Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and The Netherlands: Laadkabels en hun kwaliteit

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Keba P20 Basic en 4 meter Mennekes 32A kabel komen bij Bosch vandaan, in totaal 1019 Euro excl. BTW.

De Mennekes kabel zelf zit daar op 295 Euro excl. BTW ofwel 359 Euro incl. BTW. Erg nette prijs voor een super mooie kabel met gegoten stekkers. Deze korte kabel gaan we iedere dag en in weer in wind gebruiken en mocht daarom wel wat extra kosten. Misschien dat ik er later nog een 8m kabel bij koop via de LaadKabelWinkel.
 
Heeft al iemand zelf een laadkabel gemaakt?
Ik had verwacht dat de dunne Pilot en Proximity kabels simpel van de ene naar de andere stekker zouden lopen, maar dat lijkt meer te omvatten.
Is er een aansluitschema?
Ik vermoed dat de kabel zelf herkend wordt of het om een 16 / 32 of 63 Amp kabel gaat.

groet

Lex
 
Heb je her iets aan?

http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Eigenlijk heb je maar 5 dikke draden (L1,L2,L3,N,PE) en 1 dunne draad nodig voor CP, want PP regel je in de connector zelf met een weerstand naar PE

Kijk dat is al een stuk duidelijker, v.w.b. de weerstand tussen PP en PE !
Zit deze aansluiting zit in de laadpaalstekker.
PP naar PE bij een 2,5mm2 kabel dient de weerstand 680 Ohm zijn zodat de laadpaalmaximaal 20 Amp zal afgeven
en met een 6mm2 kabel dient de weerstand tussen PP en PE 220 Ohm te zjn voor maximaal 32 Amp.

De CP kabel van stekker naar stekker wordt beschreven als 0,5mm2 maar of dit wezenlijk is? mag die ook dikker zijn? (lijkt me iets sterker)
Beschreven "The charging station will send a 1000 Hertz square wave on the contact pilot CP that is connected back to the protected earth PE on the side of the vehicle by means of a resistor and a diode
Deze diode en weerstand lijkt me in de auto zelf te zitten en test eerst of de PE een goede verbinding heeft voordat er werkelijk stroom op L1/L2 en L3 komt.

Dit lijk ik te snappen!

thankx

Lex
 
Beste Tesla mensen,
i.v.m. met LAADkabels...
moest iemand interessante adressen of gegevens hebben..... graag doorspelen... dan zet ik ze bij "Bestanden" op "Facebook":
https://www.facebook.com/groups/73308694679/
Ik tracht daar alles een beetje overzichtelijk en in een nutshell te concentreren....

- - - Updated - - -

Geweven kabel = meer aderige en "soepele" kabel.. In tegenstelling met één aderige stijve kabel met één (koper-) kern...
 
Beste Tesla mensen,
i.v.m. met LAADkabels...
moest iemand interessante adressen of gegevens hebben..... graag doorspelen... dan zet ik ze bij "Bestanden" op "Facebook":
https://www.facebook.com/groups/73308694679/
Ik tracht daar alles een beetje overzichtelijk en in een nutshell te concentreren....

- - - Updated - - -

Geweven kabel = meer aderige en "soepele" kabel.. In tegenstelling met één aderige stijve kabel met één (koper-) kern...

Karl, zie mijn suggestie in een andere thread. En liever niet hetzelfde bericht op meerdere plaatsen posten....
 
Geweven kabel = meer aderige en "soepele" kabel.. In tegenstelling met één aderige stijve kabel met één (koper-) kern...
ok,
dus dit is geweven:
cable weaved.jpg

en deze niet:
cable solid.jpg


Ik neem aan dat er geen geweven laadkabels voor auto's bestaan, of vergis ik me?
 
Nice! En al getest?

Nee, ik heb wel een laadpaal maar nog geen auto om te testen.:crying:

- - - Updated - - -

Coool!!! Ik zit ook te kijken hoe ik die laadkabel zelf kan maken. Waar heb je de benodigdheden gehaald?? Ik vind alles behalve de 5g6+ 2 x 0.5 mm kabel terug.

dat klopt die kabel heb ik ook niet kunnen vinden.
Je hebt echter geen 7 aderige kabel nodig maar 6 aderig.
5 dikke aders en een dunne voor de CP control Pilot verbinding tussen laadpaal en auto.
de 7e pin wordt via een weerstandje verbonden met de PE (Protective Earth) in beide stekkers.
Deze weerstandjes zijn voor de paal en auto het gegeven welke type kabel is aangesloten (16 Amp, 32 of zelfs 64 Amp)
Ik heb dus met een 5 aderige kabel en een losse dunne kabel en een geweven kabelbeschermer zo een 6 aderige gemaakt.
Hiervoor heb ik via MP twee flinke verlengsnoeren gekocht van 2,5mm2 en 6mm2 aders. hiervan neem ik een stuk uit, en de verlengkabels zelf liggen straks in de auto voor opladen op die plekken waar wel krachtstroom is maar geen laadpaal.
De totale kosten voor twee kabels 16Amp en 32 Amp zijn incl verzendkosten zo'n 300 euro en enkele avonden prutsen. hierbij houd ik dan ook nog twee verlengkabels aan over:cool:
Hiermee kan ik beide kabels op die lengte maken die ik zelf wil.
Belangrijk wel is dat je het een in keer goed doet aangezien je de metalen stekkerpennen op de kabel moeten worden geknepen met een hele grote kabeltang.
Gaat het mis dan ben je zuur en zal je waarschijnlijk een nieuw stekker moeten kopen.
Geduldig werken is het devies.

vandaag de tweede (16 Amp) gemaakt
Dit ging al veel sneller zo'n 2 uurtjes prutsen
Nu wachten op de auto..........
IMG_0002_2.jpg
 
Last edited:
Met de multimeter de kabels doorgemeten en alles lijkt perfect in orde
de weerstanden van PP naar PE in de stekkers zijn goed aangesloten.
De nylon kabel=in-clusion;473717]Nee, ik heb wel een laadpaal maar nog geen auto om te testen.:crying:

nylon kabelhoes geeft een perfecte pasvorm maar een echte 6 aderige kabel zou toch mijn voorkeur hebben.
Helaas heb ik die niet gevonden.
Nu nog een tasje scoren....
[QUOTE
Nee, ik heb wel een laadpaal maar nog geen auto om te testen.:crying:

- - - Updated - - -



dat klopt die kabel heb ik ook niet kunnen vinden.
Je hebt echter geen 7 aderige kabel nodig maar 6 aderig.
5 dikke aders en een dunne voor de CP control Pilot verbinding tussen laadpaal en auto.
de 7e pin wordt via een weerstandje verbonden met de PE (Protective Earth) in beide stekkers.
Deze weerstandjes zijn voor de paal en auto het gegeven welke type kabel is aangesloten (16 Amp, 32 of zelfs 64 Amp)
Ik heb dus met een 5 aderige kabel en een losse dunne kabel en een geweven kabelbeschermer zo een 6 aderige gemaakt.
Hiervoor heb ik via MP twee flinke verlengsnoeren gekocht van 2,5mm2 en 6mm2 aders. hiervan neem ik een stuk uit, en de verlengkabels zelf liggen straks in de auto voor opladen op die plekken waar wel krachtstroom is maar geen laadpaal.
De totale kosten voor twee kabels 16Amp en 32 Amp zijn incl verzendkosten zo'n 300 euro en enkele avonden prutsen. hierbij houd ik dan ook nog twee verlengkabels aan over:cool:
Hiermee kan ik beide kabels op die lengte maken die ik zelf wil.
Belangrijk wel is dat je het een in keer goed doet aangezien je de metalen stekkerpennen op de kabel moeten worden geknepen met een hele grote kabeltang.
Gaat het mis dan ben je zuur en zal je waarschijnlijk een nieuw stekker moeten kopen.
Geduldig werken is het devies.

vandaag de tweede (16 Amp) gemaakt
Dit ging al veel sneller zo'n 2 uurtjes prutsen
Nu wachten op de auto..........
View attachment 33711
 
Ik vroeg me hetzelfde af. Wanneer je een 32A kabel maakt, heb je toch het beste van 2 werelden? Je kunt daarmee toch zowel 32A als 16A laden?
Ik heb een offerte voor een 32A kabel, waarbij ik tegen een kleine meerpprijs voor "coiled" kan kiezen. Dat is zo'n krul.
Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat handig of kan ik beter een "rechte" kopen?
 
Van wat ik begrepen heb zijn die coiled kabels heel handig in het begin, maar ze worden door gebruik slapper dus de kans bestaat dat het over een x aantal jaar slordig gaat hangen/uitzien. Reden ook waarom ik die coiled kabels niet aanbied, met rechte kabels heb je die zorg in ieder geval alvast niet.

Tja ik heb besloten twee kabels zelf op te bouwen.
4 stuks 32 Amp Dostar stekkers M/V uit china laten komen (verzendkosten zijn dan te overzien)
losse rubbere kabel 2,5 en 6 mm2 van resp. 10 en 8 meter via via voor heel weinig :)
idd speciale conectoren en een kabeltang gekocht zodat de kopere kabels gefixeerd in de aansluitingen komen.

Als ik het goed lees gebruik je dus een 32A stekker (met ader bussen gemaakt voor 6mm2 kabel) op een 2.5mm2 kabel? :S
 
Ik vroeg me hetzelfde af. Wanneer je een 32A kabel maakt, heb je toch het beste van 2 werelden? Je kunt daarmee toch zowel 32A als 16A laden?
Ik heb een offerte voor een 32A kabel, waarbij ik tegen een kleine meerpprijs voor "coiled" kan kiezen. Dat is zo'n krul.
Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat handig of kan ik beter een "rechte" kopen?
Heb zelf gekozen voor een rechte. Hierdoor heb je minder gewicht hangen aan de connector van de auto doordat de kabel op de grond ligt en tevens minder draaiing van de kabel door het in en uittrekken. Heb hier begrepen dat een doekje in de auto wel handig is om de kabel na gebruik schoon op te bergen ook handiger met een rechte kabel.
 
Dat klopt!
de 32Amp ligt netjes in de trunk en wordt gebruikt voor buitenshuis gebruik alwaar ik meer dan 16 Amp kan laden.
Thuis gebruik ik de veel lichtere 16 Amp variant, welke ook iets langer is zodat ik de auto kan parkeren hoe dat ook uitkomt en dan past het altijd.

@ in-clusion met een 32A kabel kun je toch ook 16A laden? vanwaar 2 kabels? Wel een mooie creatieve oplossing en kostenbewust :)

- - - Updated - - -

Dat klopt! ik was in de veronderstelling aanvankelijk dat het de zelfde stekkers waren.
Ik heb nu dubbele adereinden op de kabel geknepen welke weer krap passen in de stekkerpennen en die dubbel geknepen met de grote tang.
Ik dacht dat wordt een rommeltje maar het heeft veel meer klemmend oppervlak dan de 6mm2 kabeleinden.
ik merkte met het aanknijpen met de grote tang dat dit flink wat kracht vroeg.
Achteraf was het iets goedkoper geweest een set 16 Amp stekkers te kopen maar verder heb ik het prima opgelost.:wink:



Als ik het goed lees gebruik je dus een 32A stekker (met ader bussen gemaakt voor 6mm2 kabel) op een 2.5mm2 kabel? :S
 
Het leek me ook handig om altijd een (shuko) verlengsnoer in de auto te hebben. Voor het geval dat ik eens ergens (weekendje weg ofzo) op een 220v stopcontact wat wil bijladen. Na wat zoeken heb ik deze besteld: http://www.geerdinkbv.nl/producten/neopreen-verlengsnoer-3x2-5mm-10meter-h07rn-f-zwart/
10 meter, 2.5mm2, voor 30 euro.
Ze hebben daar ook een 25 meter en een 50 meter variant.
Ik heb bewust niet gekozen voor een haspel, aangezien je de kabel toch helemaal moet afrollen bij gebruikt. Dan leek een losse kabel me net zo handig (en goedkoper).
 
Het leek me ook handig om altijd een (shuko) verlengsnoer in de auto te hebben. Voor het geval dat ik eens ergens (weekendje weg ofzo) op een 220v stopcontact wat wil bijladen. Na wat zoeken heb ik deze besteld: http://www.geerdinkbv.nl/producten/neopreen-verlengsnoer-3x2-5mm-10meter-h07rn-f-zwart/
10 meter, 2.5mm2, voor 30 euro.
Ze hebben daar ook een 25 meter en een 50 meter variant.
Ik heb bewust niet gekozen voor een haspel, aangezien je de kabel toch helemaal moet afrollen bij gebruikt. Dan leek een losse kabel me net zo handig (en goedkoper).
Ik dacht dat je met schuko op 3,7kW laadde, en dit snoer is max 3,5kW, toch? Dus dat betekent urenlang de kabel op (iets) boven zijn maximum belasten. Of zie ik iets over het hoofd?