Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Vanwege een wrakke knie ben ook ik begonnen met wielrennen, het is wat. Nu wil ik graag bij ons huisje in Limburg kunnen fietsen, dus naast vrouw en 4 kinderen wil ik graag 1 fiets meenemen. Ik heb al meerdere opties gezien op het dak, maar dat vind ik minder. Heeft 1 van jullie ervaring met een fietsdrager op de achterklep?
 
Vanwege een wrakke knie ben ook ik begonnen met wielrennen, het is wat. Nu wil ik graag bij ons huisje in Limburg kunnen fietsen, dus naast vrouw en 4 kinderen wil ik graag 1 fiets meenemen. Ik heb al meerdere opties gezien op het dak, maar dat vind ik minder. Heeft 1 van jullie ervaring met een fietsdrager op de achterklep?

Ik heb op YouTube een filmpje gezien van een Amerikaan die een fietsendrager op zijn S monteerde
 
Ja, ik ga nu dus naar EUR 200,00 per maand, maar als we dit keer een strenge winter krijgen ga ik het daar niet mee redden.

Daarom! Het rijden wordt alleen maar goedkoper.

Al sta ik nu weer te laden met 6ct/kWh, dat is toch wat leuker.

Dat is een goede vraag. Eigenlijk nooit bij stil gestaan.

Tijd om een lucht-warmte pomp te nemen. Veel lager gas verbruik, maar wel hogere electriciteitsrekening. Warmtepomp is ook leverbaar om geheel los van gas te komen, all-electric van Daikin. Binnen 10 jaar terugverdiend. Is dat wat voor jou?
 
Tijd om een lucht-warmte pomp te nemen. Veel lager gas verbruik, maar wel hogere electriciteitsrekening. Warmtepomp is ook leverbaar om geheel los van gas te komen, all-electric van Daikin. Binnen 10 jaar terugverdiend. Is dat wat voor jou?

Toen ik in 2009 mijn huis bouwde was er een stelpost van 20k opgenomen voor de warmtepomp, dat werd uiteindelijk 35k.
De aannemer had er duidelijk geen zin in en het was economisch ook niet meer aantrekkelijk (huis van 725m3).
Ik had beter zelf naar leveranciers kunnen gaan zoeken..
 
Toen ik in 2009 mijn huis bouwde was er een stelpost van 20k opgenomen voor de warmtepomp, dat werd uiteindelijk 35k.
De aannemer had er duidelijk geen zin in en het was economisch ook niet meer aantrekkelijk (huis van 725m3).
Ik had beter zelf naar leveranciers kunnen gaan zoeken..

Ik gaf in 2007 ongeveer hetzelfde bedrag incl. btw. uit voor een Stiebel Eltron warmtepomp, de complete vloerverwarming, een aantal lage temperatuur radiatoren op de verdieping en de complete WTW luchtbehandeling. Verbruik nu gemiddeld 6700 kWh voor verwarming, koeling, wassen en douchen/baden. Kost 85 euro per maand. Dit alles voor een boerderij met een inhoud van 1300 m3. Rendabeler kan vrijwel niet.
 
Ik gaf in 2007 ongeveer hetzelfde bedrag incl. btw. uit voor een Stiebel Eltron warmtepomp, de complete vloerverwarming, een aantal lage temperatuur radiatoren op de verdieping en de complete WTW luchtbehandeling. Verbruik nu gemiddeld 6700 kWh voor verwarming, koeling, wassen en douchen/baden. Kost 85 euro per maand. Dit alles voor een boerderij met een inhoud van 1300 m3. Rendabeler kan vrijwel niet.

Jawel hoor, ik heb 2 ha bos gekocht, flink kappen en na 30 jaar weer verkopen
Voor meer. Resultaat (met zonnenpanelen voor warm water) 26 euro per maand gaskosten.
 
Ik gaf in 2007 ongeveer hetzelfde bedrag incl. btw. uit voor een Stiebel Eltron warmtepomp, de complete vloerverwarming, een aantal lage temperatuur radiatoren op de verdieping en de complete WTW luchtbehandeling. Verbruik nu gemiddeld 6700 kWh voor verwarming, koeling, wassen en douchen/baden. Kost 85 euro per maand. Dit alles voor een boerderij met een inhoud van 1300 m3. Rendabeler kan vrijwel niet.

Met gas/elektra kosten van zo'n 2700 per jaar werd bij mij de terugverdientijd, zonder de toekomstige uitgaven contant te maken, al zo'n 17 jaar.
Dan neem ik nog niet de hogere onderhoudskosten en het risico dat de put/bron onbruikbaar wordt mee.
 
Jawel hoor, ik heb 2 ha bos gekocht, flink kappen en na 30 jaar weer verkopen
Voor meer. Resultaat (met zonnenpanelen voor warm water) 26 euro per maand gaskosten.

Gemakshalve wordt dan steeds de investering, afschrijving, renteverlies, verzekering, onderhoud, vervanging omvormer na een aantal jaren, schoonmaken en evt. reparaties vergeten.
Zo kan ik me ook rijk rekenen. Ik heb van een bedrijf 'MetdeZon' eerder een offerte gehad over een investering in zonnepalen. MetdeZon rekende me voor dat ik over 25 jaar wel 250.000 euro rendement zou hebben. Ik heb dat maar eens in een spreadsheet gezet en alle werkelijke kosten uitgerekend. Toen bleek dat er voor mij geen dubbeltje voordeel te behalen was. Toen ik die spreadsheet opstuurde naar MetdeZon, kreeg ik een 'casenummer' en daarna nooit meer iets van ze gehoord.

Vergeten wordt dat de energiebelasting boven 10.000 kWu 9 eurocent omlaag gaat. Dat betekent onder meer dat een kWu boven 10.000 kWu in de nachturen bijv. mij maar 8,4 cent kost, alles meegerekend. Daar kun je absoluut geen zonnepanelen voor exploiteren.

- - - Updated - - -

Met gas/elektra kosten van zo'n 2700 per jaar werd bij mij de terugverdientijd, zonder de toekomstige uitgaven contant te maken, al zo'n 17 jaar.
Dan neem ik nog niet de hogere onderhoudskosten en het risico dat de put/bron onbruikbaar wordt mee.

Dat is inderdaad juist. Maar bij 17 jaar is het rendement een kleine 6 procent per jaar. Dat krijg je bij de spaarbank niet.
 
En zaterdagavond viel ik al zappend in een ontmoeting tussen Joanna Lumley en Will.i.am bij BNN op 3. Zijn witte MS kwam prominent in beeld, aardig wat shots vanaf de achterbank met het scherm prominent in beeld. Ze hadden het ook nog kort over de amazing acceleratie. Free publicity, al zal de BNN crowd niet meteen de doelgroep zijn.
 
894854_502018516527631_472666832_o.jpg


Probleem dat veel stadsmensen gaan voorhebben eens er meer elektrische wagens gaan zijn. Ga het zelf ook voorhebben vrees ik tenzij de stad plots werk gaat gaan maken van publieke laadplaatsen.
 
100% elektrisch rijden als je in een stad woont lijkt me erg lastig! Ben blij met m'n laadpunt op m'n oprit, zonder zou ik niet voor elektrisch gaan denk ik.

Ik woon midden in een stad, vlakbij het Haagse politieke pluche. Laad niet op aan de straat maar in een publieke parkeergarage. Ik heb daar geen vaste plek maar het gaat eigenlijk altijd wel goed. Heeel soms moet ik wel eens uitwijken naar een oplaadpasl buiten de garage, maar dat is zelden. Gelukkig zijn er genoeg palen in Den Haag. (Fingers crossed)
 
100% elektrisch rijden als je in een stad woont lijkt me erg lastig! Ben blij met m'n laadpunt op m'n oprit, zonder zou ik niet voor elektrisch gaan denk ik.

En dat terwijl volgens veel constructeurs het soort plaats is waar volgens hun de elektrische wagen op zijn plaats is. In de stad voor de korte ritten. Denk dat de beleidsmakers nog heel veel aan hun visie gaan moeten aan passen voor mensen zoals ik ook 100% elektrisch gaan kunnen rijden.
 
En dat terwijl volgens veel constructeurs het soort plaats is waar volgens hun de elektrische wagen op zijn plaats is. In de stad voor de korte ritten. Denk dat de beleidsmakers nog heel veel aan hun visie gaan moeten aan passen voor mensen zoals ik ook 100% elektrisch gaan kunnen rijden.

Ik hoop het ook. Je zou eventueel wel een garage kunnen huren om hem in te stallen.
Het probleem in een stad is dat die wagen dan soms een hele nacht blijft staan, wat niet erg sociaal is voor andere EV rijders die ook moeten opladen.
Ik ben in elk geval heel blij met mijn persoonlijke laadpaal op mijn oprit. Geen auto die 's nachts hoeft verplaatst te worden, opladen aan 16 cent/kWh nachttarief.
 
En dat terwijl volgens veel constructeurs het soort plaats is waar volgens hun de elektrische wagen op zijn plaats is. In de stad voor de korte ritten. Denk dat de beleidsmakers nog heel veel aan hun visie gaan moeten aan passen voor mensen zoals ik ook 100% elektrisch gaan kunnen rijden.

Volgend mij is het een kwestie van tijd. Elke parkeerplaats heeft straks geen meter meer, maar een oplaad punt. Het is alleen even pijn lijden in de tussentijd. Maar het plaatsen van een oplaadpunt, komt financieel gewoon uit.