Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: fiets rek/drager

This site may earn commission on affiliate links.
En? heb je de SeaSucker gebruikt? Ik ben een beetje aan het rondkijken hoe ik een mountainbike kan vervoeren (over het algemeen slechts korte stukjes, verwacht nooit meer dan 50-100km). Heb geen trekhaak, dus ben op zoek naar een alternatief.

Vanochtend effe gaan testen...

View attachment 557038



Testrit op de snelweg, trip gereset bij het oprijden en foto genomen bij het afrijden.
Autopilot op 130/u.

29 kilometer, 14.5 heen en 14.5 terug, dus de (sterke) wind zou moeten geneutraliseerd zijn.


Zonder fiets:

View attachment 557039


Met fiets:
View attachment 557040



Vind het verschil eigenlijk nog meevallen... Nu nog effe uitmaken voor mezelf of ik die Seasucker vertrouw om daar 900 km mee op de snelweg te gaan rijden...
 
Meteen een tweede post :)

Heeft iemand ervaring met kofferbak dragers, zoals de Thule FreeWay 3 (of soortgelijke dragers) in combi met een M3? Ik zoek iets om heel af en toe eens een MTB mee te nemen, dus het plaatsen van een trekhaak is voor mij een stap te ver.


kofferbakrek.jpg

 
Meteen een tweede post :)

Heeft iemand ervaring met kofferbak dragers, zoals de Thule FreeWay 3 (of soortgelijke dragers) in combi met een M3? Ik zoek iets om heel af en toe eens een MTB mee te nemen, dus het plaatsen van een trekhaak is voor mij een stap te ver.


View attachment 580034

De verlichting en kentekenplaat moeten zichtbaar zijn/blijven in NL na montage van een fietsendrager.
Een collega van mij heeft voor een dergelijke constructie wel eens een boete gehad.
Geen trekhaak = geen stekkerdoos voor verlichting :rolleyes:

Dus zonder trekhaak moeten de fietsen al snel OP of IN de auto.

(ondanks het feit dat ik ondertussen wel een trekhaak heb stop in de mountainbike ook nog wel eens in de auto -> voorwiel demonteren en 2 minuutjes later zit alles erin -> net zo snel als de fietsendrager en met gunstiger verbruik)
 
De verlichting en kentekenplaat moeten zichtbaar zijn/blijven in NL na montage van een fietsendrager.
Een collega van mij heeft voor een dergelijke constructie wel eens een boete gehad.
Geen trekhaak = geen stekkerdoos voor verlichting :rolleyes:

Dus zonder trekhaak moeten de fietsen al snel OP of IN de auto.

(ondanks het feit dat ik ondertussen wel een trekhaak heb stop in de mountainbike ook nog wel eens in de auto -> voorwiel demonteren en 2 minuutjes later zit alles erin -> net zo snel als de fietsendrager en met gunstiger verbruik)

Dan heb jij een kleine maat MTB. Bij mijn fietsen moeten zowel achter- als voorwiel eruit, en de bank plat. Wanneer ik alleen op pad ben, dan gaan de fiets en wielen in een transporttas op de achterbank. Tijdens vakanties met het gezin gaat de fiets op het dak en een achterwiel in de achterbak. Afgelopen vakantie had ik een extra wielset bij mij, en dan kom je er achter dat de Tesla wel een briljante fietsvervoerder is: de drie wielen pasten perfect rechtopstaand in de extra ruimte onder de laadvloer (met daarachter 2 grote weekendtassen met kleding).
 
Hmmm.... op boetes zit ik ook weer niet te wachten.

Maar jullie gooien de mtb dus in de kofferbak (zonder voorwiel)? Misschien moet ik dat eens passen, voor mij is het vervoer van die fiets sporadisch en ben ik in principe op dat moment nooit met meerdere mensen+bepakking onderweg. Heb een 650b, qua formaat valt het dus hopelijk mee.
 
Dan heb jij een kleine maat MTB. Bij mijn fietsen moeten zowel achter- als voorwiel eruit, en de bank plat. Wanneer ik alleen op pad ben, dan gaan de fiets en wielen in een transporttas op de achterbank. Tijdens vakanties met het gezin gaat de fiets op het dak en een achterwiel in de achterbak. Afgelopen vakantie had ik een extra wielset bij mij, en dan kom je er achter dat de Tesla wel een briljante fietsvervoerder is: de drie wielen pasten perfect rechtopstaand in de extra ruimte onder de laadvloer (met daarachter 2 grote weekendtassen met kleding).

Bedankt voor de interessante tips, aan die transporttas oplossing had ik zelfs nog nooit gedacht :) Welke oplossing gebruik je voor de fietsen op het dak (en ben je daar tevreden van)?
 
Hmmm.... op boetes zit ik ook weer niet te wachten.

Maar jullie gooien de mtb dus in de kofferbak (zonder voorwiel)? Misschien moet ik dat eens passen, voor mij is het vervoer van die fiets sporadisch en ben ik in principe op dat moment nooit met meerdere mensen+bepakking onderweg. Heb een 650b, qua formaat valt het dus hopelijk mee.

MTB idd in kofferbak maar wel met de achterbank plat.
Anders is het geen volwassen MTB ;)

Rijden er meer mensen mee dan gaat de fietsendrager erop (max. 3 fietsen)
 
Bedankt voor de interessante tips, aan die transporttas oplossing had ik zelfs nog nooit gedacht :) Welke oplossing gebruik je voor de fietsen op het dak (en ben je daar tevreden van)?

Ik gebruik de originele Tesla dakdragers icm met whispbar fietsdragers. Inmiddels ben ik wel tevreden. Ik heb nu redelijk door hoe ik makkelijk en snel de dragers van Tesla op het dak heb zonder angst voor vernielen glazen dak. Dat duurde wel even.
 
  • Like
Reactions: timp
Seasuckers zijn wel mooier en uiteindelijk goedkoper (als je het vergelijkt met Tesla dakdragers en fietsdrager).
Ik speel met het idee om via aliexpress zo'n zelfde systeem aan te schaffen, alleen dan voor het voorwiel (drager voor het voorwiel en gootje voor achterwiel, gootje achterwiel bouw ik dan ook om naar voorwieldrager).
 
  • Like
Reactions: M3rik
Ik gebruik de originele Tesla dakdragers icm met whispbar fietsdragers. Inmiddels ben ik wel tevreden. Ik heb nu redelijk door hoe ik makkelijk en snel de dragers van Tesla op het dak heb zonder angst voor vernielen glazen dak. Dat duurde wel even.
Ik heb ze gekocht (voor model S >03/2019) maar liggen hier ongebruikt in de doos te wachten voor een andere liefhebber want eigenlijk past er gewoon een fiets in als je de bank klapt.
 
Even een ouder draadje naar boven: Wie heeft de Tesla fietsendrager voor de Model X? Ik wil er één aanschaffen en heb een dermate referral tegoed dat het mij niet zoveel uitmaakt wat die bij Tesla kost. Ik krijg nu een offerte voor 479 euro en dan zou het deze zijn...

Model X/Y Hitch Rack

maar niemand bij tesla heeft een plaatje van het EU model.

Iemand hier?
 
Inzicht van constructeur auto versus inzicht van constructeur trekhaak.

Overigens, volgends de (Nederlandse) wet tekst hoef je bij een drager op een trekhaak alleen rekening te houden met het eerste, terwijl je bij een drager op de dak rekening moet houden met beide.
SORRY!! Dat moest natuurlijk andersom zijn. Je hoeft bij een fietsendrager volgens de wettekst alleen rekening te houden met de maximale verticale belasting zoals opgegeven door de fabrikant van de trekhaak. De wettekst zegt niets over een eventuele opgave van de fabrikant van de auto.
 
  • Like
Reactions: OttoR