Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Hier een vrij pijnlijke review over de Dashcam markt. Vond het wel een nuttige video die 4 dagen geleden is gepubliceerd.

Zit zelf ook wel eens te twijfelen over een dashcam omdat ik geen sentry mode heb maar heb tot nu toe nog niet de knoop doorgehakt.

Het is een beetje kiezen tussen pest en cholera. Voor weinig geld heb je zo een dashcam, of voor veel geld kan je de MCU laten updaten en heb je Sentry mode, maar de camera's van de Tesla zijn niet zoveel beter (maar minder fisheye dus meer kans om op afstand toch een kenteken te lezen). Een GoPro geeft betere kwaliteit, maar kent natuurlijk niet de voordelen van zo een dash cam dat dat ding gewoon start wanneer je vertrekt, en in loop opneemt.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Het is een beetje kiezen tussen pest en cholera. Voor weinig geld heb je zo een dashcam, of voor veel geld kan je de MCU laten updaten en heb je Sentry mode, maar de camera's van de Tesla zijn niet zoveel beter (maar minder fisheye dus meer kans om op afstand toch een kenteken te lezen). Een GoPro geeft betere kwaliteit, maar kent natuurlijk niet de voordelen van zo een dash cam dat dat ding gewoon start wanneer je vertrekt, en in loop opneemt.
Als ik kijk maar de auto van @Rqcg dan is dit een 2013 MS zonder autopilot dus een update van de MCU gaat geen sentry mode geven. Ik denk vooral dat het nuttig is om een dashcam te hebben voor ongelukken die gebeuren waar je zelf bij bent. En daarnaast voor parkeer schade die andere aanbrengen aan je auto. Ik verwacht dat in die gevallen een dashcam wel nuttig is. Eigenlijk is 1x parkeerschade kunnen verhalen op een ander al het terugverdienen van de camera.
Maar inderdaad de kwaliteit is wel om te huilen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Rqcg and wooter
Als ik kijk maar de auto van @Rqcg dan is dit een 2013 MS zonder autopilot dus een update van de MCU gaat geen sentry mode geven.
Inderdaad, mijn excuses. AP1 of geen AP heeft niet de nodige camera's. Pas vanaf AP2 heb je de nodige camera's die Sentry ondersteunen.

Voor mijn Model X had ik al een dash cam in mijn BMW, maar nooit schade geregistreerd. Nu met mijn Model X al 5 jaar ook eveneens schadevrij. En de Sentry Mode is nuttiger om events terug te vinden dan de continu draaiende dashcams. Maar goed, het boeltje er nu uit gaan breken wil ik nu ook niet doen.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
RWD Y leverbaar

CE325744-8907-4968-9760-15E7DBFBF0DA.png
 
Niet alleen RWD, maar ook kleinere batterij.
Interessant dat ze voor de Y wel RWD aan de kleinere batterij koppelen en bij de 3 niet.
Hoe bedoel je? De Model 3 RWD heeft ook een kleinere batterij dan de Long-Range en Performance (En het is een LFP batterij). Ik denk dat in de Y standard range dezelfde batterij zit (CATL 60 kWh LFP), of mogelijk een BYD Blade accu (55 kWh LFP).

 
Ik rij met veel plezier in een LR RWD model 3.
Zijn zeer beperkt beschikbaar geweest. Maar kreeg de keus toen de bestelde SR niet meer in 2019 geleverd kon worden .
Ja oke maar die worden niet meer gemaakt. De nieuwe benaming is dan ook de RWD en die heeft de 60 kWh CATL LFP. Gelukkig heb jij een unicorn, ik ken wel iemand die ‘m graag wil overnemen als je ‘m ooit weg doet 😉
 
Ja oke maar die worden niet meer gemaakt. De nieuwe benaming is dan ook de RWD en die heeft de 60 kWh CATL LFP. Gelukkig heb jij een unicorn, ik ken wel iemand die ‘m graag wil overnemen als je ‘m ooit weg doet 😉

Nieuw waren er in 2019 voordelen te bedenken voor een LR RWD (waaronder lagere prijs / bijtelling / fractie zuiniger)
Wat is het voordeel bij aankoop van een exemplaar van ca. 4-5 jaar ou? (prijs zal niet veel lager zijn dan een AWD verwacht ik / de AWD heeft ook z'n voordelen)
 
Dit is plots gekomen, lijkt een folie die wegtrekt maar zit achter het glas. Valt vooral op met open dak als er licht binnen valt. Iemand hier ervaring mee? Trekt dit verder door over het hele scherm en beïnvloed dit de weergave? Weet iemand de prijs van dit scherm om te laten vervangen?
Scherm moet vervangen worden, 1500 eur plus

heb het ook voorgehad, en trekt verder
 
Even verduidelijken.
Het is 1520€ om enkel het kleine scherm te vervangen. En SLECHTS 1550€ voor de MCU2 upgrade waar beide schermen vervangen worden. Er is dan geen FM radio meer. Dat is een aparte module van rond de 500€. Zelf ga ik waarschijnlijk de MS verkopen als de nieuwe eraan komt. Maar denk dat ik deze investering bij verkoop zal kunnen recupereren. Zoals je zelf al aangaf is het bijna niet meer te doen om naar het buitenland te rijden. Met de 3g perikelen.
Mmhhh… MCU2 hier na zelfde euvel en herstel als je beschrijft maar LTE is ook issue cross-border
 
Nieuw waren er in 2019 voordelen te bedenken voor een LR RWD (waaronder lagere prijs / bijtelling / fractie zuiniger)
Wat is het voordeel bij aankoop van een exemplaar van ca. 4-5 jaar ou? (prijs zal niet veel lager zijn dan een AWD verwacht ik / de AWD heeft ook z'n voordelen)
Het rijden met RWD en het zuiniger rijden. Verder kan ik me niet veel meer bedenken, dat zou ik moeten vragen aan de vriend die hem al jaren op zijn verlanglijstje heeft staan.
 
Mijn 525d BMW heeft de geest gegeven, kostprijs voor reparatie is te duur. Dus ik moet nu in aller haast uitkijken voor een nieuwe wagen. Zaterag ga ik nog met de MYP rijden, de MYLR heb ik al getest. Dat is voor mij zeker een optie, al vind ik het interieur en zetels toch wat te sober. De model S lijkt mij een betere optie gezien ook de luchtvering.

Raden jullie het af om een Model S 2018/2019 aan te kopen? Is de technologie te oud? Sinds wanneer heeft deze ook de standaard laadpaal aansluiting gekregen? Ik wil liefst niet met tussenstukken werken en gewoon aan elke superchargers en 3rd party charger kunnen opladen.

Verder nog iets wat negatief zou zijn aan een model S te kopen vs MY ?
 
Verder nog iets wat negatief zou zijn aan een model S te kopen vs MY ?
2018/2019 Model S zijn geen slechte auto's, maar natuurlijk een generatie ouder. De CCS adapter heb je nodig om gebruik te maken van publieke snelladers, maar de Type 2 connector ondersteunt de trage laadpaal in de straat zonder adapter. De CCS adapter vind ik overigens niet hinderlijk op mijn Model X, maar ben natuurlijk wel jaloers in het verschil in maximum laadsnelheid van een Model 3/Y vs de S/X. Waar de S/X 140kW al vet hard vind, schiet je op een 3/Y LR en P voorbij de 200. Met een SR blijf je steken op 170.