TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Belgium and The Netherlands: Laadkabels en hun kwaliteit

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by karlvhilst, Oct 4, 2013.

  1. karlvhilst

    karlvhilst RN 098747

    Joined:
    Apr 14, 2012
    Messages:
    256
    Location:
    Mechelen, Belgium
  2. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
  3. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,328
    Location:
    de Kempen
    Minder dan.... welke? Indien de kabels veilig zijn, opgewassen zijn tegen het vermogen / niet oververhit raken en weinig verlies opleveren dan..... zijn betere kabels overbodig / "over-engineered"; 1 van de verspillingen in de industrie. Kabels die zwaarder dan nodig zijn uitgevoerd: meer materiaal (milieu), zwaarder (hoger verbruik) en slechter voor je rug? :tongue: Ik zou die in combinatie met een hogere prijs niet eens aan durven bieden.... :wink:.
     
  4. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P85DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,092
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    #4 LuckyLuke, Oct 4, 2013
    Last edited: Oct 4, 2013
    Wat betreft de laadkabels: je zou kunnen beargumenteren dat de Duitse kabels zoals Lapp of Mennekes van hogere kwaliteit zijn dan de Chinese varianten, maar betekent dat ook dat deze laatstgenoemde van slechte kwaliteit zouden zijn? Mijns inziens niet. De Duitse kabels hebben meestal stekkers die gegoten zijn, wat als resultaat heeft dat deze kabels in theorie beter waterbestendig zijn dan de geschroefde Chinese stekkers. In de praktijk maakt dat nauwelijks uit, in aangesloten toestand zijn beide varianten voldoende waterdicht en veilig te gebruiken in alle weersomstandigheden. Een kabel die niet in gebruik is kun je het beste droog opbergen of in een speciale houder plaatsen (zodat de aangesloten toestand gesimuleerd wordt zoals bij een Keba met vaste kabel bijvoorbeeld).

    Jammer dat een partij als Electric Fuel een specifieke aanbieder probeert zwart te maken. Waarschijnlijk hebben zij nog nooit een kabel van mij in handen gehad en proberen zij op de Amerikaanse methode (=het negatief uitlaten over concurrenten) hun eigen producten aan te prijzen. Of dat de juiste methode is betwijfel ik. Laat liever de klant de keus en informeer over de mogelijkheden, kosten en verschillende kwaliteits klasses.

    Niet iedereen wil zomaar even €600 aan een Mennekes laadkabel uitgeven, voor de meeste personen is een Chinese laadkabel van rond de €300-€400 een prima keuze.

    Van afgebroken pinnen heb ik overigens nog nooit gehoord, lijkt mij een typisch gevalletje bangmakerij, of beter nog: "wij van wc eend adviseren wc eend" ;)
    En of een goedkopere kabel bij openbare punten minder goed zou werken dat is een vreemd argument, er zit immers geen logica in zo'n kabel, het is een elektrische verbinding van punt a naar punt b meer niet. Ook hier vraag ik mij af of zij dit verkondigen om hun eigen handel te promoten of dat zij dit daadwerkelijk in de praktijk getest hebben. Ik denk het eerste...

    PS: Voor de geïnteresseerden, ik heb ook Duitse Lapp kabels in bestelling staan (verkoopprijs ongeveer €100 boven de standaard kabels) maar die jongens hebben een fikse back order tot half november, dus dat zal voor veel mensen te laat komen.
     
  5. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    #5 S-19910, Oct 4, 2013
    Last edited: Oct 4, 2013

    dit is precies wat ik bedoel met 'zwaktebod'.
    ik ken LuckyLuke niet (moet nog wel eens langsgaan...), en ElecticFuel al evenmin.

    Maar als het argument van de aanbieder is "het spul van mijn concurrent is minderwaardig", dan zegt dat zoveel meer over die aanbieder dan over zijn concurrent.

    als ik een (potentiële) leverancier over de vloer krijg die zo begint, dan toon ik hem snel 'het gat van de timmerman'. Afvoeren, maw.




    edit : voor de Noorderlingen : http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/timmerman,+het+gat+van+de+~
     
  6. Mark de Raaij

    Mark de Raaij Model S Sig #411 EU

    Joined:
    Dec 18, 2012
    Messages:
    129
    Location:
    Netherlands
    Ik gebruik hem dagelijks met een openbare paal, ok pas twee weken, maar iig zonder problemen.
     
  7. karlvhilst

    karlvhilst RN 098747

    Joined:
    Apr 14, 2012
    Messages:
    256
    Location:
    Mechelen, Belgium
    Beste mensen, sorry dat ik misschien "doordram"... maar ik heb graag duidelijkheid.... dus nog eens over die laadkabels...

    Volgens wat ik lees (tenzij ik me vergis) zijn de kabels van Homepagina LaadKabelWinkel
    dus gevezen (geschroefd) …. Als ing. elektriciteit weet ik dat vijzen op geweven (meeraderige) kabels op de duur kunnen los komen… B.v. in automaten kasten mogen geen geweven kabels gebruikt worden tenzij men er een kabelschoen op perst…. (of vertint)... Tenzij ik me vergis: ik denk niet dat er op de kabels van laadkabelwinkel kabelschoentjes zijn geperst… dus rechtstreeks geweven kabel in connector vast gevezen…

    Voor wat ik kan lezen zijn de duitse kabels dus niet gevezen… met logische conclusie: naar de toekomst toe meer bedrijf zeker met minder kans op loskomen met gevolg van vonken en oververhittingen.. en .. brand….

    - - - Updated - - -

    Beste mensen, sorrryyyy
    Ik wil tot op het bot gaan en duidelijkheid hebben (+ in "Bestanden") voldoende keuze mogelijkheid samenvatten... op o.a. facebook
    Ter info: ik heb net een mail naar de volgende duitse leverancier gestuurd...
    http://www.wallb-e.com/shop/?gclid=CJHbuaP6_rkCFdHMtAodQQUAxw

    nu z'n antwoord afwachten...
     
  8. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Het is goed dat dit wordt uitgezocht, ook hier kunnen we alleen maar van leren.

    Ik trek enkel de analogie met de standaard 3-fase rode stekkers, daarin is alles ook gewoon geschroefd zonder krimpkausen. Ook die van Mennekes!

    Waarom die bij een EV anders zou moeten weet ik niet? Het is vooral van belang dat je aders op dikte zijn zodat de warmte ontwikkeling beperkt wordt.

    32A zou in principe over 4mm2 kunnen, maar met die 6mm2 heb je wat extra veiligheid.

    Ik laad nu al een week op 3x30A met mijn kabel van laadkabelwinkel.nl en dat gaat perfect, maar de tijd moet het uiteraard uitwijzen.
     
  9. in-clusion

    in-clusion Member

    Joined:
    May 26, 2013
    Messages:
    294
    Location:
    The Netherlands
    Tja ik heb besloten twee kabels zelf op te bouwen.
    4 stuks 32 Amp Dostar stekkers M/V uit china laten komen (verzendkosten zijn dan te overzien)
    losse rubbere kabel 2,5 en 6 mm2 van resp. 10 en 8 meter via via voor heel weinig :)
    idd speciale conectoren en een kabeltang gekocht zodat de kopere kabels gefixeerd in de aansluitingen komen.
    een mooie geweven kabel hoes via Conrad (speciaal slijtvast en bestendig)
    hierin lopen dan ook twee aders voor de communicatie tussen voertuig en laadpaal.
    De kosten (300 euro) zijn dan zeker niet veel lager maar dan heb ik er wel twee van mijn gewenste lengte en vermogen.
     
  10. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,876
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Karl,
    Wat bedoel je met geweven kabels?
    Bedoel je dit:
    kabel.jpg
    Ik kan de foto's van Loek niet meer vinden waarin hij de open geschroefde stekker toonde, maar kan me niet herinneren dat er geweefde/geweven kabels in zaten.
     
  11. kwenix

    kwenix Member

    Joined:
    Oct 1, 2013
    Messages:
    343
    Location:
    Belgium
    aangezien ik al een jaar met een ampera rijdt (in afwachting van de levering van mijn MS :smile:), kan ik al wat ervaring meegeven.

    Het laadkabeltje ziet af...

    + bij mij staat de wagen buiten in weer en wind
    + sommige gezinsleden (ik noem geen namen) struikelen soms over de kabel en geven er daardoor een snok aan
    + soms valt de stekker ook wel eens op de grond (mea culpa)

    Ik heb dus een (duurdere) 32A Mennekes kabel gekocht aan 610 eur, omwille van de kwalitatieve afwerking.
    Ik vond niet dat ik moest besparen op een onderdeel dat de essentiële werking van de wagen kan beïnvloeden.
    Maar da's mijn mening.

    Nu nog de wagen... :smile:
     
  12. karlvhilst

    karlvhilst RN 098747

    Joined:
    Apr 14, 2012
    Messages:
    256
    Location:
    Mechelen, Belgium
    Beste mensen,
    wat betreft laadkabels van:
    Homepagina LaadKabelWinkel
    verbinding kabel - stekker is gemaakt hoe het hoort: geknepen (of geperst)... net zoals kabelschoentjes geplaatst worden... met dan nog eens een isolerende krimpkous...
    dus een duurzame verbinding
     
  13. raymond

    raymond Member

    Joined:
    Jan 14, 2008
    Messages:
    345
    Location:
    The Netherlands
    Kan iemand mij eens voorrekenen waarom die touwtjes zo godsgruwelijk duur moeten zijn? 4mm 5-aders = €4/meter, en daar moeten dan nog twee stekkers bij. Nu begrijp ik heel goed dat 3x30A meer van de stekker vraagt dan 1x10A maar in bulk lijkt mij dat een kabel toch echt voor ver onder de €100 moet kunnen worden gemaakt.

    Een SPX oplader voor m'n Volt kost nieuw €400 terwijl dat feitelijk niet meer dan een luxe stopcontact met een stukje kabel is.

    Is het uiteindelijk een volume-verhaal dat de kosten zo opdrijft of is er iets mis met mijn respect voor 3x30A?

    En zo'n super-charger stekker waar 120kW doorheen gaat? 5x zo duur als een 22kW stekker?!? Lijkt me niet.
     
  14. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P85DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,092
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    @karlvhilst: een foto zegt meer dan duizend woorden. Om enige twijfel over de bevestiging van de aders aan de pennen weg te nemen:
    knijp.jpg
    Hier heb ik de krimpkous open gesneden om de knijp verbinding tussen ader en pen te laten zien.

    @raymond:
    Wat betreft de prijzen van de laadkabels heb je op zich een punt, een 5x6mm2 kabel (met TUV keurmerk) met de juiste signaaldraad (0.5mm2) en weerbestendige buitenmantel kost net iets meer dan een tientje per meter inkoop.
    Maar het duurste zijn de stekkers die zijn bij elkaar meer dan €100 (inkoop). En dan moet je het ook nog gemonteerd krijgen (met juiste weerstand codering, knijpverbinding en krimpkous). Transport van China naar Nederland via de lucht is ook niet goedkoop (per boot is nu even geen optie gezien de recente toename in de vraag) en dan nog een douane/invoerheffing van 3.7% op kabels, een verkoper die wat winstmarge wil en de Nederlandse staat die 21% BTW er op zet zit je al snel op de €300-€400.
     
  15. raymond

    raymond Member

    Joined:
    Jan 14, 2008
    Messages:
    345
    Location:
    The Netherlands
    #16 raymond, Oct 5, 2013
    Last edited: Oct 5, 2013
    Daar was ik al bang voor. Maar is dat een redelijke prijs of vragen de Chinezen dat omdat ze het kunnen krijgen? Of krijgt Mr. Mennekes daar ook van betaald? Stekkers zijn nu ook weer niet reuze complex zodat de verkoopprijs uiteindelijk bepaald wordt door de grondstofprijs: een beetje koper en plastic.

    Tata maakt een hele auto voor €1800 (niet dat dat de kwaliteit is waar ik op mik, maar slechts te vergelijking). Moeten twee stekkers dan €100+ (inkoop) kosten? Ik zou bijna een stekkerfabriek beginnen!
     
  16. karlvhilst

    karlvhilst RN 098747

    Joined:
    Apr 14, 2012
    Messages:
    256
    Location:
    Mechelen, Belgium
    Net antwoord van Electric fuel gekregen...
    laadkabel: onvoorstelbaar duur (en dan nog maar 4m)... laadtoestel blijkbaar OK.... of ook te duur????

    Effe delen...

    De laadkabel die wij aanbieden is :

    Details à prijs 610€/excl Btw

    Een Thuislader 3F32A kost bij ons 1595€/ excl. Btw
    een Thuislader 3F32A met vaste spiraal kost bij ons 1695€ / excl Btw. Dit wil dus zeggen dat u voor een meerprijs van 100 euro thuis 100km/uur kunt laden. U hoeft dan niet onmiddellijk de meerkost te dragen van de laadkabel voor publieke doeleiden. Sommige mensen zullen in het begin enkel thuis laden en dan is onze box met vaste spiraal de juiste oplossing.
    De kabel heeft een standaard lengte van 4 meter en is optioneel te verkrijgen in een 8 meter uitvoering. Het wandmodel wordt geleverd met een vaste laadkabel met Type 1 of Type 2 stekker. EV-Box levert kabels ook separaat.
     
  17. Rutger

    Rutger Member

    Joined:
    Jul 15, 2013
    Messages:
    521
    Location:
    Amsterdam, The Netherlands
  18. Wxll

    Wxll Member

    Joined:
    Aug 15, 2013
    Messages:
    168
    Location:
    Utrecht
    @karlvhilst
    Denk dat je even zelf moet oriënteren wat je wil hebben. En Conrad zit boven aan de markt prijs, als je bij Bosch gaat shoppen of bij je lokale garage vraagt naar de prijs van de KeBa kom je een heel stuk lager uit is mijn ervaring.
    Bij de KeBa even op letten dat de basic geen smart charging kan maar wel het uitgebreide model gaat dit binnen kort ondersteunen.

    Wxll
     
  19. karlvhilst

    karlvhilst RN 098747

    Joined:
    Apr 14, 2012
    Messages:
    256
    Location:
    Mechelen, Belgium
    The new motion, partner van Tesla, stuurde me de volgende gegevens over de kabel die zij aanbieden:

    Laadkabel 7.5 meter, 3-fase 22kW The New Motion
    De kabel is 7,50 meter lang - 665€ incl. BTW

    Ook alle informatie over hun laadpunten en accessoires in hun webshop.
     

Share This Page