Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
NOT (kijk bvb eens in de Relevante Lijstjes, een ganse serie 18xxx is na een serie 22xxx geproduceerd èn geleverd.)


en Craig (auteur van het lijstje waar je naar verwijst) is daar mee gestopt, precies om de redenen die ik hierboven aanhaalde.



Op basis van Craig's lijstje bleek er een grote hoeveelheid wagens een VIN gekregen te hebben in Q3-2013.
Ik heb zelf nog in zijn topic gewaarschuwd dat er onrealistische verwachtingen mbt leveringen in Q3 werden geschapen, omdat alle EU-nummers daar bij waren.
Craig's lijstje is aan het einde van Q3 overgenomen door een aantal on-line (so-called) beursanalisten, die vervolgens schreven dat het volume uitgeleverde wagens in Q3 de verwachtingen ruim ging overtreffen.
Er zijn ook meer wagens uitgeleverd - maar veel minder dan uit Craig's lijstje... natuurlijk, de massa EU's die we in okt, nov,dec in Tilburg gezien hadden zowat allemaal al een VIN.
Gevolg waren titels als 'Tesla verkoopt veel minder wagen's', en een beurskoers die klappen kreeg.

Toen vervolgens er ook plots een ferme daling kwam in het aantal toegekende VINs, en het week-gemiddelde klappen kreeg, is Craig gestopt. (al dan niet na een hint.)
De waarheid ligt volgens mij gewoon ergens in het midden. Ik werd getriggerd door de opmerking dat er "geen enkele logica" in zit. Dan zouden het random nummers moeten zijn, en dat is nou ook weer niet zo. By and large betekenf een lagere VIN nog steeds een oudere auto, maar met enorme marges van enkele duizenden.

Persoonlijk - maar nergens concreet op gestoeld - denk ik dat met name de productie voor Europa grote schommelingen teweeg heeft gebracht. Ook hier waren auto's al jaren geleden besteld, maar werden veel later geproduceerd. En moesten er opeens weer SIGs gemaakt worden terwijl die in de US allang de deur uit waren. Toen kwam de beursgang met druk op kwartaalcijfers en rekentruukjes waardoor Europese auto's beter wat uitgesteld konden worden. En toen kwam er steeds meer druk uit Nederland omdat 1 dag na 1 januari leveren de auto vele duizenden Euro's duurder ging maken voor de eigenaar. Ik denk dat er hierdoor flink geschoven is en het zo wazig werd met die VINs.

Toch (en ook hier moet ik bekennen dat ik sinds ik mijn auto 4 maanden geleden kreeg ik dit issue lang niet meer zo intensief volg) blijft het volgens mij zo dat het totaal aantal auto's dat Tesla heeft geproduceerd, en de hoogte van de VINs elkaar geen ordergroottes ontlopen. Dus heel veel "gaten" kunnen er niet zijn, en op de lange termijn zullen VINs toch in ieder geval bij benadering aangeven hoe oud een auto is. Dus "geen enkele logica" is m.i. Wat te sterk uitgedrukt - verder ben ik helemaal eens met alles wat je schrijft :)
 
Ik ben vandaag bij Euromaster geweest ivm een schroef in de band. Hierdoor liept de band zachtjes leeg. Gelijk even een offerte gekregen voor continental 21" super sport incl. Montage en stikstofvulling komen vier banden op 2000 euro incl. Btw. Monteurs waren echt helemaal enthousiast van de auto. Hadden hem nog niet gezien. Verder heeft Euromaster in hun systeem aanwijzigingen wat monteurs moeten doen om de wielen eraf te halen. Dus luchtvering omhoog, dan de JACK knop indrukken. Daarna kunnen de wielen omhoog. Heb gelijk een uitdraai gekregen van deze instructies. Let op de moeren moeten met 175 Nm aangedraaid worden, dit stond er nog niet-bindend, maar wel in de online handleiding, dus die mannen gelijk dit getal op de borden en systeem gezet. Was erg tevreden, had een beetje angst om hier heen te gaan, maar onterecht.
 
Nog even voor de VIN discussie. P modellen krijgen voorrang op de lijn op niet P modellen.

Kijk maat even op onderstaande foto. P's krijgen Priority delivery.

6e6u5uja.jpg
 
Bijzondere storing.... iemand idee/tips/zelfde ervaring?


Goedenavond mede Tesla fans!,

Sinds 5 december in bezit van 2 van deze elektrische wonderen!
Laden e.d. ging altijd prima, (Keba) echter sinds enkele weken (naar ons idee, na een software update) komen we 's ochtend bij de Tesla 1 en heeft hij soms bijna of helemaal niet bijgeladen...
(in het begin denk je dan, stekker er vast niet goed in oid.) Maar sinds die 6 weken gaat het steeds vaker mis...
in het begin af en toe niet bijgeladen, nu is het zelfs zover/erg dat hij binnen een minuut na aankoppelen al stopt met laden, ...en dat is niet handig!
het voltage (wat je rechts ziet tijden het laden bij amperage en aantal fasen?) flipt al snel helemaal.
(hoort tussen 220 en 230 schat ik in? maar schiet nu bijna direct helemaal naar 0 toe....)
Dan stopt de auto met laden en probeert hij het nog enkele keren opnieuw, telkens weer zo'n enorme schommeling van ca225 naar 0,
na 2 tot 3 keer proberen stopt het hij laden en geeft hij 2 foutmeldingen. (melding 1; fout met laden, en 2e melding; neem contact op met Tesla)

We hebben 2 Tesla's, en de andere was nog niet zover software ge-update. Daarom deze andere Tesla (met oude versie)
aan de laadpaal gezet, en wat blijkt... het laden gaat goed, (helaas op 1x na, want toen kregen we, na lange tijd, wel dezelfde foutmelding...)
Maar de 1e tesla krijgt al binnen een minuut de foutmelding... bij tesla 2 niet of pas na lange tijd.
Daarom dachten we, het ligt aan de auto/software update...

Daarop de beide autos naar ons 2e laadpunt gereden, (10km verderop, totaal andere locatie)
en daar laden beide auto's perfect. (op 26 amp zelfs) kortom; het ligt niet aan de auto's lijkt ineens?

(De eerste laadlocatie bevind zich in een buitengebied, wellicht zit er meer 'schommeling' in de stroom?
het stroomnetwerk op die locatie lijkt niet super stabiel (wat meer in voltage wat word weergegeven, soms flikkering van verlichting in woning)
Daarom handmatig de amp/laadsnelheid lager gezet (zowel in auto als de keba) met het idee dat het net minder
belast zou zijn en stabieler zou zijn, maar helaas dit hielp ook niet, zelf op 5 amp flipt tesla 1 direct,
tesla 2 houd het veel langer vol..

Maar waarom werkte het de eerste 6 weken wel perfect? iemand tips/idee?
(software terugzetten zit er niet bij hea?)

Alvast bedankt!
 
Bijzondere storing.... iemand idee/tips/zelfde ervaring?


Goedenavond mede Tesla fans!,

Sinds 5 december in bezit van 2 van deze elektrische wonderen!
Laden e.d. ging altijd prima, (Keba) echter sinds enkele weken (naar ons idee, na een software update) komen we 's ochtend bij de Tesla 1 en heeft hij soms bijna of helemaal niet bijgeladen...

Maar waarom werkte het de eerste 6 weken wel perfect? iemand tips/idee?
(software terugzetten zit er niet bij hea?)

Alvast bedankt!

Ik ondervind sinds enkele dagen ook problemen bij het laden! thuis aan de ev box laad de auto nog maar 32 km per uur in plaats van 50 eerst!
 
Ik ondervind sinds enkele dagen ook problemen bij het laden! thuis aan de ev box laad de auto nog maar 32 km per uur in plaats van 50 eerst!

50km met single charger ? dat zal voor de recentste updates geweest zijn...

update 1 was van 3*16A naar 3*13A, of 50km/u naar 40km/u

update 2 was, bij lage spanning, nog eens -20 of 25%, dus van 40 km/u naar 30 km/u


wat betreft update 1 : die is door een probleem met de onboard-charger, deze zou binnen enkele maanden omgewisseld worden (= hardware-probleem)

update 2 zou door 'finetuning' enkel ingrijpen bij schommeling, firmware 6 (?) (=software, te snelle aanpassing in mekaar geflanst na de garage-brand in de VS)
 
Gedaan... ondertussen staat 5.8.7 er nu op, maar helaas, het is eerder erger dan beter geworden!


(op de andere tesla staat nog 5.8, en die doet het dus veel beter/prima)


Nu kunnen we wel langs voor service/kijken ze ernaar, maar hij laad op onze andere paal prima...
en wellicht/verwacht bij hen dus ook (helaas) want dat lost het probleem op onze locatie niet op dan.


Tesla bellen en vragen of ze firmware 5.8.6/5.8.7 naar de auto's willen pushen. Pwillems heeft iets vergelijkbaars gehad en dat was meteen verholpen door die update.
 
Bijzondere storing.... iemand idee/tips/zelfde ervaring?


Goedenavond mede Tesla fans!,

Sinds 5 december in bezit van 2 van deze elektrische wonderen!
Laden e.d. ging altijd prima, (Keba) echter sinds enkele weken (naar ons idee, na een software update) komen we 's ochtend bij de Tesla 1 en heeft hij soms bijna of helemaal niet bijgeladen...
(in het begin denk je dan, stekker er vast niet goed in oid.) Maar sinds die 6 weken gaat het steeds vaker mis...
in het begin af en toe niet bijgeladen, nu is het zelfs zover/erg dat hij binnen een minuut na aankoppelen al stopt met laden, ...en dat is niet handig!
het voltage (wat je rechts ziet tijden het laden bij amperage en aantal fasen?) flipt al snel helemaal.
(hoort tussen 220 en 230 schat ik in? maar schiet nu bijna direct helemaal naar 0 toe....)
Dan stopt de auto met laden en probeert hij het nog enkele keren opnieuw, telkens weer zo'n enorme schommeling van ca225 naar 0,
na 2 tot 3 keer proberen stopt het hij laden en geeft hij 2 foutmeldingen. (melding 1; fout met laden, en 2e melding; neem contact op met Tesla)

We hebben 2 Tesla's, en de andere was nog niet zover software ge-update. Daarom deze andere Tesla (met oude versie)
aan de laadpaal gezet, en wat blijkt... het laden gaat goed, (helaas op 1x na, want toen kregen we, na lange tijd, wel dezelfde foutmelding...)
Maar de 1e tesla krijgt al binnen een minuut de foutmelding... bij tesla 2 niet of pas na lange tijd.
Daarom dachten we, het ligt aan de auto/software update...

Daarop de beide autos naar ons 2e laadpunt gereden, (10km verderop, totaal andere locatie)
en daar laden beide auto's perfect. (op 26 amp zelfs) kortom; het ligt niet aan de auto's lijkt ineens?

(De eerste laadlocatie bevind zich in een buitengebied, wellicht zit er meer 'schommeling' in de stroom?
het stroomnetwerk op die locatie lijkt niet super stabiel (wat meer in voltage wat word weergegeven, soms flikkering van verlichting in woning)
Daarom handmatig de amp/laadsnelheid lager gezet (zowel in auto als de keba) met het idee dat het net minder
belast zou zijn en stabieler zou zijn, maar helaas dit hielp ook niet, zelf op 5 amp flipt tesla 1 direct,
tesla 2 houd het veel langer vol..

Maar waarom werkte het de eerste 6 weken wel perfect? iemand tips/idee?
(software terugzetten zit er niet bij hea?)

Alvast bedankt!

Dit ziet er voor mij ZEER bekend uit! Had vrijwel hetzelfde probleem met dezelfde meldingen. Ben zelfs naar het SC in Tilburg gereden. Maar het lag achteraf aan de KEBA!

Ik lees dat je ook een Keba hebt, dus zou daar toch eens naar laten kijken. Bij mij werkte die ook eerst als een zonnetje, maar kapte er steeds sneller mee met laden om inderdaad op het laatst binnen een paar minuten er al mee te stoppen.

Maar als de auto stopt met laden, geeft de KEBA dan geen foutmelding (rode en blauwe LED's)? Goed opletten voor die foutcode want de KEBA doet vrij snel uit zichzelf een reset en geeft een geheel groene balk maar begint niet vanzelf weer te laden. Als dat zo is, is het waarschijnlijk een software update (van de KEBA wel te verstaan) die moet worden uitgevoerd. Schijnt een probleem te zijn wat regelmatig is voorgekomen met de KEBA P20 in combinatie met de Tesla MS. Bij Keba weten ze daar absoluut van. Probleem was ook binnen 15 minuten verholpen! Daarna nooit meer problemen gehad.

Dus ik zou zeggen: bel de installateur van de Keba en laat die er naar kijken. Heb je de installatie zelf gedaan: bel Keba.