Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: fiets rek/drager

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb zelf ondertussen al een paar maal contact gehad met Hoppenbrouwers uit Berkel-Enschot (die een tijd terug ook vermeld werd in deze thread). Naar hij beweert zou hij al tal van Tesla's model S uitgerust hebben met een echte trekhaak en dit zowel voor Nederlandse als voor Duitse en Belgische Tesla eigenaars. Mij lijkt die man wel te weten waarover hij spreekt maar ik ben nog steeds enigszins bezorgd hoe de Belgische autokeuring hier tegenover staat.
Ik vroeg me dan ook af of er op dit forum Belgische Tesla-eigenaars zijn die een trekhaak van Hoppenbrouwers laten plaatsen hebben en wat dan wel hun ervaringen zijn met de Belgische autokeuring?
 
Ik heb zelf ondertussen al een paar maal contact gehad met Hoppenbrouwers uit Berkel-Enschot (die een tijd terug ook vermeld werd in deze thread). Naar hij beweert zou hij al tal van Tesla's model S uitgerust hebben met een echte trekhaak en dit zowel voor Nederlandse als voor Duitse en Belgische Tesla eigenaars. Mij lijkt die man wel te weten waarover hij spreekt maar ik ben nog steeds enigszins bezorgd hoe de Belgische autokeuring hier tegenover staat.
Ik vroeg me dan ook af of er op dit forum Belgische Tesla-eigenaars zijn die een trekhaak van Hoppenbrouwers laten plaatsen hebben en wat dan wel hun ervaringen zijn met de Belgische autokeuring?

In Nederland is herkeuring mogelijk bij de RDW. Niet zo spannend. Informeer maar eens bij dr Belgische tegenhanger is mijn advies. Meer zorgen maak ik mij over Tesla zelf ivm garantie van de auto.
 
Wat de Tesla-garantie betreft heb ik met Tesla Benelux reeds telefonisch contact gehad en hen de vraag voorgelegd. De mensen van Torklift Central wisten me immers te zeggen dat in de USA er zelfs een specifieke wet bestaat (Magnuson/Moss act) die stelt dat een fabrikant zich niet zomaar van zijn garantieverplichtingen kan ontdoen door een simpelweg een paar voorwaarden, die er niet noodzakelijk toe doen, bij te voegen in zijn voorwaarden. De mensen van Tesla Benelux zeiden me dat ze inderdaad niet a priori elke garantieclaim zouden afwimpelen gewoon omdat de wagen met een trekhaak is uitgerust. Maar dat heb ik natuurlijk niet zwart op wit...
Ondertussen blijf ik koortsachtig op zoek naar die Belg met een trekhaak op zijn model S en zijn ervaringen met de Belgische autokeuring.
 
RDW wil een document van Tesla met daarop de maximaal te trekken massa voor Model S. Dat wil Tesla mij niet geven omdat de auto daarvoor geen mogelijkheid heeft, aldus Tesla.

Als het anders is hoor ik het graag.
 
In België bestaan er 2 types keuringen voor trekhaken. De ene is voor trekhaken die werkelijk trekken, de andere voor trekhaken die enkel dragen (in de regel fietsendragers dus) en waarop als trekgewicht 0 kg aangegeven staat, wat volgens de letter wel overeen stemt met de specificaties van Tesla zelf:

Towing a Trailer
Warning: Do not use Model S for towing
purposes
. Model S does not support a
trailer hitch. Installing one could cause
damage and increase the risk of a
collision.
 
Hoe is de ervaring nu met de Thule Raceway 911 geweest afgelopen zomer, het lijkt mij interessant om aan te schaffen voor mijn MS
Berto,

zie o.a. deze post Belgium and the Netherlands: fiets rek/drager
Ik ben nu al 10-tal keren op pad geweest, zonder brokken te maken.

Fietsenrek werkt wel niet samen met achterlichten/remlichten, dus niet echt aangewezen voor in donker te rijden, maar tijdens de lange zomeravonden werkt dit.
Sensoren slaan ook telkens in 'alarm' omdat de fietsen 'tegen' de wagen hangen, waardoor autopilot niet bruikbaar is.
Het geheel is dus niet ondersteund door Thule/Tesla, waardoor je dus alleen staat.. maar dat zijn we ondertussen gewoon geraakt.
 
Berto,

zie o.a. deze post Belgium and the Netherlands: fiets rek/drager
Ik ben nu al 10-tal keren op pad geweest, zonder brokken te maken.

Fietsenrek werkt wel niet samen met achterlichten/remlichten, dus niet echt aangewezen voor in donker te rijden, maar tijdens de lange zomeravonden werkt dit.
Sensoren slaan ook telkens in 'alarm' omdat de fietsen 'tegen' de wagen hangen, waardoor autopilot niet bruikbaar is.
Het geheel is dus niet ondersteund door Thule/Tesla, waardoor je dus alleen staat.. maar dat zijn we ondertussen gewoon geraakt.
Berto,

zie o.a. deze post Belgium and the Netherlands: fiets rek/drager
Ik ben nu al 10-tal keren op pad geweest, zonder brokken te maken.

Fietsenrek werkt wel niet samen met achterlichten/remlichten, dus niet echt aangewezen voor in donker te rijden, maar tijdens de lange zomeravonden werkt dit.
Sensoren slaan ook telkens in 'alarm' omdat de fietsen 'tegen' de wagen hangen, waardoor autopilot niet bruikbaar is.
Het geheel is dus niet ondersteund door Thule/Tesla, waardoor je dus alleen staat.. maar dat zijn we ondertussen gewoon geraakt.

Dank je wel, dan gaan we deze aanschaffen, het is voor recreatief gebruik als het mooi weer is! De MS is van 2013 dus AP is niet aan de orde
 
Na een lange zoektocht, het ideale fietsrek voor de Tesla Model X gevonden. Had diverse negatieve commentaren gelezen over de Tesla fietsendrager, de Atera Strado Evo, met name dat deze vrij moeilijk te installeren is.
Ik denk een goed alternatief: de Yakima JustClick 3. Zeer makkelijk te installeren, voor 2 of 3 fietsen (met een accessoire ook voor nog een extra fiets) en naar achteren te klappen zodat de achterklep nog open kan. Wel prijzig (686 euro), maar bij Coolblue opvallend genoeg te koop voor 529 euro. Zie Yakima Justclick 3
Vandaag voor het eerst gebruikt, hierbij wat foto's.
IMG_0063.jpg
IMG_0065.JPG
 
Na een lange zoektocht, het ideale fietsrek voor de Tesla Model X gevonden. Had diverse negatieve commentaren gelezen over de Tesla fietsendrager, de Atera Strado Evo, met name dat deze vrij moeilijk te installeren is.
Ik denk een goed alternatief: de Yakima JustClick 3. Zeer makkelijk te installeren, voor 2 of 3 fietsen (met een accessoire ook voor nog een extra fiets) en naar achteren te klappen zodat de achterklep nog open kan. Wel prijzig (686 euro), maar bij Coolblue opvallend genoeg te koop voor 529 euro. Zie Yakima Justclick 3
Vandaag voor het eerst gebruikt, hierbij wat foto's.
View attachment 366275 View attachment 366276

Ziet r goed uit. Heb je al geprobeerd of je ermee kunt superchargen?
 
Daar ben ik ook benieuwd naar, vooral als we ermee om reis in Engeland.
Het schijnt per SC af te hangen hoeveel ruimte je hebt.
Ik zal binnenkort even gaan testen in een SC in de buurt.
Zolang de drager met fietsen niet breder is dan de auto is, is er geen probleem met stalls die parallel aan de auto staan. De stalls die dwars achter de auto staan leveren ook geen probleem. De kabel is lang genoeg. Afgelopen zomer naar Italië en Oostenrijk geweest met een Thule fietsendrager met drie mountainbikes. Nergens problemen ondervonden.
 
  • Informative
Reactions: Right_Said_Fred