Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
1-POL-101?

Als je weet dat:
  • men momenteel aan de 1-U**-*** platen zit en men in 2016 de 1-P**-*** platen heeft uitgereikt
  • 101 het noodnummer voor politiehulp in Nederland is
  • POL wel erg lijkt op de eerste 3 letters van 'politie'
... denk ik eerder dat het een vrolijke nep-nummerplaat is. Een anonieme politiewagen met een nummerplaat die 2 keer schreeuwt dat ie politie is? Ik denk het niet.

én België

zie Welk noodnummer bellen? 100, 101 of 112

Welk noodnummer bellen? 100, 101 of 112
116x116xtel.jpg.pagespeed.ic.p8XbDhWkQe.jpg


In België zijn er twee belangrijke noodnummers voor dringende hulp:

  • 100 voor ambulance en brandweer;
  • 101 voor politie.
Beide noodnummers zijn uiteraard dag en nacht bereikbaar.

Wat is het verschil tussen een dringende en een niet-dringende oproep?

Je mag naar "100" of "101" bellen als je dringend de politie, een ambulance of de brandweer nodig hebt.
bvb :

  • bij brand (100)
  • bij ernstig ongeval met gewonden (100 of 101)
  • bij dringende hulp van medische aard (100)
  • je bent getuige of slachtoffer van een inbraak (101)
  • je merkt een verdachte toestand op (101)
  • Voor niet dringende politiehulp contacteer je het best het onthaalpunt van de politiezone Erpe-Mere/Lede.
Heb je zowel medische als politionele hulp nodig? Geen probleem: het volstaat om OF naar de "100" OF naar de "101" te bellen. Beide noodcentrales wisselen de nodige gegevens onmiddellijk met elkaar uit. In sommige gevallen kan je door de operator van de ene noodcentrale worden doorgeschakeld naar zijn collega in de andere noodcentrale.

Waar kom ik terecht als ik "100" of "101" bel?

Zowel de noodcentrale-100 als de noodcentrale-101 zijn provinciaal georganiseerd. In onze provincie zijn beide noodcentrales gevestigd in Gent, maar ze staan in rechtstreeks contact met de lokale politiezone Erpe-Mere/Lede en met het lokaal bevoegde brandweerkorps.

En wat is dan het noodnummer 112 ?

Het noodnummer "112" is het unieke noodnummer dat in alle landen van de Europese Unie actief is, dus ook in België (vergelijk met het unieke noodnummer "911" in de Verenigde Staten). Jaren geleden kon dit noodnummer enkel gebruikt worden via gsm, maar vandaag de dag kan je met elk toestel naar "112" bellen. Je komt dan terecht in de provinciale 100-centrale.

Over enkele jaren zullen de noodnummers "100" en "101" verdwijnen en zal enkel het noodnummer "112"nog blijven bestaan.

248x165xpol.jpg.pagespeed.ic.P3N1Ijtnf2.jpg
 
Gisteren was de dag dat ik te laat het forum raadpleegde en met mijn Model S vanaf de 14e (!) verdieping van de Parklaan garage in Scheveningen naar beneden moest. Om precies te zijn 14 keer omheilspellende geluiden (gekraak en geschuur van de stoep op de bodem) van onder mijn auto en klotsende oksels.
 
Gisteren was de dag dat ik te laat het forum raadpleegde en met mijn Model S vanaf de 14e (!) verdieping van de Parklaan garage in Scheveningen naar beneden moest. Om precies te zijn 14 keer omheilspellende geluiden (gekraak en geschuur van de stoep op de bodem) van onder mijn auto en klotsende oksels.
Een enkele keer wat geschraap kan de accu wel hebben. Maar 14 keer zou voor mij wel een reden zijn om er even naar te laten kijken bij het SeC.
Dit is voor mij overigens een van de redenen waarom ik luchtvering heb. De auto kan dan meestal voldoende hoog worden gezet om over dit soort oneffenheden heen te rijden.
Toch gaat het ook op de hoogste stand nog een enkele keer mis. Eergisteren reed ik, kennelijk in gedachten, de pont in Akersloot af. Een behoorlijk geschraap onder de auto deed met realiseren dat ik beter even had kunnen wachten op groen licht van de pontbaas :(
 
Een enkele keer wat geschraap kan de accu wel hebben. Maar 14 keer zou voor mij wel een reden zijn om er even naar te laten kijken bij het SeC.
Dit is voor mij overigens een van de redenen waarom ik luchtvering heb. De auto kan dan meestal voldoende hoog worden gezet om over dit soort oneffenheden heen te rijden.
Toch gaat het ook op de hoogste stand nog een enkele keer mis. Eergisteren reed ik, kennelijk in gedachten, de pont in Akersloot af. Een behoorlijk geschraap onder de auto deed met realiseren dat ik beter even had kunnen wachten op groen licht van de pontbaas :(
Ben toch bang dat dit eerder de velgen dan de bodem is geweest in deze garage.......
 
Ik denk dat het de zij-onder-kant was, maar ik zie niks. De velgen zijn ook ok. Geluk gehad denk ik. Achteraf had ik helemaal achteruit moeten rijden want dan kun je die draai wel goed maken en je hebt toch een camera. Ziet er alleen een beetje maf uit,
Ik wil je niet bang maken, maar weet wel dat de accu echt het laagste deel van de bodem van de auto is.
Als ik jou was zou ik toch een spiegel pakken en de onderkant goed bekijken.
 
Weet niet of anderen dit herkennen, maar ik ben van S85 (zonder luchtvering) naar S85D (zonder luchtvering) gegaan. S85D is van eind 2015. Waar S85 zelden de grond schraapte, doet S85D dit constant (bijv. parkeergarage op kantoor, waar ik nu telkens moet doen alsof ik een chicane neem om de garage uit te geraken, en al zeker geen passagiers in de auto mag hebben). Zeker al een dertigtal keer de grond geschraapt op deze en andere plekken, en soms zo'n volle seconde lang of zo... Tesla zegt me dat ze de ophanging niet hoger kunnen afstellen. Heb al menig maal gedacht dat dit een goed excuus was om een nieuwe MS met luchtvering te kopen :), maar ga toch maar wachten op M3.

Anyway, aan alle potentiële kopers van een tweedehands MS met D maar zonder luchtvering - test eerst uit of het voor jullie gaat!
 
Weet niet of anderen dit herkennen, maar ik ben van S85 (zonder luchtvering) naar S85D (zonder luchtvering) gegaan. S85D is van eind 2015. Waar S85 zelden de grond schraapte, doet S85D dit constant (bijv. parkeergarage op kantoor, waar ik nu telkens moet doen alsof ik een chicane neem om de garage uit te geraken, en al zeker geen passagiers in de auto mag hebben). Zeker al een dertigtal keer de grond geschraapt op deze en andere plekken, en soms zo'n volle seconde lang of zo... Tesla zegt me dat ze de ophanging niet hoger kunnen afstellen. Heb al menig maal gedacht dat dit een goed excuus was om een nieuwe MS met luchtvering te kopen :), maar ga toch maar wachten op M3.

Anyway, aan alle potentiële kopers van een tweedehands MS met D maar zonder luchtvering - test eerst uit of het voor jullie gaat!

De vaste vering zou net iets hoger staan dan de luchtvering in ‘standard’, als je dat bedoelt?
Dat klopt wel. De oplossing is voor elke serieuze hobbel/garage ingang de stand ‘high’ kiezen en dan sta je weer wat hoger op de pootjes. Door de geo tagging blijft hij dan de drempel vermijden.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
De vaste vering zou net iets hoger staan dan de luchtvering in ‘standard’, als je dat bedoelt?
Dat klopt wel. De oplossing is voor elke serieuze hobbel/garage ingang de stand ‘high’ kiezen en dan sta je weer wat hoger op de pootjes. Door de geo tagging blijft hij dan de drempel vermijden.
Lijkt me wat lastig zonder luchtvering.