Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Zojuist van Lester de bevestiging dat de productievolgorde inderdaad gedaan wordt op basis van ontvangst van de bestelling - met de toevoeging (in antwoord op mijn vraag of mijn Perf.Plus pakketje de oorzaak is van mijn achterstelling) dat in theorie bepaalde optie-combinaties kunnen zorgen voor een lichte (jaja, wat is licht) vertraging.

EDIT: ik ben net gebeld door Lester, ik had schijnbaar een verkeerd e-mailadres gebruikt waardoor hij mijn e-mail nooit heeft ontvangen! :rolleyes:

De lucht is een stuk meer opgeklaard na een prettig gesprek.

Aan het door elkaar mixen van Sigs en P's kan hij uiteraard niets veranderen, en de oorzaak ervan is alleen in Amerika bekend. Maar mijn delivery window dat aanvankelijk op eind-sept/begin-okt stond, blijkt bij een realistischer inschatting tussen 7 en 21 sept te gaan uitkomen. De auto rolt van de band in de tweede week van augustus en kort daarna zal ik gebeld worden door een delivery specialist voor het maken van een vaste afspraak. Ik ga met een aanzienlijk beter gevoel op vakantie.
 
Last edited:
Hallo Belgen (sorry voor de anderen, maar het betreft hier een land gerelateerde vraag),

Is er iemand van jullie die al de discussie aangegaan is met de plaatselijke politie (of gemeentebestuur) mbt. tegen de verkeersrichting parkeren? En zo ja, kon je daar een afwijking op het verkeersreglement bekomen?

Ik situeer de vraag even: Ik heb een kantoor in het landelijke West-Vlaanderen, waar ik openbare parkeerplaats heb voor de deur. 3 jaar geleden liet ik aan mijn voordeur een stopcontact leggen, wat nu voorlopig nog ongebruikt is -tenzij sporadisch opladen van fietsbatterij -, maar dat toen pro-aktief gelegd was tijdens andere elektriciteitswerken, die ik toch moest laten uitvoeren.

We weten dat de oplaadklep zich achteraan de wagen -kant chauffeur- bevindt. We weten dat de draad die Tesla levert max. 6 meter is. We weten dat het verboden is tegen de verkeerrichting in te parkeren volgens onze verkeerscode.

Als dit verbod blijft, dan kan ik met moeite tot bij het oplaadpunt komen (specifiek in mijn situatie: parkeerplaats gaat over in verbreed voetpad voorbij mijn voordeur en ter hoogte van parkeerplaats is er alleen een glaspartij. Het stopcontact zit dus ter hoogte van het verbrede voetpad. Op meer dan 1 meter van de rechterkant van de neus van het voertuig).
Als ik al de afstand zou kunnen overbruggen, dan steekt het klepje en de oplader nog enkele centimeters uit, waardoor mogelijk onoplettende fietsers of auto's die kunnen raken (gezien de breedte van de wagen en van de parkeerplaats ga ik er van uit dat ik daar steeds mijn buitenspiegel zal moeten inklappen. :mad: ).

Bij navraag op de gemeente werd mij gemeld dat ik een papieren uitzondering diende aan te vragen. Ik deed dit en kreeg prompt een reactie dat tegen het verkeer in parkeren niet mag wegens de verkeersreglementering én dat er ook geen kabel langdurig mocht gelegd worden omdat dit ook het verkeer -op het voetpad, sic- hindert.

Ik heb de discussie opnieuw aangesneden zodra ik finaliseerde en me ditmaal kreatief opgesteld door voorstellen te lanceren, die zowel win-winsituaties voor zowel mijzelf als de gemeente inhielden. Ik heb die in gesprek met burgemeester toegelicht, welke in het slot van het gesprek aanvaardde dat EV's een nieuwe situatie veroorzaken, die nog niet voldoende in de verkeersreglementen vertaald zijn (in tegenstelling tot allerlei regels rond paard, kar en traktoren waar heelder hoofdstukken over gaan). Zijn besluit was toen dat hij dit in het schepencollege zou bespreken.

Dit is inmiddels ook alweer 2 maanden geleden en ik ontving geen verdere reactie. Door de windstilte vanuit gemeente vrees ik dat ze daar niet bereid zijn om toekomstgericht en out of the box te denken (vrees voor precedenten?, geen interesse omdat ik niet in de gemeente gedomicilieerd ben en dus géén kiezer ben ? , ....).

Zo iemand al gelijkaardige vraag zou gesteld hebben en daar een bevredigend antwoord op kreeg, werd ik daarvan graag op de hoogte gesteld. Antwoord zou eventueel kunnen helpen om mijn verdere strategie te bepalen om de afwijking er door te proberen halen.

Noot: kan bij mij thuis normaal gezien probleemloos laden, maar gezien ik klanten heb die op grote afstand wonen en niet altijd op voorhand weet wie mij wanneer zal oproepen, kan ik me voorstellen dat ik in extremis wel eens op kantoor zou willen bij"tanken". Hoe uitzonderlijk, valt nu niet in te schatten, omdat dit mede afhankelijk is van het rijbereik in de praktijk. En daar kunnen we ons voorlopig maar op Amerikaanse bevindingen beroepen.
 
Patrick,

Als een herinnering aan de burgemeester niet helpt, helpt spijtig genoeg enkel het probleem aan de kaak stellen in de pers. Ofwel de serieusere pers (genre Hautekiet op radio 1) ofwel de sensantiepers genre HLN. De kans is groot dat ze geen precedent willen scheppen waar ze dan achteraf spijt van zouden hebben. Tegenover, als de pers hier ruchtbaarheid aan geeft mogelijks een hoger niveau een algemenere oplossing kan bieden (vb: strafbaar maken voor ICE's op EV-laadplaatsen)

Veel succes in ieder geval.
 
En toch lijkt het me sterk dat alleen naar de ordedatum wordt gekeken. Kijk bijvoorbeeld naar P692 (nulwoning). Hij heeft de bestelling al begin 2012 gedaan en op 13 mei dit jaar bevestigd. Ik (P3514) heb eind april 2013 besteld en heb op 16 mei gefinaliseerd. Logisch dat hij de auto flink eerder krijgt dan ik.
Kijkend naar het lijstje hierboven is het logisch dat de door jou genoemde nummers (behalve P1332) de auto eerder krijgen dan jij. Want eerder besteld.

Niet onrechtvaardig dus, maar wel tegenstrijdig met de uitspraak dat definitieve besteldatum leidend is.

- - - Updated - - -

waarom zou je nieuwe kinderstoelen moeten hebben voor de Model S? Of heeft dat niets met de auto te maken, en heb je ze sowieso nodig?

Reserveringen kun je terugdraaien, bestellingen niet. Het verschil tussen jou en nulwoning is dus maar drie dagen. De bestelling is waar je handtekening en die van Tesla onder staan. De VP Sales van Tesla én onze Lester zeggen dat de besteldatum leidend is. Dat is ook logisch, want een bestelling is een harde order. Een reservering is dat niet. Nulwoning zit drie weken ná mij met zijn bestelling en krijgt zijn auto toch eerder (een aantal weken).

Niét logisch dus dat de door mij genoemde nummers hun auto eerder krijgen, want láter besteld.
 
Iedereen heeft blijkbaar zijn motivatie om eerder dan een ander zijn auto te krijgen. Het klinkt een beetje als verwende peuters. Hoe je t ook draait of keert je zal moeten wachten tot hij voor je deur staat. En hier je gal komen uitspuwen gaat er weinig aan veranderen. Ik hoop dan dat die negatieve reacties de personen in kwestie wat oplucht.
 
Iedereen heeft blijkbaar zijn motivatie om eerder dan een ander zijn auto te krijgen. Het klinkt een beetje als verwende peuters. Hoe je t ook draait of keert je zal moeten wachten tot hij voor je deur staat. En hier je gal komen uitspuwen gaat er weinig aan veranderen. Ik hoop dan dat die negatieve reacties de personen in kwestie wat oplucht.

Als dit aan mijn adres is: ik ben me er niet van bewust gal te spuwen of negatief te zijn. Ik probeer slechts de feiten op een rij te krijgen. Verwar teleurstelling over een aanmerkelijk latere levering dan aanvankelijk gekregen (aug./sept. werd 10-17 november) niet met kwaadsprekerij. Als Tesla morgen zegt: "geachte heer Rikken, door samenloop van omstandigheden etc.etc. zal uw performance plus later geleverd worden vanwege tekort aan specifieke onderdelen." Of zoiets, dan heb ik er vrede mee. Nu zie ik alleen dat ik eerder bestel en later geleverd krijg en that's it.

- - - Updated - - -

Zojuist reply van Lester. Eind sep. productie gereed. Begin nov. levering.
Bij reservering was de verwachting 12 mnd, wordt dus 2 a 3 weekjes later. Marginaal.
Om in andermans woorden te spreken: vandaag is dus echt mijn "nog 100 dagen viering".

Dit bedoel ik. Drie weken later bestellen en als hij mazzel heeft nog eerder zijn S krijgen dan ik...
 
thanks!
dachten ze er in Amerika er ook zo maar over! kleur is goed, wielen en dak niet. Maar ik wil hier nu niet moeilijk over gaan doen. laat maar komen.

trouwens, wie met zijn model S op de E17 tussen Antwerpen en Gent gaat rijden, kan gerust eens langs komen in Waasmunster (ik woon 3km van de autosnelweg)
Dan kan je de S eens in de garage zetten voor de foto. het zou misschien leuk zijn om een verzameling aan te leggen van diverse model s'n van forumleden in de bekenste garage van de Benelux en omstreken:biggrin:

Frank mag een roadster ook ;)
 
Als dit aan mijn adres is: ik ben me er niet van bewust gal te spuwen of negatief te zijn. Ik probeer slechts de feiten op een rij te krijgen. Verwar teleurstelling over een aanmerkelijk latere levering dan aanvankelijk gekregen (aug./sept. werd 10-17 november) niet met kwaadsprekerij. Als Tesla morgen zegt: "geachte heer Rikken, door samenloop van omstandigheden etc.etc. zal uw performance plus later geleverd worden vanwege tekort aan specifieke onderdelen." Of zoiets, dan heb ik er vrede mee. Nu zie ik alleen dat ik eerder bestel en later geleverd krijg en that's it.

Ik ben het volmondig met je eens.
We willen onze wagen helemaal niet eerder krijgen dan de anderen. We blijven netjes, op z'n Brits, in de rij blijven en onze beurt afwachten. No problem.

Maar we vinden het niet zo leuk dat wij achteruit geschoven werden. (Ik verwijs in deze naar het Europees-google document.)

Nergens hebben we aangegeven dat we de andere reservatiehouders (die 'voorsteken') kwalijk nemen dat zij hun auto sneller bekomen. Zij hebben er ook niet voor gekozen om hun magische 'finalize'-knop eerder te krijgen dan op basis van hun reservatienummer te voorzien was.

De vraag blijft : waarom nodigt Tesla bepaalde groepen eerder uit tot bestellen dan anderen ?
Waarom krijgen sommigen de VIN sneller dan anderen ?

Wat zijn de beweegredenen hiervoor ?
Als Tesla hierover zou communiceren zou dit al veel ergenis of frustratie wegnemen.

- - - Updated - - -

Laat ons hopen dat het verschepen van onze telsa's niet via dit schip gaat (http://www.autojunk.nl/2013/07/converting-schip-in-storm-laat-autos-vallen):scared:


ging best wel hevig....
 
Patrick,

Als een herinnering aan de burgemeester niet helpt, helpt spijtig genoeg enkel het probleem aan de kaak stellen in de pers. Ofwel de serieusere pers (genre Hautekiet op radio 1) ofwel de sensantiepers genre HLN. De kans is groot dat ze geen precedent willen scheppen waar ze dan achteraf spijt van zouden hebben. Tegenover, als de pers hier ruchtbaarheid aan geeft mogelijks een hoger niveau een algemenere oplossing kan bieden (vb: strafbaar maken voor ICE's op EV-laadplaatsen)

Veel succes in ieder geval.

Kan je geen aanvraag doen voor een publieke laadpaal? Is mooie investering op de zaak, 120% afschrijfbaar op 2 jaar. En die kan perfect op straat langs of achter de parkeerplaats.
 
Als dit aan mijn adres is: ik ben me er niet van bewust gal te spuwen of negatief te zijn. Ik probeer slechts de feiten op een rij te krijgen. Verwar teleurstelling over een aanmerkelijk latere levering dan aanvankelijk gekregen (aug./sept. werd 10-17 november) niet met kwaadsprekerij. Als Tesla morgen zegt: "geachte heer Rikken, door samenloop van omstandigheden etc.etc. zal uw performance plus later geleverd worden vanwege tekort aan specifieke onderdelen." Of zoiets, dan heb ik er vrede mee. Nu zie ik alleen dat ik eerder bestel en later geleverd krijg en that's it.

- - - Updated - - -



Dit bedoel ik. Drie weken later bestellen en als hij mazzel heeft nog eerder zijn S krijgen dan ik...

Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb. En het was zeker niet persoonlijk bedoeld.
 
Reserveringen kun je terugdraaien, bestellingen niet. Het verschil tussen jou en nulwoning is dus maar drie dagen. De bestelling is waar je handtekening en die van Tesla onder staan. De VP Sales van Tesla én onze Lester zeggen dat de besteldatum leidend is. Dat is ook logisch, want een bestelling is een harde order. Een reservering is dat niet.

Het is wel logisch dat je op volgorde van reserveren de mogelijkheid krijgt om je bestelling definitief te maken anders heeft reserveren sowieso geen nut. Daarnaast is Tesla behoorlijk in de fout gegaan door te stellen dat je de volledige periode kon gebruiken zonder dat dat effect zou hebben op de leverdatum. Zelf heb ik overigens wel gelijk dezelfde dag besteld.
 
Voor de volledigheid ;-)

#P411 Besteld op 18/07/2011
Finalized op 14/05/2013
Est. delivery 23-31/10/2013

Ik begrijp de kennelijke spraakverwarring niet zo goed. Nogmaals, een reservering is géén bestelling... Dat is toch ook logisch. Je kunt op basis van een reservering een productieproces niet inrichten, geen bestellingen doen, geen planning maken, als je weet dat er een X-percentage nog gaat afzeggen. Bij finalizen wordt het pas concreet en kun je in beweging komen. Finalizen = ondertekenen = bestellen.
Dus: P411
Gereserveerd op 18-7-2011
Besteld op 14-5-2013

Dus bijna 3 weken ná mij besteld en een delivery-window vóór mij (2-3 weken)

Good for you :smile:

Bad for me :crying:

En Tesla weet zelf ook niet hoe dat komt :confused:

- - - Updated - - -

Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb. En het was zeker niet persoonlijk bedoeld.

"No offence taken"

We willen immers allemaal maar één ding: dat übercoole electrokanon zo snel mogelijk voor de deur!
 
@PeterSZ en ... allen...

Ik lees:
P447 orderdatum 14 mei window 1-3 nov. => Ik dus, een Belg...
P653 orderdatum 2 mei window 21 sept.-5 okt. => een Nederlander

@PeterSZ: ik kreeg m'n mogelijkheid tot bestelling op 14 mei en vulde deze binnen het uur in.. dus niet gedraald ...
een hoger P nummer (P653) kon z'n order op 2 mei doen... dus kreeg z'n uitnodiging minimum 12 dagen vroeger... (of nog vroeger????)
Gevolg: een arme Belg krijgt z'n auto een dikke maand later...

Dus worden de arme Belgen toch "gediscrimineerd" ... als het toegestaan is dit modewoord effe te mogen gebruiken...: dus later een uitnodiging tot bestelling + veel latere levering...
:mad:
:biggrin:

Misschien in Google sheet NOG een kolommetje bij maken: "datum uitnodiging bestelling" ????

Maar toch nog steeds: alle vertrouwen in Telsa hoor!!!
:wink:
 
Last edited: