Hallo Belgen (sorry voor de anderen, maar het betreft hier een land gerelateerde vraag),
Is er iemand van jullie die al de discussie aangegaan is met de plaatselijke politie (of gemeentebestuur) mbt. tegen de verkeersrichting parkeren? En zo ja, kon je daar een afwijking op het verkeersreglement bekomen?
Ik situeer de vraag even: Ik heb een kantoor in het landelijke West-Vlaanderen, waar ik openbare parkeerplaats heb voor de deur. 3 jaar geleden liet ik aan mijn voordeur een stopcontact leggen, wat nu voorlopig nog ongebruikt is -tenzij sporadisch opladen van fietsbatterij -, maar dat toen pro-aktief gelegd was tijdens andere elektriciteitswerken, die ik toch moest laten uitvoeren.
We weten dat de oplaadklep zich achteraan de wagen -kant chauffeur- bevindt. We weten dat de draad die Tesla levert max. 6 meter is. We weten dat het verboden is tegen de verkeerrichting in te parkeren volgens onze verkeerscode.
Als dit verbod blijft, dan kan ik met moeite tot bij het oplaadpunt komen (specifiek in mijn situatie: parkeerplaats gaat over in verbreed voetpad voorbij mijn voordeur en ter hoogte van parkeerplaats is er alleen een glaspartij. Het stopcontact zit dus ter hoogte van het verbrede voetpad. Op meer dan 1 meter van de rechterkant van de neus van het voertuig).
Als ik al de afstand zou kunnen overbruggen, dan steekt het klepje en de oplader nog enkele centimeters uit, waardoor mogelijk onoplettende fietsers of auto's die kunnen raken (gezien de breedte van de wagen en van de parkeerplaats ga ik er van uit dat ik daar steeds mijn buitenspiegel zal moeten inklappen.
).
Bij navraag op de gemeente werd mij gemeld dat ik een papieren uitzondering diende aan te vragen. Ik deed dit en kreeg prompt een reactie dat tegen het verkeer in parkeren niet mag wegens de verkeersreglementering én dat er ook geen kabel langdurig mocht gelegd worden omdat dit ook het verkeer -op het voetpad, sic- hindert.
Ik heb de discussie opnieuw aangesneden zodra ik finaliseerde en me ditmaal kreatief opgesteld door voorstellen te lanceren, die zowel win-winsituaties voor zowel mijzelf als de gemeente inhielden. Ik heb die in gesprek met burgemeester toegelicht, welke in het slot van het gesprek aanvaardde dat EV's een nieuwe situatie veroorzaken, die nog niet voldoende in de verkeersreglementen vertaald zijn (in tegenstelling tot allerlei regels rond paard, kar en traktoren waar heelder hoofdstukken over gaan). Zijn besluit was toen dat hij dit in het schepencollege zou bespreken.
Dit is inmiddels ook alweer 2 maanden geleden en ik ontving geen verdere reactie. Door de windstilte vanuit gemeente vrees ik dat ze daar niet bereid zijn om toekomstgericht en out of the box te denken (vrees voor precedenten?, geen interesse omdat ik niet in de gemeente gedomicilieerd ben en dus géén kiezer ben ? , ....).
Zo iemand al gelijkaardige vraag zou gesteld hebben en daar een bevredigend antwoord op kreeg, werd ik daarvan graag op de hoogte gesteld. Antwoord zou eventueel kunnen helpen om mijn verdere strategie te bepalen om de afwijking er door te proberen halen.
Noot: kan bij mij thuis normaal gezien probleemloos laden, maar gezien ik klanten heb die op grote afstand wonen en niet altijd op voorhand weet wie mij wanneer zal oproepen, kan ik me voorstellen dat ik in extremis wel eens op kantoor zou willen bij"tanken". Hoe uitzonderlijk, valt nu niet in te schatten, omdat dit mede afhankelijk is van het rijbereik in de praktijk. En daar kunnen we ons voorlopig maar op Amerikaanse bevindingen beroepen.