Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb gezien dat wij in belgie onze 0 (neuter) in het midden (bovenaan) hebben als ijzeren pinnetje en in nederland zit dit aan de zijkanten (op 2 plaatsen) als contactpunt. Gaat het hierover?

Dat pinnetje en de klemmen aan de zijkant zijn de aarding. Dat is NIET de nulgeleider (aka neuter)!
De nulgeleider "kan" 1 van de twee pinnen zijn waar de spanning op staat. Ik zeg "kan", want je kunt ook een stopcontact hebben zonder nulgeleider (met 2 fases, dus). Normaal is 1 pin de nulgeleider en 1 de fase. Je kan dat testen door je tong ertegen te houden. GRAPJE dat van die tong! ... Wil niemands dood op mijn geweten :)
 
Ben ik de enige die zich irriteert aan het windgeruis van het sunroof?

Zeker niet. Ik erger mij al een half jaar. Bij mij komt er (afhankelijk van de wind) zo rond de 120km/u een irritant fluitje (resonantie) bij.
De Tesla mannen hoorden het niet... (maar ik heb een collega laten bevestigen dat ik niet gek ben)
Ik heb alle naden al een keer afgeplakt maar heb de bron nog niet gevonden.

Wellicht mag ik eens een rondje rijden met iemand met een stil pano dak?
 
Zeker niet. Ik erger mij al een half jaar. Bij mij komt er (afhankelijk van de wind) zo rond de 120km/u een irritant fluitje (resonantie) bij.
De Tesla mannen hoorden het niet... (maar ik heb een collega laten bevestigen dat ik niet gek ben)
Ik heb alle naden al een keer afgeplakt maar heb de bron nog niet gevonden.

Wellicht mag ik eens een rondje rijden met iemand met een stil pano dak?


Ik merk ook alleen lawaai van het dak als ik door een tunnel rijd, dan merk je dat er lawaai van boven te horen is, verder niet, dus indien regio Den Haag interessant voor je is ben je van harte welkom?
 
Zeker niet. Ik erger mij al een half jaar. Bij mij komt er (afhankelijk van de wind) zo rond de 120km/u een irritant fluitje (resonantie) bij.
De Tesla mannen hoorden het niet... (maar ik heb een collega laten bevestigen dat ik niet gek ben)
Ik heb alle naden al een keer afgeplakt maar heb de bron nog niet gevonden.

Wellicht mag ik eens een rondje rijden met iemand met een stil pano dak?

Björn uit Noorwegen heeft een oplossing om een stil pano dak te krijgen.
zie filmpje op 7.30
Bjørns first trip - YouTube
 
Dat pinnetje en de klemmen aan de zijkant zijn de aarding. Dat is NIET de nulgeleider (aka neuter)!
De nulgeleider "kan" 1 van de twee pinnen zijn waar de spanning op staat. Ik zeg "kan", want je kunt ook een stopcontact hebben zonder nulgeleider (met 2 fases, dus). Normaal is 1 pin de nulgeleider en 1 de fase. Je kan dat testen door je tong ertegen te houden. GRAPJE dat van die tong! ... Wil niemands dood op mijn geweten :)

En als je op beide plaatsen een fase hebt kan je UMC niet opladen...
@ferrosilvio : dus als ik van jou was zou ik eens zoeken naar een CEE <-> Shuko omschakelstuk, ik zal er zelf ook eens naar zoeken.
 
fivari said:
In België gebruikt men de driehoek-configuratie met 230V tussen de fasen. Dat heeft dan te maken met het schakelen van de transformator in de verdeelpunten waar middenspanning wordt omgezet in laagspanning. Dat heeft tot gevolg dat de spanning tussen een fase en de aarding ongeveer 135V bedraagt, dat geen enkele fasedraad op het spanningsniveau van de aarding staat.

Dit is niet correct. Vroeger waren de 3 fasen installaties in België in driehoek (dus zonder neuter). Ondertussen wordt al een tijdje enkel nog 3 fasen in ster aangeboden, net als in de meeste andere Europese landen.

Correctie: verander die "enkel nog" maar in "quasi overal", om de puntjes op de i te zetten.
Dat kan misschien wel waar zijn voor nieuw ontsloten woongebied, maar bestaande wijken hebben zeer vaak een netwerk zonder nulgeleider. Uit eigen ervaring kan ik zeggen de wijk waar ik woon in de regio Leuven een 3 x 230V netwerk heeft en dat er enkel 4 geleiders tot in de zekeringenkast worden doorgetrokken: de drie fasedraden en de aarding. Dat netwerk werd, ondanks volledige vernieuwing van de kabels met grote graafwerken een half jaar geleden, niet geupgraded naar het systeem in ster. De reden voor dat laatste is ook duidelijk: bij zo'n aanpassing zouden de zekeringskasten van alle woningen moeten gecontroleerd en minstens deels herbekabeld worden om te vermijden dat toestellen ineens 400V te verwerken krijgen in plaats van de 230V waarvoor ze bestemd zijn. Ik weet niet waar jij je op baseert, maar toen Theplugincompany mij contacteerde was dat zowat het eerste waar die man naar vroeg: heb je een nulgeleider, want dat bleek een frequent voorkomend probleem te zijn.
 
In Nederland of Frankrijk wordt de zogenaamde sterconfiguratie met 400V tussen de fasen en 230 V tussen fase en nulgeleider (neuter) of sterpunt van het circuit gebruikt.

In België gebruikt men de driehoek-configuratie met 230V tussen de fasen.
Helemaal akkoord met wat je zegt, alleen bovenstaande uitspraak zou misschien beter verwoord zijn als "In België gebruikt men bovendien ook nog de driehoek-configuratie met 230V tussen de fasen". Zoals het er stond leek het alsof je zei dat men in Nederland en Frankrijk ster gebruikt en in België driehoek. Dat is namelijk niet correct. In België gebruikt men ook ster.
 
Helemaal akkoord met wat je zegt, alleen bovenstaande uitspraak zou misschien beter verwoord zijn als "In België gebruikt men bovendien ook nog de driehoek-configuratie met 230V tussen de fasen". Zoals het er stond leek het alsof je zei dat men in Nederland en Frankrijk ster gebruikt en in België driehoek. Dat is namelijk niet correct. In België gebruikt men ook ster.
Heren, dit hoort in topic : charging infrastructure B & NL !
 
Afgelopen vrijdag moest de tesla voor een paar kleine dingetjes even langs het service center in Den Haag, voor onder andere de bluetooth en een mattenset.

Bij een anderen tesla hadden ze net de motor er onderuit gehaald. Hieronder even een foto daarvan.

Links is de motor en rechts de dynamo
Motor tesla.jpg
 
Afgelopen vrijdag moest de tesla voor een paar kleine dingetjes even langs het service center in Den Haag, voor onder andere de bluetooth en een mattenset.

Bij een anderen tesla hadden ze net de motor er onderuit gehaald. Hieronder even een foto daarvan.

Links is de motor en rechts de dynamo
View attachment 44201
Nu Den Haag bijna klaar is voor de opening van aanstaande vrijdag wordt je nu nog toegelaten in de werkplaats. Ik verwacht dat dat snel over is en je voortaan in de recepte / wachtruimte zal moeten wachten totdat je auto klaar is. Ik ga vrijdag ff langs en hoop dat ze Tesla jassen dan hebben, afgelopen week nog niet.
 
Heb een loaner, echter bij het uitstappen gaat de auto niet op slot (ondanks de juiste instellingen). Ook blijft het scherm achter het stuur gewoon aan, ook na handmatig op slot doen van auto... Bij het instappen moet ik vier,vijf keer op de rem trappen voor de auto aangaat. Drie keer op dakje fob drukken helpt soms beetje. Iemand enig idee?