Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Van 10% naar 70% duurde exact 45 minuten... op 70% zat ik op nog maar 39kW. Echt belachelijk. 220km range is dat erbij maar is in echte km ook nog eens maar 170km bij mij.

60% was zo een 50kWh in 2014, nu zo een 45kWh denk ik.

Meen mij te herinneren dat ik van 10% naar 70% in het verleden net onder de 30 minuten deed.

Net terug van vakantie en hetzelfde beeld bij mijn P85. Ik laad meestal van bijna leeg naar 250km bij de SuC's, voorheen altijd startend rond 118KW en in max een half uurtje weer weg. Nu startend rond 100KW en al snel taperend naar 40KW. Volgens mij sinds Model3 stekkers toegevoegd zijn. Achteruitgang voelt slecht en al helemaal omdat er niet transparant over wordt gecommuniceerd. Wij zijn hier allemaal:oops: redelijke mensen en kunnen leven met een fatsoenlijk uitleg.
Instanties die bewust niet transparant zijn verdienen het om gewantrouwd te worden, jammer.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Net terug van vakantie en hetzelfde beeld bij mijn P85. Ik laad meestal van bijna leeg naar 250km bij de SuC's, voorheen altijd startend rond 118KW en in max een half uurtje weer weg. Nu startend rond 100KW en al snel taperend naar 40KW. Volgens mij sinds Model3 stekkers toegevoegd zijn. Achteruitgang voelt slecht en al helemaal omdat er niet transparant over wordt gecommuniceerd. Wij zijn hier allemaal:oops: redelijke mensen en kunnen leven met een fatsoenlijk uitleg.
Instanties die bewust niet transparant zijn verdienen het om gewantrouwd te worden, jammer.

Helemaal mee eens. Ik zal mijn buitenland ritten voorlopig heel anders moeten gaan plannen. Vol vertrekken blijft maar juist nu is het economischer qua tijd denk ik om niet te hard te rijden (Duitsland voornamelijk.... pff) en meerdere stops te maken waarbij je bijna leeg moet aankomen en rond 40% weer moet vertrekken daar hij dan al ingekakt is naar om en nabij de 65kW. Vaak kon je lekker even een lunch en diner pakken onderweg en was je na 45 minuten dik op 90%+ zat (afhankelijk van de aankomst % uiteraard) Met name het lang boven de 100kW blijven maakte korte stops prettig, aankomen, koffie halen en in 10 minuten tot max 15 minuten weer op pad. Nu lijkt dit het dubbele te kosten daar de snelheid erg snel onder de 100kW zakt.

Zal denk ik zelfs resulteren in een overnachting. Normaliter rij ik in 1 dag naar Zagreb, zo een 16-17 uurtjes. Nu zal ik er denk ik 3-4 uur langer over gaan doen, dat is echt te veel. Heb afgelopen zaterdag een filmpje gemaakt van het laden van 10% naar 70%. Duurde gewoon 45 minuten.
 
@pvh en @e-Rik
Hoewel ik (mijn batterij) niet zo hard is getroffen door de update zoals anderen hier, viel mij afgelopen weekend ook het langzamer laden op bij SuC. Al langere tijd niet meer bij een SuC geweest, maar dit weekend heb ik er weer vier aangedaan (Apeldoorn, Verviers, Urmond, en Zaltbommel). In alle gevallen waren de omstandigheden goed (= temperatuur, geen pair, niet druk).

Ik heb even een vergelijking gemaakt van de laadsnelheden bij bepaalde % SoC. Dankzij Teslafi heb ik nog data van bijvoorbeeld software versie 50.6 (wintersport tripjes) en nu versie 20.4. Voor 20.4, is wel N=4, voor 50.6, N=9 (maar de curve heeft een aardige vergelijking met deze analyse van abetterrouteplanner).

SoC % vs kW: Imgur
rX9ZQGy


SoC % vs tijd (in minuten): Imgur


Conclusie: tot 50% ben je ~5 minuten langer bezig. Tot 70% ongeveer 8-9 minuten en tot 80% ruim 10 minuten.
Statistisch is het niet gegrond, maar er zit ongetwijfeld een kern van waarheid in.
 
Last edited:
Van 10% naar 70% duurde exact 45 minuten... op 70% zat ik op nog maar 39kW. Echt belachelijk. 220km range is dat erbij maar is in echte km ook nog eens maar 170km bij mij.

60% was zo een 50kWh in 2014, nu zo een 45kWh denk ik.

Meen mij te herinneren dat ik van 10% naar 70% in het verleden net onder de 30 minuten deed.
Ben dit WE naar Zuid-Duitsland gereden: nergens onderweg meer dan 65kW kunnen tanken ?!
Ik dacht dat het aan mij lag.. blijkbaar niet.
 
@pvh en @e-Rik
Hoewel ik (mijn batterij) niet zo hard is getroffen door de update zoals anderen hier, viel mij afgelopen weekend ook het langzamer laden op bij SuC. Al langere tijd niet meer bij een SuC geweest, maar dit weekend heb ik er weer vier aangedaan (Apeldoorn, Verviers, Urmond, en Zaltbommel). In alle gevallen waren de omstandigheden goed (= temperatuur, geen pair, niet druk).

Ik heb even een vergelijking gemaakt van de laadsnelheden bij bepaalde % SoC. Dankzij Teslafi heb ik nog data van bijvoorbeeld software versie 50.6 (wintersport tripjes) en nu versie 20.4. Voor 20.4, is wel N=4, voor 50.6, N=9 (maar de curve heeft een aardige vergelijking met deze analyse van abetterrouteplanner).

SoC % vs kW: Imgur
rX9ZQGy


SoC % vs tijd (in minuten): Imgur


Conclusie: tot 50% ben je ~5 minuten langer bezig. Tot 70% ongeveer 8-9 minuten en tot 80% ruim 10 minuten.
Statistisch is het niet gegrond, maar er zit ongetwijfeld een kern van waarheid in.
Conclusive: met vier maal laden naar je bestemming 40 min langer onderweg. Dat valt nog te overzien na 5 jaar en ook nog relaxed.
 
Oneens. Het ligt niet aan het pack, het is een niet toegelichte ingreep van Tesla. 40 min extra vind ik wel degelijk significant op een toch al lange rit, los van het negatieve gevoelsaspect.
Aanvullend: De 85-pack was heerlijk om mee te superchargen, van 1% tot zeker 20% bijna vol power, vanaf daar taper. Nu begint taper al bij 10%. Bij lange tripjes was het al ideaal om zodanig te rijden dat je met zo'n lage mogelijke % aankomt bij de SuC.

Daarnaast is het gewoon jammer om te zien dat elke pack betere laadcurves krijgt (75 en 90 pack), maar 'the good old' 85 zonder enige uitleg/reden wordt gelimiteerd. Het voelt inderdaad gewoon niet goed.

Ook is het natuurlijk niet ideaal voor de doorstroming als de classics langer moeten staan dan voorheen.
 
  • Like
Reactions: pvh
Oneens. Het ligt niet aan het pack, het is een niet toegelichte ingreep van Tesla. 40 min extra vind ik wel degelijk significant op een toch al lange rit, los van het negatieve gevoelsaspect.
Ik kan mij verplaatsen in het negatieve gevoelsaspect maar in alle redelijkheid zijn er, in mijn ervaring, op zo’n lange afstand legio factoren die je eindtijd grof beïnvloeden. Vakantie file, wegwerkzaamheden, protestactie, afslag gemist, extra plaspauze, nog een extra koffietje bestellen, drukte bij de charger, nieuwe versie model 3 bij de charger bekijken, ervaring elektrisch rijden delen met een fossiel enz.
 
Ik kan mij verplaatsen in het negatieve gevoelsaspect maar in alle redelijkheid zijn er, in mijn ervaring, op zo’n lange afstand legio factoren die je eindtijd grof beïnvloeden. Vakantie file, wegwerkzaamheden, protestactie, afslag gemist, extra plaspauze, nog een extra koffietje bestellen, drukte bij de charger, nieuwe versie model 3 bij de charger bekijken, ervaring elektrisch rijden delen met een fossiel enz.

Ik mis de relevantie... in jouw wereld is het dus prima dat je voor een snelle internet verbinding betaald maar dat ze de snelheid met 30% zonder vooraankondiging beperken omdat er ook genoeg andere hypothetische redenen kunnen zijn dat je internet langzaam kan zijn, geheel niet gerelateerd aan de moedwillige beperking? Zo kan ik er nog wel een paar.
 
Ik kan mij verplaatsen in het negatieve gevoelsaspect maar in alle redelijkheid zijn er, in mijn ervaring, op zo’n lange afstand legio factoren die je eindtijd grof beïnvloeden. Vakantie file, wegwerkzaamheden, protestactie, afslag gemist, extra plaspauze, nog een extra koffietje bestellen, drukte bij de charger, nieuwe versie model 3 bij de charger bekijken, ervaring elektrisch rijden delen met een fossiel enz.
Je noemt allerlei incidentele oorzaken waarom een reis wel eens langer kan duren, waaronder sommige waarop je zelf 100% invloed hebt.

Dat lijken mij geen argumenten waarmee je het slachtoffer van structurele en niet te beïnvloeden vertragingen van lange reizen gerust stelt.
 
  • Like
Reactions: Tom X and xveys
Ik kan mij verplaatsen in het negatieve gevoelsaspect maar in alle redelijkheid zijn er, in mijn ervaring, op zo’n lange afstand legio factoren die je eindtijd grof beïnvloeden. Vakantie file, wegwerkzaamheden, protestactie, afslag gemist, extra plaspauze, nog een extra koffietje bestellen, drukte bij de charger, nieuwe versie model 3 bij de charger bekijken, ervaring elektrisch rijden delen met een fossiel enz.

Ik snap je wel, maar jouw ervaring is niet de mijne. Ik rij doorgaans 's nachts en heb in bijna 6 jaar nog nooit 1 van je voorbeelden aan de hand gehad. Uitgestorven SuC's, eigen koffie mee, vooral niet met andere mensen contact maken, zo schiet je lekker op;)
 
Ik snap je wel, maar jouw ervaring is niet de mijne. Ik rij doorgaans 's nachts en heb in bijna 6 jaar nog nooit 1 van je voorbeelden aan de hand gehad. Uitgestorven SuC's, eigen koffie mee, vooral niet met andere mensen contact maken, zo schiet je lekker op;)
Yep kan me helemaal voorstellen, het enige vervelende is dat je bij de SuC nog je auto uit moet komen om de kabel erin te steken :D
 
  • Funny
Reactions: job-lek