Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: fiets rek/drager

This site may earn commission on affiliate links.
Had ik ook aan gedacht. Maar denk je werkelijk dat er voor de trekhaak zelf twee aparte waarden op de typegoedkeuring staan vermeld (als lastdrager en als trekhaak)? Ik vermoed zelf dat die twee waarden alleen in het instructieboekje van de auto genoemd worden.

Klopt. Voor een fietsendrager geldt een andere lastwaarde dan voor een aanhanger. Op het stickertje van de trekhaak van onze auto zit alleen een stickertje met daarop de de maximale kogeldruk als je er een aanhanger aan hangt.
 
Even een oud topic onder het stof uithalen.
Ik ga binnen een maand op vakantie en zou mijn fiets willen meenemen.
Heeft er iemand een idee van het verbruik van een M3P aan 130km/u met een Seasucker roof rack met een mountainbike erop?

Ik ben nog aan het twijfelen om het te doen, vanwege range anxiety...

Ik zou het achterwiel van de fiets op de kofferklep zetten.

Zou er dus zo moeten uit zien (maar dan met MTB ipv racefiets).

096d8ed2286b409b97a4ba31f98c7612--tesla-models-racks.jpg
 
Even een oud topic onder het stof uithalen.
Ik ga binnen een maand op vakantie en zou mijn fiets willen meenemen.
Heeft er iemand een idee van het verbruik van een M3P aan 130km/u met een Seasucker roof rack met een mountainbike erop?

Ik ben nog aan het twijfelen om het te doen, vanwege range anxiety...

Ik zou het achterwiel van de fiets op de kofferklep zetten.

Zou er dus zo moeten uit zien (maar dan met MTB ipv racefiets).

View attachment 556557

Ziet er mooi uit. Ik zie een nieuwe uitdaging voor Peter Sagan...

 
Vanochtend effe gaan testen...

IMG_0449.jpg




Testrit op de snelweg, trip gereset bij het oprijden en foto genomen bij het afrijden.
Autopilot op 130/u.

29 kilometer, 14.5 heen en 14.5 terug, dus de (sterke) wind zou moeten geneutraliseerd zijn.


Zonder fiets:

IMG_0447.jpg



Met fiets:
IMG_0452.jpg




Vind het verschil eigenlijk nog meevallen... Nu nog effe uitmaken voor mezelf of ik die Seasucker vertrouw om daar 900 km mee op de snelweg te gaan rijden...
 
  • Like
Reactions: M3rik
Maar 10% verschil. Dat lijkt wel het erg mooi. Weet je zeker dat je geen andere factoren over het hoofd hebt gezien?

BTW: het effect van luchtsnelheid op verbruik is exponentieel en niet lineair. Ik denk daarom dat je effect van wind niet zomaar op kunt heffen door heen en weer te rijden.
 
Als je koud vertrok, dan is de batterij niet warm voor de eerste rit. Scheelt een pak in verbruik. 217 lijkt mij veel voor een M3. Ik doe met deze temperaturen beter met mijn MS. Ook wel pas na eerst 40km opwarmen. Mijn all time average na bijna 4 jaar en 156000km is 213 en daar zal de zomer nog een pak van af doen vooraleer hij in september 4 jaar wordt.
 
Als je koud vertrok, dan is de batterij niet warm voor de eerste rit. Scheelt een pak in verbruik. 217 lijkt mij veel voor een M3. Ik doe met deze temperaturen beter met mijn MS. Ook wel pas na eerst 40km opwarmen. Mijn all time average na bijna 4 jaar en 156000km is 213 en daar zal de zomer nog een pak van af doen vooraleer hij in september 4 jaar wordt.
Dat soort dingen zat ik ook aan te denken.

Lijkt me evenwel dat je met je MS niet een lifetime gemiddelde van 130 km/h hebt gehaald?
 
Dan kan het alleen maar beter worden?
Niet het verschil, maar het uiteindelijke verbruik. Weet niet hoe lang het duurt voor die batterij terug koud is? Zat ongeveer 30 min tussen de ritten.

Slim dat je vooraf wil uitzoeken wat het effect gaat worden, maar het weer op de dag zelf zal alles bepalend zijn (naast je rijgedrag). No worries, het verbruik zal x% hoger zijn, en dan zal je nagenoeg x% meer moet laden en langere pauze hebben. Mijn ervaring is dat met of zonder fiets op het dak, ik langer nodig heb tijdens pauze (eten, koffie, plassen, balletje trap met zoon), dan de Tesla om te laden. Ik rij straks dan ook met plezier vanuit Nederland met fiets op het dak naar Zuid Portugal.