Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik laat ze wisselen bij Tesla zelf, dus neem aan dat ze de spanning correct zetten maar zal het straks zeker eens nakijken.

Ik kreeg bij de wissel (want ik wissel velg en band) wel te horen dat de twee achterste zomerbanden aan vervanging toe waren wegens ongebruikelijke slijtage en dat bij de volgende wissel van winter naar zomer deze opnieuw uitgelijnd dienden te worden.

Maar ik heb er gisteren nogmaals op gelet en toen was het zwalpen minder, het is in ieder geval toch wel een behoorlijk verschil in gevoel van wegligging. Misschien op termijn er toch maar eens over nadenken om voor 21inch winterbanden te gaan en de 19inch velgenset te verkopen.
 
Ik laat ze wisselen bij Tesla zelf, dus neem aan dat ze de spanning correct zetten maar zal het straks zeker eens nakijken.

Ik kreeg bij de wissel (want ik wissel velg en band) wel te horen dat de twee achterste zomerbanden aan vervanging toe waren wegens ongebruikelijke slijtage en dat bij de volgende wissel van winter naar zomer deze opnieuw uitgelijnd dienden te worden.

Maar ik heb er gisteren nogmaals op gelet en toen was het zwalpen minder, het is in ieder geval toch wel een behoorlijk verschil in gevoel van wegligging. Misschien op termijn er toch maar eens over nadenken om voor 21inch winterbanden te gaan en de 19inch velgenset te verkopen.
Bij rechtuit rijden zou je eigenlijk niet moeten merken dat je op 19" rijdt. In bochten merk je wel altijd dat je met 21" een betere stuurrespons hebt. Het niet strak rechtuit rijden, zwalpen noem je dit, heeft vermoedelijk meer te maken met een slechte uitlijning dan met de 2 inch hogere bandwang.

Met 19" heb je sowieso wel een iets springeriger weggedrag. Banden veren uit met dezelfde kracht als waarmee ze inveren. 19" heeft hogere wangen en zal meer in- en uitveren dan een 21". Deze laatste zal eerder de demping van de schokbreker aanspreken en mede daardoor strakker aanvoelen.

Tenslotte is er een kleine kans op een probleem in het stuurhuis. Ik heb dat gehad en na 5 uitlijnprogingen bij Tesla is het stuurhuis vervangen. Daarn reed de auto als op rails.
 
... Ik kreeg bij de wissel (want ik wissel velg en band) wel te horen dat de twee achterste zomerbanden aan vervanging toe waren wegens ongebruikelijke slijtage en dat bij de volgende wissel van winter naar zomer deze opnieuw uitgelijnd dienden te worden. ...
Waarom wachten met uitlijnen, zodat ook je winterbanden abnormaal slijten? Elke goede bandenspecialist doet dit in een half uurtje. Zeker wanneer ze een up-to-date Hunter machine hebben; daar zitten de Tesla specificaties standaard in voorgeprogrammeerd.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Misschien voor de een of ander een leuk uitje volgend weekend.
View attachment 355347

Ik had de eer samen met @MissAutobahn bij het E-motionteam te mogen aansluiten en is super goed meegevallen (ondanks een panne aan mijn Model S en met de takelwagen naar huis moeten gaan).
Als het van mij afhangt sluit ik me volgend jaar weer aan bij E-Motion en doen we beter! Met 4 auto's zijn we in de Smart-klasse 1e en 2e geëindigd en in de Tesla-klasse 3e en 6e.
 

Attachments

  • 20181201_130527[1].jpg
    20181201_130527[1].jpg
    381.8 KB · Views: 57
Vanochtend weer een mooie rit van 229km en ik had alle rust om rustig aan te rijden en ben met een maximale snelheid van 105km/h met een temperatuurtje van rond de 2 graden heen en weer gereden. Op de helft bij Vuren even snelladen zodat ik niet met weinig capaciteit de auto parkeer en ik daarna gewoon thuis kan komen.

Verbruik eerste stint tot aan Supercharger Vuren *gemiddeld* 289Wh/km afstand 54.5km, tweede stint gemiddeld 239Wh/km met afstand 60km. Terugweg windje mee en toen kwam ik op 203Wh/km voor een enkele rit van 114.5km dus totaal 229km.

(289*54.5 + 239*60 + 203*114) / 229 = ˜232.5 Wh/km

Dat vind ik toch wel aan de hoge kant voor zulk netjes rijgedrag bij droog weer met een schoon wegdek of heb ik dit mis?

Heb de afgelopen twee weken bijna 3000km op de P100D gezet en zit nu op een gemiddelde van 255. Dat is met vrij veel snelweg waar ik de limiet plus 10 rijdt. Eergisteren/zaterdag een rit van ca. 300km, auto vol met jongens, snelheid 140/145km, winterbanden op juiste spanning, was het ca.330...
 
Heb de afgelopen twee weken bijna 3000km op de P100D gezet en zit nu op een gemiddelde van 255. Dat is met vrij veel snelweg waar ik de limiet plus 10 rijdt. Eergisteren/zaterdag een rit van ca. 300km, auto vol met jongens, snelheid 140/145km, winterbanden op juiste spanning, was het ca.330...
Petrolhead nog steeds voorop? In de signature in ieder geval nog wel ;)
 
Petrolhead nog steeds voorop? In de signature in ieder geval nog wel ;)

Wim dat is een gewetensvraag... Zo was het in 2009 in ieder geval wel. Nu misschien niet meer. Maarja, wat dan? Electrohead Petrolfied?
Bij nader inzien, is inmiddels niet iedere 'gewone' automobilist ook een Petrolhead, by default? Uiteindelijk moeten die onvermijdelijk allemaal voor de bijl, en worden ze Electrified, toch?
 
  • Like
Reactions: HWS
Wim dat is een gewetensvraag... Zo was het in 2009 in ieder geval wel. Nu misschien niet meer. Maarja, wat dan? Electrohead Petrolfied?
Bij nader inzien, is inmiddels niet iedere 'gewone' automobilist ook een Petrolhead, by default? Uiteindelijk moeten die onvermijdelijk allemaal voor de bijl, en worden ze Electrified, toch?
We zijn allemaal geboren geboren in een tijd dat het allemaal nog petrol was. Dus ja, by default wel.
Maar jouw, en mijn bekering, is al weer van een tijdje geleden. Ik was ook gewend in 8-cilinder Audi's rond te raggen. Mijn laatste haalde zelfs 287 km/h. Maar met het toenemen van de jaren wil je dat bekende zweet in de handen én in de bilnaad bij die hoge snelheden toch niet meer, ik althans niet.
Dus mijn voorstel zou zijn 'Electrified petrolhead'. Wat het meeste belang vertegenwoordigt staat voorop en petrolhead met een kleine letter omdat het minder van belang is en ook geen eigennaam is.
Leuk hè zo op de maandagmorgen :D
 
We zijn allemaal geboren geboren in een tijd dat het allemaal nog petrol was. Dus ja, by default wel.
Maar jouw, en mijn bekering, is al weer van een tijdje geleden. Ik was ook gewend in 8-cilinder Audi's rond te raggen. Mijn laatste haalde zelfs 287 km/h. Maar met het toenemen van de jaren wil je dat bekende zweet in de handen én in de bilnaad bij die hoge snelheden toch niet meer, ik althans niet.
Dus mijn voorstel zou zijn 'Electrified petrolhead'. Wat het meeste belang vertegenwoordigt staat voorop en petrolhead met een kleine letter omdat het minder van belang is en ook geen eigennaam is.
Leuk hè zo op de maandagmorgen :D

Goed punt. :cool:
 
  • Like
Reactions: Wim S.