbruik van 1:9. Dus mei 2014 mijn Model S besteld. En waar ik op sommige auto's al na een paar maanden totaal was uitgekeken, blijft de Model S echt een geweldige auto. Ik rijd er dagelijks met veel plezier in.

Ik raak die ziekte niet helemaal kwijt hoor:) Maar dankzij de S schuift mijn petrol-interesse meer en meer op naar ICE's met een klassieke uitstraling. Zo heb ik een BMW 2002 uit '71 (een 'roundie', met de karakteristieke ronde achterlichtjes). Altijd duimpjes en opmerkingen "mijn vader had er ook zo een, ik heb er nog rijles in gehad enz" kortom hoge aaibaarheidsfactor;-)


Ik heb nu een paar dagen mijn Model S 75D en het valt mij op dat de Model S een auto is die je moet leren rijden.
Het is een auto die bedoeld is om zonder veel moeite veel kilometers te maken en dan ook nog uitgerust aan te komen.
Ondanks dat hij snel kan zijn is dat niet waar hij toe uitnodigt.

Hiervoor heb ik een paar honderdduizend km met verschillende BMW 3 series gereden.
Dat is meer een auto waar je niet instapt maar die je aantrekt. Het gewichtsverschil merk je goed in de bochten maar daar staat tegenover dat de Model S weer veel meer comfort en stilte biedt.

RobsEV, mooi gesproken! Geniet ervan!
 
Och ja petrolhead, die ziekte heb ik ook ooit gehad. O.a. Alfa 156 GTA gereden, Corvette C4, wat ander dubieus Amerikaans spul met V8, tot relatief verstandige auto's als een Honda Civic. Het was altijd de keus tussen emotie (een leuke/snelle auto) en verstand (zuinig/betrouwbaar). Tot ik ergens in oktober/november 2013 met een Tesla Model S P85 meereed, wat zo belachelijk veel koppel heeft. En daarnaast ook nog verstandig is, want naast dat hij milieuvriendelijk is, is hij ook nog eens vrij zuinig qua energie als je gewoon kalm rijdt. Iets wat je met een Alfa Romeo 3.2 V6 nooit voor elkaar gaat krijgen, want zelfs kalm rijden was met veel geluk een verbruik van 1:9. Dus mei 2014 mijn Model S besteld. En waar ik op sommige auto's al na een paar maanden totaal was uitgekeken, blijft de Model S echt een geweldige auto. Ik rijd er dagelijks met veel plezier in.
Ik houd nog steeds van auto's op fossiele brandstof! Als ik onze alfa spider pak, dan geniet ik nog steeds van de 3,0 liter v6. Ik geniet nu wel op een andere manier: waar ik de spider vroeger een snelle auto vond, is dat tegenwoordig meer het omgekeerde. Ik geniet nu van de spider zoals een treinliefhebber van stoomtreinen kan genieten: fraaie techniek, mooi geluid maar hopeloos gedateerd.

En na een tankbeurt (zo vaak gebruik ik de spider niet, maar met een verbruik van 1 op 8 doe je desondanks niet heel lang met een volle tank) kan ik weer extra genieten van het gegeven dat onze twee Tesla's op onze zelf gegenereerde stroom rijden.
 
Ik geniet eerlijk gezegd wel steeds minder van brandstof. Nou ben ik dol op techniek, dus ik kan veel auto's ook wel waarderen, van Lotus Elise tot Amerikaanse V8'jes, maar ook mooie Italiaanse auto's. Ik heb zelfs 3 Daf'jes met Variomatic gehad. Maar ik vind de eenvoud en rust van elektrisch rijden gewoon echt heel prettig. Dus we hebben nu in het huishouden een Tesla Model S en een Fiat 500e. Die laatste rijdt ook echt veel fijner dan de gewone Fiat 500, voelt veel volwassener aan. En accelereert een bult sneller dan die 2 cilinder turbo motor van Fiat.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Ik houd nog steeds van auto's op fossiele brandstof! Als ik onze alfa spider pak, dan geniet ik nog steeds van de 3,0 liter v6. Ik geniet nu wel op een andere manier: waar ik de spider vroeger een snelle auto vond, is dat tegenwoordig meer het omgekeerde. Ik geniet nu van de spider zoals een treinliefhebber van stoomtreinen kan genieten: fraaie techniek, mooi geluid maar hopeloos gedateerd.

Wel een beetje herkenbaar. Nu al na twee dagen.

Maar wat ik wellicht wel ga missen is het fenomenale bochtenwerk van mijn 3 Serie.
De Model S is zeker niet slecht en al helemaal niet voor het gewicht en het formaat van de auto.
Nu hebben we deze 3 Serie nog gehouden en is de 1 Serie van mijn vrouw de deur uit gegaan. (Dus eigenlijk heeft mijn vrouw een nieuwe auto :-| )

We gaan deze zomer 2 weken rondtrekken in Schotse Hooglanden en daar is het elektrisch laden nog niet zo algemeen bekend.
Daar gaan we dan ook nog met de 3 Serie naar toe. (Ook veel gravel wegen dus anders ook wel zonde voor de nieuwe Tesla :) )

Gaan we gelijk kijken of het wellicht toch gekund had met de Tesla. Waarschijnlijk wel....

Het wennen aan het hebben van een veel kleiner bereik zal wel lukken.
Vorig jaar tot het halverwege de middag in Normandië rond gereden en dan in één ca. 900km zonder tanken naar huis met een gemiddelde snelheid van 130-140km/h, dat gaat vast niet meer lukken om dan nog voor 24:00 thuis te zijn en in mijn eigen bed te slapen. (De vraag is natuurlijk ook of dat zo verstandig is.) Nu zal het aan het einde van de dag worden dat we een hotel zoeken met een laadpaal en de volgende dag naar huis rijden. (Wellicht een stuk verstandiger en relaxter.)
 
Ja, dat lijkt niet helemaal een rationale beslissing, en misschien speelt emotie ook wel een grotere rol dan zou moeten. Maar zo snel als het lijkt dat ik de knoop heb doorgehakt, was het toch ook weer niet. Ik ben wel een paar weken met het idee aan het stoeien geweest.

Eerst de beslissing om begin vorig jaar de P85 in te ruilen voor de 90D. Dat had verschillende gronden: ik kon een mooie inruilprijs krijgen en een mooie korting (€11.000) op een voorraadauto en ik vind de facelift-versie veel mooier. Verder koos ik voor de auto vanwege de AWD en, jawel, het verwarmde stuur. Ik zat de hele winter met koude handen in mijn auto, zelfs met de verwarming hoog. Anderhalf uur lang per dag is dat niet fijn. Met dat verwarmde stuur is het zalig rijden.

Dat ik nu na minder dan 1,5 jaar kies voor een P100D heeft ook weer verschillende redenen: eentje is nog een keer bijna de maximale termijn van de lage bijtelling eruit te halen (al speelt dat niet de belangrijkste rol, want anders had ik mijn 0% P85 niet voortijdig ingeruild voor een 4% 90D). En de kleur titanium is me tegengevallen, op veel dagen is die toch te somber. Maar het gevoel om met een P100D te rijden in het summum onder de elektrische auto's, en wat mij betreft onder alle auto's, is toch het allerbelangrijkste. Dat klinkt als iemand met een minderwaardigheidsgevoel, maar wie me kent weet dat ik dat absoluut niet heb.

Wel veel gerekend en gedubd. De alternatieven overwogen. Het moest een Tesla zijn, dat was zeker. Misschien een P3D? (maar te kleine auto, vermoed ik, en ik vind de Model S toch mooier). Misschien zelfs een Roadster II? (maar dat wordt toch echt te duur, en niet praktisch). Na een proefrit in een P100D was ik om. Het verschil op de weg met de eerdere auto's is toch erg groot, zelfs met de 90D. Niet alleen de acceleratie maar vooral de wegligging. Die is zo veel beter. Voor mij belangrijk, want waar het veilig kan trek ik altijd hard op. Altijd.

Dus twee weken geleden heb ik een nieuwe P100D besteld. Maar het prijsverschil was toch wel erg groot, en dat begon te knagen. Na een paar rusteloze dagen toch maar de order gecancelled.

Toen ik vervolgens met Tesla belde om te vragen of de annulering goed was doorgekomen, werd ik geattendeerd op een demo-P100D in Duiven, in dezelfde kleur en met exact hetzelfde interieur. Maar wel met €16.000 korting vanwege de km-stand van bijna 3000 km (die grotendeels zijn afgelegd als woon-werkverkeer!) en met nog een lage rente van 1,99% ipv 3,95%. Daarmee was ook de financiële hobbel overbrugbaar. En na een proefrit in deze auto, die geweldig rijdt, heb ik meteen gezegd: 'ik neem hem'.

Emotie speelde waarschijnlijk een grotere rol dan de ratio. En financieel gezien zijn er verstandigere beslissingen. Maar goed, ik werk er hard voor. Dus ik voel me er goed bij.

Wat een goed en open verhaal man. Zeer herkenbaar. Ik volg je argumenten grotendeels. Met als belangrijkste feit - exact zoals jij zegt - het summum van alle auto's te rijden, made by a little shitty company, haha! De P85+ is vandaag de dag nog steeds indrukwekkend maar niet meer het non-plus-ultra zoals hij dat bijna vijf jaar geleden was. RS6, M5, 991 - met een P85 inmiddels niet meer bij te houden, maar een P100D is ze te snel af. Inderdaad niet uit minderwaardigheidsgevoel, maar om mijn punt te onderschrijven dat de gevestigde orde ons massaal aan het lijntje houdt en hun ICE's eigenlijk allemaal overbodig zijn geworden: hobby voor zondag.

Je hebt me serieus aan het twijfelen gebracht.
 
  • Like
Reactions: Frank C
Wel een beetje herkenbaar. Nu al na twee dagen.

Maar wat ik wellicht wel ga missen is het fenomenale bochtenwerk van mijn 3 Serie.
De Model S is zeker niet slecht en al helemaal niet voor het gewicht en het formaat van de auto.
Nu hebben we deze 3 Serie nog gehouden en is de 1 Serie van mijn vrouw de deur uit gegaan. (Dus eigenlijk heeft mijn vrouw een nieuwe auto :-| )

We gaan deze zomer 2 weken rondtrekken in Schotse Hooglanden en daar is het elektrisch laden nog niet zo algemeen bekend.
Daar gaan we dan ook nog met de 3 Serie naar toe. (Ook veel gravel wegen dus anders ook wel zonde voor de nieuwe Tesla :) )

Gaan we gelijk kijken of het wellicht toch gekund had met de Tesla. Waarschijnlijk wel....

Het wennen aan het hebben van een veel kleiner bereik zal wel lukken.
Vorig jaar tot het halverwege de middag in Normandië rond gereden en dan in één ca. 900km zonder tanken naar huis met een gemiddelde snelheid van 130-140km/h, dat gaat vast niet meer lukken om dan nog voor 24:00 thuis te zijn en in mijn eigen bed te slapen. (De vraag is natuurlijk ook of dat zo verstandig is.) Nu zal het aan het einde van de dag worden dat we een hotel zoeken met een laadpaal en de volgende dag naar huis rijden. (Wellicht een stuk verstandiger en relaxter.)

Als jij uit een BMW in een Tesla stapt en na twee dagen al zo tegen de zaken aankijkt, maak ik me geen zorgen.
Jij bent om en je kunt nooit meer terug :cool:
Heb zelf ook BMW gereden en mijn S was in 2013 nadrukkelijk bedoeld als figuurlijke schop onder de kont van BMW. Het is natuurlijk absurd dat BMW na zes jaar nog steeds geen alternatief heeft voor de S.
 
Gaan we gelijk kijken of het wellicht toch gekund had met de Tesla. Waarschijnlijk wel....

Ik weet het wel zeker. Er is een Supercharger in Aviemore, en Chargemap.com laat iets van 40 chargers zien in de schotse hooglanden. Dat is dus echt geen enkel probleem! Veel daarvan zijn bovendien CHAdeMO laders, waardoor het laden ook nog snel gaat. (Wel chademo adapter lenen!)
 
We gaan deze zomer 2 weken rondtrekken in Schotse Hooglanden en daar is het elektrisch laden nog niet zo algemeen bekend.
Daar gaan we dan ook nog met de 3 Serie naar toe

Eh...ik ben er niet geweest maar diverse anderen wel.
Niets zo leuk als van destination charger naar destination charger te reizen en zelf nog extra laadmogelijkheden bij B&B's te zoeken.